Stenengooiers Marokko

Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door swagmanneke »

Hallo
een ex collega had dit meer dan 10 jaar geleden ook voor. op momenten dat er niets gekocht werd. hij vertelde dat als je in het zicht van een dorp of oase stopte dat de jeugd precies van onder de stenen kwam, en als je niets kocht ze begonnen met stenen gooien.

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door thole »

Dat verhaal is nieuw, heb hetzelfde gehoord, dus 'van horen zeggen', over de Masai in Tanzania, daar hecht ik weinig waarde aan.
Stenengooiers zijn een smet op het blazoen van Marokko waar we altijd weer met veel plezier doorheen reizen.
En waar elders vind je 30º zoals vandaag? ( met de camper te bereizen , niet met het vliegtuig)
Een prachtig land met diverse landschappen en over het algemeen aardige en hulpvaardige mensen.
Laatst gewijzigd door thole op vr 09 mar 2018, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door thole »

Wat wil je daar nou mee zeggen.
Een paar x googelen en je hebt over welk land dan ook soortgelijke verhalen, ja zelfs over Nederland.
Een link naar een ervaring uit 2006!, Wij hebben ervaringen vanaf 1971 in Marokko en zijn kritisch, in welk land we ook zijn.
Rote appels vind je in elke mand, stenengooiers zijn van die appels, naar onze ervaringen je heb er wat meer kans op in Marokko dan in andere landen en geloof me, we hebben dit jaar ons 40 jarig camperjubileum,hebben ervaringen in veel landen, we zijn niet gek als het de spuigaten uit zou lopen zouden we Marokko mijden.
Maar waar is het in de winter beter vertoeven dan in dit heerlijke land, ik kan ook positieve links plaatsen maar iemand die vooringenomen is zal niet van mening veranderen.
Jammer dat dit bij algemeen staat en niet bij Reizen, Marokko.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door Cee Pee »

Dan vragen we toch aan "het team" om het topic naar reizen / Marokko te verplaatsen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door thole »

:thumbup: Dat was de bedoeling van mijn laatste opmerking, doorgaans ben ik wat directer :lol:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door Cee Pee »

Ik heb gewoon mijn eigen bericht gemeld.:wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
roma
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door roma »

thole schreef:
vr 09 mar 2018, 21:33
Wat wil je daar nou mee zeggen......
Deze topic is gestart door iemand die kennis maakte met stenengooiers in Marokko en maakt daar terecht melding van. Ik vul het aan met enkele voorbeelden, so what. Altijd goed om alert te zijn op welke omstandigheden dan ook. Het stenen gooien is in Marokko al tientallen jaren een bekend en irritant verschijnsel, heeft niets met het weer te maken.
En, Thole, dat Marokko een schitterend land is zal ik volmondig beamen. (Volgend jaar hoop ik er weer voor lange tijd rond te toeren; dit jaar heb ik andere verre plannen)
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Jarenlang heb ik als chauffeur met een bus toeristen door Marokko gereden.
Heel wat keertjes de Tischka over zonder incidenten.
In Spanje wel een keer bekogeld en in Denemarken is door jongelui een spiegel van mijn camper geslagen.
In Nederland beschoten ( er zit nog steeds een 9mm kogelgat in mijn busje) maar dat was in Rotterdam en daar moet
je wel vaker bukken.:lol3:
Stenen gooien gebeurt, maar heeft weinig met een land te maken.
Ik denk dat de opmerking om verhaal te halen bij de politie of een school wel zin heeft.
Marokko heeft tegenwoordig veel toeristen en is gebaat bij goede reclame.
zulk soort rare acties zullen ook snel aangepakt worden.
Veel is al veranderd ten goede, denk aan de fou guides en de plastic zakjes.
Ik hoop dat de schade meevalt en dat je vakantie plezier er niet onder lijdt.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door thole »

Ik vul het aan met enkele voorbeelden, so what.
Nou ik vind dat het prachtige land door slechts enkele voorbeelden aan te halen ten onrechte een negatief image krijgt, vandaar mijn reactie die overigens meer dan alleen over het prachtige weer ging :lol:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3716
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door Bubbles11 »

Ach, dit soort incidenten kun je over veel landen melden, als je slachtoffer bent van zo' n incident is dat erg vervelend en heb je pech. Wij hadden in San Marino(op een camping) de pech dat naast ons een vuurwerkbom ontplofte met als gevolg meerdere deuken in een zijkant, een groot gat in een zijruit en bomresten in de camper. We hadden geluk dat we niet geraakt werden. In marokko werden we een keer bedreigd door stenengooiers. We rijden er echt geen kilometer minder om, niet in marokko of in welk land dan ook.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door Aloys »

roma schreef:
vr 09 mar 2018, 21:51
Het stenen gooien is in Marokko al tientallen jaren een bekend en irritant verschijnsel, heeft niets met het weer te maken.
Dat dacht ik ook, mijn ouders kwamen in de jaren '70 al met die verhalen thuis uit Marokko, in hun zelfbouw MB508.
Toen deed het verschijnsel zich vooral voor in het Rifgebergte, wat uiteraard bekend staat (stond?) om zijn armoede.
Ik vond het niet zo raar: als je met je dure camper door een gebied trekt waar de mensen amper te eten hebben, wek
je dan behalve jaloezie ook niet enige agressie op?

In de jaren '80 ben ik, samen met een medestudent, gedropt bij een dorpje langs de Sahara. We zouden 3 uur later weer
worden opgepikt. Zo hadden we mooi de tijd om onderzoek te doen bij de boeren naar het gebruik van irrigatiewater
en methodes. Al lopend door het dorp verzamelde een stoet kinderen zich achter ons, die groep groeide aan tot pakweg
50 kinderen. Omdat we ze geen geld of sigaretten wilden geven, begonnen ze met steentjes te gooien die allengs
groter werden... :(

Wat waren wij blij toen de bus ons weer kwam oppikken!!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Uitgeschreven

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door Uitgeschreven »

Eigenlijk is dat dan ambetant,als je niks wil geven gooien ze maar met stenen. Ik ,wij hebben het ook gehad in Marokko ,
zegt veel over de mentaliteit aldaar.
Maar er is in ieder land wel iets. in ieder geval niet leuk als je voorruit sneuvelt.Ik weet niet wat de stenengooiers in gedachte hebben? Willen ze schade berokkenen? of willen ze ons afschrikken? Of zit er een bepaalde bedoeling of minachting achter.
Ben een maand in Senegal geweest en ook aldaar campers gezien.maar niemand gezien die met stenen gooit.
Andere mentaliteit.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Stenengooiers Marokko



Bericht door thole »

Dat dacht ik ook, mijn ouders kwamen in de jaren '70 al met die verhalen thuis uit Marokko, in hun zelfbouw MB508.
Toen deed het verschijnsel zich vooral voor in het Rifgebergte, wat uiteraard bekend staat (stond?) om zijn armoede.
We zijn in 1971 , '72, met een personenauto en in '79 en '80 met een campertje in Marokko geweest, natuurlijk ook in de Rif( hasjiesj). In de jaren '80 2x met het vliegtuig en sinds 2008 iedere winter 3 maanden.
In die tijd eenmaal een steentje tegen de camper, 1x te veel natuurlijk. Verder een enkele keer wel gehoord, gebeurt ieder jaar wel, maar om nou van een bepaalde mentaliteit te spreken?
Kwajongens in een groep zijn stoer in het geval van Aloys en je hebt copycats.
En nu maar hopen dat we de laatste maand niet met stenengooiers te maken krijgen. :oops:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie