permanent wonen in een camper?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7105
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: permanent wonen in camper



Bericht door dedruivenplukker »

Er bestaat een zorgverzekering via IKEA Spanje op de eilanden die werelddekking geeft.

Je hebt een Spaanse bank nodig en alles is in het Spaans. Voor ( wereld) reizigers een optie.

https://www.ikeafamily.net/servicios/coberturas/medico
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: permanent wonen in camper



Bericht door Korsou »

bfgt91: Wordt lid van de FB-groep 'wonen op wielen' en je vindt veel info over het permanent wonen in een camper.
License to chill !!!
Gebruikersavatar
bfgt91
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 0:20
Locatie: geldrop

Re: permanent wonen in camper



Bericht door bfgt91 »

Heey bedankt ga der een naar kijken> :wink:
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 13 jan 2019, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: permanent wonen in camper



Bericht door Kaatjeka »

zwerf-busje schreef:
vr 11 jan 2019, 11:08
Bij camperverzekeraar Aveco kan je ook een doorlopende reisverzekering afsluiten met een maximaal verblijf in de camper van 365 dagen.
Ik ben een paar jaar terug van reisverzekering overgestapt omdat ik door overwinteren en/of huisoppassen ook wel eens langer dan 60 dagen van huis ben (zonder camper).
Ik zit nu bij Nationale Nederlanden, en op mijn polisblad staat 'maximale reisdekking: 365 dagen', geen specificatie met/in welk vervoers- of verblijfsmiddel je dat doet. Is toch eigenlijk ook raar dat je met dezelfde verzekering met een camper een jaar op pad mag, maar op welke andere manier dan ook 60 dagen...?
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: permanent wonen in een camper?



Bericht door Campi »

Even terugkomen op een postadres (briefadres) die krijg je niet zomaar bij de gemeente. En ik denk bij ons zeker niet als je met de camper op pad wilt.
Zeker als je zo jong bent en geen vaste woon- en verblijfplaats hebt in Nederland wordt je RNI geplaats. Wat zoveel betekend als Registratie Niet Ingezetene en heb je ook geen recht op een postadres. Aan een postadres zitten nogal wat plichten aan.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31822
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: permanent wonen in een camper?



Bericht door Bob Diesel »

Hier maar eens goed het forum op doorzoeken
en verhalen van anderen welke je voorgingen lezen
waar een wil is :idea: :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: permanent wonen in camper



Bericht door Becosemsaida »

"Bijna goed!
Je dient die belastingvrijdom aan te vragen; dan kun je “Residente Não Habitual” worden. Maar in dat geval wordt je voor NL "kwalificerend buitenlands belastingplichtig", waardoor je gewoon in NL een aanslag krijgt.
Nu kan ik mij wel voorstellen dat als je in dit geval nogal eens van land wijzigt, de belastingdiensten ook "de weg kwijt raken".
Overigens, een Portugees BSN: "Contribuente" op adres van een camping is mogelijk. Maar als je een ander adres krijgt dient dat wel aangepast te worden. Is de verantwoordelijkheid van de persoon zelf!"

Inderdaad BIJNA goed, als meer als 90 dagen in een EU land verblijft en dat kan worden bewezen moet je in het land ingeschreven staan. Om (in dit geval PT) dan een BSN te krijgen moet je wel je uitkering, waar dan ook van, overleggen. Het is dus wel mogenlijk om te verblijven maar er moet wel een soort van inkomen zijn. Inderdaad tot 65 jaar moet je natuurlijk ERGENS belasting daar over betalen.

Zodra je in een land staat ingeschreven en "legaal" bent heb je recht op (bijna) alle rechten van dat land. Verzekeringen kan je doen zodra je een BSN nummer hebt.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

permanent wonen in een camper?



Bericht door appellover »

Ik heb in 4 landen een bsn nummer.In NL ,FR,ES, PT.
In Frankrijk nooit gevraagd om inkomen ,zelfs niet eens ingeschreven in gemeente ,voor alle zaken zoals zorgverzekering,( carte vital) ,auto kopen ,telefoonabo enz. is alleen een afschrift elektrarekening op jouw naam voldoende.Heb er 12 jaar gewoond en ben daar nooit officieel inwoner / ingeschreven geweest .
In Portugal nooit gevraagd om inkomenbewijs ,stond op camping en wilde een telefoonabo afsluiten en moest daarvoor een bsn nummer hebben ,geregeld in Silves voor 18 €.Kreeg nummer direkt mee.
Woon nu 5 jaar in Spanje en om NIE nummer te krijgen,melden bij politie met je paspoort en je krijgt een NIE nummer ( wel halve dag in de rij wachten) Met NIE nummer kun je huis,auto,camper kopen en verzekeren,vast adres niet nodig.
Maar als je in de Spaanse ziektekosten verzekering (SIP kaart) wil moet je ingezetene zijn en adres hebben en ben je belastingplichtig.De premie ziektekosten worden direkt van je aow ingehouden in NL ,natuurlijk wel met het z.g. landenfactor.Je kunt wel een tijdelijke SIP kaart krijgen maar dan word je alleen in noodgevallen en plotselinge ziekte geholpen ,dan hoef je geen ingezetene te zijn .
Ik moest nieuwe hartklep hebben en dat soort operaties moet je ingezetene zijn.Perfect ziekenhuis in Elche trouwens.
Dit is mijn ervaring en zelf meegemaakt en dus niet van horenzeggen.

Groeten
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: permanent wonen in een camper?



Bericht door Becosemsaida »

Misschien ben ik toch nog te jong om dat voor mekaar te krijgen........ Om hier in PT te leven als Nederlander heb ik een verblijfsvergunning die maar 10 jaar geldig is, daarnaast heb ik een gewoon NL paspoort. Als ik die vergunning moet vernieuwen moet ik ALTIJD een bron van inkomen hebben anders word die niet vernieuwd. Ik ben niet (meer) in NL ingeschreven en betaal daar natuurlijk niks. Mocht ik weer terug willen komen moet ik mij ergens inschrijven en komt mijn adres in PT te vervallen.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: permanent wonen in een camper?



Bericht door greyfox »

Becosemsaida:
het zou natuurlijk in Portugal zo kunnen zijn, maar ik heb mijn twijfels.
volgens mij krijg je ook een verblijfsvergunning (of verlenging) indien je een verklaring ondertekent waarin je verklaart (omdat je geen inkomsten hebt) je nooit gebruik zal maken van het Portugese sociaal (uitkerings) systeem
Zo is het bv. in Luxemburg. Daarom denk ik dat het een Europese regelgeving betreft. In elk geval de moeite waard om het eens te onderzoeken.
greyfox
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: permanent wonen in een camper?



Bericht door josé moncayo »

Becosemsaida schreef:
vr 15 mar 2019, 1:13
Misschien ben ik toch nog te jong om dat voor mekaar te krijgen........ Om hier in PT te leven als Nederlander heb ik een verblijfsvergunning die maar 10 jaar geldig is, daarnaast heb ik een gewoon NL paspoort. Als ik die vergunning moet vernieuwen moet ik ALTIJD een bron van inkomen hebben anders word die niet vernieuwd. Ik ben niet (meer) in NL ingeschreven en betaal daar natuurlijk niks. Mocht ik weer terug willen komen moet ik mij ergens inschrijven en komt mijn adres in PT te vervallen.

Beco

Dit begrijp ik niet goed.
Als je geld hebt en je eigen verzekeringen kunt betalen zodat je geen aanspraak op Portugese voorzieningen hoeft te doen mag je híer verblijven
Ik heb er 10 jaar gewoond zonder inkomen.

Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

permanent wonen in een camper?



Bericht door appellover »

Volgens mij heb je gelijk José, als je particulier verzekerd bent en gebruik maakt van privé klinieken hoef je niet ingeschreven te staan eu land ,voor hun ben je vakantieganger,veel rijke Engelsen ,Russen,Polen en Noren wonen hier in Spanje permanent maar zijn geen ingezetene.Is ook niet te controleren zijn er honderdduizenden,Spanje is heel blij met die rijke toeristen.
De costa’s leven er van ,denk dat als het weer hier hetzelfde wordt als in Nederland Spanje failliet is.
Wij wonen sinds 2001 niet meer in NL en heb nog nooit een verblijfsvergunning gehad,maar ook niet gewerkt na 2001.
Wij zijn helaas niet zo rijk en willen wel in het staatsziekenfonds en dan moet je ingezetene zijn, is trouwens prima hoor ,staat op de zevende plaats in de EU en Nederland is negende betreft gezondheidzorg.
In Frankrijk is weer ander systeem, daar ook staatsziektekostenverzekering ,maar met eigen risico ,wat flink kan oplopen ,vooral bij geneesmiddelen,maar dan sluit je mutuelle af en dek dat af.Als je ernstig ziek wordt,is er geen eigen risico.
Hier in Spanje is helemaal geen eigen risico ,behalve 10% van geneesmiddelen ,bij langdurig gebruik geen eigen risico.
Nu kan het zijn dat het alleen voor gepensioneerden geldt ,dat weet ik niet ( er wonen hier alleen maar gepensioneerden,is eigenlijk een heel groot bejaardenhuis.)
Groeten uit zeer zonnig Spanje ,
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: permanent wonen in een camper?



Bericht door Becosemsaida »

"Dit begrijp ik niet goed.
Als je geld hebt en je eigen verzekeringen kunt betalen zodat je geen aanspraak op Portugese voorzieningen hoeft te doen mag je híer verblijven
Ik heb er 10 jaar gewoond zonder inkomen."

Sorry hoor, wil toch niet lastig zijn maar....... https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_nl.htm

Google is your friend.. https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_pt.htm


Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: permanent wonen in een camper?



Bericht door josé moncayo »

Ja kan zijn maar voor 16jaar terug was dat niet zo.
Tijden veranderen.
Europa weet je.

GroetJosé
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Plaats reactie