Met de camper in de sneeuw

Plaats reactie
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Met de camper in de sneeuw



Bericht door tomdejong »

Hoi,

Onze kinderen willen een keer met de camper in de sneeuw staan. Ik dacht met de carnavalsvakantie richting Willingen te rijden.

Mijn vraag is eigenlijk, waar moet ik op letten als het vriest?

- condens, dus genoeg ventileren
- Genoeg gas meenemen voor de kachel, laten jullie de hele dag aan staan?
- Wat te doen met het afvalwater, onze grijs water tank hangt onder de camper, paar liter ruitenwisser vloeistof in kieperen tegen het bevriezen of?..........
- Voldoende Jägermeister heb ik al ingeslagen ;)

Waar moet ik nog meer aan denken? moet ik voor een paar dagen WIllingen ook nog sneeuwkettingen regelen of volstaan mijn all season banden (hebben ook een sneeuwvlokje erop)


Hebben jullie nog tips?
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door c.westerman »

Kachel overdag laag voor de leidingen en de tanks en bij ons voor de poes. s'Nachts ook laag met 2 dakluikjes half open, maar dat is voor ieder verschillend. Wij slapen ook thuis met raam open. Wbt de kettingen als je mogelijkheid hebt ,bv huren, meenemen. Met de carnavalsvakantie erg druk. Wij vonden nog een plekje in Zuschen, voor kinderen een leuke kleine piste. Veel plezier :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door hurktoilet »

Er van uitgaande dat je banden er niet pas net omliggen, zijn winterbanden nog niet verplicht en mogen M+S banden ook. Zie Omroep Gelderland
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door MonRoe »

om mee te nemen: een fohn, een (sneeuw)schep, zachte stoffer en wat extra dekens om het dashboard mee af te dekken.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door hathi »

Ik dacht meer aan:zorgen dat je nog wegkomt,als je weer huiswaarts keert,accustroom ,om te kunnen starten en doorslippenn V.d voorwielen:thumbdown:
Hans
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door jurgenc »

Welke banden je ook hebt, sneeuwkettingen meenemen. Eventueel lenen of huren.

Als de vuilwatertank voldoende capaciteit heeft om zonder te lozen de ganse trip door te komen, dan hoef je daar niets mee te doen. Zolang ze niet vol is, vriest ze niet kapot. Thuis of onderweg, kan je nog altijd het water aflaten. Het is enkel als je tussentijds moet lozen, dat je niets kan doen met een vuilwater ijsklomp.

Verwarming lager zetten als je niet inde camper bent of als je slaapt. Thermostaat staat dan (in ons geval) op 13 a 15 gr. Als ik mijn vrouw laat doen, dan is het een sauna ;-) Maar ik kan ze wel gelijk geven (de kinderen bleven niet altijd even goed onder hun donsdeken liggen).

Veel plezier met de trip.
H20
tvdsande
Berichten: 2269
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door tvdsande »

En zorgen dat je daar een plek hebt.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door c.westerman »

Camping Ahretal Zuschen. Restaurant 50m, Ned. eigenaar, goede Duitse keuken zeer redelijke prijzen.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door tomdejong »

Bedankt voor de tips.
Nu hebben we 2 lpg flessen en die zitten voor de helft vol met butaan, werkt dus niet zo goed in de winter ;(

Iemand ervaring met deze dingen?
https://multiflame.nl/product/gasfles-v ... r-70-watt/

dat ding verbruikt 0,29 amp/h 70 watt is dat veel? wij hebben een 100 ah accu en 200w zonnepanelen maar die panelen doen niet zo veel in de winter...
Bijlagen
9200000086099233.jpg
9200000086099233.jpg (34.31 KiB) 2200 keer bekeken
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door 't Busje »

Ja, dat is veel: 70 watt bij 12 volt is 6 ampère. In een halve dag is je accu leeg. Die 0,29 ampère gelden bij 230 volt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Met de camper in de sneeuw



Bericht door PaulBng »

Je kunt bij de ANWB kettingen halen. Lever je ze onaangebroken binnen (ik dacht) 3 weken weer in, krijg je een boel terug.

Gewoon aan de paal gaan staan.

Of je zo'n mantel nodig hebt is afhankelijk van waar de gasflessen en de kachel staan.
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door greyfox »

indien je gasflessen gewoon in de gas kast staan zal het gewoon werken.
normaal vriest het daarin niet en gebruik je de butaan ook op, wij hebben ook een lpg gasfles en nog nooit een probleem gehad.
op de camperplaats van Willingen ga je zeker geen plaats vinden en reserveren gaat daar niet.
ik zou dus proberen te reserveren op een camping.
wij zijn al diverse malen in de winter naar Willingen geweest en hebben nog geen enkele keer sneeuwkettingen nodig gehad (de wegen worden daar goed schoongemaakt), ook wij zijn met all season met sneeuwvlok onderweg.
erg leuk dorp trouwens met leuke restaurants.
greyfox
Toedeledoki

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door Toedeledoki »

Wij stonden van 't weekend in Winterberg. Op de camperplaats. Kost weliswaar 18 Euro per nacht. Maar dan sta je wel vlakbij het centrum en de skipistes. Er lag flink wat sneeuw en de camperplaats was nog niet vol. Wel waren alle stroomaansluitingen bezet.
's Nachts was het -8 ongeveer. De Planar standkachel (2kW) kon de camper makkelijk warm houden. Ook de huishoudaccu houdt het makkelijk vol. (180Ah). Sneeuwkettingen waren we niet nodig. Met de allseason banden ging het prima. De wegen waren allemaal keurig schoon. Er wordt nog volop geskied in Winterberg. Op de pistes ligt een 30-60 cm sneeuw.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Met de camper in de sneeuw



Bericht door jurgenc »

PaulBng schreef:
di 06 feb 2018, 19:40
Je kunt bij de ANWB kettingen halen. Lever je ze onaangebroken binnen (ik dacht) 3 weken weer in, krijg je een boel terug.
Als je ze niet gebruikt, dan betaal je huur. Als je ze wel gebruikt, koop je ze. (zo was dat jaren geleden toch het geval bij vrienden)
H20
Plaats reactie