camperplaats Texel?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: camperplaats Texel?



Bericht door hurktoilet »

@Mickel Moen: Je zegt het anders, maar volgens mij zijn we het roerend eens:
- ik zeg in mijn eerste zin dat ik niet van uitbuiting wil spreken omdat we gewoon zelf kunnen kiezen of we al dan niet op een aanbieding ingaan
- inderdaad maak ik dan de keuze om maar niet naar Texel te gaan, no hard feelings
- Weigeren te betalen voor wat je nodig hebt klinkt wellicht wat bot, maar jij chargeert de andere kant op. Natuurlijk neem je als klant wel vaker een pakket af waar je slechts een deel van gebruikt. Het is aan een ieder voor zich zelf af te wegen of de prijs die je betaalt redelijk is in verhouding tot het deel dat je wel gebruikt. Om een dwarsstraat op te noemen: de CP in Amsterdam vraagt als ik het goed heb 20 euro per etmaal. Alleen parkeren op straat is duurder in 020, dus dan neem ik graag voor lief dat ze op de cp nog extra voorzieningen bieden. Maar gewoon parkeren is op Texel volgens mij gratis, dus zie ik niet in waarom ik dat op een camping zou moeten doen, alleen omdat ik in mijn eigen auto wil slapen zonder dat ik iets extra's nodig heb of gebruik.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: camperplaats Texel?



Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Het was ook niet persoonlijk bedoeld. Je gaf alleen de aanleiding.

Klopt dat ik wellicht de andere kant op chargeer. Ik heb hierboven gezet, dat ik de meeste camperplaatsen veredelde parkeerplekken vind en dat ik niet op een parkeerplek wens te recreëren.

Het is meer, dat er hier regelmatig min of meer geageerd wordt tegen campings, terwijl de pol toch wel iets anders laat zien. http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 3#p1382153

Ook nu weer lees ik tussen de regels door, dat Texel niet zou deugen, omdat er geen CP's zijn. Wat natuurlijk klinkklare nonsens is. Campings, Camperplekken is een kwestie van vraag en aanbod, voornamelijk bepaald door de lokale bevolking. Als die geen camperplekken blieven is dat hun goed recht.

Ik vind het alleen bizar, dat men zichzelf een leuk verblijf op Texel zou ontzeggen, omdat men niet wenst te betalen voor een verblijf, omdat men een camper heeft. En dat mag iedereen met mij oneens zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: camperplaats Texel?



Bericht door hurktoilet »

Als die geen camperplekken blieven is dat hun goed recht.
En dat is nu net het punt. Ik hoef voor louter een overnachting niets meer dan een gewone parkeerplek, geen speciale camperplek. En ik vind het bezopen dat dat van Gibraltar tot aan de Noordkaap geen enkel probleem is, behalve in Nederland (en aan de Vlaamse kust).
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: camperplaats Texel?



Bericht door roma »

hurktoilet schreef:.... Maar gewoon parkeren is op Texel volgens mij gratis, dus zie ik niet in waarom ik dat op een camping zou moeten doen, alleen omdat ik in mijn eigen auto wil slapen zonder dat ik iets extra's nodig heb of gebruik....
Ook dit verhaal heeft twee kanten. Ik heb in Frankrijk, ja ik ben ook Frankrijkkenner, langs de Kanaalkust, in Bretagne, in Les Landes en aan de Mid Zeekust vele parkeerterreinen volledig naar de bliksem zien gaan, omdat ze dag en nacht vol stonden met campers. De lokale bevolking, de vakantiegangers en de dagjesmensen konden nergens hun wagens kwijt voor enkele uurtjes.
Nu zijn overal hoogtebomen en camperverboden. Jammer, maar het zijn de camperaars die niets wilden betalen, voor een dubbeltje op de eerste rij moesten zitten en die hun eigen ruiten hebben ingegooid. Ik baal van die hoogtebomen en van die verboden, maar ze zijn terecht.

Wel eens gezien hoe het bv op het Presqu'Ile de Quiberon is gegaan? Logisch toch dat alle zuidelijke parkings voor campers verboden zijn. Of in Lacanau-Ocean? Of in Les Saintes Maries?
Het Plage de Piemanson wel eens gezien? Ik krijg er acuut puistjes van, zo erg vond ik het daar.

Meneer Hurktoilet, op Texel zitten 's zomers honderdduizend toeristen of meer. Hoe zou het gaan met de parkeerterreinen als je daar mag overnachten?
Maar, buiten de piektijden van Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en zomervakantie, zie ik niet in waarom die lege parkeerterreinen niet voor camperaars beschikbaar zouden kunnen zijn, desnoods met een maximumverblijfduur.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: camperplaats Texel?



Bericht door Cee Pee »

roma schreef:Meneer Hurktoilet, op Texel zitten 's zomers honderdduizend toeristen of meer. Hoe zou het gaan met de parkeerterreinen als je daar mag overnachten?
Dit is wel schromelijk overdreven, op Texel is er een maximum aan toeristische overnachtingen en dat staat op 47.000 en dat wordt, op enkele dagen na in het hoogseizoen, nooit gehaald.

En wat betreft de parkeerplaatsen die zijn 's avonds en 's nachts bijna geheel verlaten dus voor een camper prima te gebruiken om daar te overnachten.

En dan is er nog iets, de meeste camperaars reizen op de bonnefooi en zie dan maar eens in het seizoen voor één of twee nachten een plaats op een camping op Texel te krijgen dat kun je dus wel vergeten.
Je moet ruim van te voren boeken en dan alleen maar hele weken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: camperplaats Texel?



Bericht door roma »

Cee Pee schreef:...En wat betreft de parkeerplaatsen die zijn 's avonds en 's nachts bijna geheel verlaten dus voor een camper prima te gebruiken om daar te overnachten....
En daar begint het probleem. Want waar laten die camperaars overdag hun camper? Die blijven gewoon staan, vaak meerdere parkeervakken bezettend en de vakantieganger bekijkt het maar met zijn gezin.
Cee Pee schreef:....de meeste camperaars reizen op de bonnefooi en zie dan maar eens in het seizoen voor één of twee nachten een plaats op een camping op Texel te krijgen.....
De topicstarter zoekt een plek nu, buiten het hoogseizoen. En dan ligt het verhaal voor parkeerplaatsgebruik anders dan in de piektijden.
In het buitenland hangen in het hoogseizoen ook genoeg bordjes "complet", dat geldt niet alleen voor Texel.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: camperplaats Texel?



Bericht door Cee Pee »

roma schreef:En daar begint het probleem. Want waar laten die camperaars overdag hun camper? Die blijven gewoon staan, vaak meerdere parkeervakken bezettend en de vakantieganger bekijkt het maar met zijn gezin.
Daar begint helemaal het probleem niet want ook overdag is er plenty ruimte op die parkeerplaatsen Texel heeft helemaal geen parkeerprobleem en zeker niet bij de strandparkings.
En als je een oplossing wilt voor een niet bestaand probleem zou je altijd nog een tijdslimiet aan het parkeren van campers kunnen hangen.
Roma schreef:De topicstarter zoekt een plek nu, buiten het hoogseizoen.
Dan speelt er weer iets anders want nu zijn de meeste campings dicht en de campings die niet dicht zijn willen geen campers op het gras want alles is zeiknat en dan rij je alles kapot en zelf wil je ook niet graag in de prut staan lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Cee Pee op do 22 jan 2015, 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: camperplaats Texel?



Bericht door roma »

Cee Pee schreef:
roma schreef:En daar begint het probleem. Want waar laten die camperaars overdag hun camper? Die blijven gewoon staan, vaak meerdere parkeervakken bezettend en de vakantieganger bekijkt het maar met zijn gezin.
Daar begint helemaal het probleem niet want ook overdag is er plenty ruimte op die parkeerplaatsen Texel heeft helemaal geen parkeerprobleem en zeker niet bij de strandparkings.
En als je een oplossing wilt voor een niet bestaand probleem zou je altijd nog een tijdslimiet aan het parkeren van campers kunnen hangen.
Beste CeePee, wederom verschil ik met je van mening. Dit jaar vier of vijf campers enkele weken (ja, overvaren is duur en we gaan voor het strand) op zo'n parking, 1 berichtje bv op dit of een buitenlands forum en volgend jaar ziet het zwart, nou ja wit dan, van de campers die met de deuren tegen elkaar aan staan. Dit leert mij de ervaring van de Franse kusten.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: camperplaats Texel?



Bericht door Mickel Moen »

hurktoilet schreef:
Als die geen camperplekken blieven is dat hun goed recht.
En dat is nu net het punt. Ik hoef voor louter een overnachting niets meer dan een gewone parkeerplek, geen speciale camperplek. En ik vind het bezopen dat dat van Gibraltar tot aan de Noordkaap geen enkel probleem is, behalve in Nederland (en aan de Vlaamse kust).

Aantal inwoners per km2:

Noorwegen: 16
Denemarken: 109
Duitsland: 227
Nederland: 406
België: 363
Frankrijk 114
Spanje 94

Zou het ook kunnen zijn, dat het in Nederland gewoon een stukje voller is en dat wij Nederlanders daarom de behoefte hebben, om hierin wat meer te reguleren?

Daarnaast is de camping/camperplek dichtheid in Nederland in Europees opzicht helemaal niet zo slecht. Zie onderstaand citaat.
Ik kan mij voorstellen, dat de Texelaars van mening zijn, dat er voldoende overnachtingsplaatsen zijn op het eiland voor campers.
In het hoogseizoen is het ook voor een tentkampeerder raadzaam om vooraf even te informeren of er nog plek is.

Tot slot weer de de suggestie dat het min of meer een recht zou zijn om gratis op parkeerplaatsen/camperplaatsen te mogen overnachten. De nadelen heeft Roma al genoemd. Maar leg mij eens uit, waarom de belastingbetaler in een gemeente zou moeten betalen voor de facilitering van zo'n plek?

Kortom, als de bevolking van Texel van menig is, dat er geen noodzaak is, om (gratis) camperplekken aan te leggen of om het overnachten op een parkeerplaats toe te staan, dan is dat hun goed recht.

Naar aanleiding van een andere discussie heb ik al eens uitgezocht hoe het nu zit met die zogenaamde camperonvriendelijkheid van Nederland. Het resultaat heb ik bewaard op mijn blog: http://mickelmoencamperen.blogspot.nl/p ... alles.html
............... In het verlengde hiervan, wordt vaak beweerd, dat Nederland geen aantrekkelijk camperland zou zijn. Er wordt dan vaak gewezen op het grote aantal camperplaatsen in Duitsland. het onderzoek geeft aan, dat er in Duitsland 3493 camperplaatsen GOP's (Gereguleerde Overnachtings Plaatsen) zijn. Voor Nederland worden twee cijfers genoemd. 236 GOP's en een getal, waarbij ook de specifieke camperplaatsen bij campings en jachthavens e.d. zijn meegenomen: 530 GOP's

Nu is een vergelijking puur op deze getallen natuurlijk niet reëel. Immers Duitsland is veel groter.

Dus heb ik voor de aardigheid een aantal bekende kengetallen bij elkaar gebracht.

Afbeelding

GOP = Gereguleerde Overnachtings Plaats = camperplek
Voor het aantal campers / land heb ik de link van Martin genomen: Bron European Caravan Federation meetpunt 31 dec 2012. http://www.campervisie.eu/178-2/
Voor het aantal GOP's heb ik de aantallen overgenomen, zoals die vandaag 28-09-2014 op de site van Campercontact staan. http://www.campercontact.nl
Voor inwoneraantal en oppervlakte van ieder land heb ik de informatie van Wikipedia gehaald.

Als het om het aantal GOP per 1000 campers in een land gaat, winnen Denemarken en Spanje met elk 22 GOP/per 1000 campers.
Nederland staat met 11 GOP / 1000 campers op een vijfde plaats.

De top 5:
1. Spanje 22
2. Denemarken 22
3. Italie 18
4. Oostenrijk 13
5. Nederland 11

Als het om het aantal GOP per miljoen inwoners gaat, wint Frankrijk met 69 GOP / miljoen inwoners.
Nederland staat hier op een vierde plaats met 54 GOP / miljoen inwoners.

De top 5:
1. Frankrijk 69
2. Denemarken 63
3. Italie 60
4. Nederland 54
5. Duitsland 50

Als het om het aantal GOP per 1000 km2 gaat, wint Nederland met 24 GOP per 1000 km2.

De top 5:
1. Nederland 24
2. Italie 12
3. Duitsland 11
4. Denemarken 8
5. Frankrijk 8

Neem je de resultaten van al de drie vergelijkingen, dan lijken Denemarken en Italie dus de meest Campervriendelijke landen en wint Nederland het in campervriendelijkheid van Duitsland.

Het is maar wat de gek er er voor geeft, maar ik vind de uitkomsten van deze vergelijking wel verassend.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 23 jan 2015, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: camperplaats Texel?



Bericht door Cee Pee »

Zo kun je alles naar jouw hand zetten je lijkt wel een politicus. :wink:

Verder is het ook nog eens zo dat camperplekken in bv Duitsland en Frankrijk meestal wel een campertje of 25 / 30 kwijt kunnen en in Nederland mag je blij zijn als er 5 kunnen staan, meestal minder, een enkele keer meer.

Maar feit blijft dat je in het buitenland een heel stuk makkelijker vrij kunt staan dan in Nederland
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: camperplaats Texel?



Bericht door hurktoilet »

Kortom, als de bevolking van Texel van menig is, dat er geen noodzaak is, om (gratis) camperplekken aan te leggen of om het overnachten op een parkeerplaats toe te staan, dan is dat hun goed recht.
Volgens mij is is dat hun recht helemaal niet. Martin Slingenberg heeft als ik me goed herinner op dit forum al eens volledig juridisch onderbouwd waarom niet, zelfs met Europese regelgeving er bij (hebben we daar ook eens een keer lol in plaats van last van). Kwam er op neer dat het interieur van de auto/camper privé-domein is, waar de overheid niets over te zeggen heeft. Daar kun je dus doen wat je wilt, of dat nu slapen, kaarten of zingen is...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: camperplaats Texel?



Bericht door Mickel Moen »

Zo kun je alles naar jouw hand zetten je lijkt wel een politicus.
Wat dan?

Volgens mij zet ik niks naar mijn hand.

Juist niet. Ik probeer met controleerbare bronnen beweringen in een iets genuanceerder perspectief te zetten.

Juist diegenen die hier van alles niet onderbouwd beweren zetten zaken naar hun hand.

Wat het aantal plaatsen op een camperplek betreft, geloof ik je graag.

Aangezien wij al eens op een camperplek bij Bremen gestaan hebben, heb ik zojuist Bremen ingetoetst op campercontact:

Afbeelding

Drie Camperplekken, met inderdaad een camperplek van 20 en een van 70 stuks. Maar zie je de prijzen ook. Zijn toch gewoon campings, maar dan afgestemd op campers.

Ter vergelijking Amsterdam:

Afbeelding



Nog zo iets . Als je langs de Moezel trekt, zie je veel camperplekken. Verbaasd mij niets. Langs diezelfde route vind je ook veel zeer veel wijnboeren die graag willen verkopen. De combinatie is gauw gemaakt. Ook al heeft de plaatselijke overheid de plaatsen ingericht.

Afbeelding

En zoiets is toch gewoon een camping waar je hutjemutje staat.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 22 jan 2015, 20:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: camperplaats Texel?



Bericht door Mickel Moen »

hurktoilet schreef:
Kortom, als de bevolking van Texel van menig is, dat er geen noodzaak is, om (gratis) camperplekken aan te leggen of om het overnachten op een parkeerplaats toe te staan, dan is dat hun goed recht.
Volgens mij is is dat hun recht helemaal niet. Martin Slingenberg heeft als ik me goed herinner op dit forum al eens volledig juridisch onderbouwd waarom niet, zelfs met Europese regelgeving er bij (hebben we daar ook eens een keer lol in plaats van last van). Kwam er op neer dat het interieur van de auto/camper privé-domein is, waar de overheid niets over te zeggen heeft. Daar kun je dus doen wat je wilt, of dat nu slapen, kaarten of zingen is...
Daar denken de gemeenten toch echt anders over, voorzover ik weet. Maar ik laat mij graag overtuigen, dat je tegenwoordig in Nederland op iedere parkeerplek mag overnachten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: camperplaats Texel?



Bericht door roma »

Jullie vergeten de macht van de Recron, de organisatie die campers uitsluitend op campings wil zien. De organisatie die zich fel verzet tegen welk camperplek-initiatief dan ook.
Plaats reactie