Camperreis dwars door de Pyreneeën

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Als het coronavirus verdwenen is willen wij graag met onze 7.30 meter lange camper een trip door de Pyreneeën gaan maken. Wie heeft hier ervaring mee, wat is de beste en mooiste route(van west naar oost of andersom?) en zijn er nog speciale tips.
Bij voorbaat dank voor je reactie
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door Antonis »

Bij de NKC hebben ze een camperreis dwars door de Pyreneeën. Deze kun je downloaden voor 10 euro.

Ton

Ton
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door hurktoilet »

West->oost of andersom maakt niet uit. Maar mag ik het zeggen als Francofiel? De Spaanse kant is rustiger en ongerepter.
Bijzondere plekken (afgezien van al die mooie, hoge bergpassen):
De Canigou, die mythische berg bij Perpignan die het embleem is van de oostelijke Pyreneeën
Mocht je er iets mee hebben: Lourdes. Je hoeft niet eens religieus te zijn om onder de indruk te raken van de sfeer. Bijzonder: het dorp is vreselijk toeristisch, maar het bedevaartsoord zelf is gevrijwaard van die toestanden. Lourdes-bronwater tap je gratis (mag ook in lege bronwaterflessen van de supermarkt) en als je kaarsjes wilt branden worden die zo ongeveer tegen kostprijs verkocht.
De 'grot' van Lourdes waarin Maria aan Bernadette verscheen is niet meer dan een rotsholte. Voor een echt mooie grot bezoek je die van Bétharram, iets noordwestelijk van Lourdes
De Pic du Midi de Bigorre, waar je met een kabelbaan naar een zeer hoog gelegen observatorium gaat
Het Cirque de Gavarnie, een bijzonder mooi keteldal. Maar niet in de zomervakantie, want dan kun je daar over de hoofden lopen.
De tandradbaan van de Rhune. Boven heb je (bij helder weer) geweldig uitzicht op de Atlantische Oceaan.
Aan de Spaanse kant:
De nationale parken van de Ordesa en Aigüestortes
In de Ordesa en makkelijk te bereiken: de Canyon del Añisclo, een canyon waar je prima kunt wandelen. In de zomer kun je er met auto niet komen, maar in Vio is een parking met pracht uitzicht op de bergen, met gratis pendelbusjes naar de kloof en je mag er nog overnachten ook.
Het oude stadje Aínsa
Net buiten de Pyreneeën, maar als je toch in de buurt bent mag je het niet missen: nabij Pamplona de Bardenas Reales, een bizar mooi stukje woestijn. In de Bardenas zelf mag je helaas niet overnachten, maar in de directe omgeving zijn mogelijkheden genoeg.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door EasyBee »

Wat Hurktoilet al schrijft en als aanvulling, wij zinden st Jean Pied de Port als startpunt van de Camino de Santiago Frances een mooi plaatsje. https://www.caminoadventures.com/camino ... cesvalles/
Wij hebben ook een voorkeur voor de Spaanse kant.
Wij hebben daar met onze B694 geen problemen gehad en die is 7,60 m lang ex fietsdrager. Wij hebben de trip van oost (Figueres) naar west (Muxia) gemaakt en helemaal door Noord Spanje getrokken. Wel de tijd voor nemen en niet afraggen. Wij waren in 2018 6 weken onderweg (uit en thuis vanuit Nederland).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Goedemorgen,

Allereerst dank voor alle tips die ik van je ontvangen heb, inmiddels ben ik een route aan het maken.
Je geeft oa aan:


quote: Het Cirque de Gavarnie, een bijzonder mooi keteldal. Maar niet in de zomervakantie, want dan kun je daar over de hoofden lopen.
De tandradbaan van de Rhune. Boven heb je (bij helder weer) geweldig uitzicht op de Atlantische Oceaan.
Aan de Spaanse kant:
De nationale parken van de Ordesa en Aigüestortes
In de Ordesa en makkelijk te bereiken: de Canyon del Añisclo, een canyon waar je prima kunt wandelen. In de zomer kun je er met auto niet komen, maar in Vio is een parking met pracht uitzicht op de bergen, met gratis pendelbusjes naar de kloof en je mag er nog overnachten ook.
Het oude stadje Aínsa[/quote]

Mijn vraag is of je na het Cirque de Gavarnie rechtstreeks met de camper naar de nationale parken van de Ordesa en Aigüestortes en verder tot Ainsa kan rijden. Google Maps stuurt je na Gavarnie helemaal via de D921, D 918(oa Tourmalet) en D 929 naar Ordesa, Vio en Ainsa.929. Ook op de Michelin kaart kijkende twijfel ik of je wel direct de grens naar Ordesa over kan steken.

Ben benieuwd naar je reactie, in ieder geval bij voorbaat dank

Gr
Ab
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door AadenAnke »

Een paar jaar terug er aan begonnen, maar Anke vind die wegen zonder zijkanten erg eng en we zijn maar omgedraaid! Was niet leuk die angst van haar. Dus tjek eerst of alle reisgenoten er niet bang voor zijn.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door kampo »

Bedenk daarbij dat dit soort mooie trip (top van Hurktoilet :thumbup: ) door die bergen een hele zware belasting is voor je camper. Zorg ervoor dat alles in zeer goede staat is voor je vertrekt. Remmen, banden, koppeling, ...
Met een versleten oudje zou ik het zelfs gewoon niet doen.
Het is er meestal heel warm in de zomer.

Hoogtepunten waren voor mij Lourdes, Cirque de Gavarnie en Bardenas Reales
Voldoende plastic zakjes meenemen voor je reisgezelschap...
Groeten Kampo
roma
Berichten: 4488
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door roma »

Niet zo angstig. Ik heb de Pyreneen diverse malen doorkruist van oost naar west en van west naar oost.
Prachtige cols die je probleemloos kunt nemen: Arroz, Peyresourde, Tourmalet, Aubisque.
Soms wat pittige klimmetjes of pittige afdalingen. Maar rustig rijdend is er nergens een probleem.

Nu kan ik helaas niet meer over de Aubisque vanwege een tunneltje waar ik met 3.15 m niet doorheen kan.

Genoeg kleine campings in de Pyreneen en ook camperplekken. En altijd is er de mogelijkheid om na een col de bergen uit te gaan, landinwaarts.

Mijn advies: doen. In de Alpen zijn zwaardere cols.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door hurktoilet »

Qua belasting van de auto: als die gewoon goed onderhouden is, mag het geen probleem zijn. Wel in de afdaling altijd zo veel mogelijk op de motor remmen.
Qua afgrond-angst: zal iedereen zelf moeten ontdekken. Ik rijd met het grootste plezier door de bergen, maar in hegt treintje op de Mont-Blanc kneep ik de handen van mijn vrouw fijn...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
tvdsande
Berichten: 2259
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door tvdsande »

Ab rechtsom via Tourmalet 160 km.
Linksom via Soulor en Aubisque ruim 200 km ,boven op de Soulor mooie plek voor overnachten en te wandelen.
En dan heb je ook nog dit..Petit train d'Artouste
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door appellover »

Ondanks de hoogte is het overdag erg warm 35+ is normaal.
Voordeel is afkoeling s’nachts.
Voordeel als je richting atlantic rijdt het koeler wordt,aan de noordkust van Spanje is het vaak maar 25 graden,ideaal.
Overnacht in Spanje niet in natuurgebied,het zijn de allemooiste plekjes maar helaas mag niet,boete komt thuis.
Paar tips
Ga niet naar Tremp,bloedheet asfalt,geen schaduw.
Onze voorkeur cp’s:
Sant Hilari de Sacalm,naast mooi zwembad.
Villadrau,leuk dorp ( 5€)weinig schaduw.
Sant Joan de les Abadesses ,terrassen cp ,bronwater.
La Pobla del Segur,schaduw en leuk dorp.
Rialp,veel schaduw en aankomst van raften,boten worden daar opgeladen.En heel leuk bergdorp met heerlijke tapasbar.
En dan van Getxo naar Muxia zoals al vermeld,2 pareltjes.
(Voordeel van Spaanse kant is goekopere diesel.)

Afbeelding


Muxia,daar waar de zon gaat slapen.
Afbeelding
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Juanita
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 29 jun 2020, 17:08

Re: Camperreis dwars door de Pyreneeën



Bericht door Juanita »

Daar graag ik nog meer zin door! Bedankt voor het delen, Ron.

Ben je misschien al eens in Galicie geweest? Tips??
Plaats reactie