Repatriëren versus grote reparatie in Marokko

Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Mergelland »

Als voorbereiding van onze 1e Marokko-reis in februari lees ik met veel belangstelling de reisverslagen van o.a. Wout en van Thole en Everdien plus nog andere. Ik rijd een Laika Ecovip 7 met Iveco Diesel plus handbak, die uit 1998 stamt. De wagen heeft 65.000 km op de teller en is heel goed onderhouden. Zo is bij 50.000 de distributieriem vervangen.
Ik heb de camper all risk verzekerd bij de ANWB en zal hem voor vertrek laten taxeren voor het geval van een schade door aanrijding.
Ik lees, dat bij een technisch probleem campers van 8 (of 10) jaar of ouder een repatriëring voor eigen rekening is.
Zo lees ik bij Thole, dat vrienden (Jos en Chtristine) hun camper na een probleem met de versnellingsbak (een automaat dacht ik te lezen) naar Nederland op transport hebben moeten zetten en zelf een vliegtuig hebben moeten nemen.
Anderzijds lees ik ook over de handige Marokkanen die voor in onze ogen spotprijzen dingen repareren.
Iveco onderdelen komen uit Spanje of Italie (Fiat) dus waarom zou je niet beter alle reparaties in Marokko laten doen.
Een versnellingsbak of motor kan bij in de soep draaien vaak beter helemaal vervangen worden en kost zelfs hier tweedehands vaak minder dan 500 Euro (excl montage). Graag jullie mening liefst gestaafd door ervaringen.

Groet,
x8) xroll x;-) Frans (en Cathy en Jip) x:D x:D x:D
Laatst gewijzigd door Mergelland op zo 04 dec 2016, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Hallo Mergelland,

Ik ben heel veel naar Marokko geweest, zowel privé als voor mijn werk (chauffeur toerisme) En heb daar ook de nodige garages gezien. Voor onderhoud, reparatie en klussen die ik liever uitbesteed.
Ik zou zeggen ga lekker rondreizen en/ of overwinteren en mocht er onverhoopt schade komen "Inshallah" dan spreken we elkaar weer.

Goede reis!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Meine »

Ik heb een Rimor/Transit uit 1999, volgend jaar krijgen we lekker veel tijd en willen we ook die kant op, maar voor mijzelf sprekend zou ik altijd in Marokko repareren. Thuis heb ik een gereviseerde bak liggen (het zwakke punt van dit type Transit) en ik zou binnen een paar dagen een motorblok op internet scoren indien nodig.

Even de onderdelen op transport en het probleem wordt ter plaatse schappelijk opgelost volgens mijn idee. Qua prijs is dat een fractie van repatrieren op eigen kosten en daarna nog repareren thuis.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45225
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door thole »

De camper van onze vrienden had een semi-automatische versnellingsbak.
In Marokko zijn veel oude Mercedessen maar niet met een (semi) automatische versnellingsbak.
Ze hebben dus letterlijk en figuurlijk pech gehad:
http://christinedaaleman.jouwweb.nl/marokko-2016

Frans, ik zou geen pijn in de buik hebben om met jullie goed onderhouden camper naar Marokko te rijden.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Mergelland »

Ik ben ook niet zo van de 'Insha'Allah' of zoal we hier zeggen "God zegen de greep"
Ik bereid me liever voor op de dingen waar je je op kan voorbereiden en dan blijven er nog genoeg "inconnues" (onbekenden) over.
Inderdaad moet zoals de "Rimor"collega hierboven zegt via internet vrij snel het nodige onderdeel bemachtigd kunnen worden.
Ik ken wel Spanjaarden, die me dan daarmee helpen willen.
En pijn in de buik heb ik nooit van iets. Toch bedankt voor de bemoedigende woorden :crazy:
Groet,
Frans
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Mergelland »

Ik zie idd dat (semi)automatische campers sowieso zeldzaam zijn. En (tweedehands) peperduur.
We verheugen ons al op de reis.
Groet,
Frans (en Cathy en teckeltje Jip).
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Mergelland »

Vraag me trouwens af wat je behalve een set reserve-lampjes nog meenemen kan.
Groet,
Frans
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Joske »

In ieder geval een reserve wiel. Er zijn er (de nieuwere campers) die er geen bij zich hebben! :bang:
Verder is daar (in Marokko) alles te koop. Het kan soms wat duren maar het komt wel.
Zo moest een kennis 1 week! wachten op een standaard oliefilter. Bij Mohammed in Tafraoute!!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door AadenAnke »

Mergelland schreef:Vraag me trouwens af wat je behalve een set reserve-lampjes nog meenemen kan.
Groet,
Frans
Wat denk van een snaar/multiriem, brandstoffilter, eventuele 30/50amp zekering, koelwaterthermostaat e.d. kosten nihil en nemen bijna geen ruimte in. Maar als je ze moet aanschaffen in de vreemde kan dat knap lastig zijn. Vergeet een tas met gereedschap niet.

Gr. Aad
Opa peugeot
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 10:24
Locatie: Valthermond

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Opa peugeot »

Wat denk je van een setje v snaren en ruitenwissers

Groetjes JAN.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Meine »

Briljant, die ruitenwissers, zeker voor al die hoosbuien in Marokko. :thumbup:
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Joske »

Ik koop mijn ruitenwisserbladen bij de Marjane in Marokko!
Moest ik in het verleden elk jaar de bladen vervangen, deze zitten er nu sinds 10-4-2014 op! Voor € 13,50 per set!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Opa peugeot
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 10:24
Locatie: Valthermond

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Opa peugeot »

Kan je geen regen of pech krijgen voor dat je daar bent

Gr Jan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Repatriëren versus grote reparatie in Marokko



Bericht door Cee Pee »

Onderweg zijn ook shops en garages.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie