Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
- Mergelland
- Berichten: 146
- Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
- Locatie: Calpe (Spanje)
Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Als voorbereiding van onze 1e Marokko-reis in februari lees ik met veel belangstelling de reisverslagen van o.a. Wout en van Thole en Everdien plus nog andere. Ik rijd een Laika Ecovip 7 met Iveco Diesel plus handbak, die uit 1998 stamt. De wagen heeft 65.000 km op de teller en is heel goed onderhouden. Zo is bij 50.000 de distributieriem vervangen.
Ik heb de camper all risk verzekerd bij de ANWB en zal hem voor vertrek laten taxeren voor het geval van een schade door aanrijding.
Ik lees, dat bij een technisch probleem campers van 8 (of 10) jaar of ouder een repatriëring voor eigen rekening is.
Zo lees ik bij Thole, dat vrienden (Jos en Chtristine) hun camper na een probleem met de versnellingsbak (een automaat dacht ik te lezen) naar Nederland op transport hebben moeten zetten en zelf een vliegtuig hebben moeten nemen.
Anderzijds lees ik ook over de handige Marokkanen die voor in onze ogen spotprijzen dingen repareren.
Iveco onderdelen komen uit Spanje of Italie (Fiat) dus waarom zou je niet beter alle reparaties in Marokko laten doen.
Een versnellingsbak of motor kan bij in de soep draaien vaak beter helemaal vervangen worden en kost zelfs hier tweedehands vaak minder dan 500 Euro (excl montage). Graag jullie mening liefst gestaafd door ervaringen.
Groet,
Frans (en Cathy en Jip)
Ik heb de camper all risk verzekerd bij de ANWB en zal hem voor vertrek laten taxeren voor het geval van een schade door aanrijding.
Ik lees, dat bij een technisch probleem campers van 8 (of 10) jaar of ouder een repatriëring voor eigen rekening is.
Zo lees ik bij Thole, dat vrienden (Jos en Chtristine) hun camper na een probleem met de versnellingsbak (een automaat dacht ik te lezen) naar Nederland op transport hebben moeten zetten en zelf een vliegtuig hebben moeten nemen.
Anderzijds lees ik ook over de handige Marokkanen die voor in onze ogen spotprijzen dingen repareren.
Iveco onderdelen komen uit Spanje of Italie (Fiat) dus waarom zou je niet beter alle reparaties in Marokko laten doen.
Een versnellingsbak of motor kan bij in de soep draaien vaak beter helemaal vervangen worden en kost zelfs hier tweedehands vaak minder dan 500 Euro (excl montage). Graag jullie mening liefst gestaafd door ervaringen.
Groet,
Frans (en Cathy en Jip)
Laatst gewijzigd door Mergelland op zo 04 dec 2016, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Hallo Mergelland,
Ik ben heel veel naar Marokko geweest, zowel privé als voor mijn werk (chauffeur toerisme) En heb daar ook de nodige garages gezien. Voor onderhoud, reparatie en klussen die ik liever uitbesteed.
Ik zou zeggen ga lekker rondreizen en/ of overwinteren en mocht er onverhoopt schade komen "Inshallah" dan spreken we elkaar weer.
Goede reis!
Ik ben heel veel naar Marokko geweest, zowel privé als voor mijn werk (chauffeur toerisme) En heb daar ook de nodige garages gezien. Voor onderhoud, reparatie en klussen die ik liever uitbesteed.
Ik zou zeggen ga lekker rondreizen en/ of overwinteren en mocht er onverhoopt schade komen "Inshallah" dan spreken we elkaar weer.
Goede reis!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Ik heb een Rimor/Transit uit 1999, volgend jaar krijgen we lekker veel tijd en willen we ook die kant op, maar voor mijzelf sprekend zou ik altijd in Marokko repareren. Thuis heb ik een gereviseerde bak liggen (het zwakke punt van dit type Transit) en ik zou binnen een paar dagen een motorblok op internet scoren indien nodig.
Even de onderdelen op transport en het probleem wordt ter plaatse schappelijk opgelost volgens mijn idee. Qua prijs is dat een fractie van repatrieren op eigen kosten en daarna nog repareren thuis.
Even de onderdelen op transport en het probleem wordt ter plaatse schappelijk opgelost volgens mijn idee. Qua prijs is dat een fractie van repatrieren op eigen kosten en daarna nog repareren thuis.
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
De camper van onze vrienden had een semi-automatische versnellingsbak.
In Marokko zijn veel oude Mercedessen maar niet met een (semi) automatische versnellingsbak.
Ze hebben dus letterlijk en figuurlijk pech gehad:
http://christinedaaleman.jouwweb.nl/marokko-2016
Frans, ik zou geen pijn in de buik hebben om met jullie goed onderhouden camper naar Marokko te rijden.
In Marokko zijn veel oude Mercedessen maar niet met een (semi) automatische versnellingsbak.
Ze hebben dus letterlijk en figuurlijk pech gehad:
http://christinedaaleman.jouwweb.nl/marokko-2016
Frans, ik zou geen pijn in de buik hebben om met jullie goed onderhouden camper naar Marokko te rijden.
Groeten, Thole
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
- Mergelland
- Berichten: 146
- Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
- Locatie: Calpe (Spanje)
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Ik ben ook niet zo van de 'Insha'Allah' of zoal we hier zeggen "God zegen de greep"
Ik bereid me liever voor op de dingen waar je je op kan voorbereiden en dan blijven er nog genoeg "inconnues" (onbekenden) over.
Inderdaad moet zoals de "Rimor"collega hierboven zegt via internet vrij snel het nodige onderdeel bemachtigd kunnen worden.
Ik ken wel Spanjaarden, die me dan daarmee helpen willen.
En pijn in de buik heb ik nooit van iets. Toch bedankt voor de bemoedigende woorden
Groet,
Frans
Ik bereid me liever voor op de dingen waar je je op kan voorbereiden en dan blijven er nog genoeg "inconnues" (onbekenden) over.
Inderdaad moet zoals de "Rimor"collega hierboven zegt via internet vrij snel het nodige onderdeel bemachtigd kunnen worden.
Ik ken wel Spanjaarden, die me dan daarmee helpen willen.
En pijn in de buik heb ik nooit van iets. Toch bedankt voor de bemoedigende woorden
Groet,
Frans
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
- Mergelland
- Berichten: 146
- Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
- Locatie: Calpe (Spanje)
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Ik zie idd dat (semi)automatische campers sowieso zeldzaam zijn. En (tweedehands) peperduur.
We verheugen ons al op de reis.
Groet,
Frans (en Cathy en teckeltje Jip).
We verheugen ons al op de reis.
Groet,
Frans (en Cathy en teckeltje Jip).
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
- Mergelland
- Berichten: 146
- Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
- Locatie: Calpe (Spanje)
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Vraag me trouwens af wat je behalve een set reserve-lampjes nog meenemen kan.
Groet,
Frans
Groet,
Frans
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
In ieder geval een reserve wiel. Er zijn er (de nieuwere campers) die er geen bij zich hebben!
Verder is daar (in Marokko) alles te koop. Het kan soms wat duren maar het komt wel.
Zo moest een kennis 1 week! wachten op een standaard oliefilter. Bij Mohammed in Tafraoute!!
Verder is daar (in Marokko) alles te koop. Het kan soms wat duren maar het komt wel.
Zo moest een kennis 1 week! wachten op een standaard oliefilter. Bij Mohammed in Tafraoute!!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Wat denk van een snaar/multiriem, brandstoffilter, eventuele 30/50amp zekering, koelwaterthermostaat e.d. kosten nihil en nemen bijna geen ruimte in. Maar als je ze moet aanschaffen in de vreemde kan dat knap lastig zijn. Vergeet een tas met gereedschap niet.Mergelland schreef:Vraag me trouwens af wat je behalve een set reserve-lampjes nog meenemen kan.
Groet,
Frans
Gr. Aad
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 10:24
- Locatie: Valthermond
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Wat denk je van een setje v snaren en ruitenwissers
Groetjes JAN.
Groetjes JAN.
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Briljant, die ruitenwissers, zeker voor al die hoosbuien in Marokko.
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Ik koop mijn ruitenwisserbladen bij de Marjane in Marokko!
Moest ik in het verleden elk jaar de bladen vervangen, deze zitten er nu sinds 10-4-2014 op! Voor € 13,50 per set!
Moest ik in het verleden elk jaar de bladen vervangen, deze zitten er nu sinds 10-4-2014 op! Voor € 13,50 per set!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 10:24
- Locatie: Valthermond
Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko
Kan je geen regen of pech krijgen voor dat je daar bent
Gr Jan
Gr Jan