Plage Blanche verboden of wellicht toch niet?

Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Plage Blanche verboden



Bericht door Jan en Simonne »

Ik snap die eigenaren ook best wel.
Maar het blijft een feit, dat ik persoonlijk niet tussen 4 muren wil staan.
In Tafraout staan we wel op de camping, maar buiten de muren.
Ik wil gewoon vrij uitzicht hebben.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Plage Blanche verboden



Bericht door thole »

Natuurlijk snap ik ook die eigenaren .
Maar ik ben geen ondernemer en kies voor de vrijheid waarvoor we ooit zijn gaan camperen 38 jaar geleden.
Tussen 4 muren, als het niet anders kan dan wel ja.
Over 2 weken zijn de campings goed gevuld en staan er meer dan 100 campers in het keteldal, zo was het de andere jaren in ieder geval.
Camperaars die vrij willen staan in een mooie omgeving zullen voor het grootste deel wegblijven als het daar verboden wordt, wij in ieder geval en zo kennen we nog veel camperaars die er al meerder malen zijn geweest. Dat beseft de middenstand maar al te goed.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Plage Blanche verboden



Bericht door Odyssee »

Er is nog is nog een ander aspect aan tenminste één van de campings in Tafraout. Nee, ik noem geen namen en probeer mij zo zorgvuldig mogelijk uit te drukken. Soms ben je daar minder welkom als je geen "kadootje" bij je hebt. En soms ben je er niet meer welkom als de eigenaar te veel van die kadootjes op heeft.

Groet, vanuit een lekker zonnig Essaouira. Waar vanavond de gardien die geld op kwam halen ook vroeg om een "kadootje" toen hij mijn blikje bier zag staan.
Wim

zie ook: wobbie.webklik.nl
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Plage Blanche verboden



Bericht door Gee »

Even hypothetisch, en gewoon voor de discussie (dat krijg je met een voormalige gemeente directeur :-B )

Er is hier duidelijk sprake van verschillende en deels tegenstrijdige belangen.

- de campingeigenaren willen zoveel mogelijk campers (letterlijk) binnen hun muren. Aan vrijstaande camperaars in het keteldal verdienen ze niets. De gemeente wel (een beetje).
- de camperaars willen graag vrij staan in het keteldal
- de ondernemers (kappers, monteurs, e.d.) willen klandizie van de camperaars
- de gemeente (als het goed is) treedt op als regisseur, beleidsmaker en handhaver (ook een belang)

Nu is Tafraoute geen Nederlandse gemeente, dus er gelden andere mores, Geen enkele oplossing zal aan ieders belangen voor 100% tegemoet kunnen komen, maar ik kan me het volgende scenario voorstellen waarbij dat voor een groot deel lukt:

1. De gemeente en de 4 campingeigenaren investeren in een moderne maar bescheiden CP voorziening: loospunt voor grijs water en cassette, meerdere waterpunten, goed afvalbeheer en toezicht. Geen toiletten, geen electra, geen verlichting (zonde van de sterrenhemel). De grond blijft eigendom van de gemeente.
2. De gedoogplek wordt een formele CP onder beheer van de campingeigenaren.
3. De camperaars betalen per nacht een bedrag van € 8 all in. De campingbeheerders krijgen hiervan de helft, de andere helft gaat naar een stichting die daar projecten van uitvoert die direct en aantoonbaar ten goede komen van de lokale gemeenschap. Dit zal het draagvlak van het (toenemende) campertoerisme ten goede komen.
4. De ondernemende kappers, e.d. houden zoals nu toegang tot de camperplaats om hun waren en diensten te slijten.
5. Camperaars die graag ergens staan met toilet, douche en electra (bv omdat ze geen zonnepanelen hebben), blijven van de campings gebruik maken.

Cheers,

Gee
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Plage Blanche verboden



Bericht door Joske »

Gee schreef:Even hypothetisch,........ Gee
En daar wil ik het maar bij laten!
Terug on topic:
Sta nu voor de 2e nacht op een heerlijk Plage Blanche!!
's Morgens warm brood aan de deur.
Met 15 andere campers.
Vandaag in zee en in de lagune gezwommen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joske op ma 30 jan 2017, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Plage Blanche verboden



Bericht door dedruivenplukker »

Dat doe je goed , Joske ! :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Plage Blanche verboden



Bericht door thole »

3. De camperaars betalen per nacht een bedrag van € 8 all in.
Als de campings daar zonder stroom nu €4,- kosten zou een camperplaats hooguit €3,- mogen kosten.
Je kunt je afvragen of die er wel verstandig aan doen om zo dicht bij elkaar een camping te beginnen, daar ligt vast geen ondernemingsplan aan ten grondslag :lol:


Joske, mooi dat het bericht op die Franse site door de praktijk achterhaald blijkt.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Plage Blanche verboden of wellicht toch niet?



Bericht door thole »

We stonden goddelijk vandaag op Plage Blanche totdat een oudere militair kwam zeggen dat iedereen weg moest, 's nachts is het verboden, overdag mag je er wel staan.
We staan nu 3 km verderop op een stuk grond niet ver van de weg.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
kanarie

Re: Plage Blanche verboden of wellicht toch niet?



Bericht door kanarie »

een tijdje geleden had ik dit al voorspeld
het zelfde is al gebeurt in spanje en portugal toch
er zijn camperaars die netjes hun zooi opruimen etc en camperaars die hun zooi achterlaten
uiteraard ook de cp eigenaren die met spijt hun omzet voorbij zien rijden hebben hun aandeel in deze ontwikkeling
over alle voordelen en nadelen van campings cq vrijstaan is veel geschreven en gepraat .
ik hoor de cp eigenaren en de vrijstaanders ,de gemeente en de locale mensen
groet kees
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Plage Blanche verboden of wellicht toch niet?



Bericht door thole »

We hebben het al eens over vrij staan gehad Kees, we denken daar anders over.
het zelfde is al gebeurt in spanje en portugal toch
Dit is van een heel andere orde. Er is een wet in Marokko die niet alleen het bouwen op het strand verbied maar ook het zich bevinden met voertuigen op het strand.
Deze wet wordt niet overal gehandhaafd, zo kun je staan bij Sidi Baba, Sidi Boulfadail, plage Marabout bij Mirleft en op diverse plaatsen bij Leghzira en kennen we verder naar het zuiden nog meer plekken. Op veel andere plaatsen is het wel verboden om vrij te staan.
Op Plage Blanche is het inmiddels verboden , d.m.v een bord aangegeven. Wij zijn gisteren als een van de weinigen weggereden, de rest is blijven staan. Een paar Fransen schijnen met de politie in Guelmim te hebben gebeld en die zou gezegd hebben dat vrij staan daar voor campers geen probleem is.
's Zomers staan er altijd veel tenten van Marokkanen ( ook nu staan er een paar tentjes) , het is hier een geliefd gebied om te zwemmen, mogelijk dat het bord dat wil verbieden.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie