Doorreis Oostenrijk

Plaats reactie
Csaba1974
Berichten: 1
Lid geworden op: za 04 mar 2017, 13:41

Doorreis Oostenrijk



Bericht door Csaba1974 »

Hallo beste mensen,

Twee jaar geleden zijn we met de Mobilhome van mijn schoonouders naar het Balatonmeer in Hongarije getrokken.
Op zich een geweldige streek om te bezoeken.
Slechts 1 klein ( nu ja "klein") minpuntje aan de hele trip was onze passage doorheen Oostenrijk.
De mobilhome waarover ik spreek is namelijk een van +3500 t, waardoor we dus verplicht waren met een GO-box te reizen.
Dit grapje heeft maar liefst 360€ gekost (heen en terug, gewoon belachelijk dit) en dit alleen om even gebruik te maken van de Oostenrijkse snelwegen.
Bittere pil was dat. Nu willen we dit jaar weer naar Hongarije trekken maar dan via de secundaire wegen ( lees, tolwegen vermijden) om zo een serieuze cent te besparen.
360 € betekent ongeveer 9 dagen langer op een camping in H.. :)

Dus mijn vraag, heeft iemand hier daar ervaring mee? De doorreis door Oostenrijk met een +3,5 t camper via de kleinere wegen? Zo ja , ik had graag uw ervaring gehoord i.v.m praktische tips.
Moet ik dan evengoed een of ander vignet aanschaffen? Etc..etc..

Alvast bedankt voor alle info die jullie me kunnen geven.

Groetjes...
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Doorreis Oostenrijk.



Bericht door BobV »

Maak eens een routebeschrijving in Google Maps van je woonplaats naar het Balatonmeer.
Versleep nu de route eens via Praag.
Denk dat de route maximaal 100 km langer wordt en je kan Oostenrijk mijden.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
Gooff
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:45
Locatie: Huijbergen

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Gooff »

Wij rijden gewoon door Oostenrijk via de binnenwegen. Navigatie ingesteld op tolwegen en snelwegen vermijden geen enkel probleem. We hebben wel een Gobox voor het geval dat we per ongeluk op een tol plichtige weg komen. De Gobox wordt dmv de creditkaart afgerekend ipv geld erop zetten.
Benimar Mileo 282
Honda SH 150i
NIKON met wat jampotten

Gooff & San
Gebruikersavatar
Camperco
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 11:48
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Camperco »

Op ons rondje Duitsland-Tsjechië-Hongarije zijn wij vorig jaar terug gereden vanuit Hongarije naar Oggau in Oostenrijk. En vandaar uit binnendoor (nagenoeg geheel langs de Donau) naar Passau gereden.

Lekker "binnendoor" geen snelwegen.

zie ook ons reisverslag

http://camperco.webs.com/2016-duitsland-tsjechie

Fijne reis en veilige kilometers alvast
groet uit Hellevoet (of ergens onderweg)
Frans & Gerda

http://www.camperco.nl/
Ik heb niks aan gelijk, ik heb liever geluk.
Gebruikersavatar
Familie Robben
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 jun 2017, 21:41

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Familie Robben »

Aangezien wij dit jaar naar Italie gaan met onze camper van+3500 t en de doorreis via Oostenrijk willen nemen, ben ik ook erg benieuwd wat de ervaringen zijn ivm de Go-box!
Zelf denken we erover om de tolwegen te mijden! Dan hebben we toch geen Go-box nodig??
En is die route dan redelijk te rijden voor een "zware" camper?? Ik hoor graag jullie ervaring of route!!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door de Jonckheer »

Als je er niet tegenop ziet om bergpassen te rijden kun je binnendoor. Je maakt echter wel meer km met een stuk hoger verbruik door al dat geklauter. Willen wij naar Kroatië rijden we via Passau door Oostenrijk naar Maribor, €80 enkele reis. Dat is nog te doen als je dat vooraf incalculeert. Die Go-box werkt wel erg makkelijk en je kunt ook de tol tunnels onderweg inrijden zonder stoppen via de meest rechtse baan. Ik heb geen haast, verre van dat, maar gewoon geen zin in eindeloos geklauter berg op berg af.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door MonRoe »

Naar Italie is heel goed te doen zonder GObox. Wij hebben dit al op 2 manieren gedaan. In Duitsland naar Fussen, dan de Fernpass, dan binnendoor naar de Brenner autobaan en die dan nemen. Hier betaal je apart tol voor, dus daarvoor heb je geen GObox nodig.

Of Fussen, Fernpass en dan de Rechsenpass (Resiapas), zeer mooi om te rijden en goed te doen met een camper.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door jurgenc »

Maar zelfs als je de GO BOX niet wil gebruiken, neem hem, zet er krediet op en gebruik het niet. Stel dat je ergens effe een afslag of zo mist, dan heb je zo geen boete aan je broek.
Ik weet dat ik het de volgende keer wel zo zal doen.
H20
Gebruikersavatar
Familie Robben
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 jun 2017, 21:41

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Familie Robben »

Erg bedankt voor de reactie's! Dan gaan we toch voor de zekerheid een Go-box regelen en kijken we wel of we deze gebruiken!
Gwen1980
Berichten: 141
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 13:32

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Gwen1980 »

Even een aanverwante vraag:
wij willen komende week naar Kroatië en moeten dus door Oostenrijk. Onze camper is op kenteken officieel max 3500 kilo, maar bij vertrek wogen we ca 3600 kg. We kunnen nog wel wat water kwijt en voorraden opeten enzo, maar waarschijnlijk houden we wel wat overgewicht. Ik wil even geen commentaar op alle grote gevaren van het rijden met overgewicht, want dat weet ik heus wel, maar ik heb even een praktische vraag: we zijn meer dan 3500 kilo, dus moeten een gobox. Maar op het kenteken staat 3500 kg. Krijgen we dan direct een bekeuring wegens overbelading erbij of is het een kwestie van gobox kopen en verder loopt het wel los? En ik neem aan dat je zo'n ding gewoon aan de grens kunt kopen?

In eerste instantie wilde ik na het wegen dan maar binnendoor gaan rijden vanaf Passau, maar dat kost zoveel extra tijd en we hebben nou ook weer niet zo lang. En met drie kinderen op de achterbank is elk uurtje in de warmte binnenzitten er een teveel. En de passen die we overgestuurd worden door de routeplanner lijken me ook niet allemaal even goed haalbaar met een camper (sommigen met 20% stijging). Dan maar die extra kosten voor de Gobox.... en volgend jaar een andere vakantiebestemming....
Camperen met kinderen! We vertellen erover op: http://www.eijkeltjesopreis.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Cee Pee »

Op een camper met kentekengewicht tot 3500 kilo kan helemaal geen Gobox dat is voor de zware jongens.
Je bent gewoon overbeladen als je boven de 3500 kilo komt maar blijft vignet plichtig.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gwen1980
Berichten: 141
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 13:32

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Gwen1980 »

Ja, dat klinkt eigenlijk ook wel logisch. Dus dan toch een gewoon vignet, zoveel mogelijk water vooraf lozen en niet teveel tanken en hopen dat het goedgaat. Pffff...... ik hou echt van Oostenrijk, maar dit soort gezeur is toch wel vervelend hoor. Na de vakantie gaan we kijken of we iets kunnen doen aan camper/rijbewijs, want de kinderen worden elk jaar zwaarder, dus het probleem van overgewicht wordt elk jaar groter, haha.
Camperen met kinderen! We vertellen erover op: http://www.eijkeltjesopreis.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Cee Pee »

ik ben er ook vaak met overgewicht doorheen gereden en nooit gecontroleerd maar dat is geen garantie voor de toekomst natuurlijk, zelfs door een foutje :oops: een heel stuk zonder vignet op de snelweg gereden ook dat ging gelukkig goed.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Doorreis Oostenrijk



Bericht door Bert.H »

De route binnendoor zonder Gbox. vanaf Passau.
op de camperplaats (N48.57432-E013.42820) Regensburger strasse.) Dan richting Linz voorbij Linz ligt ook nog een leuke plek Steyregg kan overnacht worden, N48.280078 E14.366523, verder naar Melk ( kan overnacht worden N48.23043 E015.33016 Pionierstrasse 5€) en 150 km verder licht dan Zagersdorf daar kan overnacht worden N47.76443 E16.51596. Van Zagersdorf Oostenrijk naar Sopron de 84 richting Sarvar en ook echt die richting aanhouden.
De 84 gaat bij Duka de E66 nemen die gaat over in de 8 naar Veszprem. Van Veszprem richting Szekesfehervar klein stukje dan ga je richting Liter op de 72. Naar Balatonfuzfo verder naar Balatonkenese naar Balatonakarattya daar zit al aan het Ballatonmeer. Op deze route ook geen tol in Hongarije.
Plaats reactie