Grossglockner Hochalpstrasse met camper?

Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door pschreur »

Van het zomer gaan wij naar Oostenrijk, nu voor het eerst met onze Lmc alkoof van 7 meter. Nu ben ik benieuwd of de Grossglockner hochalpstrasse een beetje te rijden is met zo'n gevaarte.

Zijn er dingen om rekening mee te houden tijdens de klim of afdaling?

Iemand ervaring met de rit in een camper met dit formaat? Ik heb de straat vaker met de auto gereden, maar met de camper is nieuw voor mij.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
ab
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 19:55
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door ab »

Ik ben er al eens geweest....de route is behoorlijk pittig....met name voor de remmen. De wegen zelf zijn prima.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Kijk voor onze reisverslagen op www.campersiteabkoomans.nl
Toedeledoki

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door Toedeledoki »

Volgens mij gaan touringcars er ook gewoon overheen... Net zoiets als de befaamde Stelvio Pas, daar gaat gewoon een lijndienst bus naar boven ;-)
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door pschreur »

ab schreef:Ik ben er al eens geweest....de route is behoorlijk pittig....met name voor de remmen. De wegen zelf zijn prima.
Is het daarom af te raden? Of is met een beetje gezond verstand te doen. Ik weet dat je de remmen niet constant moet gebruiken en zoveel mogelijk op de motor moet afremmen.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door Gerhans »

Geen enkel probleem. Mooie, brede weg, wijde haarspeldbochten en een max. hellingspercentage van 12%.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door pschreur »

paul snip schreef:Volgens mij gaan touringcars er ook gewoon overheen... Net zoiets als de befaamde Stelvio Pas, daar gaat gewoon een lijndienst bus naar boven ;-)
Dan moet het dus te doen zijn. De remmen van de camper gaan toch nog onder handen genomen worden. Alles wat maar enigszins niet goed is ga ik vervangen. Neem daar geen risico mee.

Bedankt voor de reacties.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door hurktoilet »

heb de Grossglockner ooit met een besteleend gereden. Dat was een drama: continu 13,14 procent klimmen. Met moderne wagen geen probleem, maar het was net te pittig voor de tweede versnelling van de eend en net te weinig voor de eerste. Ik bleef schakelen...
Wat je remmen betreft: snelheid gewoon niet te hoog op laten lopen en veel op de motor afremmen. Mocht je je remmen gaan ruiken: gewoon even een pauze en nog wat extra genieten van het mooie landschap. Qua landschap is de Stelvio trouwens ook beslist een aanrader!
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 521
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door deutz »

Paul, die bussen rijden met een Retarder als extra rem.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Toedeledoki

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door Toedeledoki »

Ja, dat van die Retarder weet ik. Met de camper doe ik het altijd zo, rustig aan naar beneden en voor de haarspeldbocht, kort en stevig remmen. Dan weer laten lopen in de juiste versnelling en bij de volgende bocht weer ff kort remmen. Vooral niet slepend remmen. Remmen mogen ook best een beetje warm worden hoor. Remmen is niks anders dan bewegingsenergie omzetten in warmte. Dus het spul is bedoeld om een beetje warm te worden. Voor de grap een foto van een testopstelling van remblokken (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je ze zo heet moet laten worden)
Afbeelding

Maar waar het mij om gaat dat er mensen met een voertuig omhoogrijden en dan denken dat ze een hele prestatie geleverd hebben. (Deze gek deed het op een quad). Sta je boven heel trots zie je gewoon de lijndienstbus omhoog komen.

Dat geldt eigenlijk voor de meeste wegen. Als er mensen wonen zullen die ook bevoorraad moeten worden. Dus vrachtwagentjes en bussen rijden bijna overal. Zelfde geldt voor onherbergzame gebieden. Meestal rijden de "locals" daar ook gewoon met 2wd auto's en busjes.
Gebruikersavatar
de koekoek
Berichten: 15
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 0:00
Locatie: Antwerpen

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door de koekoek »

hallo,
Tijdens onze rit met de camper over de grossglocknerstrasse, kan ik mij nog één ding goed herinneren! Zijnde de afdaling naar Heiligenblut!!!!
Na deze afdaling, zochten wij een parkeerplaats. Toen wij uitstapten, stopte er naast ons een andere camper. Deze zijn remschijven stonden roodgloeiend! Zo erg, dat toen iedereen dacht dat de camper ieder moment vuur zou vatten! De schrik zat er bij deze mensen goed in, ... en terecht!
Ook ik vertrouwde het zaakje niet en zochten een andere veilige plaats om te parkeren!
Het viel ons verder op, dat bijna iedere camper welke Heiligenblut na de afdaling binnen kwam gereden, stonk naar de verbrande remmen!
Dit komt natuurlijk omdat op deze lange afdaling, op de motor remmen niet voldoende is, en men steeds meer snelheid maakt door het gewicht van de camper. Men moet constant bijremmen, ... en de ene chauffeur doet dit beter dan de andere! Sommige remmen zelfs nooit af op de motor. Dat zijn dan weer de chauffeurs die voor de eerste maal met hun camper in de bergen komen!
Mijn tip voor uw trip:
Gans de grossglocknerstrasse is goed te doen met de camper, al zijn er venijnige stukken op en neer, ...maar redelijk kort! Geef regelmatig uw motor en remmen even de kans om af te koelen bij een uitstap voor een vergezicht of pauze! Niet alleen de remmen , maar ook de motor krijgt hier de volle laag!
Hou uw temperatuurmeter in de gaten en rij telkens in een zeeeer lage versnelling naar beneden!U heeft tijd en laat u niet opjagen! De wegen zijn zeer goed berijdbaar en breed!
Let wel op in de afdaling naar Heiligeblut, want dit gaat ge voelen in de camper!
Maar toch doen, want het is er prachtig en u heeft een ervaring rijker.
Groetjes en succes!

PS:Als je daar beneden in het dorp Heiligenblut bent,en je wandelt daar of gaat een terrasje doen, ruikt het daar constant naar verbrande remmen! Ik ruik het nog!
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door Hermes »

http://www.austria.info/nl/land-en-bevo ... 45476.html

Apart gebied werkelijk schitterend inmiddels hebben al 50 miljoen mensen deze mooie weg bereden. Ik denk dat dit wel een van de veiligste passen is. Brede weg goed overzicht dus gewoon doen. Meer als veertig jaar geleden heb ik deze weg regelmatig gereden. Wat mij toen opviel was dat er regelmatig auto's langs de weg stonden met oververhitte motor. Inmiddels is er veel veranderd aan de techniek van de auto. Veertig jaar geleden waren de remmen en ook de koeling van de motor ook nog niet zo als ze nu zijn.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door de Jonckheer »

de koekoek schreef:hallo,
Tijdens onze rit met de camper over de grossglocknerstrasse, kan ik mij nog één ding goed herinneren! Zijnde de afdaling naar Heiligenblut!!!!
Na deze afdaling, zochten wij een parkeerplaats. Toen wij uitstapten, stopte er naast ons een andere camper. Deze zijn remschijven stonden roodgloeiend! Zo erg, dat toen iedereen dacht dat de camper ieder moment vuur zou vatten! De schrik zat er bij deze mensen goed in, ... en terecht!
Ook ik vertrouwde het zaakje niet en zochten een andere veilige plaats om te parkeren!
Het viel ons verder op, dat bijna iedere camper welke Heiligenblut na de afdaling binnen kwam gereden, stonk naar de verbrande remmen!
Dit komt natuurlijk omdat op deze lange afdaling, op de motor remmen niet voldoende is, en men steeds meer snelheid maakt door het gewicht van de camper. Men moet constant bijremmen, ... en de ene chauffeur doet dit beter dan de andere! Sommige remmen zelfs nooit af op de motor. Dat zijn dan weer de chauffeurs die voor de eerste maal met hun camper in de bergen komen!
Mijn tip voor uw trip:
Gans de grossglocknerstrasse is goed te doen met de camper, al zijn er venijnige stukken op en neer, ...maar redelijk kort! Geef regelmatig uw motor en remmen even de kans om af te koelen bij een uitstap voor een vergezicht of pauze! Niet alleen de remmen , maar ook de motor krijgt hier de volle laag!
Hou uw temperatuurmeter in de gaten en rij telkens in een zeeeer lage versnelling naar beneden!U heeft tijd en laat u niet opjagen! De wegen zijn zeer goed berijdbaar en breed!
Let wel op in de afdaling naar Heiligeblut, want dit gaat ge voelen in de camper!
Maar toch doen, want het is er prachtig en u heeft een ervaring rijker.
Groetjes en succes!

PS:Als je daar beneden in het dorp Heiligenblut bent,en je wandelt daar of gaat een terrasje doen, ruikt het daar constant naar verbrande remmen! Ik ruik het nog!
Het zit hem in dat "constant remmen". Dat is iets wat je persé NIET moet doen. Op de motor in een lage versnelling en ga je te snel dan krachtig afremmen en weer laten lopen tot je dat herhalen moet. Gaan je remmen stinken of, nog erger, staan je schijven roodgloeiend doe je het zeker niet goed! Die temperatuurmeter hoef je in de afdaling niet in de gaten te houden want de motor draait alleen op de aandrijving en niet op de brandstof. Hij zal eerder afkoelen dan opwarmen.
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door pschreur »

de Jonckheer schreef:
de koekoek schreef:hallo,
Tijdens onze rit met de camper over de grossglocknerstrasse, kan ik mij nog één ding goed herinneren! Zijnde de afdaling naar Heiligenblut!!!!
Na deze afdaling, zochten wij een parkeerplaats. Toen wij uitstapten, stopte er naast ons een andere camper. Deze zijn remschijven stonden roodgloeiend! Zo erg, dat toen iedereen dacht dat de camper ieder moment vuur zou vatten! De schrik zat er bij deze mensen goed in, ... en terecht!
Ook ik vertrouwde het zaakje niet en zochten een andere veilige plaats om te parkeren!
Het viel ons verder op, dat bijna iedere camper welke Heiligenblut na de afdaling binnen kwam gereden, stonk naar de verbrande remmen!
Dit komt natuurlijk omdat op deze lange afdaling, op de motor remmen niet voldoende is, en men steeds meer snelheid maakt door het gewicht van de camper. Men moet constant bijremmen, ... en de ene chauffeur doet dit beter dan de andere! Sommige remmen zelfs nooit af op de motor. Dat zijn dan weer de chauffeurs die voor de eerste maal met hun camper in de bergen komen!
Mijn tip voor uw trip:
Gans de grossglocknerstrasse is goed te doen met de camper, al zijn er venijnige stukken op en neer, ...maar redelijk kort! Geef regelmatig uw motor en remmen even de kans om af te koelen bij een uitstap voor een vergezicht of pauze! Niet alleen de remmen , maar ook de motor krijgt hier de volle laag!
Hou uw temperatuurmeter in de gaten en rij telkens in een zeeeer lage versnelling naar beneden!U heeft tijd en laat u niet opjagen! De wegen zijn zeer goed berijdbaar en breed!
Let wel op in de afdaling naar Heiligeblut, want dit gaat ge voelen in de camper!
Maar toch doen, want het is er prachtig en u heeft een ervaring rijker.
Groetjes en succes!

PS:Als je daar beneden in het dorp Heiligenblut bent,en je wandelt daar of gaat een terrasje doen, ruikt het daar constant naar verbrande remmen! Ik ruik het nog!
Het zit hem in dat "constant remmen". Dat is iets wat je persé NIET moet doen. Op de motor in een lage versnelling en ga je te snel dan krachtig afremmen en weer laten lopen tot je dat herhalen moet. Gaan je remmen stinken of, nog erger, staan je schijven roodgloeiend doe je het zeker niet goed! Die temperatuurmeter hoef je in de afdaling niet in de gaten te houden want de motor draait alleen op de aandrijving en niet op de brandstof. Hij zal eerder afkoelen dan opwarmen.
Hoe ik moet remmen en afremmen op de motor weet ik. Heb jaren met een auto en redelijke caravan rondgereden en vaak bergachtige weggetjes gereden. Heb voordat ik op vakantie ging mij verdiept in het rijden met auto en caravan. Hiervoor veel handige tips op de site caravantrekker.nl gevonden. Mij ook verbaast over auto's die de hele weg naar beneden de remlichten aan hadden.

Maar het rijden met zo'n zwaar gevaarte als onze camper is nieuw. Alhoewel hij makkelijk rijdt en voldoende vermogen heeft. Het naar beneden rijden lijkt mij het spannendst. Maar stoppen doe je op zo'n weg vaak om van het uitzicht te genieten. Kunnen de remmen als ze toch wat warm gelopen zijn genoeg afkoelen.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Grossglockner Hochalpstrasse met camper?



Bericht door Marco Polo »

Lage versnelling is de beste tip die voorbij is gekomen.
Onze eerste trip over de bergen in Tirol - Timmelsjoch - was ook erg spannend.
Toch nog te hoog in de versnellingen blijven zitten.
Motor remde veel minder af dan ik gewend was met de gewone wagen.
Ga nu een tandje verder terug en heb veel meer controle.
Gaat alleen niet zo snel.
Plaats reactie