Fietsen in Griekenland?

Plaats reactie
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Fietsen in Griekenland?



Bericht door willemzon »

Half april willen wij richting Griekenland en daar ook wat gaan eilandhoppen. Wij hebben normaal altijd e-bikes bij ons op de trekhaak. Doordat wij een alko chassis hebben is het e.e.a. wel wat laag, maar wij houden daar wel rekening mee, (bijv schuin een veerboot oprijden enz.).
Mijn vraag is het volgende:
- is het wel te doen daar met een fiets, ik zie namelijk op reisverslagen dat niet veel mensen een fiets mee hebben naar griekenland.
-is het veel duurder op veerboten, met fietsen is onze camper boven de 7 meter en zonder en net onder.
-is het überhaupt te doen met fietsen op de trekhaak op de veerboten en in Griekenland i.v.m. de grondspeling
- kan ik beter de fietsen thuislaten en net zo goed daar af en toe wat huren, eens scooter en quad of iets dergelijks.
- je bent wat mobieler met fietsen, of valt dat in griekenland wel mee en kun je overal met de camper of te voet goed komen, in de vorm van stadjes, strandjes, winkeltjes enz.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
tekemel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 16:54
Locatie: Eindhoven

Re: fietsen in griekenland



Bericht door tekemel »

Hallo,

Onze ervaring in Griekenland is qua fietsen de volgende:
- Fietsen in Gr is op veel plaatsen mogelijk al zijn de Grieken niet zo gewend aan fietsers op de weg
- Voor veerboten gelden meestal de volgende maten 6.00-800 m is een tarief dus maakt de fietsen eigenlijk bij 7.00 m niet meer uit
- Sommige veerboten oprijden is niet zo gemakkelijk omdat de oprit vrij stijl is. De beste methode is vaak om er achteruit op te rijden en zo het vastlopen op de "overhang" te voorkomen
- Fietsen huren in Gr is niet zo eenvoudig omdat er weinig verhuurders zijn. Een scooter/brommer huren is overal te doen
- Met fietsen ben je mobieler want een aantal mooie camperplaatsen liggen nogal wat verder van de bebouwde wereld en zo kun je makkelijk brood halen of een stad verkennen. Sommige stadjes, dorpjes kun je moeilijk doorkruisen met de camper vanwege de (zeer) smalle straatjes.

Kortom onze ervaring is om een paar lichte toerfietsen mee te nemen en die zoveel mogelijk te gebruiken. Parkeren van fietsen is in het algemeen geen probleem de fietsendieven vind je meer in West Europa dan in Gr.

Veel fietsplezier
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: fietsen in griekenland



Bericht door bertt »

Willem,

Over de grondspeling van je trekhaakfietsdrager. Schaf een trekhaak verhoger aan, Merk is Twinny load of Bosal, ik dacht bosal. Die zet je op de trekhaak waardoor je rek een cm of 10 omhoog komt. Ik heb het al 10 jaar en is perfect. Stabiel sterk en je raakt normaal gesproken de grond niet.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: fietsen in griekenland



Bericht door MonRoe »

3x keer naar Griekenland geweest en alledrie de keren de fietsen mee gehad en ook gebruikt. Al is het maar om 's morgens even naar een dorpje te fietsen voor een brood of naar de dicht bijzijnde waterkraan om een paar jerrycans met water te halen.

fietsendrager zit bij ons op de trekhaak en geen problemen gehad bij de veerboot. Zoals al eerder gemeld, tarieven zijn tot 6 meter, van 6 tot 8 meter en boven de 8 meter, dus ook daar geen problemen mee.

Wij hebben zelfs in de buitenwijken van Athene gefietst, ze verklaarden ons voor gek, maar het was wel makkelijk, even van de camping naar de metro.

even een fietstochtje maken, dat hebben we niet gedaan, het was meer voor het praktische. Even op de fiets een paar boodschappen halen of 's avonds naar een dorpje voor een hapje eten.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: fietsen in griekenland



Bericht door willemzon »

Hallo,

bedankt voor de antwoorden.

zitten een paar leuke tips bij, zoals achterwaarts oprijden is niet zo gek en Bert zo'n trekhaakverhoger, had ik nog nooit van gehoord, ga ik eens naar kijken en daar zit wat in, met die smalle straatjes

Dat is nu het leuke van dit forum.

vr groet Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Fietsen in Griekenland?



Bericht door Micha »

Er bestaat een gerede kans dat je zonder e-bikes Griekenland verlaat. Kennissen van ons kwamen op de Pelopponesus onbedoeld in een Ronde van-wedstrijd terecht. Alom verbazing over het gemak waarmee het tweetal de bergen bedwong. Terug op de camping stonden mensen klaar om deze fietsen te kopen... Geloof niet eens dat ze wisten dat het om e-bikes ging!
Ik reis dus ik besta
Plaats reactie