Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?

Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door jan- »

Vandaag weer een poging gedaan om hem te laten repareren. De rubberen koppeling van de dynamo was gescheurd. Koppeling en dynamo door ford onderdelen laten vervangen. Die waren hier in Marrakech zo gevonden. Je hebt hier een hele wijk met autoonderdelen en garages.

Maar bij afrekenen ruzie over de prijs gekregen. Kwam er ineens 500 Dirham bij voor arbeid. En toen ik wegreed riep iemand die me de weg had gewezen mij terug. Maar ik ben gewoon door gereden.

Nu zie ik toch weer de spanning schommelen. En na een tijd brand het dynamolampje weer. Maar ik heb geen zin om terug te gaan. Hopelijk blijft het in ieder geval werken totdat ik thuis ben.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door dedruivenplukker »

Wat vervelend Jan, dat het niet lekker loopt met die dynamo.
En dat gezeur krijg je vaker na afloop is mijn ervaring.
Gelukkig heb ik ook veel goede ervaringen. Ik hoop dat het je reisplezier niet vergalt.
Je zou bijna een zonnepaneeltje op je dak zetten!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door eleonora »

Op de D+ spanning zetten, nodig om dynamo op gang te krijgen. Het zelfde meegemaakt dan doet hij wel dan weer niet.
Succes!!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door jan- »

Ik ben weer thuis gekomen met deze laatste dynamo!

Deze lijkt toch een beetje intelligent met de MCU te communiceren. Als je de helling oprijdt stopt hij met laden. Toen ik nog niet door had hoe die regelde was het wel schrikken. Omdat het slecht weer was in Spanje en Frankrijk moesten overdag de koplampen aan. Zag ik regelmatig de huishoudaccu ontladen worden met ruim 5 A. Maar even later werd hij weer met 13,0 a 13,2 V geladen. Bij stationair en vol gas de helling op en een beetje afremmen op de motor laadde hij wel met 13,4 V. Wel raar: bij veel gas de helling op helemaal niet laden en bij vol gas ineens wel laden. Dus het duurde even voor ik de regeling een beetje door had. De MCU snapt de dynamo ook niet goed, want anders zou het rode lampje wel uit blijven.

Eens kijken of de "intelligente" regeling ongedaan gemaakt kan worden en net zoals mijn eerste originele dynamo met ongeveer 14V kan blijven laden. Of gewoon laten vervangen door een goede dynamo. Maar dat is denk ik meer iets voor het techniek gedeelte van dit forum.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door travelscout »

Paul.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door jan- »

Bedankt Paul! Wat WD40 op de contacten van de ‘smart charging' connectoren en hij laadt weer als vanouds als een 'domme' lader! Net wat ik wou. Accu lampje brandt ook niet meer. In de link van Paul stond ook dat je eerst naar deze kabel moet kijken.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat dit de oplossing zou zijn. Ik had me in het verleden wel eens wat verdiept in smart charging.
Zie viewtopic.php?f=10&t=8429972&p=981687#p981687
Ik ging er vanuit dat mijn dynamo een beetje slim was: wel rekening houden met de temperatuur en misschien het stroom verbruik, maar niet er voor zorgt dat de accu niet helemaal vol is, zodat je de energie die je over hebt als je op de motor afremt, in de dynamo kan stoppen. Dat was bij Ford pas in 2011 geintroduceerd. Dat leek met deze laatste dynamo ook bij mijn auto (2005) een beetje geintroduceerd te zijn.

De dynamo zendt info naar de MCU (stroom enz.) de MCU rekent dan uit wat de beste laadspanning is een geeft dit door aan de dynamo. De communicatie naar de dynamo werkte, want hoe kon anders de dynamo weten dat bij helling op niet meer geladen moest worden? Ik ging er vanuit dat als de communicatie naar de MCU toe niet werkte de MCU de dynamo wel als een domme dynamo zou laten werken (14 V). Omdat hij wel een beetje slim leek te regelen en zelfs energie zat terug te winnen bij afremmen, dacht ik dat ik een te nieuwe dynamo had. En de MCU en de dynamo elkaar dus niet goed snapten. Ik had gehoopt dat als ik de slimme verbinding er tussen uit zou halen hij ook als een domme dynamo zou gaan gedragen. Voor de zekerheid toch even de kabel door gemeten (hier was al aan getaped) en toen dat goed bleek, voor de zekerheid nog even WD40 op de contacten gespoten en getest. En nu blijkt hij het weer als vanouds te doen.

Ik heb alleen nog een D262 (CAN-BUS communication error) storings code via http://mr-fix.info/ford-focus-mk1-hidden-menu/
Ik denk dat dit nog van de dynamo komt. Eens kijken of dit vanzelf verwijnt of dat je daarvoor de accu los moet nemen of dat dit met speciale OBD diagnose moet. Ik heb verschillende OBD interfaces, maar die werken nog niet samen met mijn Ford.

Maar dan heeft die Marokaan waar ik zo boos op was mij denk ik toch een goede dynamo geleverd. De reden dat ik zo boos was, was dat toen de baas de onderdelen had gevonden hij vroeg of het OK was dat hij voor 2500 Dirham deze onderdelen zou inbouwen. Ik heb hier niet op afgedongen. Ik dacht voor marokaanse begrippen misschien niet goedkoop, maar ik hoef straks niet naar een dure nederlandse garage en ik wordt direct geholpen. Dus hij blij en ik blij. Spullen worden door leerling monteurs ingebouwd en als alles af is moet ik vervolgens 1,5 wachten met afrekenen omdat de baas ergens pauze aan het houden is. En dan komt hij ineens met het verhaal dat die 2500 dirham alleen voorde onderdelen waren en dat er nog 500 Dirham bij komt voor arbeid. Ik dacht, dan heb je een mooie prijs en dan probeer je toch misbruik te maken van de situatie om er nog wat extra uit te slepen. Ik heb die 500 Dirham dus ook niet betaald. Nadat hij het bedrag van 2500 noemde hadden we ook afgesproken dat als de auto af was ik samen met een monteur naar de pinautomaat zou gaan om te pinnen. Dus toen had hij nog de kans om over arbuidsuren te beginnen.

Vooraf was ik door iemand geholpen die me de weg naar de garage had gewezen. Ik wou hem hier een fooi voor geven maar dat begreep hij zogenaamd niet. Hij is al die uren bij de garage gebleven en had de baas nog gebeld of hij de pauze niet te lang zou maken. Toen ik de 2500 aan de baas had betaald ben ik weggereden en werd ik nog door de tipgever nageroepen. Ik denk dat hij ook nog wat geld wou hebben. Maar ik denk dat hij wel wat commissie bij de (zijn?) baas kan krijgen. Had hij maar een eerlijke garage uit moeten zoeken.

Het valt soms niet mee die cultuurverschillen. Wat hierbij ook niet meehelpt is dat ik niet zo goed ben in frans. Maar achteraf kijk je er dan toch weer met een glimlach naar terug.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Ik heb totaal geen verstand van dynamo's hoor maar ik wilde toch even reageren op je verhaal. Dat gevoel van "ze proberen er altijd nog wat extra uit te halen", dat herkennen wij totaal. Ook wij zijn heel vaak tegengekomen dat als we ergens een prijs voor hadden afgesproken er dan een beetje rommelig werd gedaan met het optellen en dat het dan ook (hoe typisch) altijd duurder werd opgeteld dan het zou moeten zijn. Ja ja, gelukkig kunnen we zelf ook goed rekenen. Of inderdaad, heb je een prijs afgesproken en krijg datgene wat je wilde kopen, zeggen ze ineens dat je een duurdere prijs had afgesproken.

Het is een cultuurverschil, maar dit is wel iets wat we minder vinden aan Marokko en waardoor we ook erg weinig kopen. Verder vinden we het een geweldig land, zo anders dan wat wij gewend zijn, mooie natuur en natuurlijk lekker weer. Maar we vinden je verhaal dus heel herkenbaar.

Hennie en Aad (zwerfleeuwen)
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door thole »

Op het gevaar af over te komen als een ambassadeur van Marokko, wat ik zeker niet ben, herkennen wij hier niets in.
We hebben ervaring in het ziekenhuis, een KNO kliniek, met handelaren , garages, , paar x tandarts, huisartsen, nooit zijn we bedonderd.
Nu spreken we een aardig mondje Frans, ik weet niet of het daar mee te maken heeft?
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3715
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door Bubbles11 »

+1
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door kampo »

Zwerfleeuwen schreef:
za 10 mar 2018, 15:01
...Het is een cultuurverschil, maar dit is wel iets wat we minder vinden aan Marokko en waardoor we ook erg weinig kopen....
Misschien wat meer kopen in Marokko dan wordt je steeds beter en zij ook :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door travelscout »

Fijn om te lezen dat het is opgelost.
Was je later terug gekomen uit Marokko, als je dit eerder had geweten?
Paul.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kapotte dynamo in Marokko. Wat nu?



Bericht door jan- »

Ik ben gewoon volgens de planning naar huis gegaan. De dynamo deed het goed genoeg om 's avonds niet aan de stroom te hoeven staan.

Ik hoop niet dat ik nu een te negatief beeld heb gegeven van Marokko. Over het algemeen zijn de mensen zeer aardig en natuurlijk mogen ze proberen wat aan mij te verdienen. Eigenlijk ben ik maar 2 keer echt oneerlijk behandeld. Dat was dus bij die laatste dynamo en de andere keer was eigenlijk nog voor Marokko: Voor het inchecken bij de ferry in Spanje wees een man in een hesje mij naar een zijweg en vroeg om mijn ticket: "Balearia vaart vandaag niet." vertelde hij. Tja, zoiets kan gebeuren dacht ik in eerste instantie. Materiaal pech of zo. Tegen bijbetaling kon ik met een andere ferry. Maar toen schoot me te binnen dat ik gewaarschuwd was dat hier soms met smoesjes mensen aan je probeerde te verdienen. Ik vertelde hem dat ik dan maar terug ging en ben gewoon verder gegaan. Er bleek dus ook niets aan de hand te zijn.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie