Marokko 2018-2019

Plaats reactie
Gebruikersavatar
co en lia keizer
Berichten: 325
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 15:28
Locatie: Grootebroek
Contacteer:

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door co en lia keizer »

Het loont de moeite om in de Dadeskloof bij M’semrir verder te rijden, zie ons verslag, bij 3 april:
http://www.dekeizersreizen.nl/Marokko_2018-16.html
Maak er wat moois van, lieve groet Lia en Co

Het leven is mooi, we brengen het graag voor u in beeld.....

https://www.dekeizersreizen.nl
https://www.voedingisgezondheid.nl
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door Joske »

Vanmorgen vlot over gegaan naar Tanger Med. Ook door de douane enz. (met het nieuwe inklaringsformulier) ging redelijk snel.
Toen geld uit de muur halen.........
En dat werd geweigerd met mijn standaard pas van de ING.
Gelukkig was de automaat met de creditkaart wel bereid mij van Dirhams te voorzien.
Dus nu eerst Maroc-Telecom internet activeren. Ging niet vanzelfsprekend, zoal ik gewend, was in ieder geval.
Ik moest hiervoor naar de MT-service balie in Assilah.
Daar werd ik goed geholpen, zodat ik weer Internet heb.
Nu kijken bij ING......en daar stond mijn pas op "Europa-gebruik" !! Hoe dat gekomen is weet ik niet. Heb ik zelf niets aan veranderd.
Of het een beveiliging is bij ING, dat de pas na lange tijd geen "wereld-gebruik" hij weer naar "Europa-gebruik" gaat?
In ieder geval online kunnen regelen.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door De-Bakkertjes »

Joske schreef:Vanmorgen vlot over gegaan naar Tanger Med. Ook door de douane enz. (met het nieuwe inklaringsformulier) ging redelijk snel.
Toen geld uit de muur halen.........
En dat werd geweigerd met mijn standaard pas van de ING.
Gelukkig was de automaat met de creditkaart wel bereid mij van Dirhams te voorzien.
Dus nu eerst Maroc-Telecom internet activeren. Ging niet vanzelfsprekend, zoal ik gewend, was in ieder geval.
Ik moest hiervoor naar de MT-service balie in Assilah.
Daar werd ik goed geholpen, zodat ik weer Internet heb.
Nu kijken bij ING......en daar stond mijn pas op "Europa-gebruik" !! Hoe dat gekomen is weet ik niet. Heb ik zelf niets aan veranderd.
Of het een beveiliging is bij ING, dat de pas na lange tijd geen "wereld-gebruik" hij weer naar "Europa-gebruik" gaat?
In ieder geval online kunnen regelen.
Klopt, je pas is maar beperkt buiten Europa te gebruiken als je dat hebt geactiveerd. (Ik dacht 3 maanden) daarna valt de pas weer vanzelf terug naar Europa gebruik. Is gewoon een extra beveiliging. Heeft te maken met skimmen, kan in Europa bijna niet meer (geen magneetstrip automaten) maar buiten Europa kunnen er nog magneetkaart lezers voorkomen.
Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door thole »

Dus nu eerst Maroc-Telecom internet activeren. Ging niet vanzelfsprekend, zoal ik gewend, was in ieder geval.
Ik moest hiervoor naar de MT-service balie in Assilah.
Jos, kun je misschien aangeven wat anders was dan andere jaren.
Vorig jaar in Asilah konden we niet ons simkaartje activeren door GB's erop te zetten.
We werden toen naar een kiosk in de stad verwezen.
We denken binnen 2 weken in Asilah te zijn, vandaar mijn vraag :cheers:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door De-Bakkertjes »

De-Bakkertjes schreef:
Joske schreef:Vanmorgen vlot over gegaan naar Tanger Med. Ook door de douane enz. (met het nieuwe inklaringsformulier) ging redelijk snel.
Toen geld uit de muur halen.........
En dat werd geweigerd met mijn standaard pas van de ING.
Gelukkig was de automaat met de creditkaart wel bereid mij van Dirhams te voorzien.
Dus nu eerst Maroc-Telecom internet activeren. Ging niet vanzelfsprekend, zoal ik gewend, was in ieder geval.
Ik moest hiervoor naar de MT-service balie in Assilah.
Daar werd ik goed geholpen, zodat ik weer Internet heb.
Nu kijken bij ING......en daar stond mijn pas op "Europa-gebruik" !! Hoe dat gekomen is weet ik niet. Heb ik zelf niets aan veranderd.
Of het een beveiliging is bij ING, dat de pas na lange tijd geen "wereld-gebruik" hij weer naar "Europa-gebruik" gaat?
In ieder geval online kunnen regelen.
Klopt, je pas is maar beperkt buiten Europa te gebruiken als je dat hebt geactiveerd. (Ik dacht 3 maanden) daarna valt de pas weer vanzelf terug naar Europa gebruik. Is gewoon een extra beveiliging. Heeft te maken met skimmen, kan in Europa bijna niet meer (geen magneetstrip automaten) maar buiten Europa kunnen er nog magneetkaart lezers voorkomen.
Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik moet dit even herzien, zojuist mijn pas ook opengezet voor Marokko en ontdekte dat het nu max 1 jaar mag openstaan. ( ASN Bank)
Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door Joske »

thole schreef:
ma 14 jan 2019, 19:59
.....Jos, kun je misschien aangeven wat anders was dan andere jaren.....
Ik heb blijkbaar een aparte simkaart, alleen voor internet.
Ik moet opwaarderen door in een MT-winkeltje een bepaald telefoonnr te laten bellen, met hun telefoon. Dan wordt er een bepaald bedrag overgemaakt, waardoor ik kan internetten.
Ik had mijn modem bij me en wilde gelijk controleren of 't werkte. Niet dus. De jongen in de winkel heeft nog uitgebreid gekeken en heeft mij uiteindelijk naar de MT-service shop aan de doorgaande weg verwezen.
Zelf zat ik te denken aan een geblokkeerde sim-kaart omdat ik vorig jaar niet geweest ben.
In de MT-shop hebben ze mijn MT-simkaart in een telefoon van hun gedaan en is de medewerker ermee aan de gang gegaan.
Ook op zijn computer nog het eea gedaan. Vraag me niet wat er allemaal gedaan is.
De medewerker gaf mij toen een internetadres waarop ikzelf zou kunnen opwaarderen.
Maar toen ik hem vroeg hoe te betalen, wist hij het even niet. Ruggespraak met een collega.
Uiteindelijk: gewoon Internet opwaarderen op de "oude manier": in een winkeltje laten bellen, betalen en gaan.

Betr. mijn wereldgebruik van de ING-kaart; hierbij moest ik ook een einddatum ingeven, dus dat is een extra beveiliging!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door De-Bakkertjes »

Joske schreef:
thole schreef:
ma 14 jan 2019, 19:59
.....Jos, kun je misschien aangeven wat anders was dan andere jaren.....
Ik heb blijkbaar een aparte simkaart, alleen voor internet.
Ik moet opwaarderen door in een MT-winkeltje een bepaald telefoonnr te laten bellen, met hun telefoon. Dan wordt er een bepaald bedrag overgemaakt, waardoor ik kan internetten.
Ik had mijn modem bij me en wilde gelijk controleren of 't werkte. Niet dus. De jongen in de winkel heeft nog uitgebreid gekeken en heeft mij uiteindelijk naar de MT-service shop aan de doorgaande weg verwezen.
Zelf zat ik te denken aan een geblokkeerde sim-kaart omdat ik vorig jaar niet geweest ben.
In de MT-shop hebben ze mijn MT-simkaart in een telefoon van hun gedaan en is de medewerker ermee aan de gang gegaan.
Ook op zijn computer nog het eea gedaan. Vraag me niet wat er allemaal gedaan is.
De medewerker gaf mij toen een internetadres waarop ikzelf zou kunnen opwaarderen.
Maar toen ik hem vroeg hoe te betalen, wist hij het even niet. Ruggespraak met een collega.
Uiteindelijk: gewoon Internet opwaarderen op de "oude manier": in een winkeltje laten bellen, betalen en gaan.

Betr. mijn wereldgebruik van de ING-kaart; hierbij moest ik ook een einddatum ingeven, dus dat is een extra beveiliging!
Eerlijk gezegd doe ik het al jaren zo. Ik loop zo,n winkel binnen waar maroc telecom op de gevel staat en vraag opwaarderen voor 50 dirham. Dan vraagt ie mijn nummer, dat weet ik meestal niet dus dan kan hij met behulp van mijn telefoon het nummer achterhalen en via zijn eigen telefoon kan hij mijn simkaart opwaarderen. Ik krijg dan vanzelf een sms op mijn telefoon dat het is gelukt. Spreek geen Frans maar kan aan het bericht zien dat ik er weer 5 gigabyte bij heb. Eventueel kun je het simkaartje dan uit je telefoon halen en in je dongel stoppen.
Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door thole »

Jos, bedankt.
Ik heb ook zo het idee dat het komt om dat je meer dan een jaar het simkaartje niet gebruikt hebt.


Wim, wij waarderen ook op bij een winkeltje of kiosk met een MT bordje.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
gerard2
Berichten: 52
Lid geworden op: do 08 jul 2004, 21:27
Locatie: Deurne (Nbr)

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door gerard2 »



Bericht door Digiwalker » do 10 jan 2019, 14:26
Vraagje : zijn de gorges du todra R703 en de gorges du dades R704 van Tinerhir via Agoudal naar Boumalne goed met de camper te rijden??
Of is het te smal?
Wij hebben de R704 in april 2016 gereden met onze camper lengte 6 m breedte 2.15 m voorwielaandrijving, van Msemrir naar Agoudal. Volgens de gastheer waar we overnacht hebben was het goed te doen met een camper !!
Na Msemrir was de route nog ca 20 km geasfalteerd , daarna ca 50 km piste tot Agoudal .
De piste stijgt vanaf Tilmi naar 2915 m hoogte ( Col du Ouano). De zuidzijde tot aan de pas was zeer smal en stenig maar was wel droog , tot aan de pas was het met ca. 15 km/u wel te doen ook omdat we geen enkele tegenligger hadden ( dat had ons argwanend moeten maken ) .
De afdaling aan de noordzijde van de pas was vreselijk. Vrij snel onder de pas stroomde smeltwater van de sneeuw over de piste die daardoor een lemige glijbaan met diepe sporen was. Omkeren was geen optie want terug omhoog was echt niet mogelijk. Meerdere keren enkele honderden meters door rivierbeddingen met water. We hebben echt veel geluk gehad dat we zonder hulp en schade beneden gekomen zijn .
Het is overigens een fantastische mooie route , volstrekt eenzaam met prachtige panorama's over de Atlas , maar achteraf gezien absoluut onverantwoord om te doen .

Misschien is de piste inmiddels beter, maar ga niet af op uitspraken van de plaatselijke bevolking !!
Noflik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 dec 2018, 21:22

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door Noflik »

Zijn vandaag in Tinghir aangekomen. Wilden op camping Ourti staan. Helaas gesloten tot nader bericht. Ook het restaurant was dicht. Er zijn problemen in de familie. We staan nu een stukje de Todrakloof in. Uiteraard geen straf. Maar Tinghir bezoeken gaat dan wat minder gemakkelijk.
“Als je niet weet waar je heen gaat, zul je ook niet verdwalen.”
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door thole »

Dat de camping gesloten is stond ook op het Duitse Sahara forum van Edith Kohlbach.
Inderdaad problemen binnen de familie.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door Digiwalker »

Ook ik wilde in Tinghir op de fam camping staan om de gorges per motor te verkennen. Maar door een wegafzetting de juiste afslag gemist. Daardoor zijn we in Quarzazate verzeild geraakt. Daar 2 nachtjes op een eco camping gestaan. Vandaag van Quarzazate naar Tafroute gereden over de N106 en N104.
Een 10 tal maal door een rivierbedding gemoeten omdat de bruggetjes weg waren.
Staan nu uit te puffen van de rit. 15 Dirham gedoneerd aan de gardien. Dus hopen er op dat we niet weggestuurd worden.

Rene


Verstuurd vanaf mijn Z met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door Jan en Simonne »

We zijn al een paar weken niet weggestuurd.
Het is nog wel geprobeerd, maar niemand ging.
De camping eigenaar heeft in een enorm dronken bui één van zijn gasten heftig uitgescholden, omdat die een kijkje nam op het vrije veld.
Die is nu ook vrij gaan staan...
Het liep vandaag plotseling redelijk vol.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Marokko 2018-2019



Bericht door Joske »

Vandaag verder doorgereden naar Rabat. Daar lagen 4 Geocaches om door mij gezocht te worden. Aan het eind van de dag had ik 4 smileys op de kaart van Rabat staan!

Afbeelding

Ook nog een foto gemaakt van een paal bij een benzinestation. Dirham is ongeveer 9,5 cent, dus een liter diesel kost hier € 0,82!
Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie