Santiago de Compostella

Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de Compostella



Bericht door Vertrokken2 »

Respect hoor. Ik zou hem graag lopen, maar kan niet goed tegen die warmte.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Santiago de Compostella



Bericht door petervanzelst »

heel veel pelgrims lopen in maart/april of in einde september/oktober. Dan is het best lekker weer in Noord Spanje. En je ontloopt de drukte van juli/augustus.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de Compostella



Bericht door Vertrokken2 »

Dat had ik idd gelezen. De meesten starten volgens mij van St Jean Pied de Port.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Santiago de Compostella



Bericht door petervanzelst »

Saint Jean Pied de Port is een van de veel gebruikte startplaatsen ( 770 km naar Santiago), maar de meesten starten in Sarria ( 110 km van Santiago).ca 50 % van de lopers. Die afstand is de minimumafstand voor lopers om een Compostella te krijgen( getuigschrift dat je de tocht hebt volbracht).
Meer info op: www.santiago.nl of nog beter de duitse site: www.jakobus-info.de
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de Compostella



Bericht door Vertrokken2 »

110 km. Ik weet het niet. Vind ik wel heel weinig ihkv “zingeving”.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Santiago de Compostella



Bericht door saagstree »

Ik vind onze topic starter wel erg negatief, hoe kan je nu een oordeel vellen over die Pelgrims die je lekker onder je luifel met een koel biertje zittend zit te bekijken.
Als je lef had was je een dag mee gelopen hoeft niet eens ver te zijn met 20 km. krijg al het gevoel wat de Camino beleving is had je kunnen overnachten in een Auberge met 20 man/vrouw in een slaapzaal met stapelbedden dat had je in gesprek kunnen gaan met de Pelgrims misschien had je dan er anders over gedacht ook had je de volgende dag terug kunnen lopen en ook dan had je in gesprek kunnen komen met Pelgrims die je dan tegen zou komen.
Maar om zo maar een oordeel te geven over iets wat je nooit zelf gedaan heb ?
Ik zelf ben twee keer naar S.d.Compostela geweest wel met de fiets ik ben geen loper vertrokken vanaf mijn eigen voordeur zo als het hoort.
Ik ben de eerste keer de Camino de France gereden de westelijke route de tweede keer langs oude wegen een pittige maar ook een mooiere route ook ben ik toen langs de westelijke route weer terug gefietst de eerste keer terug gevlogen.
De belevenissen en ontmoetingen neem ik de rest van mijn leven mee .
De eerste keer was in 2009 twee jaar na mijn nieuwe knie de tweede keer was in 2012 tussen door ook van huis naar Praag via Elbe naar Hamburg weer naar huis en ook Rome heb ik op de fiets bezocht .
Deze fietstochten geven ons ook inspiratie voor onze camper reizen nu we met pensioen zijn.
Klaas de Pelgrim
geniet van elk vrij uurtje
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Santiago de Compostella



Bericht door Vertrokken2 »

Ik ben het niet met je eens. Ik vind het juist een geweldige openingspost met de nodige humor.
Neemt niet weg dat jij gedaan hebt wat ik nog graag wil doen. Wel per voet (ben geen fietser, anders dan naar de kroeg) en vanaf St Jean PdP.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Santiago de Compostella



Bericht door henk en lila »

En iedereen die "beleving" wil moet dat vooral doen, maar ik ben daar niet zo van. Wel heerlijk door de natuur op stille paden, niet dat massale: 50% van de GR5 dagen kwamen we overdag niemand tegen. En dan is 's avonds in een berghut met 5 nationaliteiten extra leuk.
Als ik aan bekenden enthousiast vertel over onze lange afstandsroutes dan is de standaard vraag: o, dan loop je zeker ook de vierdaagse in Nijmegen? Nou nee, never. Ben overigens in de jaren dat ik in Nijmegen werkte wel naar de vierdaagse feesten geweest, dat dan weer wel. :cheers:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
roma
Berichten: 4563
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Santiago de Compostella



Bericht door roma »

Deze fietsdames deden de Camino met een start in NoordHolland. Op de foto in Les Landes. Voorop de fiets de Jacobsschelp.
Afbeelding


En deze Fransman zag ik ook in Les Landes. Op de vlakke paden duwde hij het karretje, op de ruwere paden trok hij het.
Ook bij hem de Jacobsschelp.
Afbeelding

Het probleem van de Camino zijn de extreme temperaturen in juli en augustus. Veel paden in NW Spanje gaan over boomloze vlaktes, waar het koren net gemaaid is. En die vlaktes zijn heet.
Karel_1975
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 18:57

Re: Santiago de Compostella



Bericht door Karel_1975 »

De Camino is echt wel de moeite waard. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je niet teveel in je rugzak stopt, want iedere stap die je zet leunt dat gewicht weer op je voeten en knieëen. Als je een beetje googled kom je genoeg paklijsten tegen waaruit je voor jezelf een mooie en lichte uitrusting kunt maken. Hier heeft een wandelaar bij elk dingetje wat nog in zijn rugzak zat toen hij in Compostela aankwam, beschreven waarom het zich nog in zijn rugzak bevond:https://www.santiagoshop.nl/product-categorie/gratis/.
Zo'n schelp dragen is wel een must. Je onderscheidt jezelf daarmee onderweg: de meeste mensen weten waar het voor staat en je bent herkenbaar als pelgrim.
Plaats reactie