Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?

Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Terwijl ik dit topic open, snap ik natuurlijk heel goed dat niemand mij kan helpen met mijn afwegingen.

Wij reizen van Griekenland tot aan de Noordkaap, altijd gewoon alleen en we staan overal lekker vrij en voelen ons daar prima bij.

Na de Kerst willen we voor een lange trip maar Marokko en daar heb ik de rondtrip gekocht van de NKC en deze route willen we dan ook gaan rijden.

Maar... nu het volgende. Ik vind het toch een beetje spannend om naar Marokko te gaan. Omdat het gewoon een heel andere cultuur is en ook omdat ik totaal geen Frans spreek.

Zit me nu te bedenken, is het niet handiger om met de NKC reis naar Marokko te gaan? Eigenlijk houden we helemaal niet van zo'n georganiseerde reis. Maar aan de andere kant is alles wel voor je geregeld en krijg je gidsen mee de steden in. Je krijgt meer te horen en te zien dan als we alleen reizen (denk ik). Het lijkt me wat minder spannend dan alleen te reizen. Wellicht een goede manier om met dit land kennis te maken. Met z'n allen in een groep verplicht verjaardagen vieren en al dat soort dingen die je bij ''we zijn er bijna'' zien, dat is helemaal niets voor ons.

Wat zouden jullie ons adviseren?

Hennie en Aad
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Jan en Simonne »

Als ik het zo lees, zie ik twee verschillende dingen, zeg het maar als ik er naast zit.
De rondreis zie je niet als het grootste probleem, maar meer het bezoeken van de grote steden.
Je vindt de geborgenheid van de georganiseerde rondreis prettig, maar bent niet zo'n groepsgebeuren liefhebber.

Wij hebben het heel anders gedaan.
De koningssteden hebben we gedaan met een georganiseerde vliegreis.
Geen stress, helemaal verzorgd rondreizen met een bus en 's avonds in een hotel.

De reizen door Marokko zelf hebben we gewoon alleen gedaan.
Er is zoveel info te vinden op het internet, je kunt je zo goed voorbereiden, dat je dat best zelf kunt.
Zeker met de ondersteuning van alle ervaren Marokkogangers hier, waar je een schat aan info van kunt krijgen.

Misschien heb je hier iets aan?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door MonRoe »

Heeft de griekse of de noorse taal je tegen gehouden om naar Griekenland of Noorwegen te gaan? Hoe deed je het daar met de excursies?
Gewoon in Marokko hetzelfde doen als dat je het daar gedaan hebt.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door seth_space »

Camperen moet vooral leuk zijn. Je moet je prettig voelen en genieten. Als dat ontbreekt is je reis niet geslaagd.
Als een land als Marokko je nog afschrikt dan kan de drempel verlaagd worden door positieve verhalen of een positieve ervaring. Als die georganiseerde NKC reis je aanspreekt en je kunt daarna gemakkelijker de stap opnieuw naar Marokko nemen dan is die reis zijn geld dubbel en dwars waard geweest. Daarnaast doe je ervaringen op met zeer ervaren reisleiders die land en gewoontes kennen en dat kan je jaren voordeel opleveren.
Dat gezamenlijke is ook niets voor ons, maar soms pas je jezelf aan met een doel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Odyssee »

Hallo,
Onze eerste reis naar Marokko in 2010 was een georganiseerde reis met toen nog Vagebond uit Groningen (bestaat helaas niet meer). Was een geweldige reis, zowel qua inhoud als organisatie. En wat dat laatste betreft geen getut, zoals we vlak na terugkomst zagen bij het programma "We zijn er bijna". Het grootste voordeel van de reis vond ik het bezoeken van de high-lights. We hebben toen heel veel bezienswaardigheden, veelal met een gids, bezocht. En voor ons geldt, één keer gezien is genoeg. Leuk om dat alles gezien te hebben. maar die hoeven we niet weer te bezoeken. De jaren erna zijn we met z'n tweeen gegaan. Onze eigen gang gegaan en plekken bezocht (en soms blijven plakken omdat we dat leuk vonden) gewoon op het gevoel. Half januari gaan we opnieuw en het enige wat voor ons vast staat is het verblijf van drie maanden. En voor de kenners: natuurlijk zullen we ongetwijfeld Tafraout aandoen.
Groet, Wim
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door fstuif »

Veel camperaars gaan de eerste keer "georganiseerd" naar Marokko. Kijk of je het bevalt en ga een volgende keer alleen of ga nooit meer. Tailor Made Expeditions hanteert dezelfde losse stijl als Vagebond. Geen getut en nooit meer dan 10 campers. Zij hebben respect voor de individuele vrijheid en behoeftes van de deelnemers.
Wij hebben ook ervaring met de reizen van de NKC. Niet in Marokko moet ik zeggen, maar onze ervaring is niet echt positief. De beschrijving kloppen regelmatig niet, de coördinaten zijn niet accuraat en daar waar ik graag wat meer aanwijzingen zou willen hebben staan ze er niet. Moeilijke keuze dus. Succes.

Groet.
Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door thole »

Ik kan me jullie aarzeling voorstellen omdat er over Marokko natuurlijk veel verhalen de ronde doen die niet altijd van vooroordelen gespeend zijn.
En het is natuurlijk een totaal andere cultuur waar je kennis mee maakt.
Ons advies zou zijn om wat boeken in de bieb te lenen over Marokko en je in te lezen.
Verder zijn er diverse Marokko reizigers die een verslag van hun reizen op een website hebben staan (even googelen)
Zonder anderen te kort willen doen zou ik willen adviseren http://www.dekeizersreizen.nl/home.html. Daar kunnen jullie de nodige praktische tips vinden.
En met gepaste bescheidenheid: wij hebben sinds 2008 onze Marokko reizen op onze website vermeld.

Misschien als jullie je ingelezen hebben, een afweging kunnen maken om zelfstandig of georganiseerd te gaan naar Marokko. ( zie onder voor de link)
Suc6 met de afweging.
Ook wij gaan weer in januari met veel plezier naar Marokko.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
thor
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 12:39
Locatie: Roden

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door thor »

Hallo Zwerfleeuwen

Dat je niet kan worden geholpen in de afwegingen is misschien waar.
Ik wil toch een poging doen.

Net zoals jullie vonden wij het de eerste keer ook spannend om naar Marokko te gaan.

Wij hebben toen besloten dit georganiseerd te doen.
Het werd een mooie reis en hebben veel dingen gezien en beleefd.
Verder kon het reisgezelschap goed met elkaar overweg. Dus allemaal prima.
Maar ook wij zijn geen liefhebbers van groepsreizen.
Plus dat wij vonden dat hetgeen dat werd geboden niet in verhouding stond met de prijs.

Dus de tweede reis hebben we besloten dit zelfstandig te gaan doen.
Zelf een reis op papier gezet zoals ook de reisorganisaties dit doen.
Van deze reis hebben zeker zo veel genoten als de eerste reis.
Veel vrij gestaan zonder het gevoel te hebben hier bang voor hoeven te zijn.
Verder ook op meerdere van de vele campings gestaan die Marokko rijk is (zie camper-app)
Veel plaatsen bezocht met en zonder gids en de nodige excursies aangeboden gekregen.
Uit de reisgidsen hebben we de plaatselijke info gehaald.
Wat ons toen met name op viel waren de kosten die we hebben gemaakt. Deze betrof ongeveer de helft van hetgeen we voor de eerste reis betaalden.

Juist de andere cultuur is iets wat ons aanspreekt. Over het algemeen zijn mensen zeer vriendelijk. Wel willen ze graag wat aan de rijke Europeaan verkopen en wordt er geregeld gebedeld.
Wat de taal betreft;Ook wij spreken geen Frans en Arabisch. Maar zonder dit hebben we ons goed verstaanbaar kunnen maken in het Engels/Duits en ook Nederlands en dat soms op de meest afgelegen plaatsen. Via internet is er ook een hoop mogelijk.

Jullie hebben via de NKC al een reisboek.(Mooie route) Heb ervaring met het reisboek; over land naar Griekenland.
Het reisboek is zoals je ziet zeer uitgebreid en nauwkeurig.
Of het er in staat weet ik niet maar verdiep je wel even in de boorovertocht en grensformaliteiten.

Gezien de grote reiservaring die jullie hebben moet deze reis voor jullie makkelijk te doen zijn.

Zoals het er nu naar uit ziet zal onze derde reis in het voorjaar zijn. Ook wij gaan gebruik maken van dit routeboek.
Scheelt een hoop werk.

Misschien dat dit bericht jullie help in je overweging.

We wensen jullie in ieder geval goede reis

Grt Thor
niets is zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Joske »

Zwerfleeuwen schreef:......... en ook omdat ik totaal geen Frans spreek.
Met Engels kom je ook erg ver, maar er zijn ook zat Marokkanen die je gewoon in het Nederlands aanspreken!
Zwerfleeuwen schreef:Zit me nu te bedenken, is het niet handiger om met de NKC reis naar Marokko te gaan? Eigenlijk houden we helemaal niet van zo'n georganiseerde reis. Maar aan de andere kant is alles wel voor je geregeld en krijg je gidsen mee de steden in. Je krijgt meer te horen en te zien dan als we alleen reizen (denk ik). Het lijkt me wat minder spannend dan alleen te reizen. Wellicht een goede manier om met dit land kennis te maken. Met z'n allen in een groep verplicht verjaardagen vieren en al dat soort dingen die je bij ''we zijn er bijna'' zien, dat is helemaal niets voor ons.....
Hennie en Aad
Je geeft hier zelf al aan waar je voorkeur ligt.
Toen ik als solo voor de eerste keer naar Marokko ging had ik 1 naam in mijn boekje staan.
Ik heb nu een A4 vol namen die allemaal regelmatig naar de overkant gaan.
En natuurlijk zijn de sites van "Co en Lia" en "Thole en Everdien" een must om te lezen.
Investeer in een goede kaart op papier en in de navigatie (Standaard TomTom werkt daar niet).
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Heel, heel erg bedankt voor het meedenken. Dat heeft ons zeker wel geholpen.

@Jan en Simone: Er is zeker heel veel info te vinden en daar heb ik ook grif gebruik van gemaakt met het voorbereiden.
@MonRoe: Je hebt helemaal gelijk over talen.
@seth_space: Inderdaad, soms moet je jezelf aanpassen om je doel te bereiken.
@Odyssee: Goed om te lezen dat niet iedere organisatie is zoals op de tv en dat je inderdaad dan heel veel te zien krijgt.
@fstuif: Dankjewel voor noemen van Tailor Made Expeditions, had ik nog nooit van gehoord.
@Thole: Ja jullie site ken ik van voor naar achteren en heeft ons zo nieuwsgiering gemaakt naar dit Marokko. Ook de site van dekeizerreizen had ik al ontdekt zoals nog veel meer sites. Zal inderdaad eens (naast de reisboeken) ook wat boeken over Marokko gaan lezen.
@Thor: Fijn je uitgebreide reactie. Die heeft ons zeker geholpen om een beslissing te nemen.

Nadat we alle reacties hebben gelezen hebben we besloten om toch gewoon zelf naar Marokko te gaan. We hebben inderdaad ervaring genoeg. Ik heb me enorm goed voorbereid, goede wegenkaart gekocht, kaart voor de TomTom aangeschaft, routeboek van de NKC, WoMo boekje, Capitool gids.
Maar daarnaast nog heel erg veel informatie van allerlei verschillende reisverhalen gehaald en ook allemaal uitgeprint.

We hebben toch echt wel ervaring genoeg in het reizen met de camper. Redden ons altijd wel dus dat zal in Marokko ook wel zo zijn. Mochten we het allemaal toch te heftig vinden, dan varen we gewoon weer terug naar Spanje. Maar.... ik verheug me enorm op Marokko. Wil het al zolang als we de camper hebben. We zijn nog gezond en hebben de tijd, dus gaan met die banaan!

Nogmaals, super bedankt voor het helpen om tot een beslissing te komen. Het wordt gewaardeerd!!
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Jan en Simonne »

Fijn, dat jullie eruit zijn!
Wanneer ligt de oversteek in de planning ongeveer?
En van waar naar waar?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Zwerfleeuwen »

We willen na de Kerst gaan vertrekken en dan op ons gemak naar Algeciras rijden. Overvaren naar Tanger Med. De geplande route in Marokko is zoals de NKC reis van 50 dagen waarvan we de route hebben aangeschaft. Dat wordt onze leidraad alhoewel ik onze eerste overnachting in Marokko niet bij de grotten van Hercule ga doen, maar in Asilah, dat lijkt mij wat leuker.

Verder info opgeschreven waar we kunnen pinnen en in Asilah waar we een internet kaart voor onze telefoon kunnen kopen. Want zonder internet, dat willen we zeker niet!
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door robbreedveld »

Hallo Zwerfleeuwen ,

Wij voelen ons al jaren in jullie plaats , wel of geen georganiseerde trip naar Maroc.
Mijn vrouw ( Chinese ) had een visa nodig en met geen mogelijkheid toentertijd te verkrijgen.
Kreeg geen retour antwoord van Consulaat , bij mijn bezoek aldaar veel aanwezigen in witte gewaden maar
geen informatie , dus wij lieten het maar zo.
Nu is de situatie veranderd , Koning Mohamed is op bezoek geweest in China bij Xi Jinping en als resultaat
Chinezen hebben geen visa meer nodig.
Jarenlang hebben wij de reizen gevolgd van Thole en geloof me , een echte aanrader , misschien wel de beste informatie
ook mochten wij het geluk smaken van een persoonlijk ontmoeting in Griekenland.
Maar wij gaan half december voor 3 maanden eerst naar China en bij terugkomst in maart 2018 links en rechts
wat verplichtingen , keuring , belasting-aangifte , controle cardioloog enz.
Dus begin April 2018 kunnen wij naar Maroc en dan heb ik de navolgende vraag , hoe is de drukte aldaar , temperatuur
en overige belangrijke informatie .

Gr. Rob
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voor het eerst naar Marokko, georganiseerd of niet?



Bericht door Jan en Simonne »

Klinkt goed Hennie.
Wij steken waarschijnlijk ergens begin december over.
Als we dan tenminste ons aggregaat terug hebben, anders is het wachten daar op.
Maar dat zien we tegen die tijd.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie