Niet meer naar de weegbrug?

Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Niet meer naar de weegbrug?



Bericht door appellover »

https://www.spanjevandaag.com/01/05/201 ... -spanje-2/

Is dat alleen in Spanje ? Ik heb Spaans rijbewijs.
Is ontstaan door de electrische auto ,die zijn zwaarder, maar ook voor campers ?
Blijft op kenteken natuurlijk wel 3500 kg.
Maar bij opwaarderen geen C1 meer nodig ?
Zijn de camperbouwers van die 3500kg af .

Ron
Laatst gewijzigd door appellover op wo 01 mei 2019, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door Cee Pee »

Nederland was het land dat dit in Europees verband steeds tegenhield, ben benieuwd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door appellover »

Grote aardverschuiving in camperland.
De doelgroep van integraal is stuk groter geworden.

Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door Marco Polo »

Spaanse Rijschoolhouders blij.
8 uur verplicht theorie en een zwaarder examen. :mrgreen:

En in het zelfde decreet staan nog wat maatregelen die het verkeer veilig moeten houden.
Meer punten voor appen en andere ongein achter het stuur.
Veel meer controles met geavanceerde apparatuur.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door appellover »

Gaat mij meer om degene die B hebben en nu C1 erbij krijgen.
De politie zal wel info krijgen dat B tot 4250 kg verhoogd is.
Ik had mijn E rijbewijs ,voor de caravan laten verlopen omdat ik elke 2 jaar voor keuring moest en geen trekhaak meer had .
Dat was toen ik in Frankrijk woonde met Frans rijbewijs ,ging verhuizen naar Spanje dus moest Spaans rijbewijs toen kreeg ik weer E en ook voor lichte motoren.
Is dus nog niet gelijk in de EU.



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door Marco Polo »

C1 = max 7500kg
Is dus nog iets meer dan 4250 :wink:

Ik lees in de meeste berichten dat het om voertuigen voor het vervoer van goederen zou gaan?
(Zijn onze basisvoertuigen natuurlijk ook maar zou een beperking kunnen zijn)

Even terzijde:
Zie ook dat sinds vorige week milieustickers verplicht zouden zijn voor alle voertuigen in Madrid en Barcelona??
Madrid geeft 15 € boete als deze ontbreekt en Barcelona 100€
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door bertkuip »

Heb deze reactie gekopieerd vanuit een ander topic over hetzelfde onderwerp. Misschien kan/wil de moderator ze samenvoegen.

Kennelijk hebben ze in Spanje niet zo'n sterke BOVAG lobby als wij hier. Hier roken ze vooral geld toen men hoorde van C1. Mijn leeftijdsgenoten in Frankrijk en Duitsland konden destijds het C1 rijbewijs zo bij laten schrijven. In Spanje doen ze het nu weer anders: het gewicht voor rijbewijs B van 3500 naar 4250 kg verhogen voor alle bezitters van het B rijbewijs die op 1 juli a.s. 2 jaar B hebben. Soepeltjes hoor. Niet in Nederland, hier moeten we 1000 tot 2000 euro uitgeven om in dezelfde camper te mogen rijden die van 3500 naar 4250 kg is verhoogd! Wie snapt zoiets? Zolang we dit kabinet hebben moet alles hier (veel) geld kosten. Eén Europa? Ben bang dat ik het niet ga meemaken. Ze zijn vooral druk met zichzelf.
:bang: :bang: :bang:
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door Bob Diesel »

Dit soort berichten moet je ook voor
,,kennisgeving,, lezen
We kunnen er niks mee zo lang als :?:

Je gaan ergeren of gaan roepen dat :cry:
Verspilde energie
Neem nog een :cheers: :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door Marco Polo »

Voor de Spanjaarden is het win some loose some.
Iets meer ruimte - althans dat schijnt in de pen te zitten - maar het behalen van B wordt ook moeilijker.
Wordt nu vergelijkbaar met de examens bij ons denk ik.
Module gevaarherkenning komt erbij,
Aantal fouten die ze mogen maken in het theorie-examen halveert (limiet van het aantal fouten wordt nog lager dan bij ons) en zoals eerder gezegd 8 uur verplicht naar een rijschool voor de theorie.
(Is bij ons niet; hoorde ik iemand iets roepen over een lobby? :D)
Daarna zou je dan wel tot een volgende aanpassing van de wegenwet met een zware bestelwagen mogen rijden.
Daar worden in NL ook al ontheffingen voor gegeven onder bepaalde voorwaarden en met beperkte duur.

Reken jezelf nog niet rijk ;-)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Niet meer naar de weegbrug ?



Bericht door ducati 900 »

bertkuip schreef:
wo 01 mei 2019, 20:31
Heb deze reactie gekopieerd vanuit een ander topic over hetzelfde onderwerp. Misschien kan/wil de moderator ze samenvoegen.

Kennelijk hebben ze in Spanje niet zo'n sterke BOVAG lobby als wij hier. Hier roken ze vooral geld toen men hoorde van C1. Mijn leeftijdsgenoten in Frankrijk en Duitsland konden destijds het C1 rijbewijs zo bij laten schrijven. In Spanje doen ze het nu weer anders: het gewicht voor rijbewijs B van 3500 naar 4250 kg verhogen voor alle bezitters van het B rijbewijs die op 1 juli a.s. 2 jaar B hebben. Soepeltjes hoor. Niet in Nederland, hier moeten we 1000 tot 2000 euro uitgeven om in dezelfde camper te mogen rijden die van 3500 naar 4250 kg is verhoogd! Wie snapt zoiets? Zolang we dit kabinet hebben moet alles hier (veel) geld kosten. Eén Europa? Ben bang dat ik het niet ga meemaken. Ze zijn vooral druk met zichzelf.
:bang: :bang: :bang:
Niet alleen dit kabinet hoor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Niet meer naar de weegbrug?



Bericht door Dafluc »

Dit is geen nieuw verhaal. Alleen schijnen niet alle landen er hetzelfde mee om te gaan. Het wachten is op hoe deze regelgeving bij ons gaat uitpakken. Om nu weer de hele riedel af te gaan steken over de regering, de EU tot aan het kwartje van Kok aan toe heeft totaal geen zin. Relevant is wat andere landen doen en wat ons land ermee gaat doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Niet meer naar de weegbrug?



Bericht door seth_space »

Maar even wat die "kop" boven dit topic betreft.
Zelfs al mag jij bij een eventuele wijziging rijden met autos tot 4250KG dan nog zal het toelaatbaar gewicht van je camper bepalen of je wel of niet strafbaar bent bij "overgewicht".
Immers een camper die max 3500KG mag wegen beladen tot 4200 kg is en blijft net zo strafbaar. Daar maakt je rijbewijs weinig verschil!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Niet meer naar de weegbrug?



Bericht door appellover »

Zover ik weet is het nu in alle (EU) landen 3500kg.Zou toch vreemd zijn als één land gaat verhogen tot 4250kg .Maar er gebeuren meer vreemde dingen in de EU.
Voordeel zou zijn dat de modellen die nu 3500kg zijn ,verhoogd kunnen worden tot 4000 of 4250 ,indien technisch mogelijk.
Niet meer zo krampachtig gewicht omlaag brengen ,maar stalen gasflessen,2 hh accu’s ,enz.



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Niet meer naar de weegbrug?



Bericht door appellover »

Schreef ik al bij start topic,gaat uitsluitend om het rijbewijs,niet op het kenteken.Indien je op het kenteken niet verhoogd veranderd er niks .
Maar nieuwe campers kunnen dan zonder problemen met rijbewijs
4250 kg vermelden.
Tot heden moesten veel mensen altijd rekening houden met die
3500kg vanwege rijbewijs .
Denk dat ze bij Hymer en Trigano ( en Alko) dit op de voet volgen .




Ron
Laatst gewijzigd door appellover op do 02 mei 2019, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie