Android radio in Ford camper

Plaats reactie
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Android radio in Ford camper



Bericht door De-Bakkertjes »

Voor de gadget liefhebber die alles in een wil hebben op zijn reis naar Marokko...
Ik heb de cd6000 radio van Ford in mijn camper vervangen door een Android radio. Hier zit alles in wat ik wil hebben, navigatie, radio, mp3 afspelen via usb stick (of intern geheugen) spotify.
Simkaart kan er in met G4 ontvangst dus altijd online. Achteruitrij camera voor 7 euro erbij (wordt ingeschakeld via de achteruitrijverlichting.
De unit past precies in de ruimte van de Ford radio. Natuurlijk zijn er ook modellen voor een camper op bijv. Fiat of een universeel model. Als navigatie heb ik voorlopig gekozen voor sygic. Dit is gratis met offline kaarten van TomTom maar voor 17 euro krijg je wat extras met een lifetime licentie, waaronder realtime brandstof prijzen op je scherm van de tankstations op je route. Maar ook Here werkt prima als navigatie.
Met de ingebouwde simkaart kun je gewoon handsfree bellen. Of whatsappen (niet handsfree) filmpjes kijken, op je camperplaats of internet tv, internet radio. Ik wacht nog op mijn bestelde ventielsensors. Daarmee kun je realtime de bandenspanning en temperatuur van je banden op je scherm zetten. Het scherm is trouwens 7 inch.

Voor:
Afbeelding

Na...
Afbeelding

Achteruit rij camera
Afbeelding

Home scherm
Afbeelding



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door travelscout »

Wow, supermooi!
Paul.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door Dafluc »

Zeker mooi. Jammer dat hij alleen voor Marokko-gangers is gemaakt :think:
Afbeelding
cgb

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door cgb »

Interessant, ik heb net problemen met mijn 6000CD radio.
Dus een paar vragen...
Je hebt het over Marokko, maar waar heb je de set aangeschaft, als ik vragen mag.
En werkt de radio ook zonder simkaart met G4, gewoon op de ouderwetse FM?
En is het inbouwen voor iemand die daar geen ervaring in heeft en waarschijnlijk ook geen geschikt gereedschap, gemakkelijk te doen?
Ziet er overigens prima uit, en wat een mooi (noten?)houten dashboard heb je.

Carel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door seth_space »

Is deze radio Dab+ of kan die als module erbij aangesloten worden. FM is een doodlopende weg
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door KTManiac »

Idd, daarom gaat de radio in m'n bus ook vervangen worden voor 'n DAB+ exemplaar.
Afgelopen zomer in Noorwegen niks meer te ontvangen op FM. Wist ik al maar werd bevestigd.
Toedeledoki

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door Toedeledoki »

Perfecte oplossing! Ik heb hetzelfde gedaan in mijn Jumper. Qua navigatie kan ik je wel de TomTom App aanbevelen trouwens. (Als je weet hoe is ie zelfs gratis).

Heb jij stuurwielbediening? En werkt dat ook op deze radio? Dat heb ik namelijk nog niet werkend gekregen...
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door De-Bakkertjes »

Het is een Ownice c500, te koop bij aliexpress. Die kun je ook via het Spaanse magazijn bestellen. Dan heb je geen problemen met invoer belasting en btw. Er zijn ook andere merken zoals Joying.
Ik heb voor dit merk gekozen na het uitpluizen van diversen forums. Er zijn zeker ook goedkope en onbekende Android head units te koop uit China maar dat durf ik niet aan. Inbouwen gaat wel voor iedereen aangezien er een Ford Harnes wordt bijgeleverd. Het enige probleem is om de kabels achter de unit een beetje weg te frommelen aangezien de ruimte vrij beperkt is. Ik heb dan ook in de kunststof binnenkant wat weg moeten zagen om de kabelprop weg te werken.
De radio heeft een prima FM ontvangst met RDS. Voor een kleine meerprijs is een DAB module aan te sluiten. Het meeste werk was de achteruit rij camera kabel naar achter te krijgen onder de camper door. Het cameraatje zelf heb ik vlak boven de nummerplaat gemonteerd.
Stuurwiel bediening zou moeten werken maar heb ik verder niets mee gedaan. Gebruik ik toch niet. Uiteraard werkt alles ook zonder simkaart. Ik heb dat met name gedaan om er in Marokko een simkaart in te prikken en eventueel de unit in tethering te zetten om met je telefoon of laptop internet op te kunnen.
Het mooie notenhouten dashboard was een optie 10 jaar geleden, zat bij het luxe pakket. TomTom is lastig er op te zetten heb ik uit de forums begrepen aangezien ze tegenwoordig met een erg lang serienummer werken. Maar Sygic werkt met de kaarten van TomTom en is ook gratis. Of een lifetime premium voor 18 euro. Dan krijg je net wat extra,s. Daar heb ik ook alle poi's van de nkc in gezet. Erg handig hoewel ik ook de nkc camper app er op heb gezet en die werkt ook probleemloos met sygic.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
sanderdb
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 12:40

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door sanderdb »

Android 6.0 of hoger en Tom Tom werkt perfect.
Heb meerdere Joying radio's werkend hiermee.
VW T5 Camper 2.5 AUT 2008
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door De-Bakkertjes »

Das mooi, maar de meeste navigatie systemen werken op deze unit, er zit Android 6 op. Voor de liefhebbers, op dit forum: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1740515 is veel informatie te vinden. Standaard wordt trouwens IGO meegeleverd, ziet er ook leuk uit. Het is net wat je gewend bent, ik heb nooit met TomTom gereden, wel veel met Garmin.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
cgb

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door cgb »

Bedankt, Bakkertjes, voor jullie aanvullende informatie.
Ik ben niet zo'n gadgetliefhebber, ben al voorzien van navigatiesysteem en ga niet naar Marokko.
In eerste instantie lijkt daarom de radio waar jullie het over hebben een voor ons wat overdreven alternatief voor de huidige.
Maar die is op dit moment niet in orde, zoals ik al schreef, dus moet ik er misschien toch nog eens over nadenken.
Hebben jullie voor dat geval ook het type-nummer dat bij jullie de 6000CD vervangt? Ik kon dat op internet niet goed vinden.
Ik zal overigens het probleem met mijn radio ook hier, op dit forum, aan de orde stellen in de hoop dat iemand een goed advies heeft.

Carel
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door LMC591A28JTD »

Ik heb de radio van deze aanbieder gekocht: https://www.ebay.nl/sch/erisincaraudio/ ... 7675.l2562.

Is plug and play

Gekocht in Engeland.
Bijlagen
radio.jpg
radio.jpg (158.17 KiB) 1507 keer bekeken
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door De-Bakkertjes »

cgb schreef:Bedankt, Bakkertjes, voor jullie aanvullende informatie.
Ik ben niet zo'n gadgetliefhebber, ben al voorzien van navigatiesysteem en ga niet naar Marokko.
In eerste instantie lijkt daarom de radio waar jullie het over hebben een voor ons wat overdreven alternatief voor de huidige.
Maar die is op dit moment niet in orde, zoals ik al schreef, dus moet ik er misschien toch nog eens over nadenken.
Hebben jullie voor dat geval ook het type-nummer dat bij jullie de 6000CD vervangt? Ik kon dat op internet niet goed vinden.
Ik zal overigens het probleem met mijn radio ook hier, op dit forum, aan de orde stellen in de hoop dat iemand een goed advies heeft.

Carel
De mijne komt hier vandaan,

https://nl.aliexpress.com/store/product ... 90853.html

Is ook plug en play voor de Ford transit met de cd6000 radio


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: Android radio in Ford camper



Bericht door De-Bakkertjes »

In aanvulling op het bovenstaande, het is behalve een radio natuurlijk ook een entertainment unit. Stamp hem vol met muziek, films enz. Voor onderweg of de overwinterplaats. Dus niet alleen voor de Marokkogangers. Ik heb zojuist de kodi app er op geïnstalleerd. En uitgetest dat betekend dat je nu dus via het 3G 4G kaartje gewoon naar de Nederlandse tv zenders kunt kijken. Of natuurlijk streaming films kijken. En aangezien de data in Marokko niet meer kost dan 1 euro per GB is dat dus best te doen. Het enige wat je buiten Nederland nodig hebt om naar de tv te kijken is een VPN verbinding. Maar daar zijn ook Android apps voor zoals opera VPN.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie