Dashcam als bewijsmiddel

martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door martinb007 »

Ik heb stickers op de wagen zitten met “video bewaking” en geen camera muv de achteruitrijcamera die niet kan opnemen.

Vorige week stond ik in Enschede “te rusten” met de schuifdeur op een kier. Hoor jongens langslopen die zeggen “he die deur staat open, even kijken of er wat in ligt” en direct daarna “niet doen joh, zitten camera’s op”. En ze liepen door.

Prima investering die stickers en wettelijk doe ik niets fout.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Bert.H »

Aloys schreef:
Marco Polo schreef:Duitsers zijn - blijkbaar nog steeds - veel feller op privacy.
Inderdaad. Zij zijn toch ook het enige(?) land in Europa zónder Google-streetview?


Ik denk dat je Oostenrijk bedoelt Aloys in Duitsland werkt streetview wel maar Oostenrijk niet.




Bert
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door WimZ »

in Duitsland werkt streetview wel
nou in Duitsland werkt het echt niet hoor.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
alkyone
Berichten: 346
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 23:38
Locatie: Alkmaar / Kralendijk

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door alkyone »

effe zitten lezen waar dit over gaat.
En het gaat al snel naar privacy.
En ik ben wel voor een vorm van privacy.

Maar ik mis iets.

Wat nou als degene met de camera een foutje maakt.
En die knalt mij van mijn motorfiets af of ramt zijn voertuig in mijn auto of camper



Gooit hij of zij dan snel de camera in het dashboard kastje.
Of gebruikt hij of zij deze ook de beelden om aan te tonen dat hij of zij fout is geweest????

Ik denk dat ik het antwoord al weet.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Marco Polo »

Wordt zelfs voor gewaarschuwd.
Als je camerabeelden als bewijs wilt gebruiken loop je het risico dat ze tegen je gebruikt worden ;-)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door AadenAnke »

In Nederland zijn we ook helemaal van god los wat dit betreft. Het filmen van openbare ruimte mag! Mits je die beelden niet deelt! Nog sterker, in het OV echt gebeurt. Een vervelende passagier geeft de chauffeur een knal voor zijn ko eeeuuu hoofd! Hij wordt gepakt. Op de camerabeelden is te zien dat hij slaat maar omdat de chauffeur zelf buiten beeld blijft ivm privacy zie je dag klap niet aankomen, het raken dus. Letsel is vastgesteld geschuurde oogkas wat bloeduitstortingen door artsen in het ziekenhuis. Verweer bij de rechter ja ik heb wel een slaande beweging gedaan maar volgens mij hem niet geraakt hoor. Hoe hij aan deze verwondingen komt ik weet het echt niet. Vrijspraak bij gebrek aan bewijs! Slaan is onomstotelijk vast bewezen, het raken niet en dus kunnen de verwondingen niet aangerekend worden aan verdachte en volgt vrijspraak! Zijn we gek of gewoon gestoord? Andere zaak RET een aantal jaren geleden diverse zaken over beelden als bewijs van fraude door chauffeurs! Uiteindelijk een veroordeling na diverse vrijspraken. Eerst de beelden hadden niet gemaakt mogen worden dus kunnen niet als bewijs dienen. Beroep en cassatie heet dat geloof ik. Beelden hadden niet gemaakt mogen worden, maat we hebben ze allemaal gezien en daarmee ook het fraudelijk handelen dus ondanks de illegaliteit van de beelden mogen deze gebruikt worden als bewijs om personeel dat fraudeerde te ontslaan. Zijn we gek of gestoord? Je pikt iets en dat staat op beeld maar het beeld had je niet mogen maken dus dader mag gaan! Ik ben een groot voorstander van privacy maar als ik iets doe wat niet mag pikken schade veroorzaken of wat dan ook en er zijn beelden van en die mogen niet gebruikt worden om mij te veroordelen dan snap ik het niet meer! Dat mijn buurman die een camera heeft hangen om zijn auto's te bekijken op de openbare weg wel die beelden mag maken en daarmee ook de buurvrouw filmt die in en uit haar huis of auto komt, dat mag als hij die maar niet deelt. Is dat gek of gestoord. Mij kan je niet uitleggen, zal wel te simpel zijn van geest! Wat is de moraal in verhaal? In het civielrechtelijke (het verhalen van schade wordt het geaccepteerd) in het strafrechtelijke wordt het niet geaccepteerd. Ik ben echt simpel als ik zeg het niet te snappen. Dus verbaas jezelf niet over andere landen het is ook hier van de zotte.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Free2be »

Hier soort gelijk voorval, in m'n zaak, bewakingscamera's, goedgekeurd door privacy en politie, controle geweest ter plaatse en jaarlijks een bijdrage te betalen. Een brandstichting vast gesteld, beelden opgevraagd door politie en PV opgesteld, rechter heeft de beelden als niet relevant en toepasselijk beschouwd en de brandstichter vrij gesproken.

En dan te bedenken dat ze je een belastingvoordeel toekennen als je in bewakingsapparatuur investeert!
Het zet aan tot het "oog om oog, tand om tand" principe.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Kroppie »

brandstichter opsluiten in het gebouw en de brandweer iets te laat bellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door jansloos »

BeakerFlo schreef:Mijn vader had last van inbrekers. Ze kwamen twee keer. Daarna had hij op kantoor een camera opgehangen. En hij moest daar een vergunning voor aanvragen. Net toen die vergunning (je krijgt hem voor een periode) verlopen was werd er ingebroken. De camera hing er nog. Hij heeft op z'n kop moeten staan om de beelden toelaatbaar te krijgen. Het is uiteindelijk wel gelukt. Nu is dit wel een commercieel bedrijf geweest, toch zou ik er niet van uit gaan dat als je op eigen gebied iets opneemt dat het automatisch mag.

Vergunning?
Is niet nodig, als je maar een paar regels in acht neemt:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... e-werkplek.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door metatoon »

Als er iemand met foute handelingen hier in Nederland duidelijk gefilmd word, is de persoon in kwestie eerst nog hooguit verdachte .
Heb je ook nog ergens veel invloed en geld,ben je verdachte af.

Lang leve het rechtssysteem in Nederland.

Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door Kubo »

Noem eens een land waar het beter is :problem:
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dashcam als bewijsmiddel



Bericht door metatoon »

Helemaal gelijk ,geen enkel te verzinnen. Wel heb je landen waar het woord verdachte ,meteen plaats maakt voor schuldig. Minder werk voor advocaten daar.Misschien kun je dat beter noemen

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie