Vrij camperen

Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Vrij camperen



Bericht door Rotec 590 »

Zonder kampvergunning krijg je onderstaande gebeurtenissen.

Wij hebben ondervonden in Spanje rond de stuwmeren met vrij kamperen dat wanneer je een buitenlands nummerbord hebt je de pech kunt hebben weggestuurd te worden. tegelijkertijd worden dan ook alle Spanjaarden weggestuurd. Die zijn daar dan heel verbaasd over omdat zij ook gewoon met hun caravans en busjes in de weekenden overnachten langs de stuwmeren. Ze zijn dan heel boos op de Cardia Civil of boswachter.
een tip van mij is als je ergens vrij staat je nummerborden onopvallend af te schermen. Of net als de Spanjaarden na een uurtje weer terug komen, maar dan sta je niet lekker meer. Ze komen ook overvliegen met hun Ultralights en tippen de in de buurt zijnde patrouille. ( gehoord via scanner).

De Spanjaarden stallen ook alles uit, tafel stoelen, parasol, noem maar op. Maar als er een buitenlandse camper staat, is het natuurlijk heel aannemelijk dat die daar blijft overnachten. Dan gelden er andere regels. De Spanjaarden zijn immers aan het recreëren (dagtoerisme) en de buitenlandse campers ( wij) aan het kamperen.

Overnachten mag wel, maar dan zonder uitrusting, dus in je camper blijven zitten, ramen dicht. Dat staat nog steeds in de grondwet.
Echter ga maar eens in de zomer bij 40 graden in je camper zitten die dan 55 graden wordt. Daarvoor ga je ook niet naar Spanje.

De camperplaatsen die ik gezien heb in Spanje en Portugal hebben allen Asfalt of tegels wat de temperatuur ook weer tot 50 graden laat stijgen.
Daar wil je in de zomer ook niet op gaan staan. Dan wil je verkoeling bij het water.

Het beste kun je dan ook je camper op een parkeerplaats zetten en met een karretje je inboedel meenemen naar de waterrand en het beste tussen de Spanjaarden gaan zitten. Dan is er niks aan de hand.

Wil je in Spanje in juli en augustus in de natuur gaan staan moet je een kampvergunning hebben. Die kun je online aanvragen. Waar weet ik niet meer. Heb ik niet onthouden daar wij niet van te voren weten waar we allemaal zijn of heen gaan. Je mag geen open vuur hebben in die maanden wegens bosbrandgevaar. Zelfs geen gasbarbecue.

Dit zijn mijn ondervindingen na 18 jaar vakantie in Spanje - en wegsturen komt steeds vaker voor per zomer.
Tip: Altijd plan B hebben voor een tweede overnachtingsplek.

En voor de boten ( opblaas) liefhebbers. Deze mag niet zomaar van het ene meer in het andere vanwege de Tijgermosselen. Je moet een nummer aanvragen en je boot reinigen en daar foto's van maken.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Vrij camperen



Bericht door twente1946 »

wat mij opvalt is dat als er in het buitenland gehandhaafd wordt op plekken waar je niet mag overnachten schreeuwen we moord en brand terwijl als we in NL zij schreeuwen om handhaving (wat nooit (bijna nooit) gebeurd).
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Vrij camperen



Bericht door faalhaas »

Oh, schreeuwen we hier om handhaving? Ik smeek om een einde aan die regels die stellen dat je met een camper niet zomaar ergena mag overnachten.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vrij camperen



Bericht door Marco Polo »

Gewoon net zoals in Scandinavië
Overal vrij camperen behalve op 150m van bebouwing.

Ehm.....
Blijft er niet veel over in NL :D

Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Vrij camperen



Bericht door @3 »

Nederland is voor ongeveer 15% bebouwd dus blijft er 85% over om te camperen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Vrij camperen



Bericht door WdePundert »

Dat is dan wel exclusief de 150 m. eromheen.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Vrij camperen



Bericht door @3 »

Je hebt helemaal gelijk. Maar om aan te geven dat het allemaal wel meevalt is dat in deze orde van grootte niet echt van belang. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie