Spaanse gasfles?

Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door bertt »

Rudy,
Het probleem in Spanje is dat als je wat langer op één plek blijf je met je LPG niet uit de voeten kom. Ik spreek vaker mensen met een LPG tank, die 100 km moeten rijden om aan gas te komen, terwijl losse gasflessen overal verkrijgbaar zijn (even lokaal vragen).
Ook ik flessengas niet duurder als LPG en het propaan (of butaan, als je wil)

Even rondkijken en vragen om een "bombine propano", gaat je lukken, losse (speciale) kraan er op drukken en je ken je gewone drukregelaar gebruiken.

Tank €10-12 nieuwe kraan € 10-13.

Bert

De eerste 2 jaar rondgereden in Spanje en niet op een camping of CP gestaan en LPG tanken was geen (groot) probleem. Had wel door dat een Repsoltank de oplossing is.
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Marjorie »

Bert, wij hebben ook een vaste LPG-tank en we kunnen het daar 's winters wel 2 maanden mee uitzingen (voor het Truma-kacheltje en koken gebruiken we gas). Wat we wel doen als we in de buurt van een LPG-station zijn, is voor de zekerheid volgooien, maar 100 km. omrijden hebben we nog nooit gedaan.
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Hoofdnoorman »

bertt schreef:Rudy,
Het probleem in Spanje is dat als je wat langer op één plek blijf je met je LPG niet uit de voeten kom. Ik spreek vaker mensen met een LPG tank, die 100 km moeten rijden om aan gas te komen, terwijl losse gasflessen overal verkrijgbaar zijn (even lokaal vragen).
Ook ik flessengas niet duurder als LPG en het propaan (of butaan, als je wil)

Even rondkijken en vragen om een "bombine propano", gaat je lukken, losse (speciale) kraan er op drukken en je ken je gewone drukregelaar gebruiken.

Tank €10-12 nieuwe kraan € 10-13.

Bert

De eerste 2 jaar rondgereden in Spanje en niet op een camping of CP gestaan en LPG tanken was geen (groot) probleem. Had wel door dat een Repsoltank de oplossing is.
Als je dan weer een fles wilt inruilen voor een volle, moet je dan je contract laten zien? Of is dit net zoals in NL. Lege neerzettten volle terug?

Tsja, en de drukregelaar (of eigenlijk moet ik zeggen kraan/vuladapter) moet ik opnieuw kopen, want hij ligt van mij thuis. :bang:
De Spaanse koppeling is hetzelfde als van de Noorse "Husholdingsflasker".
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door bertt »

Marjorie,
Er staat elk jaar iemand in de buurt van Albir, daar blijft ie een aantal maanden en dan gaat ie tussendoor een keer naar Alicante om gas te tanken. Dat is 100 km een retourtje. Ik bedoel maar, en ik begrijp dat dat niet voor iedereen telt. :wink:

Rudy,
Fles omwisselen gaat zonder vragen.

Bert
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Stieneke en Donald »

Nog maar eens voor Rudy. :lol:

Op zg zigeunermarkten kom je wel eens (lege) Repsol 2e hand gasflessen tegen, voor ca € 15.00 te koop. Beetje afdingen!

Ook kocht ik een gasfles bij Repsol distributiewagens die op bepaalde dagen van de week door wijken rijden en gasflessen bij bewoners ruilen. Kostte ca € 25.00 Die wagens moet je wel tegenkomen en staande houden. Er is me nooit gevraagd om de gasinstallatie te keuren! Misschien omdat we buiten die wet vallen omdat we buitenlanders zijn?

Bij die gas flessen heb je een “adaptador de salida libre” nodig. Dat is een adapter waarop onze NL drukregelaars op passen.
Voorbeeld: http://www.todoagricultor.com/5041-9958 ... od-rsl.jpg

De adapters worden oa verkocht bij ijzerwaren/huihoudzaakjes die Ferreteria genoemd worden. De installatie zier er dan zo uit: (Linker fles) http://www.furgovw.org/galeria/fotos/vt ... on_gas.jpg

Tip; Koop een propaanfles, die met de zwarte band om de fles.

Suc6!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik had de posting gelezen.

Daar ik mijzelf niet op de fiets vanaf La Volta op jacht zie gaan om een fles te bemachtigen en de leverantie wagen vandaag kwam, heb ik dus idd even de chauffeur aangesproken. Die keek of hij water zag branden dus dat ging niet door.

Heb dus even een koppeling gekocht € 6,40 en ga morgen gewoon een fles hier bij te camping halen. Die kost dan € 35,- netto. Ik ga deze fles gewoon regulier gebruiken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat muisje had nog wel een lange staart. :shock:

Ik braaf vanochtend een fles halen maar dat ging toch echt zomaar niet.
Pas, autopapieren oh ja, de controleur komt om 12.00 uur dus niet weggaan.

En inderdaad, keurige man van een bedrijf in de buurt welke gaskeuringen verricht. Alles op de kop, druktest lektest, test bij kachel, boiler(kast leegpakken), koelkast en gascomfoor. Alle pitten aan en toen CO meting. Uiteindelijk na een halfuur de hele camper op de kop hebben gezet en grote hilariteit van medecamperaars (vroegen of ik een verzekering aan het afsluiten was) 8 stempels op evenzovele formulieren.
Uiteindelijk dus een complete installatiekeuring hier gehad à € 18,80. :wink:

Een abo/houderschapsbewijs van Repsol voor de aankoop van de fles à € 21,79. (Fles mag niet uit de voorraad van de camping dus deze wordt morgenochtend gebracht.)

Vulling à € 15,40. Totaal ben ik dus € 56,- kwijt.



Maar nu, voor wat ik begrepen heb! Het is in Spanje absoluut verboden om de flessen te koppelen aan niet goedgekeurde verbruikers!
Zonder houderschapsbewijs heb je geen recht om een fles te ruilen. Hoewel bijna niemand er om vraagt, hoorde ik.
Verzekering zou niet vergoeden als er iets gebeurt met de Spaanse fles en jij geen houdersbewijs hebt.

Mijn buurman, Duitser, had in Januari een fles/abo gekocht in Calpe. Ook voor € 18,80. Daar werd zijn TüV keuring zonder mankeren geaccepteerd. Hij zelf beweert dat de fles met inhoud was, zijn vrouw zegt van niet.

Al met al ben ik morgen dus een fles rijker.

De meerkosten van het geheel (keuring à € 21,79) neem ik maar voor lief. Immers heb ik nu ook een certificaat dat alles keurig in orde is. :P
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door bertt »

Nou, ik hoop dat je lang plezier mag hebben van je fles. Ken je nagaan wat een kolder dat je geen fles van de camping mocht hebben. De volgende keer ruil je hem voor € 15,40 weer om.

Bert
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Hoofdnoorman »

Achteraf bezien kan ik mij er wel iets bij voorstellen Bert.

Stel nu dat er iets met mijn installatie mis is en er ontstaat brand (of erger). Dan komt er dus een zaak van aansprakelijkheid om de hoek kijken.

Op Camping La Volta mag je BBQ'en zoveel je wilt, maar dan wel met de in de vrije handel verkrijgbare blauwe Campinggaz flessen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vanochtend om kwart voor tien werd mij een nieuwe Propaanfles aan de camper bezorgd. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Camperco
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 11:48
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Camperco »

En als beginnend overwinteraar in Spanje, had ik al veel gelezen over gas in Spanje. De (on)mogelijkheden en de verplichte keuring. Nou neem ik maar geen enkel risico om zelf te gaan experimenteren en allerlei dingen te kopen op markten e.d en heb zodra ik op La Volta was aangekomen contact gezocht met medeforumlid Rudy (Hoofdnoorman). Hij bood spontaan aan om een Spaanse adapter voor mij te kopen (dank je Donald voor het plaatje van dat apparaat) en via de receptie heb ik een afspraak gemaakt voor keuring. De keurmeester had een Spaanse gasfles bij zich, deze aangesloten diverse metingen verricht.
Voor mij prima opgelost en ik ben meteen in het bezit van een keuringsrapport. x8)
groet uit Hellevoet (of ergens onderweg)
Frans & Gerda

http://www.camperco.nl/
Ik heb niks aan gelijk, ik heb liever geluk.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door bertt »

Frans en Gerda,

Natuurlijk kan het geen kwaad om je installatie te laten keuren.

Maar als je niet naar Spanje was gegaan en geen Spaanse fles gehad wilde hebben, was je installatie niet gekeurd geworden en had je gewoon met andere flessen verder gecamperd.
Daarom vind ik het flauwe kul, die keuring, kost onnodig geld (om bovenstaande reden).

Dus wat 7 van de 10 doen. Koop of bemachtig een Spaanse fles en gaan met die banaan.

De enigste reden die ik kan verzinnen dat het nut heeft is, dat als je camper in de fik gaat en men vind die Spaanse fles, dat er naar een keuringsrapport wordt gevraagd door de verzekering (maar die is dan ook verbrand :wink: )

Bert
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Opgezegd »

bertt schreef:Marjorie,
Er staat elk jaar iemand in de buurt van Albir, daar blijft ie een aantal maanden en dan gaat ie tussendoor een keer naar Alicante om gas te tanken. Dat is 100 km een retourtje. Ik bedoel maar, en ik begrijp dat dat niet voor iedereen telt. :wink:

Rudy,
Fles omwisselen gaat zonder vragen.

Bert
Je kunt in Benidorm LPG tanken, er komen steeds meer stations. Op http://camperlanden.eu/spanje-links/ staan meerdere links naar GPL/LPG stations. Er komen er steeds meer in Spanje, wij hebben nog nooit een probleem gehad, wel ff plannen. Wel hebben steeds meer stations de Euronippel.
Gebruikersavatar
Camperco
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 11:48
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Spaanse gasfles?



Bericht door Camperco »

Ach Bert, het zal wel. Zo heb ik ook een milieusticker voor Duitsland op de camper. Waarom?? Geen idee.

En ja ik ben nou eenmaal wel naar Spanje gegaan en heb wel een Spaanse gasfles nodig. En blijkbaar heb je wel een keuring nodig in Spanje. Dus, dan is mij dat die paar tientjes wel waard. Wilde verhalen over 125 Euro of zo, flauwe kul. Ik betaalde inclusief gasfles 55 eurie.

En als beginnend camperende overwinteraar kies ik maar voor zekerheid. Het is voor ons de 1e keer in Spanje.

Overigens heb ik van 2010 nog wel een kompleet NL keuringsrapport inclusief gaskeuring.
En ach wat 7 van de 10 doen, het zal wel. Ik hoor dan blijkbaar bij die andere 3 (en dat bevalt prima)

Mocht je straks deze kant op komen en we komen elkaar tegen :cheers:
groet uit Hellevoet (of ergens onderweg)
Frans & Gerda

http://www.camperco.nl/
Ik heb niks aan gelijk, ik heb liever geluk.
Plaats reactie