Routes Des Grandes Alpes

Plaats reactie
frankden
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 15:48

Routes Des Grandes Alpes



Bericht door frankden »

We willen de "Routes Des Grandes Alpes" rijden met onze 7m lange en 3.25m hoge camper + aanhangwagen.
Wie heeft hiermee ervaring en is dit wel te doen ?
Zijn er wegen die je niet mag nemen of staat dit overal duidelijk aangeduid.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door hurktoilet »

Mijn buscamper is anderhalve meter korter en 6 cm lager, bovendien heb ik geen aanhanger, vermoedelijk is ie ook wat smaller.
Maar ik rijd wel veel in de (Franse) Alpen, , al ken ik beslist niet elk stukje van deze route dus voor wat het waard is. Je komt niet op de allersmalste weggetjes, maar er zitten beslist stukjes in waar het met tegenliggers passen en meten wordt. De meeste stukken zijn breed zat. Hoogtebeperkingen worden in Frankrijk doorgaans goed aangegeven. In ieder geval mag de je de tunnel van de Galibier niet in (vanwege je aanhanger), maar dat geeft niets, over de col is veel mooier.
Verder zal veel afhangen van je bergervaring. Als dit je eerste tocht in het hooggebergte wordt, zul je af en toe best peentjes zweten. Staat tegenover dat het wel een ontzettend mooie route is.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door EasyBee »

Volgens mij zitten daar een paar passen tussen met een max gewicht van 3500 kg o.a. ivm stukken met een stijgingspercentage van 17%. Als je niet bang bent voor heel veel haarspeldbochten en diepe ravijnen is het een prachtige route. Ik heb hem met de motor gedaan. Niet met de camper. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met rijden met een camper (met aanhanger) maar het is een uitdagende route.
Laatst gewijzigd door EasyBee op zo 04 aug 2019, 21:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10054
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door Peter LMC »

Heb de route 2 x gereden met mijn 7 meter lang en 3,5 meter hoog camper.
Geen probleem gehad.
Wel zonder aanhanger. 8-)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door Aloys »

In 2015 een aantal van die cols gedaan en er ook op overnacht: https://www.aloys.nl/2015-zomervakantie
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door noneku »

Afgelopen week nog de Galibier gereden. Met aanhanger door de tunnel boven. Voor ons ook een camper met aanhanger (volgens mij betekent het verbodsbord bij de tunnel verboden voor caravans). Als je net voor de tunnel rechts gaat (over de top) staat een bord verboden voor meer als 3.5 ton.
Galibier prima te doen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door hurktoilet »

Maar helaas. Er staat weliswaar een caravan op het bord, maar bedoeld wordt elke aanhanger vanaf 250 kg. Zo ook als het op bijborden bij snelheidsbeperking op snelweg staat, geldt dus ook voor bijvoorbeeeld vouwcaravans. Zie deze pagina: Accès interdit aux véhicules tractant une caravane ou une remorque de plus de 250 kg
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door noneku »

hurktoilet schreef:
ma 05 aug 2019, 8:29
Maar helaas. Er staat weliswaar een caravan op het bord, maar bedoeld wordt elke aanhanger vanaf 250 kg. Zo ook als het op bijborden bij snelheidsbeperking op snelweg staat, geldt dus ook voor bijvoorbeeeld vouwcaravans. Zie deze pagina: Accès interdit aux véhicules tractant une caravane ou une remorque de plus de 250 kg
Klopt, wist dit niet en met mij meerdere :|
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door bupozaanstad »

Als je echt de hele route wilt rijden denk ik dat je op sommige delen tegen problemen aan loopt / rijdt met een 7 meter lange en 3.25 meter hoge camper. Over de aanhanger wil ik het helemaal niet hebben, dat zou ik nooit doen, is ook op diverse cols verboden. Het is een geweldige route maar bezint eer ge begint. Kom je boven op de Galibier en de route over de top is afgesloten bv door modder of recente sneeuw dan kan je de zelfde weg weer terug, de tunnel is verboden met de aanhanger. Col de l'Iseran is ook best een lastige met een 7 meter lange camper en zo ook de Col de la Bonnette.

Verder is het niet duidelijk wat het gewicht van de camper is want daar zijn ook beperkingen voor.

http://members.home.nl/motortrip/grandesalpes/
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31821
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door Bob Diesel »

heeft de aanhanger een oplooprem :?:
ga je berg af geheid problemen krijgen met het constante remmen wat deze doet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1787
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Routes Des Grandes Alpes



Bericht door doov »

Col de Turini is te veel van het goede met zo'n combinatie.

Ik reed de route al 2x met de brommert.
Is nog veel leuker ook dan met de campert+aanhangert.
Plaats reactie