Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
- co en lia keizer
- Berichten: 325
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 15:28
- Locatie: Grootebroek
- Contacteer:
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Jan,
wat vervelend allemaal maar fijn dat je het toch hebt kunnen ombuigen naar 'weer genieten van.....'. Veel plezier verder.
wat vervelend allemaal maar fijn dat je het toch hebt kunnen ombuigen naar 'weer genieten van.....'. Veel plezier verder.
Maak er wat moois van, lieve groet Lia en Co
Het leven is mooi, we brengen het graag voor u in beeld.....
https://www.dekeizersreizen.nl
https://www.voedingisgezondheid.nl
Het leven is mooi, we brengen het graag voor u in beeld.....
https://www.dekeizersreizen.nl
https://www.voedingisgezondheid.nl
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Volgens mij had ik Co en Lia op de boot nog verteld dat ik mijn dynamo niet vertrouwde.
Vandaag lijkt het er op dat ik weer een werkende dynamo heb. Alleen zit ik nog met een rood brandend dynamo lampje op mijn dashboard. Wat ik verwachte was dat het niet mee viel om onderdelen voor een Ford te vinden. Binnen no time was de intercooler en airco compressorpomp gedemonteerd. Maar het demonteren van de dynamo duurde nog wel even. Koolborstels OK maar de regelaar leek kapot. Op pad gegaan om een vervangende dynamo te zoeken. Deze leek gevonden maar die dynamo was ook niet goed. Weer op pad om 2 dynamo's te proberen, maar die paste niet. Uiteindelijk met allemaal onderdelen en gezaag aan de dynamo om het passend te krijgen de dynamo getest en ingebouwd. Maar de test was blijkbaar niet goed want van deze andere dynamo bleken do koolborstels niet meer goed te zijn. Weer op de fiets om koolborstels te zoeken en weer inbouwen. Nu werd de accu wel geladen maar het waarschuwingslampje bleef branden. Volgens mij wordt dit door het motormanagement systeem aangestuurd. Na 9 uur met constant 1 a 2 mensen aan het werk kan ik nu mijn weg weer vervolgen.
Wat was er eigenlijk mis met de dynamo van vroeger die een eenvoudig systeem had om aan te geven als er iets niet in orde was? Nu het computer gestuurd is deed het lampje het niet terwijl de dynamo niet werkte en nu de dynamo wel werkt brand het lampje juist wel heel irritant. Volgens mij is dit nog niet zo eenvoudig op te lossen. Zal er toch weer een originele dynamo of regelaar ingezet moeten worden. Of tegen zo'n rood lampje aan blijven kijken.
Toen de monteur klaagde dat Ford onderdelen lastig te vinden waren wees ik hem nog op zijn reclame bord waar een nieuwe Renault en Ford op stonden. Daar moest hij ook om glimlachen. Ondertussen lieten ze zien hoe het ook kan. Komt iemand aanrijden met een oude Mercedes met een kapotte dynamo: in drie kwartier uitgebouwd gerepareerd en weer ingebouwd. En dan zie je van die paardenkarren langs komen en dan denk je: die hebben noot problemen met een kapotte dynamo. Gewoon wat voer er in en het loopt weer.
Vandaag lijkt het er op dat ik weer een werkende dynamo heb. Alleen zit ik nog met een rood brandend dynamo lampje op mijn dashboard. Wat ik verwachte was dat het niet mee viel om onderdelen voor een Ford te vinden. Binnen no time was de intercooler en airco compressorpomp gedemonteerd. Maar het demonteren van de dynamo duurde nog wel even. Koolborstels OK maar de regelaar leek kapot. Op pad gegaan om een vervangende dynamo te zoeken. Deze leek gevonden maar die dynamo was ook niet goed. Weer op pad om 2 dynamo's te proberen, maar die paste niet. Uiteindelijk met allemaal onderdelen en gezaag aan de dynamo om het passend te krijgen de dynamo getest en ingebouwd. Maar de test was blijkbaar niet goed want van deze andere dynamo bleken do koolborstels niet meer goed te zijn. Weer op de fiets om koolborstels te zoeken en weer inbouwen. Nu werd de accu wel geladen maar het waarschuwingslampje bleef branden. Volgens mij wordt dit door het motormanagement systeem aangestuurd. Na 9 uur met constant 1 a 2 mensen aan het werk kan ik nu mijn weg weer vervolgen.
Wat was er eigenlijk mis met de dynamo van vroeger die een eenvoudig systeem had om aan te geven als er iets niet in orde was? Nu het computer gestuurd is deed het lampje het niet terwijl de dynamo niet werkte en nu de dynamo wel werkt brand het lampje juist wel heel irritant. Volgens mij is dit nog niet zo eenvoudig op te lossen. Zal er toch weer een originele dynamo of regelaar ingezet moeten worden. Of tegen zo'n rood lampje aan blijven kijken.
Toen de monteur klaagde dat Ford onderdelen lastig te vinden waren wees ik hem nog op zijn reclame bord waar een nieuwe Renault en Ford op stonden. Daar moest hij ook om glimlachen. Ondertussen lieten ze zien hoe het ook kan. Komt iemand aanrijden met een oude Mercedes met een kapotte dynamo: in drie kwartier uitgebouwd gerepareerd en weer ingebouwd. En dan zie je van die paardenkarren langs komen en dan denk je: die hebben noot problemen met een kapotte dynamo. Gewoon wat voer er in en het loopt weer.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Werkt de dynamo
Verwijder je het lampje ,
No problem heeeeeeeel eenvoudig opgelost
Verwijder je het lampje ,
No problem heeeeeeeel eenvoudig opgelost
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Lampje of niet: wat is nu je startaccuspanning, als de motor draait?
Paul.
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Ford heeft al heel lang zogenaamde "intelligente" dynamo's. Deze werken met een variabele laadspanning. Al naar gelang de behoefte kan die oplopen tot boven de 15 Volt. Hiervoor zit er een communicatieaansluiting op de dynamo. Deze vertelt de dynamo wat er van hem verwacht wordt.
Zit deze aansluiting niet aangesloten of geeft hij een signaal waar de betreffende dynamo niks mee kan dan gaat de dynamo over in de "domme" modus en gewoon 14 Volt laden. Continu. Niks mis mee. Helaas brandt dan wel het lampje op je dashboard.
Zit deze aansluiting niet aangesloten of geeft hij een signaal waar de betreffende dynamo niks mee kan dan gaat de dynamo over in de "domme" modus en gewoon 14 Volt laden. Continu. Niks mis mee. Helaas brandt dan wel het lampje op je dashboard.
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Het gaat nu wel technisch worden.
Gisteren had ik de huishoudaccu helemaal los gekoppeld van de startaccu, want anders zou ik misschien in het frans moeten uitleggen hoe mijn eigen gemaakte schakeling werkt. Vanochtend alles weer aangesloten en op pad en ik was benieuwd met hoeveel deze dynamo de huishoudaccu zou laden. Maar er gebeurde helemaal niets. Normaal wordt na een paar minuten via een zelf in elkaar geknutseld timer relais (met een 555 IC) de huishoudaccu aangesloten op de startaccu en ik zie dan op een display dat mijn huishoud accu geladen wordt. Ik dacht: dan is mijn schakeling stuk gegaan. ik was al bezig om een geimproviseerde handschakeling te maken met behulp van een licht schakelaar die ik maar weinig gebruikte. Ik was al bezig met de soldeerbout toen ik bedacht: werkt de dynamo nog wel? Bleek de startaccu en de huishoudaccu ongeveer dezelfde spanning te hebben en dan zie je dus niets als ze na een paar minuten parallel geschakeld worden. Mijn dynamo deed het dus weer niet. Mijn improvisatieschakeling maar weer ongedaan gemaakt en terug naar de monteur.
Binnen een minuut had hij de dynamo weer aan de praat. Volgens mij kwam het door met een lampje ergens stroom op te zetten. Mijn frans is niet zo best dus ik weet niet hoe je remanent magnetisme moet vertalen maar ik denk dat deze dynamo stroom van een waarschuwingslampje moet hebben om op gang te komen. Na wat extra draden in mijn zekeringskastje zou hij het nu moeten blijven doen.
Vroeger werd mijn huishoudaccu al in het begin met ongeveer 14,0 V en 15 A geladen. Nu begint hij met 13,4 a 13,6 V en enkele amperes te laden. Het laden van mijn huishoudaccu duurt nu dus veel langer. Pas na uren klom de spanning op na 14 V. En het gekke is dat het dan niet uitmaakt of de koplampen wel of niet branden. Dus waarom in het begin de spanning zo laag blijft is mij een raadsel. Volgens mij wordt de spanning nu geregeld door de regelaar op de dynamo en heeft de computer geen invloed meer.
Vroeger zag ik de huishoudaccu altijd geladen worden tussen de 14,0 en 14,4 V en ik kon niets intelligents ontdekken. Of je nu afremde op de motor, stationair draaide of gewoon aan het rijden was: de spanning bleef ongeveer constant.
Dus waar ik al bang voor was: mijn dynamo uit 2005 is al weer te modern om met geimproviseerde spullen goed werkend te krijgen. Ik ga nog kijken of ik het waarschuwingslampje kan verwijderen of de draad er naar toe. maar ik ben bang dat dit lastig is omdat deze door de CPU wordt aangestuurd. En ik vind het raar dat in het begin de laadspanning zo laag is.
Loopt dan de spanning te hoog op en slaan de diodes dan door of zo? Het eerste wat de monteer gisteren probeerde na het meten van de spanning was om tijdens het draaien van de motor de accuaansluiting los te nemen. Do motor sloeg toen direct af.travelscout schreef: ↑di 13 feb 2018, 7:54Als je startaccu spanning zo hoog oploopt (lampjes gaan feller branden),
is niet je dynamo verdacht maar je startaccu!
Kun je ook je huishoudaccu alleen gebruiken op je dynamo?
Kijk dan nog eens of de spanning zo hoog oploopt.
Wel oppassen: niet zonder accu verbinding je motor laten draaien want dan heb je beslist een nieuwe dynamo nodig.
Gisteren had ik de huishoudaccu helemaal los gekoppeld van de startaccu, want anders zou ik misschien in het frans moeten uitleggen hoe mijn eigen gemaakte schakeling werkt. Vanochtend alles weer aangesloten en op pad en ik was benieuwd met hoeveel deze dynamo de huishoudaccu zou laden. Maar er gebeurde helemaal niets. Normaal wordt na een paar minuten via een zelf in elkaar geknutseld timer relais (met een 555 IC) de huishoudaccu aangesloten op de startaccu en ik zie dan op een display dat mijn huishoud accu geladen wordt. Ik dacht: dan is mijn schakeling stuk gegaan. ik was al bezig om een geimproviseerde handschakeling te maken met behulp van een licht schakelaar die ik maar weinig gebruikte. Ik was al bezig met de soldeerbout toen ik bedacht: werkt de dynamo nog wel? Bleek de startaccu en de huishoudaccu ongeveer dezelfde spanning te hebben en dan zie je dus niets als ze na een paar minuten parallel geschakeld worden. Mijn dynamo deed het dus weer niet. Mijn improvisatieschakeling maar weer ongedaan gemaakt en terug naar de monteur.
Binnen een minuut had hij de dynamo weer aan de praat. Volgens mij kwam het door met een lampje ergens stroom op te zetten. Mijn frans is niet zo best dus ik weet niet hoe je remanent magnetisme moet vertalen maar ik denk dat deze dynamo stroom van een waarschuwingslampje moet hebben om op gang te komen. Na wat extra draden in mijn zekeringskastje zou hij het nu moeten blijven doen.
Vroeger werd mijn huishoudaccu al in het begin met ongeveer 14,0 V en 15 A geladen. Nu begint hij met 13,4 a 13,6 V en enkele amperes te laden. Het laden van mijn huishoudaccu duurt nu dus veel langer. Pas na uren klom de spanning op na 14 V. En het gekke is dat het dan niet uitmaakt of de koplampen wel of niet branden. Dus waarom in het begin de spanning zo laag blijft is mij een raadsel. Volgens mij wordt de spanning nu geregeld door de regelaar op de dynamo en heeft de computer geen invloed meer.
Vroeger zag ik de huishoudaccu altijd geladen worden tussen de 14,0 en 14,4 V en ik kon niets intelligents ontdekken. Of je nu afremde op de motor, stationair draaide of gewoon aan het rijden was: de spanning bleef ongeveer constant.
Dus waar ik al bang voor was: mijn dynamo uit 2005 is al weer te modern om met geimproviseerde spullen goed werkend te krijgen. Ik ga nog kijken of ik het waarschuwingslampje kan verwijderen of de draad er naar toe. maar ik ben bang dat dit lastig is omdat deze door de CPU wordt aangestuurd. En ik vind het raar dat in het begin de laadspanning zo laag is.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
"Loopt dan de spanning te hoog op en slaan de diodes dan door of zo?"
Als de dynamo de opgewekte stroom niet kwijt kan zal er tenminste één diode overlijden.
Vandaar dus nooit de motor laten draaien zonder verbinding naar je accu.
Een ecu (zoals bij jou) kan echter zijn werk niet meer doen zonder stroom, dus valt de motor gewoon uit.
Inderdaad stelt paul snip terecht dat ook hier al sprake is van een intelligente dynamo regeling:
https://www.auto-onderdelen24.nl/delco-remy/1968657
Geen D+ te bekennen.
Is dat de reden dat je een eigen schakeling ontwikkeld hebt?
Waarom gebruik je niet de gesimuleerde D+ (gebruikelijk die op je contactslot).
Niet mijn idee om storingslampjes uit te schakelen. Tenzij je van verassingen houdt....
Als de dynamo de opgewekte stroom niet kwijt kan zal er tenminste één diode overlijden.
Vandaar dus nooit de motor laten draaien zonder verbinding naar je accu.
Een ecu (zoals bij jou) kan echter zijn werk niet meer doen zonder stroom, dus valt de motor gewoon uit.
Inderdaad stelt paul snip terecht dat ook hier al sprake is van een intelligente dynamo regeling:
https://www.auto-onderdelen24.nl/delco-remy/1968657
Geen D+ te bekennen.
Is dat de reden dat je een eigen schakeling ontwikkeld hebt?
Waarom gebruik je niet de gesimuleerde D+ (gebruikelijk die op je contactslot).
Niet mijn idee om storingslampjes uit te schakelen. Tenzij je van verassingen houdt....
Paul.
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Ik heb inderdaad een eigen schakeling gemaakt omdat ik geen D+ signaal kon vinden. Die schakeling was niet zo moeilijk.
Wat bedoel je met: "de gesimuleerde D+ (gebruikelijk die op je contactslot)." Als ik het rechtstreeks via het contactslot aanstuur loop ik het risico dat mijn auto ook gedeeltelijk gestart wordt door mijn huishoudaccu en mijn zekeringen dat niet aankunnen.
Het storingslampje heeft me de eerste keer ook niet geholpen. Het brandde niet en toch werd de accu niet geladen. Gelukkig kon ik via een metertje tijdens het rijden zien dat de accu niet meer geladen werd, anders kwam ik er pas achter wanneer die niet meer wou starten. En nu hij altijd brandt heb ik er ook niets aan. Ook toen de dynamo het weer niet deed kon ik het alleen maar aan het metertje zien.
Maar vandaag heeft de dynamo gewerkt, al was de spanning meestal wat aan de lage kant. En mijn motor maakt nu ook minder bijgeluiden en "zaagt" niet meer. Volgens mij kwam dat ook door de slechte dynamo.
Wat bedoel je met: "de gesimuleerde D+ (gebruikelijk die op je contactslot)." Als ik het rechtstreeks via het contactslot aanstuur loop ik het risico dat mijn auto ook gedeeltelijk gestart wordt door mijn huishoudaccu en mijn zekeringen dat niet aankunnen.
Het storingslampje heeft me de eerste keer ook niet geholpen. Het brandde niet en toch werd de accu niet geladen. Gelukkig kon ik via een metertje tijdens het rijden zien dat de accu niet meer geladen werd, anders kwam ik er pas achter wanneer die niet meer wou starten. En nu hij altijd brandt heb ik er ook niets aan. Ook toen de dynamo het weer niet deed kon ik het alleen maar aan het metertje zien.
Maar vandaag heeft de dynamo gewerkt, al was de spanning meestal wat aan de lage kant. En mijn motor maakt nu ook minder bijgeluiden en "zaagt" niet meer. Volgens mij kwam dat ook door de slechte dynamo.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Vermoedelijk is een automatische scheidingsrelais de eenvoudigste oplossing om beide accu´s op het juiste moment te verbinden én te verbreken. Heb je helemaal geen d+ of gesimuleerde d+ nodig.
Wel lijkt me die "eigen schakeling" van je, een mogelijke bron van het branden van "hetrodeacculampjedatmaarnietuitwil".
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf
Met zoeken hier op gebruikte termen, vind je ook heel veel informatie.
Wel lijkt me die "eigen schakeling" van je, een mogelijke bron van het branden van "hetrodeacculampjedatmaarnietuitwil".
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf
Met zoeken hier op gebruikte termen, vind je ook heel veel informatie.
Paul.
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Het rode lampje brand ook als mijn schakeling en mijn huishoudaccu niet is aangesloten. Er zit een ander type dynamo in en die snapt de ecu niet, vandaar het rode lampje.
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Als de monteur hem met een lampje moet voor bekrachtigen om te gaan werken dan zit er inderdaad een verkeerd type dynamo in. Eenvoudige oplossing zou zijn een rood universeel controlelampje kopen en die ergens in je dashboard zetten. Een kant van het lampje krijgt plus via contact. De andere kant gaat naar de dynamo. Klaar.
Kan er geen dynamo vanuit Nederland opgestuurd worden trouwens? Lid van de ANWB? Die kunnen dat vaak wel regelen!
Kan er geen dynamo vanuit Nederland opgestuurd worden trouwens? Lid van de ANWB? Die kunnen dat vaak wel regelen!
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Mijn dynamo werkt, al is de spanning vaak wat laag om mijn huishoudaccu snel vol te laden. Maar hier kom ik de vakantie wel mee rond denk ik. Daarom ga ik nu geen nieuwe dynamo laten opsturen. Ik ben verzekerd via de NKC dus die hadden een dynamo op kunnen sturen, maar dat leek me een logistiek gedoe. Wanneer arriveert hij dan en dan moet ik daar ook zijn. En omdat ik redellijk mobiel was door de accu's 's nacht op campings te laden, had ik ook de keus om hem pas thuis te laten repareren. Maar handig was het niet, Vandaar dat ik dit topic had geopend. Daar werd over het algemeen geadviseerd dat ze hem prima in Marokko konden fixen dus dat heb ik dan ook laten doen.
Toch knap dat ze met geimproviseerde spullen me weer op weg hebben geholpen, al was het denk ik achteraf handiger geweest om een originele te laten sturen of pas in Nederland te laten repareren.
Toch knap dat ze met geimproviseerde spullen me weer op weg hebben geholpen, al was het denk ik achteraf handiger geweest om een originele te laten sturen of pas in Nederland te laten repareren.
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
De dynamo deed het vandaag weer niet. Dus ik ben weer terug bij af. Ik zit nu bij Marrakech, dus wel meer kansen om iets te vinden. Zowel sloop als Ford dealers. Maar mijn ervaringen zijn in Marokko nog niet al te best.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?
Ontkoppel eerst je hh-accu.
Hoe hoog is de spanning over je startaccu, als de motor draait?
Hoe hoog is de spanning over je startaccu, als de motor draait?
Paul.