Wat is er leuk aan een groepsreis?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Rolf t5 »

Ik ben meegeweest met zo'n reis als technisch begeleider samen met mijn vrouw en kinderen. Het was leuk, een hele ervaring...vooral dat je betaald van de vakantie genoot....
Maar ik heb nog nooit zoveel gezien tijdens een vakantie, en dan bedoel ik musea, wijngaarden en andere bezienswaardigheden. Het was perfect georganiseerd! Ik was de l*l voor de technische klusjes en heb het met plezier gedaan, de kinderen vonden het leuk omdat ze altijd vriendjes hadden maar mijn vrouw vond het minder vanwege de noodzakelijke rolverdeling. Ik sleutel namelijk beter als dat ik kook en mijn vrouw sleutelt slechter als dat ik kook. :lol3:
Maar ik heb nog nooit zo'n drukke vakantie gehad.
En kanttekening bij de groeten van Max; Op de montagetafel is menig persoon gesneuveld (letterlijk en figuurlijk)!!
Gebruikersavatar
Goldedition
Berichten: 1513
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 12:30

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Goldedition »

Is een meeting, treffen, bijeenkomst dan ook niet een soort van (korte) groepsreis,
zeker als je er de eerste keer aan meedoet ?
I write because I dont know what I think
untill I read what I say
Flannery o'Connor
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door de Jonckheer »

Een treffen, wat wij hoogstens 2 maal per jaar doen is denkelijk anders. Daar ga je alleen naar toe, je praat wat met anderen en na afloop vertrek je weer alleen. Wij zijn qua camper heel erg individualistisch ingesteld en totaal selfsupporting en kunnen ons dan ook wel leukere dingen voorstellen dan een voorgebakken reis. Dus nee,voor ons nu niet en nooit!
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Guus-Kitty »

Mijn idee: iedereen moet voor zich zelf uitmaken hoe en met wie hij/zij op reis gaat. Ik vind het prima dat er voor de liefhebber zulke georganiseerde reizen bestaan en -gelet op het aantal deelnemers die hieraan jaarlijks deelnemen en soms wel voor de 20ste keer- voorziet het kennelijk in een behoefte! :thumbup:
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Vertrokken3 »

Ik vermoed dat sommige het verkeerd inschatten, volgens mij wordt er zelden in groep gereisd.
Ik bedoel, de start van de "groepsreis" is de camping en het "einde" is ook de camping.
De heen en terugreis is op eigen kracht.
Het is dus niet zo dat men pakweg in Breda samenkomt en in colonne naar pakweg Rome reis, met de nodige tussenstops.

Bij de VKT, waar ik lid van ben doen ze het toch zo.
http://www.vlaamsekampeertoeristen.be/reizen.html

Men spreekt een bepaald tijdstip af dan men maar moet zien dat men op een bepaalde plaats is.
Vanuit de camping worden er dan goed voorbereide uitstappen gedaan, soms zelfs met een plaatselijk ingehuurde touringcar.
Na een paar dagen "verhuist" men dan weer op eigen kracht naar een andere camping.

In feite hetzelfde als een "touringcar-reis", met dit verschil dat men bij die formule ergens bij een aantal opstapplaatsen vertrekt, de ganse reis samen aflegt en gedropt wordt ergens in een hotel en men vandaar excursies doet.

Het voordeel is dat men bv het noorden van Italië aandoet, je enkel moet zorgen dat je op een bepaald moment op een bepaalde camping bent, en dat je daarna meekunt naar goed voorbereide excursies, bv stadsbezoeken met gids. Dat alles zonder dat je zelf enige voorbereiding moet doen.

Wij hebben nog nooit dergelijk reis meegedaan, het is in feite ons ding niet. Het is ook vrij duur, maar van de andere kant alles is wel geregeld en alle toegangsgelden enz zijn (meestal) inbegrepen.
Ik ken wel een aantal koppels, die wel elk jaar reikhalzend uitzien naar de geplande reizen.
In het voorjaar is er een bijeenkomst met de voorstelling van de geplande reizen, zowat het hoogtepunt voor deze mensen.

Blijkbaar is er wel een publiek voor, immers de reizen worden al jaren ingericht.

Er is ook de verkorte versie, de kampeerweekends (zie ook vorige link)
Elk lid kan een weekend voorbereiden.
Meestal is dat dan in de gemeente of stad waar het lid woont een aantal bezienswaardigheden bezoeken.

Naar ik vernomen heb is dat vaak druk bezocht, dus ook wel een "markt" voor.

Trouwens ook nog nooit meegedaan, maar naar ik vernomen heb heerst er vaak een "ons kent ons" sfeer en gaat het er vaak gemoedelijk aan toe.
Het is niet ons "ding" maar ik kan wel begrijpen dat eens men een paar keer heeft "meegedraaid" het wel leuk kan zijn.
Het zou ook een alternatief kunnen zijn voor de mensen die hier een lijntje openen "waar moeten we dit weekend naar toe?"
Gebruikersavatar
Frako
Berichten: 310
Lid geworden op: di 21 jun 2005, 20:08

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Frako »

Ik heb het gevoel er (nog) niet aan toe te zijn maar eens wel eens zo'n groepreis te gaan doen. Ik denk toch dat je het land waar je bent beter leert kennen. En voorzover ik begrijp je overdag gewoon je eigen gang kunt gaan.
keybordplayer
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 27 okt 2008, 13:56
Locatie: Hoofddorp

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door keybordplayer »

Hoi,

Wij hebben twee keer aan een groepsreis van de Nkc deelgenomen en vinden het leuk.
Voor een keer in de zoveel tijd en zeker niet als enige vakantie want voor de rest gaan we gewoon lekker op ons eigen houtje.
Het idee dat de deelnemers in kolonne zouden rijden is niet waar want dat is veel te gevaarlijk en verboden.
Nee, ieder rijd volgens zijn eigen route maar KAN gebruik maken van een voorgestelde route al of niet met tips voor bezienswaardigheden.
Wat is er nu leuk aan zo'n reis, voor ons dan?
je rijdt je eigen route en in de avond kom je de andere deelnemers tegen en kan je praten over elkaars belevenissen van de dag, een sociaal aspect dus. Verder KAN je deelnemen aan diverse groepsactiviteiten, met de nadruk op KAN.
Binnen dit hele groeps gebeuren bepaal jij in hoeverre je daadwerkelijk deel neemt aan groepsactiviteiten zoals bijv. excursies, etentjes etc. Bij de NKC is het vooral vrijheid blijheid dat de klok slaat, maar als je aan een georganiseerde groepsreis ontkom je er niet aan dat bepaalde zaken door de begeleiding geregeld wordt, zoals het toewijzen van plaatsen op de camping of camperplaats. Ja ja, wij staan ook wel op camperplaatsen.
Een groot voordeel van zo'n reis is ook dat alles voor je geregeld is en je ten vole van de reis kan genieten, op je eentje binnen een groep.
Maar dat is natuurlijk onze mening en wat een ander leuk vindt is ook goed.

Roland
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Vertrokken2 »

Aangepast
Laatst gewijzigd door Vertrokken2 op wo 03 sep 2014, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Harrald en Tineke
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 aug 2013, 8:09
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Harrald en Tineke »

Beste Gobert,

In een eerder topic gaf je aan het groepsreizen zonder vooroordeel te bekijken maar ik begin dit toch een beetje te betwijfelen. Persoonlijk vond ik je laatste topic toch enigszins denigrerend..... Ik zou zeggen 'leven en laten leven', ik heb het programma op omroep MAX ook gezien en alhoewel het ook niet mijn ding is, ik kan er wel met plezier naar kijken en vindt het mooi om te zien dat zeker ook nog een grote groep 70+ers aan zo'n reis deelneemt. Ik hoop die leeftijd ooit nog te mogen halen en dan dit ook nog te kunnen doen.

Waarschijnlijk is mijn vakantie de jouwe niet en jouw vakantie de mijne niet. En dat is maar goed ook want dan deden we allemaal hetzelfde.

Fijne vakantie nog!

Harrald
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Vertrokken2 »

Oh nee hoor, het was zeker niet denigrerend bedoeld. Het staat alleen heel ver van me af. Maar ik zal het aanpassen want ik wil niet dat het zo over komt.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
twinny
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 8:56
Contacteer:

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door twinny »

Ik ben van mening, dat je er pas over kan oordelen als je het eens geprobeerd hebt.
En ik kan het iedereen aanbevelen.

Wij hebben voor het eerst een groepsreis naar Ierland gemaakt. Wij wilden het eens voor een keertje proberen.
Het was een reis van 4 weken via de NKC en dat is ons heel goed bevallen. Alle positieve verhalen hiervoor zijn waar.

Wij zijn op geweldige plekken geweest die we anders waarschijnlijk niet bezocht hadden. Het is zo dat je met zo'n reis veel meer interessante plekjes ziet dan wanneer je het op eigen houtje doet. Maar als je wat anders wilt zien is dat ook prima.

Het was ook wel lekker om elke avond op een camping te staan. Normaal gesproken doen we dat maar eens in de paar dagen. Afhankelijk wat de mogelijkheden zijn om vrij te staan of de camperplaatsen die er zijn. Of van de prijzen van de campings! Dacht je pas erg laat aan te komen of ergens anders te overnachten, geen probleem als je dit de reisleiding maar even liet weten. We voelden ons zo vrij als wat!

Het enige nadeel wat wij ondervonden is het feit, dat je toch minder contact maakt met andere nationaliteiten op de camping. Dit kwam ook omdat het naseizoen was en de meeste kampeerders al weer aan het werk waren.
Dat begint al bij het inchecken bij de receptie van de camping: je kan zo doorrijden, je wordt ontvangen door de groepsleiding die je alle bijzonderheden van de camping vertelt.
En dan is het de makkelijkste weg en erg gezellig om voor de aankomstborrel bij een aantal reisgenoten aan te schuiven. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Wij hebben onze reisgenoten ervaren als prettige mensen met het motto: niets hoeft, vrijheid, blijheid. Wij hebben het een geweldige reis gevonden, maar volgende keer gaan we weer gewoon met z'n tweetjes om ook meer contacten te maken met de lokale bevolking.

Ik denk dat het succes voor het grootste gedeelte afhankelijk is van de reisleiding. Wij hebben de reisleiding absoluut niet als betuttelend ervaren.
Wij hadden nadat we geboekt hadden ook dat programma op TV gezien, en dan keken we elkaar aan en dachten: o je, dat is niks voor ons. Ik denk dat een groep met camperaars misschien wat onafhankelijker is en wil zijn dan een groep met caravans, omdat we gewend zijn om te trekken, maar misschien generaliseer ik.
Met vriendelijke groet en misschien tot ziens
m.gerits
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 11:31
Locatie: Elsloo

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door m.gerits »

U wilde graag de reactie van iemand die meegaat met dergelijke reizen. Ik ga komend jaar voor de zesde keer mee met een NKC reis. Deze keer naar Schotland. Voorheen zijn wij achtereenvolgens naar Noorwegen, Roemenie, Polen, Sicilie en de Franse Pyreneeën samen met een NKC groep gereisd. Door het jaar heen maak ik alleen grotere en kleinere reizen vooral in Belgie, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. Waarom doe ik dat. Heel eenvoudig; dat is pas echt vakantie voor mij. Geen geregel, geen stress en veel meer zien op de reis dan ooit als ik alleen zou reizen. Dan ook nog vaak geregelde excursies en gezamenlijke maaltijden waar vooral de streekkost aan bod komt. Is er kuddegedrag. Als u bedoeld dat er samen overnacht wordt op een fatsoenlijke camper- of kampeerplaats dan heeft U gelijk. Maar kuddegedrag tijdens de reis in de zin van samen reizen in colonne of alles gezamenlijk alles doen is absoluut niet aan de orde. In colonne reizen is zelf verboden. Elk equipe reist op elke verantwoordelijkheid, stopt en bezoekt wat ze zelf willen, en behalve dat men verwacht dat U even waarschuwt als U van het patroon afwijkt wordt U niets opgelegd. Wilt U niet meedoen bij een activiteit of in een groep. Niemand verplicht U dat of kijkt U erop aan. Op elke reis wordt er nadrukkelijk op gewezen dat elk equipe zelf verantwoordelijk voor zijn reisgedrag en zijn opgaan in de groep. Het enige wat verlangt wordt zijn fatsoenlijke omgangsvormen naar elkaar toe. De reisleiders hebben vaak veel moeite gedaan om een reis te compenseren die in de smaak valt en hoewel niet verplicht staan de meesten voor elk pijntje klaar. Ook zijn er vaak ouderen tot over 85 jaar die meegaan. Hoewel deze mensen veel kunnen zullen zij echt niet in de steek gelaten worden door de reisleiders of de groep als er problemen zijn. Dat lijkt mij voor ieder een rustgevende gedachte zo ver van huis. En ik weet dat er ook wel eens een groep uit elkaar gaat met ruzie. Zelf heb ik dat nog niet meegemaakt. Maar alleen reizend ontmoet men ook niet alleen lieve mensen.
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door fstuif »

Als vrijbuiter met een camper zou ik nooit met een groepsreis meegaan, dacht ik. Nu zijn mijn vrouw en ik degenen die de reis voor de klanten voorbereiden en begeleiden. Het kan raar lopen.
Er zijn mensen die met een groep op reis voor de sociale contacten. Gezelligheid staat voorop en het moet goed geregeld zijn. De reisbegeleider bepaalt waar je staat en je staat altijd naast een ander.
Onze reizen worden georganiseerd voor de reis. We gaan naar bestemmingen waar lang niet iedereen zomaar zelf naartoe durft. Veel vrijheid, geen grote groepen (max 12) en wil je borrelen dan ga je gang. Je bepaalt ook zelf waar je op de overnachtingsplek gaat staan. Excursies maken de de reis compleet. De campers worden altijd bewaakt als we weg zijn. (waar wij naartoe gaan zijn meestal geen campings) Een plaatselijke gids en een goede bus maken een excursie helemaal compleet. Oh ja, af en toe lekker eten hoort er ook bij. De deelnemers geven aan dat zij het heerlijk vinden om in vreemde oorden de hele dag te genieten en zeker te weten waar ze 's avonds veilig kunnen overnachten. Maakt niet uit hoe laat je daar bent. Je kunt dan je ervaringen van die dag delen met anderen als je wilt. Wij vinden het zelf nog leuk ook.
Blijft dat we zelf de rest van het jaar gewoon alleen rondtrekken. Dat is ook leuk en houdt de balans in evenwicht.

Fred
Laatst gewijzigd door fstuif op do 04 dec 2014, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Vopper »

Ik vind het ook een prachtige mix van vrijheid en ontzorgen, vooral wanneer je de taal niet machtig bent en ook geen zin hebt om die nog te leren.
En meer behoefte hebt om prachtige landschappen en oude monumenten enz. te bezichtigen dan om de lokale bevolking te ontmoeten en vreemd voer te moeten eten. Ja, ik ben een echte Eigenheimer en wat "de boer niet kent vreet ie niet" :lol:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Plaats reactie