Voor het eerst naar Marokko

Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door thole »

We zijn sinds 1971 15x in Marokko geweest.
Een nee we zijn geen masochisten.
Je bent wel in Afrika, als je je wat aanpast heb je de tijd van je leven daar.
Wij in ieder geval wel iedere keer weer en denk maar niet dat we niet kritisch zijn, dat valt wel op ons blog wel te lezen.
Als iedereen het maar klakkeloos leuk zou vinden zou het nog drukker worden met campers hier, nu gaat het nog.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Zwerfsteen »

Het is natuurlijk heel sneu voor Arie en Peter dat hun reis zo is tegen gevallen.
Maar aan de andere kant gebeuren veel van de opgenoemde ergenissen ook in Europa.
Zo werden wij ooit in Slowakije aangehouden bij een zogenaamde snelheidscontrole.
Omdat ze geen camera's of andere meetmiddelen hadden betwistte ik mijn overtreding (ik reed namelijk niet te hard).
Een plotselinge oproep van hun boordradio maakte dat ze plots wegreden.
In Roemenie heb ik tijdens een enorme regenbui de camper aan de kant gezet omdat ik de diepte van de volgelopen kuilen niet kon bepalen.
In enkele gevallen waren er stokken in gestoken.
Net na de oorlog in Kroatië reden er ook proppers op brommers om je te verleiden naar hun camping te gaan.
In Amsterdam is mijn portefeuille wel eens gerold.
En op Europese stranden lopen ook wel opdringerige zonnebril en badlakenverkopers.
Enz.enz.
We zijn nog steeds voornemens om de oversteek met de camper naar Marokko te maken.
De sfeer hebben we daar al eens tijdens een rondreis, weliswaar zonder camper, geproefd.

Wij vinden dat een reis ook een avontuur moet zijn en daar horen nu eenmaal leuke, maar soms ook minder leuke ervaringen bij.
Vergelijk het met een boek of film.
Wanneer er in het verhaal helemaal niets gebeurd is er toch ook niets aan.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door thole »

+1
Zo is het nu al weer 30º in Mhamid.
Schaduwzijde is dat er vanmiddag een zandstorm kan komen, zou jammer zijn , het is de 3e dag van het nomadenfestival.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3716
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Bubbles11 »

Jammer dat marokko voor arie is tegengevallen. Wij herkennen een aantal dingen die arie noemt wel, maar die hinderen ons niet. Wij hebben ook meerdere malen 20 euro betaald aan die corrupte agent, zonder kwitantie dus. Gaan niet eens die discussie aan. Leeftempo hebben we geen moeite mee. 'S - lands wijs, 's - lands eer. Wij genieten altijd weer, al 15 jaar op rij en voor ons heeft elk deel van marokko zijn charmes. Het is maar wat je verwacht.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Arie55 »

Nou, zo ervoer ik de tocht daar ook weer niet, als "helse vakantie". Misschien dat als ik wel pensionado ben, er eens terug ga. Met de bedoeling een niet vooraf bepaalde terugreis datum. Dat lijkt me een stuk relaxter.
Ben het zeker eens met Zwerfsteen eens, dat het een avontuur betreft. Een goed voorbeeld is de tolweg aldaar. Saai als hel, maar schiet wel lekker op.

Wat ik gisteren ontdekte, is dat de omreken koers niet echt de handigste was (11.25), buiten de kosten (via pin akties aldaar). Ik had n.l. in Marokko in kleine wisselkantoortjes een koers van 11.67 gezien. Dat betekend dat mijn bank effe een ruime 21 euro aan die gekkigheid verdient heeft. Dat had ik toch liever ander iets anders uitgegeven.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Joske »

Ja, pinkosten en transactiekosten kunnen oplopen.
Afhankelijk van de bank en welk pakket daar wordt gebruikt.
Mijn ervaring bij de ING is max bedrag opnemen (2000 MAD) en dan € 2,25 kosten.
Koers was altijd goed.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Marco Polo »

En in lokale munteenheden houden.
Soms krijg je het aanbod op het pinapparaat om de zaak alvast om te rekenen in euro.
Krijg je ook een leuke rekening voor :wink:
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door BOKKIE »

Onze eerste keer in Marokko,

Wij zijn enkele jaren geleden tweemaal in Marokko geweest.
De taferelen die Arie55 schetst hebben we niet veel gezien. Het plotseling verschijnen van iemand uit het niets klinkt wel bekend; wij hebben een oud boertje meegemaakt die scheldend en tierend om geld vroeg, NON was ons antwoord, hij werd daarna nog bozer, doordat ik volhield droop hij ook af. (mede ook door mijn natuurlijke gezag houding, zoals anderen dat dan altijd aangeven).
Iemand anders die wij onderweg ontmoeten was een schaap/geiten herder, heel aardig vroeg niets, zei alleen maar "Bonjour, ca vas?" (ken geen Frans) Geantwoord, "bien", vervolgens gaat hij op een steen zitten om wat te eten. Wij hebben hem een kopje koffie gegeven, hij vond dit heerlijk! Het koekje van onze Duitse medereizigers (Helmut en Ursel) kwam hem onbekend voor, toen wij gebaarden eten, begon hij pas te eten, heerlijk gaf hij aan. Twee verschillen dus hoe het kan.

Aan de andere kant, op de markt boven Agadir gaan we een Tajine kopen, een jonge Marokkaan zit bijna bij Helmut in zijn broekzak, om wat te rollen, ik zie dat en maak iedereen er attent op, de verkoper van het standje maakte een gebaar; Goed gezien!

Het ergste wat wij meemaakten was een opgezette roofoverval! Toen wij via het dorpje Tazenakt op doorreis waren en vervolgens het dorpje uitreden lag er iemand midden op onze weghelft. Wat is DIT!? schoen uit, wat inhoud van zijn zakken rondom hem. Wat moet je als een EHBO-er dan doen? Wij hadden mazzel dat er een ziekenauto en een 30ton kiepauto voor ons reden. De situatie zag er uit als echt. De ziekenauto stopt, staat zeker enkele minuten stil, (kat uit de boom kijken?) en gaat er vervolgens als een speer weer verder. Dit was geen ongeval dus! Wij rijden vervolgens ook door, stoppen een kilometer verder, ik stap uit en het "verkeers slachtoffer" komt ook omhoog en loopt weg de bush in. geen zuivere koffie dus.
Wij gaan dus nergens meer voor stoppen. Als het echt zou zijn bellen we de hulpdiensten via het alarm nummer, heb je in ieder geval je best gedaan.

Maar dit alles heeft ons niet er van weerhouden om voor de tweede maal naar Marokko te gaan.
Gelukkig hebben we toen niets meer van de omschreven taferelen mee hoeven maken.


Komt er ooit nog een trip naar Marokko, zeker weten.

Immers alles van het bovenstaande kan overal gebeuren.
In Amsterdam, of in je eigen woonplaats.
Inbraak in je camper in Italië.
Onderweg,..............
Noem maar op.

Vanzelfsprekend zijn we wel wat meer op onze hoede. Maar dat zijn we elders ook.

Haije en Monica.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door jan- »

Ik heb wat betere ervaring met de politie. Veel controleposten gehad waarbij je als toerist meestal mag doorrijden. Een keer aangehouden maar toen hij zag dat ik Nederlander was noemde hij Arjan Robben en kon ik meteen doorrijden. Maar ook een keer echt aangehouden. Ik dacht nog: gelukkig niet 10 minuten eerder toen ik over een doorgetrokken streep inhaalde. Leuk gesprek waarbij we elkaar engels en frans leerden (ik haalde autopapieren en rijbewijs door elkaar) maar toen kwam de aap uit de mouw: er was wel gezien dat ik een tergend langzaam rijdend busje over een doorgetrokken streep inhaalde (het busje zat zo vol met mensen dat de achterdeur niet dicht kon en iemand nog op de treeplank moest staan). Maar ik kon gerust zijn: toeristen zijn welkom dus ik hoefde de boete van 1300 Dirham niet te betalen. Anders was ik pissig dat ze gevaarlijke toestanden door de vingers zien maar wel "op hun strepen staan".
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door thole »

Maar ik kon gerust zijn: toeristen zijn welkom dus ik hoefde de boete van 1300 Dirham niet te betalen.
De boete voor te hard rijden is doorgaans niet hoger dan 400dh, hoger niet betalen en altijd om een bon vragen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door Odyssee »

Hallo,
Gisteren voor de eerste keer hier in Marokko, dit jaar,aangehouden door de politie. Op de route van Agadir naar Essaouira. Ik zou 74 gereden hebben in plaats van 60. Ik had helemaal geen zin in een discussie, en wist al wat er ging komen. Autopapieren en rijbewijs inleveren en mee naar de auto van de man. Minder in het zicht dus. Driehonderd dirham afgeven en een bon eisen. Daarop tweehonderd dirham terug krijgen plus de papieren en de waarschuwing om niet meer te hard te rijden. Geen bon dus. Ik ga er maar van uit dat ik dus het salaris van de politieman gisteren heb aangevuld. Ik werd niet eens bedankt.

Mijn ervaring hier in Marokko is dat vrijwel alle verkeersovertredingen driehonderd dirham kosten. Hogere bedragen hebben enkel tot doel te intimideren. In de zin van "het kost zevenhonderd dirham, maar omdat jij het bent, of omdat je voor het eerst in Marokko bent, of omdat het zondag is, is het nu driehonderd dirham". Waarop je als niet-wetende reiziger denkt "dat valt nog mee, wat een aardige man".

Wij beschouwen de verkeersboetes en het gedoe daar omheen maar als een soort risico van het vak. Het overkomt je af en toe, hoe vervelend en voor je gevoel vaak onterecht ook. Niet ergeren, maar je verbazen is een goede remedie.

Groet vanuit een (bijna altijd) prachtig Marokko,
Wobbie en Wim
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door des »

Ook dit is marokko ,

toen we daar bij de locals waren, en op het dak mocht rondkijken, om fotos te maken van de omgeving,
zei ik langs men neus weg, dat dit een mooi plekje was om te eten in de buitenlucht.

Toen we beneden waren, vroegen ze of ik wilde komen eten om uur x , en wij zeiden ja,
toen we terug kwamen, moesten we naar het dak, en zie de tafel stond gedekt :cheers:

Afbeelding

Afbeelding
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door BOKKIE »

@Des,

Prachtig, je ziet hoe gastvrij de mensen zijn.

Haije en Monica.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Voor het eerst naar Marokko



Bericht door kampo »

thole schreef:
za 24 mar 2018, 13:26
We zijn sinds 1971 15x in Marokko geweest.
Een nee we zijn geen masochisten.
Je bent wel in Afrika, als je je wat aanpast heb je de tijd van je leven daar...
Bubbles11 schreef:
za 24 mar 2018, 16:32
Jammer dat marokko voor arie is tegengevallen. Wij herkennen een aantal dingen die arie noemt wel, maar die hinderen ons niet. Wij hebben ook meerdere malen 20 euro betaald aan die corrupte agent, zonder kwitantie dus. Gaan niet eens die discussie aan. Leeftempo hebben we geen moeite mee. 'S - lands wijs, 's - lands eer. Wij genieten altijd weer, al 15 jaar op rij en voor ons heeft elk deel van marokko zijn charmes. Het is maar wat je verwacht.


Vlamingen staan erom bekend zich als een cameleon te kunnen aanpassen aan andere culturen, talen, gebruiken.
Blij om te lezen dat er ook Nederlanders zijn die dat kunnen.
Groeten Kampo
Plaats reactie