Inhalen van fietsers in Frankrijk

Plaats reactie
Henk B
Berichten: 481
Lid geworden op: di 09 mei 2006, 18:12
Locatie: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door Henk B »

Met de camper rijden we toch ook wel veel over locale wegen in Frankrijk.
Voor het inhalen van Fietsers hier een aardig stukje.
https://www.allesfrans.com/spip/spip.php?article3763
Voor camperaars die Frankrijk als favoriet land hebben misschien leuk om in te schriven op deze site?

Fijen vakantie
Henk
Werken fascineert mij, ik kan er uren naar kijken.
Autostar athenor 526 op Peugeot Boxer
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Inhalen van Fietsers in Frankrijk.



Bericht door Meine »

Wat lees ik hier dan voor bijzonders. Niets meer dan een beetje prietpraat in komkommertijd. Ook in Nederland moet je ruim om fietsers heen en ook hier gebeurt dat onvoldoende, vaak bij het gevaarlijke af.

Als ik met de touringcar onderweg ben dan heb ik met fietsers in de binnenstad van Amsterdam heel veel meer problemen dan waar dan ook in Frankrijk.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Inhalen van Fietsers in Frankrijk.



Bericht door freddorr »

@meine, beetje minder denigrerend zou ook wel kunnen denk ik.

Kijk dat van die voldoende afstand was mij bekend. Maar de regels m.b.t. Het overschrijden van de doorgetrokken streep en de maximum snelheid van 50 km/uur heb ik in ieder geval bijgeleerd.

Laten we blij zijn dat forumleden dit soort informatie delen. Dan kan iedereen er mee doe wat hij wil.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door Bas vd laar »

Ik ga er altijd met een boog omheen, streep of geen streep, zou ik zelf ook fijn vinden, ik rem natuurlijk niet af van 80 naar 50, zeker niet als er verkeer achter je rijdt!
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door juanv »

Spanje is het voorbeeldland in dit verband, daar MOET je minimum 1,5 ruimte laten tussen fietsers en je wagen , en zowel van noord tot in het zuiderste puntje wordt rigoureus en nauwgezet nageleefd , dikke :thumbup: voor de Spanjaarden !

Als er je daar daar een auto te dicht voorbijkomt , kan je er donder op zetten dat het een buitenlander is :sick:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Henk B
Berichten: 481
Lid geworden op: di 09 mei 2006, 18:12
Locatie: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Inhalen van Fietsers in Frankrijk.



Bericht door Henk B »

Meine schreef:
wo 01 aug 2018, 10:47
Wat lees ik hier dan voor bijzonders. Niets meer dan een beetje prietpraat in komkommertijd. Ook in Nederland moet je ruim om fietsers heen en ook hier gebeurt dat onvoldoende, vaak bij het gevaarlijke af.

Als ik met de touringcar onderweg ben dan heb ik met fietsers in de binnenstad van Amsterdam heel veel meer problemen dan waar dan ook in Frankrijk.
Oke Meine,
Dan is die site voor jou maar prietpraat.
Maar anderen waarderen het wel, en deze site geeft geregeld dingen die soms een beetje weggezakt zijn.
Ik sprak hier pasgeleden nog een Nederlander die kwaad was dat hij een boete had voor het niet stoppen voor een STOP bord.
Onzin vond hij, er kwam toch geen verkeer aan?
Maar de gendarme stond om de hoek
Stoppen voor het bord is verplicht in Frankrijk, ook hier gaat men al met camera's werken voor dit vergrijp.
Maar voor degene die veel door Frankrijk toeren zou ik zeggen: Schrijf je in op die site, veel wetenswaardigheden en heel veel dingen over veranderingen in wetgeving en verkeer.
Allemaal nog een fijne vakantie.
Hier (Toulon sur Arroux) is het nu 32 graden in de schaduw.

Henk Boshuyzen
Werken fascineert mij, ik kan er uren naar kijken.
Autostar athenor 526 op Peugeot Boxer
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door twente1946 »

stoppen voor een stopbord is niet alleen in Frankrijk verplicht, dat is in alle landen in Europa.
Alleen in NL wordt het gedoogd (voor camperaars geen onbekend verschijnsel) .
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door AadenAnke »

Ook in de jurisprudentie in Nederland kan je terug vinden dat al diverse malen rechters hebben geoordeeld dat de ruimte tussen fietser en motorvoertuig als onveilig moet/kan worden aangemerkt als dit minder dan 1.50 meter is. Zeker met een wat groter voertuig bus, vrachtwagen en camper zorg je voor een enorme lucht verplaatsing die een fietser een aardige duw maar ook zuiging kunnen geven. Zeker als de snelheid wat hoger is.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door Don Esteban »

Inderdaad een prima regel die 1,5 meter verwijderd van een fietser. Maar in het verkeer is het geven en nemen en ook de fietser zou soms iets meer rekening mogen houden met de situatie. Op een smallere weg ga ik uiterst rechts fietsen om de automobilist de kans te bieden mij te passeren op 1,5 meter zonder dat hij honderden meters achter me aan moet sukkelen.
Qua aanleg fietspaden zou men trouwens eens iets meer over de grens (bijv. naar NL) moeten kijken. In het dorp waar ik me een aantal maanden per jaar bevind, is een nieuwe (rode) fietsroute aangelegd. Het fietspad is op diverse plaatsen maar EEN meter breed en nota bene bedoeld voor fietsers in beide richtingen. Te zien aan de pijlen. Er is een brede hoofdweg waar met gemak zowel links als rechts van de weg zo'n fietspad had kunnen lopen. Nee, nu moet een linksrijdende fietser de weg op als hij zijn tegenligger niet in de berm wilt drukken. Dit met gevolg dat de tegemoetkomende automobilist soms gevaarlijk ver moet uitwijken. Met een camper wordt het helemaal spannend.
Tot zover mijn prietpraat in komkommertijd..... :wave:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door twente1946 »

Don Esteban schreef:
zo 05 aug 2018, 14:33
Inderdaad een prima regel die 1,5 meter verwijderd van een fietser. Maar in het verkeer is het geven en nemen en ook de fietser zou soms iets meer rekening mogen houden met de situatie. Op een smallere weg ga ik uiterst rechts fietsen om de automobilist de kans te bieden mij te passeren op 1,5 meter zonder dat hij honderden meters achter me aan moet sukkelen.
Qua aanleg fietspaden zou men trouwens eens iets meer over de grens (bijv. naar NL) moeten kijken. In het dorp waar ik me een aantal maanden per jaar bevind, is een nieuwe (rode) fietsroute aangelegd. Het fietspad is op diverse plaatsen maar EEN meter breed en nota bene bedoeld voor fietsers in beide richtingen. Te zien aan de pijlen. Er is een brede hoofdweg waar met gemak zowel links als rechts van de weg zo'n fietspad had kunnen lopen. Nee, nu moet een linksrijdende fietser de weg op als hij zijn tegenligger niet in de berm wilt drukken. Dit met gevolg dat de tegemoetkomende automobilist soms gevaarlijk ver moet uitwijken. Met een camper wordt het helemaal spannend.
Tot zover mijn prietpraat in komkommertijd..... :wave:
ooit in Spanje gehad, fiets samen met vrouw (achter elkaar) in de stad op vrij smalle weg. Reken er maar niet op dat je ingehaald wordt. Dus even afgestapt en de auto's voorbij laten gaan en verder gefietst. Werd zeer gewaardeerd door de heren chauffeurs.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Inhalen van fietsers in Frankrijk



Bericht door Marco Polo »

Hopelijk voeren ze dat in NL niet in.
2 a 3 breed rijden en ruimte maken ho maar.
Kom je nooit voorbij ;-)
Plaats reactie