Welke route camper naar Italie?

campernewbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 jun 2015, 21:34

Welke route camper naar Italie?



Bericht door campernewbie »

Hallo,

Wij gaan deze zomer voor het eerst met een camper op reis, naar Italie. Ik vind het lastig om de route te bepalen die we gaan rijden.
Wellicht via Oostenrijk heen, via Zwitserland terug? Maar dat is zomaar een gedachte.

We willen graag een makkelijke route, wat met de camper goed te doen is. Maar liefst wel een route die langs mooie stops komt, waar we kunnen overnachten. We hebben drie weken de tijd, dus willen ook de landen waar we doorheen reizen, rustig bekijken.

Ik hoop dat iemand ons hier routes aan kan raden.

Verder vroeg ik me af of de vignetten die je nodig hebt voor Oostenrijk / Zwitserland ook nog aan de grens te verkrijgen zijn. En of dat veel uitmaakt qua prijs.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door Marco Polo »

Naar Italië: via Oostenrijk, Liechtenstein en Zwitserland gereden.
Overnacht op de Splugenpas aan de Italiaanse kant.
Geen vignet. Geen probleem met TomTom vermijden Tolwegen.
(Camper max 3,5ton)
Van Italie:Via Aosta dal naar Grote sint Bernard (overnacht) en via Zwitserland terug.
Martigny, Thunersee, Basel.
Ook zonder vignet maar lange tocht die veel tijd neemt.

net een week terug.
campernewbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 jun 2015, 21:34

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door campernewbie »

Bedankt voor je reactie. Zijn dit ook routes die echt makkelijk zijn met een camper? Of zijn het routes om zonder vignet te rijden?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Welke route camper naar Italie?



Bericht door Marco Polo »

Wij hebben geen hele grote camper (2.12 bij 6.61m) maar heb niet het idee dat ik extreme toeren heb moeten uithalen op deze route.
Geloof dat ik op de afdaling van de Splugenpas een beetje eigenwijs was en een lengte beperking negeerde en daardoor effe lastig moest keren maar verder was het geen moeilijke route.

Sport is wel om zonder vignet te rijden.
De route terug langs Thun en door Bern vond ik wat dat betreft toch niet echt fijn.
Saai en druk (vanaf de Thunersee dan).

De eerste keer - nieuwe camper; bestemming Italië - zijn we via het Timmelsjoch (de pas boven de Brennertunnel) heen gegaan en via de Gothard pas teruggegaan. Daarna hebben we in Luzern op de camping achter het Verkehrshaus overnacht.
https://www.verkehrshaus.ch
Camping was prijzig maar Verkehrshaus Museum en Luzern waren de moeite waard.

Timmelsjoch kent overigens ook individuele tol - buiten het vignet om - en heeft een vrij steile afdaling. Was voor ons als campernewbies ;-) even wennen om met zo'n zware wagen de berg af te gaan. De remmende werking van de motor is stukken minder dan je van een gewone auto gewend bent,
Lage versnelling en niet te bang zijn om motortoerental flink op te laten lopen en je komt elke berg af zonder verbrande remmen :-)

Nu op de heenreis in Wangen im Algau overnacht.
goede camperplaats en leuk stadje.
Gebruikersavatar
tpas
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 19:33

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door tpas »

Vignetten zijn prima voor de grens te krijgen, voor dezelfde prijs als in Nederland bij de ANWB. Nadeel is wel, dat er vaak wat langere wachtrijen aan de grens staan voor de rij van mensen die nog geen vignet hebben. Dat kan je dan weer oplossen door op een van de benzinestations voor de grens te stoppen, daar worden de vignetten ook verkocht.
Wij gaan elk jaar naar italie, en rijden meestal over de Fernpas, en daarna over de Brenner (soms de pas, soms de Bundesstrasse). Dat is goed te doen met een camper.

Via Zwitserland kun je door de Gotthardtunnel, maar ook daar is de Gotthardpas een aanrader. Bovenop kan je overnachten en dat is een mooie plek. Wel wat frisjes s'nachts.
Toedeledoki

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door Toedeledoki »

Heenreis rijden wij vaak via de Fernpas. Dit is een prachtige bergpas die ook nog eens heel makkelijk te rijden is. Volgens mij hoef je dan voor Oostenrijk geen vignet te kopen. Wij doen het niet tenminste. De Brennerpas is gewoon autobahn en daar betaal je sowieso tol voor en ben je dus geen vignet nodig.
Gebruikersavatar
tpas
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 19:33

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door tpas »

Dat klopt niet helemaal. Het stuk snelweg tussen de Fernpas en de Brenner is tolplichtig. Of je voor dat stukkie (ongeveer een-twee uurtjes rijden als er geen file is) een vignet koopt, is aan jezelf.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door mama »

Fernpass en dan kun je gewoon langs imst > landeck > nauders > resiapass >merano > bolzano > ......
Allemaal nog zonder vignet .
Gebruikersavatar
tpas
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 19:33

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door tpas »

Via de Resiapas is inderdaad volledig zonder tol. Wij slapen meestal op de Autostop bij de Brenner, dus gaan meestal over de Brennerpas en die is niet tolvrij.
campernewbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 jun 2015, 21:34

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door campernewbie »

Bedankt voor jullie antwoorden. Wij zijn eigenlijk op zoek naar een makkelijk en veilig te rijden route naar Italie, door Oostenrijk of Zwitserland. Dus het hoeft niet de mooiste route te zijn, als we onderweg maar wel een paar mooie plaatsen tegenkomen voor 1 tot 3 overnachtingen. Het hoeft dus geen route te zijn zonder vignetten.
Laatst gewijzigd door campernewbie op ma 20 jul 2015, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door mama »

Route via de resia is toch een pak mooier dan de brenner hoor , maar ieder zijn eigen mening natuurlijk .
Zeker als het bloesemtijd is , of pluktijd .
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door hathi »

Mama al wat je schrijft ,kan ik beamen,rijd zo al 15 jaar naar het garda meer
Hans
Gebruikersavatar
Agnes
Berichten: 1670
Lid geworden op: zo 18 jan 2004, 17:23
Locatie: W-Vlaanderen Belgie
Contacteer:

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door Agnes »

Ook wij rijden steeds langs de Fern- en Resiapas (volledig tolvrij). Ooit via Zwitserland gereden (tolweg) maar wij rijden liever via Oostenrijk. Via de Brenner zijn we ook nog gereden, maar dan de pas zelf, dus zonder tolweg. Bij ons geniet de Fern- en Resiapas de voorkeur. Fernpas is heel goed te doen, zelfs met een grotere mh, de Resia is eigenlijk de naam pas niet waardig. Je bent er over voor je het beseft.
Groetjes Agnes

Eura Mobil, Terrestra 710 HB, 3.0L Multijet 160
Mijn Website
Hymscanhuub
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
Locatie: Nijmegen

Re: Welke route camper naar Italie?



Bericht door Hymscanhuub »

Om tolvrij naar Italie te komen is, Garmisch Partenkirchen - Mittenwald - Innsbruck en dan via de Bundes strassen naar Brennero, Vipiteno, Bolzano enz.
Mittenwald en Vipiteno hebben een camperplaats, Goede reis.
Plaats reactie