Voor het eerst naar Marokko

Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Arie55 »

@De-Bakkertjes
Op zijn vroegst zou ik 3 februari weg kunnen. Dat hangt in eerste instantie af van de garagist. Heb verleden jaar al een afspraak gemaakt voor a.s. maandag en had hem al een getypte opdracht met eventuelen opties meegegven. Heb al een mail van hem gehad voor 2 M+S banden, welke veeeeeel te duur zijn. Ik heb al gezocht (en gevonden) naar een andere leverancier/monteerder. Ik dwaal af. Dus ik ga vanaf ik de camper terug heb, inpakken.

@thole
Dat begreep ik wel, kerel. Maar soms is het vrij lastig om te lezen wat een mening is en wat een advies. En als je zoals ik in deze, van niks weet, is alles vrij snel een advies. Dat het advies/mening even tijd nodig heeft om te bezinken, is helder. Na die periode kan je de boel beter in perpectief zien. Ben tenslotte ook opgevoedt door dit forum en wist de hiaten snel met vragen in te vullen. Niet dat ik alles weet, het is wel veel! Zeker, als ik wel eens camperaars die dat al heel lang doen, zie hannissen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door thole »

:thumbup:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Arie55 »

Wat ik afvraag is dit; ik neem een flinke pot met citroenzuur meer, waar op de pot niet opstaat wat er inzit. Zou ik daar geen last mee krijgen bij de douane?

Het zou immers anders aangezien kunnen worden dan citroenzuur. Anders moet in voor het reinigen van de tank, nadien verdund clhoor of zoiets gaan halen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Jan en Simonne »

:D

Wij hebben ook zakken met wit poeder bij ons. :mrgreen:
Het ging bij mij ook wel even door het hoofd inderdaad.
Maar als ze het niet vertrouwen, zullen ze het wel testen.
Althans, daar ga ik maar van uit.

Ik heb wel een uitdraai van de apotheek/huisarts voor onze medicijn voorraad bij me.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Arie55 »

Ben sinds gisteren in Marokko. Al een hoop beleeft. Vandaag rustdag.

Wij zijn met zijn 4-en, met 4 solo campers

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Marco Polo »

Veel plezier daar Arie!
Zal een indrukwekkende ervaring worden denk ik.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door thole »

Welkom in Marokko Arie!
Je hebt de oversteek gewaagd.
Je hebrt al een hoop mee gemaakt, hopelijk zijn de eerste indrukken positief, je bent in Afrika, tot weer heel anders dan Spanje. :wave: :wave:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Arie55 »

Ben een week eerder naar huis gereden dan de bedoeling was. Was het allemaal helemaal zat; verderop wordt het mooier... kom je daar, valt het tegen. Zo ging het aldoor. Stop je ergens, duikt er zo'n figuur achter een muurtje, struik of wat dan ook, om maar iets aan je te verkopen. Op de terug reis de tolweg genomen en gestopt omdat ik uit wilde rusten. Zet net de motor af en stap vermoeid uit de bestuurdersstoel om thee te gaan zetten. En binnen no-time weer zo'n figuur. Toen verloor ik mijzelf door kwaad de deur dicht te gooien en prompt staat die voor het keuken raam. Prompt gooi ik de verduistering dicht en hup staat die voor een ander raam. Aaaaarggh! Roep steevast in het Nederladnds: flikker op man! en maak een wegwuivend gebaar.

Ben ook een corrupte agent tegen gekomen. Rij achter een tergend langzaam rijdende vrachtwagen in de regen, die ik inhaalde. Daarna staande gehouden. Toen we eenmaal duidelijk hadden dat we gemeenschappelijke taal niet konden spreken, schreef meneer een getal op zijn hand. 400 dh. Ik zei dat ik wel een ticket wilde hebben nadat ik hem dat geld gegeven had. Kreeg toen 200 dh terug. Ondanks dat ik om een ticket vroeg. Toen ik later bedacht dat ik om brigade tourestieke kon vragen, bedacht ik dat het wel goed zo was, anders had ik daar misschien nog heel lang gestaan.

Aan dat het anders gaat dan in Europa kon ik wel wennen. Zo ook aan het verkeer. Uiteindelijk deed ik vrolijk mee met rechts inhalen en toeteren. Niet het tegelijkertijd bellen (ongekend veel gezien) en rijden, inhalen en rechts rijden. Ook hier vind je (nog) grote(re) verkeer eikels. at er uitgehaald wordt, ongekend!
Dat de gaten in de wegen met slalommen ontweken moest worden, is een kunst apart geworden. De putten in de weg zijn soms zo diep, dat het gewoon 'zeer' doet. Zeker als het niet anders kan dat je er met enige snelheid doorheen moet.
Wat ik ook geleerd heb is dat wat er ook gezegd wordt, er klopt totaal niets van! Taxi bestellen, zou om het uur gaan. Nee, 1 a 2 vaste tijden. Het gaat niet regenen meneer! Vervolgens kwam het met bakken uit de lucht. Maroc sim kaart: je kan ermee bellen, sms'en en data verkeer. Bellen alleen binnenland, sms werkte niet en data werkte eerst wel toen niet en toen weer wel. Dat het sms niet werkte, weet je pas als je ernaar vraagt als je thuis bent.

Een tip voor de eerste keer gangers: rij na de oversteek over de tolweg (totaal prijs ongeveer 200 dh) door tot na Marrakech. Pas daarna wordt het indrukwekkender en mooier. Koningssteden kunnen altijd wel op de terugweg bezocht worden. De stad is in het algemeen niks bijzonders, druk en niets bijzonders te zien. Behalve dan waar de bijhonderheden zijn. En een souk bezoeken, kan je na 1 a 2 bezichtigingen ook wel voor gezien houden.

Een Nederlandse vrouw zei dat je Marrokko bezoekt voor de vriendelijke mensen. BS! Als jouw geld in mijn zak terecht kan komen, ben ik ook vriendelijk.

Tweede ding wat ik geleerd heb, is om geen vaste tijdsspanne te hebben. Het leeftempo gaat daar stuk anders. Dat krijg je mee. Dus een vakantie van een bepaalde tijd is niet handig. Een open einddatum is m.i. beter.
Het water heb ik opgelost door flessenwater in de tank te mikken. Dat is een stuk handiger; geen gedoe met naderhand de tank schoon te maken en altijd net als thuis schoon water uit de kraan. En inderdaad letten op wat je drinkt en veelvoudig je handen wassen.
Ben niet ziek geworden. Twee medereizigers wel. Ik denk dat dit toch echt kwam door onachtzaamheid. Frappant waren de verhalen op voorhand dat ze in verre landen waren geweest en niet ziek zijn geworden. De verhalen die ik hier op voorhand gelezen heb, laat ik voor wat ze zijn. Een maatadvies is of kan zijn, vraag het aan je huisarts.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hamersma
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 14:26
Locatie: Europa.......
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Hamersma »

Net mijn 3 mnd verlenging binnen.... Denk dat men. Arie te weinig lacht. Ik blijf nog een tijdje.....
http://www.youtube.com/channel/UCDF5BsM ... A2A/videos
https://vimeo.com/user24672538
***
Als U mij zoekt... zit ik of in Lapland of in de Sahara....
Meestal ook wel er tussen in...
Wuif maar even als je me tegen komt...! Daaag...! ( Oan t sjen )

**** BURSTNER 44-VH-DN ****
Ik ben alleengaand en reis heel wat af met de camper,door Europa....
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Marco Polo »

Kan me er iets bij voorstellen.
Iedereen staat er weer anders in.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Peter LMC »

Ik kan helemaal met je meevoelen Arie.
Ik ben vorige winter 1 maand daar geweest en mij zien ze er niet meer.
Die dingen die jij beschrijft heb ik ook mee gemaakt.
Net zoals stenen gooiende kinderen en plotsklaps voor je rijdende bromfietsers
die je met alle geweld naar een camping willen loodsen etc etc.
Dan nog maar niet over de boot die me 2 keer een dag koste omdat deze veel vertraging had.
Het gezeik op de boot omdat ik een hond bij heb etc.
Het boekings kantoor aan de Marok kant die me wou oplichten maar dit mislukte omdat de passerende politie even afkwam op het lawaai.
En die dikke tante die allemaal achter mij wilde staan in de rij bij de pascontrole.
Die dacht zeker dat ik niet door had dat ze mijn zakken wilde rollen.
Toen ik er wat over zei ging deze maar verderop in de vitrine staan te kijken.
Ik was blij dat ik weer terug in Spanje was.
Ik kan nog wel 2 A4tjes vol schrijven maar doe het lekker niet want ik denk niet dat de lezers het geloven.
Daarom houd ik er nu mee op en moet iedereen het zelf maar ervaren.
Prettige vakantie gewenst.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Jan en Simonne »

Gelukkig ervaren wij het heel anders...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Zwerfsteen »

Misschien een nieuw topic:
Helse Reizen.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Marco Polo »

Topictitel kan nu wel aangepast worden.
Voor het eerst, en het laatst naar Marokko ;-)

Jammer dat het een negatieve ervaring is geworden.
Maar elke ervaring is er 1.
Plaats reactie