Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?

Plaats reactie
jair33
Berichten: 75
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:54

Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door jair33 »

Beste marokko-gangers,

Ik zit er aan te denken om mijn volgende reis naar Marokko plaatwerk mee te nemen en het daar te laten lassen/ spuiten. Wellicht ook de onderkant te laten behandelen (roestbehandeling). Ik heb op dit forum enkele dingen over Garage de Tafrouate gelezen.. aangezien ik daar zelf ook graag heen wil leek me dit een goede plek om het te laten doen. iemand die met lassen/ roestbehandeling in Tafrouate ervaring heeft en wellicht ook weet wat de globale kosten en kwaliteit daar van zijn (uurloon bv, of hoe veel een klus kostte die je zelf hebt laten doen)?

Groet
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 591
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door WoutS »

In Tafraoute liet ik mijn onderdorpels vervangen, had die zelf meegebracht, kijk maar naar dat filmpje wat ik maakte:
https://youtu.be/b5f7kIzCkgA daar had ik tijd zat voor, ze werkten daar een week aan.
Ben super tevreden, moest wel 3600 dh. betalen, met wat extra 4000 dus, mijn brandstof van deze Marokkoreis heb ik wel ongeveer uitgespaard, denk ik, en zie nu met vertrouwen de volgende apk tegemoet.
Groet, Wout.
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 591
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door WoutS »

Omdat ik er zo blij en tevreden mee ben plak ik hier nog een stukje van mijn webje van toen:

De volgende dag ging ik meteen naar ...om af te spreken wanneer hij mijn bus onder handen kon nemen. Tijdens de apk was aan het licht gekomen dat de onderdorpels van binnen behoorlijk verroest waren, blijkt een kwaal van mijn type jumper te zijn. ... had daar wel oren naar, hij had bijna niks om handen. Groot was zijn verbazing toen ik ook nog eens alle benodigde onderdelen van onder mijn bed tevoorschijn toverde die ik in Holland al kocht, hij glunderde en had zoiets kennelijk nog nooit meegemaakt. Na een dag kon ik al komen en hij werkte er met z'n maatje 7 dagen aan, van 's morgens 10 tot 's avonds 5 en kon ik telkens weer op de camping slapen. ... had ook al meteen uitgerekend en op een kladje geschreven wat dat moest gaan kosten. Afspraak was dat hij super kwaliteit zou leveren, alles extra goed zou conserveren, óók de onderkant, en dat hij daar ruim de tijd voor kreeg en ik bereid was hem daar een goede prijs voor te betalen, iedereen blij en het resultaat was super, kijk maar: https://youtu.be/b5f7kIzCkgA en vergeet niet het geluid aan te zetten!
Op vrijdag alleen werd het werk onderbroken, ...'s vrouw had een grote schaal couscous bereid voor iedereen die daar was, super, en even later verscheen ... onherkenbaar in zijn nette witte jurk om naar de moskee te gaan voor het vrijdaggebed.
Hamedda, ...'s assistent, had steeds hard en goed gewerkt, telkens moest ik komen kijken hoe goed het wel werd, op de laatste dag had hij de grondverf gespoten en toen die droog was vond ... dat hijzelf en niet Hamedda de laklaag moest spuiten, diep beledigd rende hij de trap op naar zijn kamer boven de werkplaats en heb hem die dag niet meer gezien...
De prijs viel zo veel mee dat ik er grotendeels de brandstof van deze reis wel mee uitgespaard heb.
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 591
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door WoutS »

En, vergat het bijna, de onderkant en er tussen, voordat de nieuwe delen geplaatst werden behandelde hij dat met Brunox epoxy, niet dat ik daar ooit van gehoord had, maar voor de volledigheid: http://www.brunoxshop.nl/product-catego ... nox-epoxy/
Wout.
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door Peter LMC »

Ziet er goed uit Wout. :thumbup:
Sta er wel van te kijken dat men nog geen CO2 apparaat heeft maar nog simpel
een autogeen lassetje. Zoals vroeger. :-B
Maar als men de tijd neemt komt het goed.
En de totaal prijs. Ja beter wat meer betaald en goed werk dan goedkoop en prutswerk.
Van prutswerk heb je lang buikpijn en met goed werk kun je voor de dag komen.

PS. Volgens mij zag ik je camper in Sidi Ifni bij het strand staan in November.
jair33
Berichten: 75
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:54

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door jair33 »

Bedankt voor je antwoord. dat is meer info dan waar ik op gehoopt had, met foto's! De prijs valt inderdaad erg mee, zeker gezien de kwaliteit lijkt me.

Als iemand nog meer ervaringen heeft hoor ik ze nog steeds graag (Thole misschien? Zag wat reacties in vergelijkbare posts van Thole).

ps: ook leuke reis-blog Wout!
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 591
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door WoutS »

Peter LMC schreef:.

PS. Volgens mij zag ik je camper in Sidi Ifni bij het strand staan in November.
Kan kloppen Peter, stond van 14 tot 27 nov. op camping ''Sidi Ifni'', naast een ploegje Russen.

Wout.

Afbeelding
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 591
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door WoutS »

jair33 schreef:Bedankt voor je antwoord. dat is meer info dan waar ik op gehoopt had, met foto's! De prijs valt inderdaad erg mee, zeker gezien de kwaliteit lijkt me.

Als iemand nog meer ervaringen heeft hoor ik ze nog steeds graag (Thole misschien? Zag wat reacties in vergelijkbare posts van Thole).

ps: ook leuke reis-blog Wout!
Graag gedaan,
om het helemaal kompleet te maken, ik betaalde voor al dat plaatwerk bij de groothandel voor schadeherstelbedrijven € 183,00, moest wel van die delen voor de wielkasten iets afhalen, dat paste niet onder mijn bed.
Wout.
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door thole »

(Thole misschien? Zag wat reacties in vergelijkbare posts van Thole).
De meeste camperaars gaan altijd naar Mohammed:

Garage de Tafraoute,

Gerant/ Eigenaar: Mohamed Farih

Route de la Vallée des Ammeln

N 29 43.611 W 8 58.354

Wijzelf zijn daar 2x geweest.
1x anti roest behandeling bij onze vorige camper, was prima

2 jaar geleden bumpers laten overspuiten, daar zijn we niet tevreden over , we gaan volgende week daar weer langs .
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
jair33
Berichten: 75
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:54

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door jair33 »

Dankje Thole! Ik heb je een pb gestuurd met wat meer vragen..
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door Joske »

Let op:
In Tafraoute zijn 2 garages actief (voor dit soort werk)!
1 x is Mohammed die zit aan de binnenkomende weg vanuit Agadir. Deze garage bedoeld Thole!
De ander zit meer in het dorp ter hoogte van de nieuwe plek van de souk en het politiebureau.
In deze garage is Wout geweest.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
jair33
Berichten: 75
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:54

Re: Iemand ervaring met laswerk/roestbehandeling in Marokko?



Bericht door jair33 »

Inmiddels kan ik terugkoppelen op deze post.. met succes!

Momenteel ben ik op reis in Marokko, en werd het tijd om m'n bus aan te pakken. Vanwege praktische redenen (ik surf, reis nu solo) prefereerde ik de camper te laten behandelen aan de kust, zodat ik ondertussen kon blijven surfen en niet ver hoefde te rijden. De klus zou namelijk wel 1,5/2 weken duren gokte ik. Via recensies op campercontact over camping terre d'ocean bij Taghazout kwam ik aan een adres in Aourir, een dorp tussen Taghazout en Agadir. Na informeren bij de camping bleek deze man in de winter ook veel campers onder handen te nemen (a la Tafraoute) met tevreden klanten. Na langs de werkplaats van Ali te zijn geweest, zag ik toevallig dat de camping managers (Fransen) ook hun auto daar lieten behandelen. Zodoende besloot ik de gok te wagen.

Uiteindelijk heb ik voor het totale bedrag van 750 euro:
- wielkasten + dorpels laten lassen
- alle andere kleine roestplekjes opnieuw gelast
- andere kleur laten spuiten (camper was eerst wit)Afbeelding
- onderkant met blackson (tectyl) laten behandelen.

Had m'n eigen metalen onderdelen bij (had niet gehoeven, kleine korting voor gekregen maar niet de moeite waard), en ze konden er zo lang over doen als ze wilden.

Ben uiteindelijk heel tevreden met het resultaat! Ali pakte alle roestplekjes driftig aan, zonder erop gewezen te worden! Ramen werden eruit gehaald wanneer nodig, en er werd niet met epoxy gewerkt (wel om het strak te maken natuurlijk), alleen gelast. Voor de professionele afwerking (binnenkant is nog wit van kleur, dus heb eigenlijk 2-kleurige bus) moest ik nog wel een aanzetje geven, maar dat is daarna wel strak gebeurd (bij de overgang van de kleuren in de deuren bv). Hefdak was ook gelijk meegenomen (mooi wit gespoten). Het duurde uiteindelijk 10 dagen! Als ik er niet was stuurde hij me altijd veel foto's met updates. Zelf heb ik in Taghazout geslapen, maar je kan ook in je camper slapen met water en stroom op z'n werkplaats. Vrijdag wordt je uitgenodigd voor couscous!

Ik denk dat het 750 e was mede door het laagseizoen, en doordat de onderkant al getectyleerd was ooit (was meer bijwerken). Al met al niet duur in ieder geval!

Voor toekomstige lezers post ik hier z'n contactgegevens:
Ali Elmoudel
https://m.facebook.com/Garage-izikki-46 ... rce=result
Tel: +212 6 66 16 81 40

Er is ook n zonnepanelen monteur in Aouirir. Geen idee wat z'n kwaliteit of prijs is, maar bij deze ook z'n nummer:
Mohammed
+212 0673219018.

Heb wat foto's toegevoegd, maar als je foto's wilt van t werk process oid, of meer info / ervaringen, stuur me vooral een pb!

Ps: deze vorige posts teruglezend weet ik niet zeker of hij het nieuwe plaatwerk tegen roest heeft behandeld zoals in Tafraoute is gebeurd (met Brunox epoxy) Ze werken hier in ieder geval niet met ML wax oid voor de binnenholtes helaas.

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie