Santiago de Compostella

Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Santiago de Compostella



Bericht door appellover »

Wellicht zijn er leden van dit forum die een keer de Camino gelopen hebben, maar toch hierbij een waarschuwing.

Even vooraf de situatie:
Verveel met rot, omdat ik hier ruim een week alleen met mijn hond moet wachten op mijn vrouw die met mijn dochters een middellandse zeecruise maakt.
Had al advertentie geplaatst,”zoek leuke sportieve vrouw die van koken houdt om week met camper op stap te gaan”. Nou 74 reacties van alleen maar mannen, neem alsjeblieft een week de mijne mee. Nou daar zit ik niet op te wachten, dus ben dan liever alleen.

Nou sta ik in St.Felix de Lauragais aan de “caminoroute” en zie de wandelaars voorbij komen, een grote rugzak, grote bergschoenen en totaal kapot, en het wordt volgende week 40 graden, nu nog maar 32.
Sommige kunnen nog praten, dus ff kontakt, hoe ver nog? Nog 917km. We hebben nog 2,5 week vakantie.
Vandaar mijn waarschuwing : trap er nooit in als ze vragen of je mee wil lopen, direkt NÉE, NOOIT doen.
Is meer iets voor zware criminelen als marteling voordat ze opgesloten worden.
Zet mijn stoel steeds binnen anders ben ik bang dat ik ze er niet meer uit krijg.

Morgenmiddag vliegt mijn vrouw terug naar Toulouse dus dan ben ik weer druk met dingen die ik moet doen.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Santiago de compostella



Bericht door petervanzelst »

de meeste pelgrims lopen van saint jean de port(pyreneen) naar santiago, afstand 770 km.
De allermeeste lopen van Sarria naar Santiago, afstand 110 km. De "drukke" route is niet in frankrijk, maar als je echt veel pelgrims wenst te zien, dan moet je langs de camino frances op je partner gaan wachten. Criminelen liepen 1000 jaar geleden de camino als penitentie, tegenwoordig zijn het mensen die goede bedoelingen hebben. Meelopen opd e bonnefooi zou ik niet doen als je niet hebt getraind, binnen een week ben je uitgevallen met veel spierpijn en blaren. En oja, de gemotiveerde pelgrims hebben echt geen energie en lustgevoelens, die zijn 's avonds doodmoe van het lopen. Ga dus voor de verveling maar een rondje om de camper lopen of ga een glaasje drinken in een frans cafetje.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de compostella



Bericht door Vertrokken2 »

De ware Pelgrim loopt op blote voeten.
Wat nou blaren? Eelt kweken.

Ik prefereer overigens de meest noordelijke route (langs de kust). Die is het minst warm.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Santiago de compostella



Bericht door hurktoilet »

Als je een echte pelgrim bent, loop je vanuit Santiago nog door naar Cabo Fisterra, het meest westelijke puntje van Spanje om al je kleren daar ritueel te verbranden (gewoon achterlaten kan ook, maar is officieel verboden).
Kom je daar met de camper, mag je gewoon op de kliffen overnachten. Geweldig om de zonsondergang daar mee te maken. :cheers:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Santiago de compostella



Bericht door Kroppie »

blij dat ik geen pelgrim neiging/ideeen heb.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de compostella



Bericht door Vertrokken2 »

Je leert jezelf tijdens zo’n tocht wel kennen, Jos. Je ervaart dingen waarvan je niet wist dat ze bestonden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Santiago de compostella



Bericht door petervanzelst »

hurktoilet schreef:
za 20 jul 2019, 17:19
Als je een echte pelgrim bent, loop je vanuit Santiago nog door naar Cabo Fisterra, het meest westelijke puntje van Spanje om al je kleren daar ritueel te verbranden (gewoon achterlaten kan ook, maar is officieel verboden).
Kom je daar met de camper, mag je gewoon op de kliffen overnachten. Geweldig om de zonsondergang daar mee te maken. :cheers:
Als je een " echte" pelgrim bent, dan ga je vanaf je huis naar Santiago. Geef je partner een knuffel en lopen maar. Tentje mee en tussen de 80-100 dagen aan het werk. De camper mag dan komen om je op te halen, kan je gelijk nog een knuffel uitdelen. De route is onbelangrijk. In de middeleeuwen trok je gewoon een lijn vanaf je woonplaats naar de pyreneen en dat was het. Naar Santiago lopen was geen pretje in die tijd. Ja maar eens kijken in Roncevalles naar het knekelhuis. Maar ik had het voor geen geld willen missen!
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de compostella



Bericht door Vertrokken2 »

Ben je met de rugzak gegaan of met een karretje?
Hoeveel schoenen en sokken heb je versleten?
Heb je de moderne communicatiemiddelen thuis gelaten?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Santiago de compostella



Bericht door PaulBng »

Ik ken iemand die vanuit Drenthe daar heen is gelopen met een ezel voor de bagage..
Ook in Frankrijk een stel ontmoet die dat deden.
De ezel ontsnapte op de camping. Dat hadden ze eerst niet door, dus die heb ik rustig in een hoek gedreven om vast te pakken.
Mensen waren dankbaar en prezen mijn ervaring met het werken met dieren.
Die had ik dus niet
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Santiago de compostella



Bericht door Kroppie »

Gobert schreef:
za 20 jul 2019, 17:44
Je leert jezelf tijdens zo’n tocht wel kennen, Jos. Je ervaart dingen waarvan je niet wist dat ze bestonden.
ben niet zo nieuwsgierig naar dat soort dingen, ik weet wat ik wil, ik weet wat ik kan, ik weet wat ik wil maar niet meer kan , en ik weet wat ik kan maar niet meer zou moeten willen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Santiago de compostella



Bericht door henk en lila »

Nou ja, gewoon door lopen. Vijf jaar geleden waren wij klaar met de GR5 van Maastricht naar Nice. 2000 km in 110 veelal vakantiedagen. Nu lopen we van huis naar de Zwarte Zee maar dat heeft nog even tijd en pensioendagen nodig. :D
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de Compostella



Bericht door Vertrokken2 »

In 1 ruk, of over de jaren verspreid?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Santiago de Compostella



Bericht door henk en lila »

Verspreid want er zijn meer leuke dingen

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Santiago de compostella



Bericht door petervanzelst »

Gobert schreef:
za 20 jul 2019, 18:09
Ben je met de rugzak gegaan of met een karretje?
Hoeveel schoenen en sokken heb je versleten?
Heb je de moderne communicatiemiddelen thuis gelaten?
Gewoon, rugzak, tentje, slaapzak en gasbrander. lopen net zoals ze vroeger deden. In die 25oo km heb ik 3 paar hakken versleten. Ik had een setje loopkleren en een setje " nette" kleren voor de avond. Dat volstond helemaal. Had wel een telefoon ( met sms , geen internet) bij mij ( nokia). Telefoon hield het met standby 5 dagen uit. Wilde graag rust hebben om tot mijzelf te komen.
Plaats reactie