Hond mee en welke overtocht?

Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Mergelland »

Ik las ergens hier dat mensen melden als ze gingen wandelen ze last hadden van loslopende en wilde honden. Is het dan wel verantwoord met een kleine hond (teckeltje) te gaan, waar je uiteraard mee gaat wandelen? Ik lees anderzijds bij Wout die duidelijk Lotje bij zich heeft hier niets over.

Verder zie ik dat er twee overtochten zijn en had een tijdje terug de indruk, dat de meeste Marokko-reizigers naar Ceuta overstaken. Maar de laatste tijd is het meen ik vooral Tanger-Med. Vooral vanwege de douane aan boord denk ik. Graag helderheid.

Mijn dank
Frans
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Hond mee, welke overtocht?



Bericht door Joske »

Er zijn meerdere (10+) mogelijkheden om naar Marokko over te steken.
De meest gebruikte is op dit moment Algeciras => Tanger Med.
Er is daar politie aan boord die je paspoort controleert en daar een nummer in zet. Maar politie zit op meerdere boten.
Verdere douane enz is echter aan land. Op een moderne terminal.
Zelf was ik deze week in 3 kwartier er door heen. Rekende op een uur, maar 3 uur kan ook.
Hangt er een beetje vanaf of er veel aanbod is. (bijv de boot uit Genua/Barcelona, samen met je eigen boot)
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3717
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Hond mee, welke overtocht?



Bericht door Bubbles11 »

Wij gaan via Ceuta ivm de hond. Bij terugkeer uit Marokko doen de Spanjaarden wel eens moeilijk.Vooral als ze in Spanje weer eens een geval van hondsdolheid hebben gehad. Ze sturen je dan terug naar Marokko met je hond omdat een stempeltje ontbreekt. (Marokkaanse gezondheidsverklaring). Terugsturen is een paar jaar geleden meerdere reizigers met hond overkomen. Via Ceuta kost het je in elk geval geen extra bootticket. Wij laten de hond in marokko nooit loslopen. Er komt nog hondsdolheid voor en dan helpt een steen niet. Ook kennen wij een geval van een vergiftigde hond. Verder nooit probleem met hond in marokko voor ons. Ze mag zelfs soms binnen in een restaurant.
Laatst gewijzigd door Bubbles11 op zo 15 jan 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 592
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Hond mee, welke overtocht?



Bericht door WoutS »

Mergelland schreef:Ik las ergens hier dat mensen melden als ze gingen wandelen ze last hadden van loslopende en wilde honden. Is het dan wel verantwoord met een kleine hond (teckeltje) te gaan, waar je uiteraard mee gaat wandelen? Ik lees anderzijds bij Wout die duidelijk Lotje bij zich heeft hier niets over.

Verder zie ik dat er twee overtochten zijn en had een tijdje terug de indruk, dat de meeste Marokko-reizigers naar Ceuta overstaken. Maar de laatste tijd is het meen ik vooral Tanger-Med. Vooral vanwege de douane aan boord denk ik. Graag helderheid.

Mijn dank
Frans
Heb dat stukje uit 2014 even terug opgezocht voor je ''tot leeringh ende vermaeck'':

Maandag 24 maart Palmones.
En inderdaad, Al Boustane was al tot twee-derde gereduceerd wegens nieuwbouw aktiviteiten die niets van doen hebben met de camping. Bovendien was het overgebleven deel bomvol en konden we nog net een redelijk plekje innemen.Dus waren we zondagmorgen weer snel op pad, richting grens. Daar verliep alles aanvankelijk heel soepel, we krijgen daar al wat ervaring mee. Bij de Spaanse douane echter ging het helemaal fout. Onze misdaad was deze keer dat stempel en handtekening van de laatste gezondheidsverklaring van onze dierenarts in het paspoort van Lotje op een pagina te ver stond, nou ja! De dienstdoende beambte was onverbiddelijk en liet ons zonder pardon omkeren om weer Marokko in te gaan en dan in Tanger over te varen. We kregen nog een dokument mee voor de eerste de beste dierenarts in Spanje, om daar dat stempel na de benodigde keuring of zo alsnog te verkrijgen. Dat zou dus betekenen dat we in Tanger ook nog eens een nieuw ticket moesten kopen, de onze waren alleen voor Ceuta/Algeciras en we hoorden al eens eerder dat een enkeltje vanuit Marokko duurder zou zijn als een retour vanuit Europa.
Wij dus terug, daar was geen praten tegen, en we kregen ons paspoort en dat van Lotje pas terug nadat we werkelijk waren omgekeerd. Nu moesten we dus maar weer zien de Marokkaanse grens terug te passeren, want dat was ook nog niet zomaar gedaan, we waren met een vergunning voor verlenging Marokko uit gekomen, nu wilden we er dezelfde dag weer in, maar men wist werkelijk niet wat men aan moest met die data in onze paspoorten, dus de hoogste politiechef moest er aan te pas komen om uiteindelijk toestemming te geven voor nieuwe stempels, pfff.
Staan nu, zondagmiddag, weer op die zo mogelijk nog vollere camping in Martil, want doorrijden naar Tanger zagen we nog niet zo zitten. Volgens zo,n "mannetje" aan de grens moet het morgen wel lukken om de Spaanse douane te passeren, er is dan weer ander personeel, en lang niet al die ambtenaren weten de regeltjes zo goed. Bovendien kunnen we Lotje ook tijdelijk in de "badkamer" parkeren, zodat we eigenlijk helemaal geen hondje bij ons hebben, we zullen zien hoe dat gaat aflopen, naar Tanger kunnen we desnoods altijd nog.
Na nog een nachtje slapen besloten we toch maar niet naar Ceuta terug te gaan, stel je voor dat diezelfde overijverige beambte weer aanwezig was, dan waren de rapen wel gaar waarschijnlijk.
We besloten naar de gloednieuwe haven van Tanger "Med" te gaan om daar over te varen. Bij het loket van Balearia vroeg ik om overboeking van onze tickets van Ceuta naar Tanger Med, maar dat was volgens de brave borst niet mogelijk. Na enig aandringen belde hij met zijn hoofdkantoor en zowaar, hij mocht ons een aanbieding doen voor nieuwe tickets, terwijl we dan in Algeciras bij het ticketbureau van Gutierrez, waar we ooit onze tickets kochten, ons geld terug moesten vragen voor de terugreis.Zo gezegd zo gedaan, betaalden ca. 125 Euro voor de terugtocht en kregen later bij Gutierrez 100 euro terug, we waren er heel blij mee.

Groet uit Tafraoute, Wout, en verder nooit, echt nooit problemen met Lotje.

Wil je meer over Lotje lezen:

https://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q= ... 5tAvDjwS0Q
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Mergelland »

Bedankt allemaal voor de verhelderende antwoorden.
Samenvattende conclusie:
Beter oversteken via een retourtje Ceuta ivm de hond omdat je dan voorkomt dat de Spanjaarden na de overtocht retour problemen maken en je terug naar Marokko moet met de boot.
En in Marokko de hond aan de lijn houden. Dit doen we altijd al. Ook in NL. Het is een teckel en die luisteren slecht. Dat zit in hun karakter en krijg je er ook niet uit.

Groeten,
Frans x:D
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 592
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door WoutS »

Nee Frans, niet goed begrepen,
als je in Ceuta terug moet naar Marokko hoef je nog niet op de boot, je bent nog steeds aan de overkant.
Volgens mij is het om meerdere redenen beter om via Tanger Med te reizen, heen en terug keek nooit iemand naar ons hondje en haar paspoort.
Wout.
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3717
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Bubbles11 »

Helaas zijn er ook meerdere Nederlanders, duitsers en fransen met hond teruggestuurd als ze via tanger med reisden, zij moesten een nieuw retourticket kopen. Op dit moment hebben de spanjaarden geen interesse in honden. Overigens zijn wij nooit teruggestuurd of problemen gehad bij terugkeer naar spanje, voorgaande jaren wel meerdere malen de papieren van de hond gecontroleerd. Halen voor we terugreizen uit voorzorg de laatste jaren wel een Marokkaanse gezondheidsverklaring.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
jellejannie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 dec 2012, 20:48

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door jellejannie »

Dag dag,
Reizen al 8 jaar iedere winter naar Marokko en hebben altijd hondjes mee.
Het belangrijkste voor de terugkeer naar Spanje ( lees Europa) is dat je voor je hond een z.g. titerbepaling kan laten zien aan de Spaanse douane. Deze titerbepaling is het resultaat van een bloedtest waaruit men kan zien of je hond al dan niet resistent is voor hondsdolheid. Deze test moet je doen bij je eigen dierenarts en wel voordat je met je hond vertrekt naar een bestemming buiten Europa. Dit geldt b.v. ook voor Turkije. Hoop dat je nog tijd genoeg hebt voor je vertrek.
Groetjes uit Tata.
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Joske »

Moraal van bovenstaande: zorg gewoon dat je de juiste stempels op de juiste plaats in het paspoort hebt staan.
Als dit niet klopt kun je het overkomen dat een beambte dit niet accepteert en je terugstuurt.
Het is nou eenmaal geen "moet toch kunnen" mentaliteit daar!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
jellejannie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 dec 2012, 20:48

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door jellejannie »

Even een toevoeging:

De bloedtest zelf wordt gedaan in een laboratorium in Duitsland.
Na de bloedtest ontvang je een titerbepaling op een certificaat.
Het is dit certificaat wat je moet tonen aan de Spaanse douane.

Groetjes, Jelle
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Cee Pee »

Was altijd in België maar nu al weer een paar jaar in Lelystad.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Jan en Simonne »

Nog een kleine aanvulling op de titer bepaling:
Die is meestal al een paar jaar oud, je moet daarna kunnen aantonen, dat de hond op schema ligt, m.b.t. de rabiës inentingen.
Dus niet een paar dagen te laat zijn, want dan geldt de titer bepaling niet meer.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Mergelland »

Jan en Simonne schreef:Nog een kleine aanvulling op de titer bepaling:
Die is meestal al een paar jaar oud, je moet daarna kunnen aantonen, dat de hond op schema ligt, m.b.t. de rabiës inentingen.
Dus niet een paar dagen te laat zijn, want dan geldt de titer bepaling niet meer.
Dank allen voor de Titer info. Ga er morgen meteen achteraan. Ik heb nog ca 5 weken de tijd.
Ik neem aan dat dat voldoende is.

Groet,
Frans
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Hond mee en welke overtocht?



Bericht door Jan en Simonne »

Ik help het je hopen...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie