Berichtgeving over Marokko

Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door thole »

Wij zijn er in de jaren '70 2x geweest, dat was in de zomer.
Daarna een hele tijd niet, waren het van plan maar dan was het weer te slecht.
Wel zijn we diverse malen in Chefchauen en Tetouan geweest, steden met een schitterende medina, vooral Chefchauen. In de steden heb je er niet zo'n last van als het weer wat minder is.
Wel 2 jaar geleden en weer genoten van het mooie landschap, prachtige bergen tot in de zee.
https://www.camperreisverslagen-thole-e ... kko-deel-3
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Na een gewelddadige confrontatie tussen demonstranten en de politie in de Marokkaanse stad Al-Hoceima in het Rifgebied zijn in twee dagen tijd twintig mensen opgepakt. 

Dat hebben de Marokkaanse autoriteiten zaterdag bekendgemaakt.
De onlusten begonnen vrijdagavond nadat de politie op zoek was naar de activist Nasser Zefzafi, die het vrijdaggebed in de lokale moskee had verstoord. Hij is de leider van een protestbeweging die zich tegen de corruptie van de staat en de onderdrukking van de bevolking keert.
Zefzafi kon de stad ontvluchten met hulp van medestanders, die slaags raakten met de politie. Drie agenten en verschillende demonstranten belandden in het ziekenhuis. De gearresteerde betogers waren volgens de openbare aanklager een ''bedreiging voor de nationale veiligheid''

Onrustig
Sinds vorig jaar oktober is het onrustig in de noordelijk stad Al-Hoceima. Die maand overleed de visverkoper Mouhcine Fikri. Zijn vis was in beslag genomen en in de vuilniswagen gegooid omdat die buiten het seizoen zou zijn gevangen. Fikri dook achter zijn koopwaar aan, maar kwam om toen de pletter in de vuilniswagen werd aangezet.
De kwestie heeft tot felle protesten geleid, waaraan duizenden mensen meededen.

Bron: Nu.nl

Lees ook:

https://www.bladna.nl/protestleider-al- ... 17601.html

En : https://www.bladna.nl/demonstranten-hel ... 17576.html

https://www.bladna.nl/eisen-protesten-a ... 17564.html
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door thole »

De leider van de protesten in Al Hoceima verstoorde eerder vandaag het gebed in een moskee.
Als je de berichtgeving in Bladna en Nu.nl leest denk je waarom verstoort die protestleider een gebed.

Het ligt toch wat genuanceerder, via de preek probeert de regering grip te krijgen op de bevolking die al maanden protesteert.
De vrijdagse preek uit Rabat
In Al Hoceima ontstond een demonstratie, nadat burgers zich uitlieten over de inhoud van de vrijdagpreek in de moskeeën. In de preek -die wekelijks door het ministerie van religieuze zaken wordt geleverd- veroordeelden imams de fitna, sociale onrust, in het gebied. Nasser die zelf ook in de moskee was veroordeelde samen met de omstanders de preek en het misbruik van de moskee door de autoriteiten tegen de volksbeweging. Tevens gaf Zafzafi aan dat het de staat is die sociale onrust veroorzaakt met het spenderen van gemeenschapsgeld, het toelaten van sekstoerisme en de armoede en dat predikers zich daartegen moeten uitspreken en geen verlengstuk horen te zijn van de regering.
Amazigh Times is de spreekbuis van de Riffijnen.
http://amazightimes.nl/protesten-en-arr ... jdagpreek/
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door NAWM »

In december en januari zijn we voor het eerst in Marocco geweest. Het vriendelijkste land waar we tot nu toe geweest zijn. (Tot dan toe :-) niet verder dan klein Europa) dat levert veel ongelovige reacties en opmerkingen op. Verzin die zelf maar :-( die ga ik niet herhalen.
Maar, vervelend vond ik de voorkeur behandeling door de autoriteiten. Bijvoorbeeld bij alle road blocks. Iedere Marokkaan moest stoppen en wij werden vriendelijk zwaaiend doorgewuifd. Wel lekker voor ons maar ook oneerlijk en ongemakkelijk.
In januari gaan we weer, dan langer.
kanarie

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door kanarie »

lang nagedacht of het zinvol is om te reageren
Het valt me op dat door deze en gene alleen de negatieve berichtgeving wordt gelinkt ,waarom vraag ik me af ?
thole
een nuance want je weet weinig van het marokkaanse vrijdag gebed af blijkt
het gebed bestaat uit 2 delen
eerst deel wordt ingevuld door de lokale iman naar aanleiding van vragen gelovigen ,actualiteit bv ramadan en wat hij relevant vind
tweededeel is in heelmarokko gelijk en komt van min religieuze zaken af
inhoud bv ramadan etc
afgelopen vrijdag was het tweede deel over de ramadan !!
het is geen punt als in het eerste deel een vraag wordt gesteld met respect uiteraard .
tweede deel is er geen discussie mogelijk hiervoor is ruimte na afloop eventueel
wat er was gebeurd ,te zien op youtube filmpje,is dat er door die meneer geschreeuwd werd ,gescholden werd en hij de preek verstoorde,dit is uiteraard niet acceptabel .
De suggestie wordt gewekt dat in vele steden in marokko gedemonstreeerd wordt is niet waar of slechts door een zeer klein groepje
De vele projecten die er gaande zijn cq worden uitgevoerd en de berichtgeving hierover wordt door bv druivenplukker en thole niet genoemd idem dito positieve of de genuanceerde berichtgeving
Ik hoop dat ik geen roepende in de woestijn ben alhoewel ik steeds sterker dat gevoel krijg
kees
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Kees. ik snap je reactie.

Het is niet mijn opzet om negatief over Marokko te berichten.
Wat in Marokko gebeurt is politiek en dat is op dit forum niet bespreekbaar.
Ook zitten wij een stuk verder van het vuur af dan jij.

Ik draag de Marokkanen een warm hart toe, ik ben er heel veel geweest.
De eerste keer liftend, later op de fiets op weg naar Algerijnse woestijn en rondjes Marokko (nog geslapen bij de bakker in Nkob) en daarna heb ik er jarenlang gewerkt in het toerisme.
Ook wandelvakanties in de Jbel Sarghro vanuit Nkob.....
Ook heb ik er veel privé gereisd en later ook rondgetrokken met de camper.
Kwam er achter via een foto dat ik zelfs nog naast Thole gebivakkeerd heb.


Dat is de reden dat ik het nieuws volg vanuit Marokko.
Ik weet dat er veel veranderd is, ik heb de eerste overwinter campers zien komen in Agadir en Tiznit.
Er is veel meer welvaart gekomen en moderne tijden zijn in heel het land aangebroken.
Maar ook zijn er veel bevolkingsgroepen achter gesteld, praat maar eens met de oorspronkelijke bevolking in Dakhla of Tindouf.
Ik ben in de jaren 80 chauffeur in NL geweest voor een band van het Polisario die hier toerde.
Steden zijn 3 of 4 keer zo groot geworden en er is ontzettend veel jeugd werkloosheid en financiële ongelijkheid en corruptie.
Dat broeit regelmatig en niet alleen in het Rif gebergte.

Ik heb al eens een bomaanslag meegemaakt in Marokko en was toevallig ook in Luxor Egypte aan het werk toen het daar fout ging.
Ook heb ik de verkiezingen in Algerije meegemaakt en heb een jaar later het land moeten ontvluchten.
Ik weet hoe snel het fout kan gaan.
Ik hoop dat het in Marokko rustig blijft en tot nu toe is dat ook zo, maar er zijn genoeg ingrediënten om het verkeerd te laten gaan.
Denk ook even aan de 1500 Marokkanen die voor IS zijn gaan vechten.

Daarom vind ik het van belang dat nieuws verspreid wordt en beschikbaar is.
Dat is ook de reden dat ik de linkjes hier neerzette zonder waarde oordeel erbij.
Iedereen kan zelf keuzes maken en voor mij zou dit het reizen naar Marokko niet weerhouden.

Jij zit in Marokko en kan je beter informeren, in NL is de info beperkt en inderdaad vaak gekleurd.
De Franse of voor Spaans Sahara, het Spaanse nieuws, is vaak veel uitgebreider.

Kees, geniet lekker van de warmte daar en je kopje thee (na zonsondergang...)
Helaas is mijn gezondheid erg slecht en zijn reizen naar Marokko riskant voor mij geworden.
Maar ik heb nog steeds de droom om met vrienden uit NL vrienden in Marokko te bezoeken misschien kom ik nog wel eens buurten.
Bekenden van mij waren al eens bij je.

En volgens mij zit je aardig aan de rand van de woestijn maar ik vind het altijd leuk als je wat roept!!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door thole »

Kwam er achter via een foto dat ik zelfs nog naast Thole gebivakkeerd heb.
Daar moeten we ons beiden dan niet van bewust zijn geweest denk ik.
Ik kan me grotendeels wel vinden in je verhaal, wij hebben dezelfde gevoelens t.a.v. Marokko.
Vele malen daar geweest sinds de 1ste keer in 1971 en het land zien veranderen in een dictatuur naar een land met meer vrijheden maar waar de koning nog steeds macht heeft ,ook over de regering.
Jij zit in Marokko en kan je beter informeren, in NL is de info beperkt en inderdaad vaak gekleurd.
Kees is inderdaad heel goed geïnformeerd over een aantal zaken maar als ergens de berichtgeving gekleurd is dan is het in Marokko en niet in Nederland.
Als journalisten te kritisch worden , worden ze in de bak gestopt.
https://www.vvoj.nl/2016/06/21/marokko- ... rnalisten/

https://www.bladna.nl/persvrijheid-onbe ... 08435.html
Het journaal van 20.00 uur heeft gisteren en eergisteren vrij uitgebreid bericht over de situatie in de Rif, de VK doet dat al maanden.
thole
een nuance want je weet weinig van het marokkaanse vrijdag gebed af blijkt
het gebed bestaat uit 2 delen
eerst deel wordt ingevuld door de lokale iman naar aanleiding van vragen gelovigen ,actualiteit bv ramadan en wat hij relevant vind
tweededeel is in heelmarokko gelijk en komt van min religieuze zaken af
inhoud bv ramadan etc
Daar weet ik niets van af van het gebed maar het is een citaat en het komt overeen met wat je zelf zegt Kees, het ministerie van religieuze zaken kan dus de inhoud van een preek bepalen, de regering onwelgevallige zaken kunnen aan de orde worden gesteld.
We hebben ons altijd verbonden gevoeld met minderheden die achtergesteld worden, waren solidair met het Polisario en nu met de Riffijnen.

We hopen dat er naar de protesten geluisterd worden en dat de sociale, economische en toestand verbeterd wordt in de Rif evenals de gezondheidszorg.

We houden van het land en zijn bevolking en hopen er volgend jaar weer naar toe te kunnen, we blijven echter kritisch.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
kanarie

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door kanarie »

dag druivenplukker
kijk dit geeft nuance en duidelijkheid
dank voor je lange antwoord
rif speelt ook mee de inkomsten uit de hash en de sloten met geld uit europa
wat ik steeds vaker hoor is dat dit gedoe ook veel aandacht geeft en dat niet iedereen in de rif daar blij mee is
verder waren de demonstraties redelijk op een laagpitje en hierdoor weer nieuw leven ingeblazen
klopt dat marokko in een proces van verandering is maar iedereen ziet dat het toerisme in tunesie egypte en syrie booming is ???
thole
in het ,,regerings deel,,is oa aan de ordegeweest
pedofilie en waar op te letten ,gezondheid ,plicht om je kinderen naar school te laten gaan , inentingen etc etc etc
het eerste deel wordt oa zoals in nederland een stuk koran behandeld en do en donts in veel opzichten
soenitsche imans hebben minder ruimte om hun eigen /interpretaties te uiten dit in tegenstelling tot shietische
groet kees
psmijn bronnen zijn nietalleen het nieuwshoor
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Aglou plage ;
Bijlagen
camperplek in Aglou Plage voor het hotel Aglou Beach.jpg
camperplek in Aglou Plage voor het hotel Aglou Beach.jpg (117.67 KiB) 1230 keer bekeken
2166.jpg
2166.jpg (61.08 KiB) 1230 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door thole »

Ja, nu is het duidelijk, maar bij de druivenplukker had ik geen enkele associatie, het is al bijna 10 jaar geleden.
Nu staan hier overdag zo’n 8 campers , waarvan 3 Nederlandse, wel bijzonder. In één ervan een echtpaar iets ouder dan wij, die al 5 jaar in Marokko komen. De andere camper is van een jong Nederlands echtpaar die met 3 kinderen, 9,7,4 jaar, 7 maanden door Marokko reizen. De kinderen geven ze zelf onderwijs. Het grappige is, dat ik vanuit de “wificamping” in Tafraoute een berichtje op het Camperforum had gezet, zoiets van : Marokko, camperparadijs. Hierop werd instemmend gereageerd door een ander forumlid vanuit Marokko en jawel hoor, die staat dus met vrouw en kinderen naast ons.
Je had dacht ik ook een blog waar je op een beeldende manier over de pindaverkoper in Essaouira schreef, of haal ik wat door elkaar.
Jullie hadden de camper dacht ik over laten spuiten.
Jammer dat je gezondheid je in de steek heeft gelaten, het allerbeste.


Bijvoorbeeld bij alle road blocks. Iedere Marokkaan moest stoppen en wij werden vriendelijk zwaaiend doorgewuifd. Wel lekker voor ons maar ook oneerlijk en ongemakkelijk.
In januari gaan we weer, dan langer.
@NAWM, die road blocks zijn er nu om mogelijke terroristen op te sporen.
Als westerling ben je minder verdacht en mag je stapvoets doorrijden.
Overigens zijn we wel blij met die road blocks, ze dragen bij aan veiligheid.
En wat de druivenplukker schrijft, er zijn erg veel Marokkaanse jongeren die trouw hebben gezworen aan IS (of Daesh zoals het daar genoemd wordt). Bijna iedere week wordt er door de Marokkaanse geheime dienst (BCIJ)wel een terroristische cel opgerold waardoor er de laatste jaren geen aanslagen meer hebben plaats gevonden.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Met je geheugen is niets mis, Thole!

Maar jullie buren op de foto zijn niet wij maar onze oude buren in NL en goede vrienden.
Zij hebben drie kinderen net als wij met dezelfde leeftijden.
Ik ben bang dat wij ze aangestoken hebben wat betreft het reizen met kinderen.

Wij zijn hier bij ze op bezoek, grote kans dat ik op het hotelterras op de achtergrond sta.
Wij reden een stuk met ze mee in een huurauto en hebben hier lekker kreeft gekocht bij de vissers.
Als ik me goed herinner wilden de Nederlanders met het witte 207D busje hun campertje gaan verkopen.
Ook dat van die website klopt daar was hij toen mee bezig.
De camper was gespoten in Essaouira, wat achteraf niet slim was ivm de zoute zeewind.
Dan is Tafraoute een stuk beter.
Zij zijn toevallig deze maand pas weer terug komen wonen in Nederland.
Zijn in Spanje en later Lanzarote blijven hangen.
Kinderen geslaagd voor school, en de onze ook hoop ik.
Helaas heb ik weinig foto's van deze tijd dus had ik deze geleend.

Reden jullie met meerdere campers van Essaouira naar Agadir? Ik zag daar onderweg Nederlandse campers met pech? langs de weg staan maar had veel haast en ben niet gestopt, wat me niet lekker zat.

Het camperen kan ik niet laten en vorig jaar zelfs rustig aan naar België gereden, gelukkig heb ik mijn klein rijbewijs nog.
En verder geniet ik van jullie mooie foto's en de reisverhalen en dit forum.

En die roadblocks Marokko en de rest van Afrika zijn tolpoortjes, een bron van inkomsten voor de gendarme. https://www.bing.com/videos/search?q=ge ... &FORM=VDRE
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Berichtgeving over Marokko



Bericht door thole »

Nou af en toe dat geheugen..........
Dat jullie in het hotel zaten en dat jullie meereisden, dat wist Everdien zich te herinneren, dat zei ze vanmiddag meteen.
Reden jullie met meerdere campers van Essaouira naar Agadir?
Nee , wij reizen altijd met z'n tweeën , Everdien en ik bedoel ik.
Die Nederlanders in dat Mercedesbusje zijn we een jaar later weer tegengekomen, Ja en Ria geloof ik, daarna nooit meer.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie