Coronavirus in Spanje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door javanes »

seth_space schreef:
zo 15 mar 2020, 19:53
Lees de rest van het topic eens, begin met het bericht boven dat van jou.
Die anderen kunnen sneller tikken dan ik. :wink:
Het was een reactie op een bericht van 19.13 (vandaar ook de quote), maar die andere reacties kwamen er net voor te staan.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door seth_space »

Ah, ja dat probleem is herkenbaar :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door Pienmajer »

Ben vandaag van Albufera via Sevilla, Salamanca, Burgos naar Frankrijk gereden.
Op de Spaanse autowegen was het niet druk, wel veel campers, geen controles.
Gr, Pat
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door FrankJC »

Hoor 15-3 de hele dag berichten dat Spanje de grenzen heeft gesloten, hoe kan je dan van Portugal naar Frankrijk komen? of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door Marco Polo »

Morgen gaat Portugal zijn grenzen met Spanje controleren. Ook Duitsland gaat de grens met Frankrijk en Luxemburg controleren.
Verder zijn er geen grenzen vanaf het zuiden dicht volgens mij.


https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-51897069
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door Pienmajer »

FrankJC schreef:
ma 16 mar 2020, 0:37
Hoor 15-3 de hele dag berichten dat Spanje de grenzen heeft gesloten, hoe kan je dan van Portugal naar Frankrijk komen? of mis ik iets?
15.3, gisteren ben ik rond 10 uur bij Ayamonte Spanje ingereden. Maar ik zag wel wegafzetting en Politie voor verkeer dat van Spanje naar Portugal reed. Mogelijk dat je Portugal niet meer in komt.
Op de matrixborden in Spanje staat dat rijden verboden is, tenzij je een geldige reden hebt.
Maar geen controles gehad op de rit van 1000 km door Spanje.

Onderweg vertelde een Fransman dat de Spaans-Franse grens om middernacht dicht zou gaan, dus zou ik Frankrijk niet meer in komen.
Of dat echt zo is, weet ik niet. Maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen.
Om 22.30 uur ben ik bij San Sebastian Frankrijk ingereden. Aan de grens was niets te merken.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door Janpinz »

Wat ík mij afvraag...rijden jij en al die anderen nou van het ene quarantaine gebied naar het andere?
Anders: van de regen naar de drup?
Neem aan, dat er een grondige reden is om nú zo n reis te ondernemen, juist omdat onze reislust een van de oorzaken van de enorm snelle uitbreiding van deze ziekte is :eh:
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door freddorr »

Ook ik begrijp er niets van. Waarom die ongelofelijke drang tot verplaatsing niet onderdrukt wordt tot we met zijn allen door deze situatie heen zijn. Je hebt met je camper alles bij de hand toch?

Wij bijven stationair in Spanje tot we weer mogen reizen.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door Aloys »

Dat kan wel een maand duren, misschien langer. Als ik nu in Spanje zou zijn met de camper en de
grenzen waren nog open, zou ik ook in een paar dagen naar huis rijden. Je mankeert toch (hopelijk)
niets?
En word je wél ziek, dan liever in Nederland met Nederlandse artsen dan in Spanje. De laatste
Spaanse arts die ik gezien heb, jaren geleden, sprak geen woord 'over de grens'. Lekker handig.

En ieder land probeert zijn ingezetenen die in het buitenland verblijven met speciale vliegtuigen
terug te halen. Zo ook Nederlanders in Marokko, hoorde ik vanochtend.

Onderweg zoveel mogelijk contacten vermijden. Tanken en pinnen, afstand houden. Ik begrijp niet
wat daar tegen is. Tenzij je er vanuit gaat dat iedere Nederlander die momenteel in het buitenland
verblijft besmet is...

Vrachtverkeer gaat toch ook gewoon door? Winkels moeten bevoorraad worden, goederen vervoerd.
Net een mailtje gekregen dat Post-nl hier vanmiddag nog een pakket komt afleveren.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door AadenAnke »

Ik persoonlijk denk niet dat met 2a3 weken het probleem voorbij zal zijn. Denk eerder dat het maanden gaat duren eer dat we terug bij gewoon zijn. Dus als je nu nog naar huis wil moet je denk ik opschieten. Natuurlijk wel de reis in de camper blijven en hier bij terug komst sociaal heel erg arm zijn. Maar dat gaat bijna vanzelf merk ik. Alles wat leuk is zit dicht en de rest zal de komende dagen denk ik wel sluiten.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Piet Liberty
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 25 apr 2005, 21:47

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door Piet Liberty »

Coronavirus: wat u wel en niet kunt doen tijdens de lock-down van Spanje

Spanje, en dus ook Andalusië zit op slot. Alles behalve supermarkten en apotheken zijn gesloten en vanaf vandaag mogen mensen hun huis niet uit, behalve om voorraden te halen of om uitzonderlijke redenen.

In een toespraak op televisie voor de natie onthulde Pedro Sanchez zaterdag nieuwe maatregelen die mensen effectief verbood het huis te verlaten, behalve om te gaan werken of essentiële benodigdheden te kopen, in een poging de verspreiding van het coronavirus te vertragen.

Premier Pedro Sanchez kondigde de bewegingsbeperkingen aan na een enorme piek in het aantal gevallen dat op zondagochtend naar 7.753 steeg en het dodental op 288.

Iedereen in Spanje, ongeacht de regio, wordt geacht thuis te blijven en de politie krijgt de bevoegdheid om mensen die buiten en in voertuigen die op de openbare weg rijden, te stoppen en te ondervragen.

Dat geldt ook voor de Balearen. de Canarische Eilanden en de Noord-Afrikaanse enclaves van Spanje en het vasteland van Spanje.

Iedereen in Spanje is verteld binnen te blijven en er zullen controleposten zijn die bemand zijn door alle afdelingen van de Spaanse veiligheidsdiensten om de bevelen af ​​te dwingen.

Burgers die de regels voor het thuiszitten niet gehoorzamen, kunnen boetes krijgen vanaf € 100, - voor kleine overtredingen of tot een jaar gevangenisstraf, als ze zich 'verzetten tegen of ernstig ongehoorzaam zijn aan de autoriteiten of officieren bij het uitoefenen van hun taken'.

Het openbaar vervoer wordt niet geheel stilgelegd, maar wel met vijftig procent verlaagd, vermoedelijk omdat het nog steeds de enige manier is om zich te verplaatsen voor sleutelfiguren.

Mensen mogen alleen op straat en in privé-auto's circuleren onder de volgende omstandigheden:

✅ Om essentiele producten te kopen bij supermarkten of apotheken

Alles wordt gesloten, behalve voedselwinkels en apotheken, dus u mag het huis alleen verlaten om die zaken te bezoeken om benodigdheden te kopen. Er zullen strenge maatregelen worden getroffen in winkels om drukte te voorkomen en ervoor te zorgen dat consumenten en werknemers minimaal een meter van elkaar verwijderd blijven om het risico op besmetting te verkleinen.

✅ Naar het werk gaan

Bedrijven hebben de opdracht gekregen om hun werknemers waar mogelijk thuis te laten werken, maar er zijn uiteraard enkele banen die essentieel zijn, zoals degenen die in de gezondheidszorg werken of voor ouderen zorgen of als u werkt op een van de plaatsen die nodig zijn om open te houden, zoals openbaar vervoer, supermarkten of apotheken.

✅ Om terug te keren naar uw primaire woonplaats

Als u om wat voor reden dan ook niet thuis bent wanneer de alarmsituatie officieel begint, hoeft u niet te blijven waar u bent, maar mag u terugreizen naar uw hoofdverblijf.

✅ Om behoeftige familieleden of kwetsbare mensen te bezoeken

Als u verantwoordelijk bent voor iemand die mogelijk alleen woont en hulp nodig heeft, omdat hij bejaard, gehandicapt of op de een of andere manier als kwetsbaar wordt beschouwd, mag u hem bezoeken en voorraden meenemen.

✅ Om de dokter of het ziekenhuis te bezoeken

Het zoeken naar medische behandeling is een geldige reden om het huis te verlaten, maar telefonisch op voorhand om de afspraak te controleren gebeurt nog steeds omdat niet-essentiële behandeling in ziekenhuizen in de meeste gevallen is uitgesteld. Verlaat het huis niet om naar het ziekenhuis te gaan als u symptomen van het coronavirus heeft, maar blijf thuis in quarantaine en als de symptomen ernstig worden, neem dan contact op met uw huisarts.

✅ Om financiële instellingen te bezoeken

We gaan ervan uit dat dit is om een ​​geldautomaat te bezoeken en geld op te nemen, omdat grote banken hun deuren niet zullen openen en normaal zullen werken.

✅ Als gevolg van overmacht of behoefte en om een ​​niet-gespecificeerde activiteit uit te voeren die kan worden gerechtvaardigd als een geldige reden

Er is nog geen verdere informatie gegeven over wat buiten deze activiteiten hierboven kan worden beschouwd als "een overmacht" of "geldige reden".

✅ Kan ik socializen met mijn vrienden?

Eh nee, het hele punt is dat mensen thuis moeten blijven en op sociale afstand moeten blijven om de verspreiding van COVID-19 te vertragen.

Alle bars, restaurants en culturele ruimtes zijn in heel Spanje gesloten en je wordt aangehouden als je wordt gezien terwijl je in een park zit te kletsen met vrienden. De boodschap is heel duidelijk "Blijf thuis en blijf geïsoleerd".

Je mag niet eens het huis van je buren bezoeken of lunchen bij een vriend. Het idee is om alle sociale interactie te stoppen om de besmettingskromme te vertragen.

✅ Hoe lang gaat dit duren?

De staat van alarm blijft 15 dagen van kracht, maar kan met toestemming van het Spaanse parlement worden verlengd.

✅ Moet ik voorraad opslaan?

In gebieden waar supermarkten overweldigd zijn door mensen en de schappen leeg zijn gelopen als paniekaankopen, zoals in Madrid, is de politie erbij gehaald om het aantal mensen dat de supermarkt binnenkomt te beperken en om massa-aankopen van essentiële goederen te voorkomen.

De autoriteiten houden vol dat het niet nodig is om voorraden op te slaan, behalve voldoende te kopen om het huishouden een week lang te onderhouden, omdat de voorraden niet worden bedreigd.

✅ De politie houdt aan en het leger staat paraat

Het vermeldt ook dat alle Spaanse politiediensten het recht zullen hebben om voertuigen op de openbare weg te stoppen om te controleren waarom ze daar zijn. Je mag wel tanken bij tankstations.

Het besluit voegt daaraan toe dat het leger desgewenst kan worden opgeroepen.

✅ Kan ik naar huis vliegen als ik op vakantie ben in Spanje?

De alarmeringsstatus betekent niet dat de Spaanse grenzen automatisch worden gesloten, maar verwacht een groot aantal annuleringen van luchtvaartmaatschappijen omdat het aantal passagiers drastisch daalt.

Vakantiebedrijven zoals Corendon, Sunweb en TUI, hebben alle vakanties naar Spanje vanaf zaterdag geannuleerd, maar als u al in Spanje bent, mag u er van uit gaan dat er voorzieningen worden getroffen voor uw terugkeer. U moet contact opnemen met uw luchtvaartmaatschappij of vakantiebedrijf om te weten te komen welke regelingen er worden getroffen.

✅ Kan ik iemand een lift geven?

Autoriteiten hebben gezegd dat alleen mensen met een geldige reden de weg op kunnen en hebben mensen die passagiers in hun auto meenemen uitgesloten, zelfs als de passagiers en niet de bestuurder zelf een geldige reden hebben (u mag bijvoorbeeld uw partner niet naar het werk brengen) .

Of dit van toepassing zou zijn op het meenemen van een huisgast, vriend of familielid naar de luchthaven om hun vliegtuig naar huis te halen? Dat is niet opgegeven als een geldige reden, dus riskeer het niet totdat we verdere verduidelijking krijgen.

✅ Mag ik met het openbaar vervoer of met de taxi?

Zolang uw reden om buiten te zijn onder de bovenstaande regels valt, ja, dan kunt u gebruik maken van het openbaar vervoer als u sociale afstandsregels hanteert, wat betekent dat u meer dan 1 meter van andere reizigers moet houden.

Maar houd er rekening mee dat het openbaar vervoer, inclusief regionale treinen en bussen, met de helft is verminderd.

Er zijn ook taxi's en VTC-services, hoewel u de chauffeurs van tevoren moet informeren als u symptomen van het coronavirus heeft.

✅ Mag ik naar buiten om te sporten?

Nee. Kinderspeeltuinen zijn afgezet, stranden zijn gesloten en parken zijn gesloten. Mensen krijgen te horen dat ze niet naar buiten moeten gaan om te sporten, joggen of fietsen. Al deze dingen zijn verboden.

✅ Mag ik met mijn hond wandelen?

Ja, mensen met honden mogen ze uitlaten als ze zich houden aan de basisregels voor sociale afstand, zoals het bewaren van een veilige afstand tussen andere hondenlopers. Het kan echter geen excuus zijn voor het hele gezin om naar buiten te gaan. Volgens de regels mag slechts één persoon per hond uitlaten en moeten de wandelingen tot een minimum worden beperkt.

✅ Mag ik het afval wegbrengen?

Ja. Afvalinzameling vindt nog steeds plaats en het is toegestaan ​​uw afval naar de vuilnisbakken te brengen.

✅ Kan ik naar een officiële afspraak gaan, zoals een NIE, cita previa op het gemeentehuis?

Nee. Al dergelijke diensten zijn opgeschort.

Bron van dit artikel: https://www.thelocal.es/20200314/corona ... e-of-alert
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door Aloys »

Piet Liberty schreef:
ma 16 mar 2020, 11:06
✅ Om terug te keren naar uw primaire woonplaats

Als u om wat voor reden dan ook niet thuis bent wanneer de alarmsituatie officieel begint, hoeft u niet te blijven waar u bent, maar mag u terugreizen naar uw hoofdverblijf.
Dit lijkt mij dan ook te gelden voor camperaars, die bovendien tijdens de reis "binnen blijven" net als de mensen in hun woningen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door appellover »

Verwacht ook geen problemen als je op weg naar huis bent, is geen recreatie meer.
Zal voor Spanje hele uitdaging zijn als het met Pasen niet voorbij is.

Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Coronavirus in Spanje: quarantaine



Bericht door MonRoe »

Aloys schreef:
ma 16 mar 2020, 9:52

En word je wél ziek, dan liever in Nederland met Nederlandse artsen dan in Spanje. De laatste
Spaanse arts die ik gezien heb, jaren geleden, sprak geen woord 'over de grens'. Lekker handig.
In het ziekenhuis in Benidorm kan je gewoon terecht met Nederlands en daar zijn ze wat medische kennis betreft een stuk verder dan hier in Nederland. Langs de kust zal dit wel meer voorkomen, in de binnenlanden zal het inderdaad moeilijk zijn als je geen spaans spreekt.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Plaats reactie