Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door EasyBee »

Frankrijk gaat mobiele snelheidscontroles uitbesteden aan particuliere bedrijven. Op dit moment rijden in Normandië al vijf particuliere auto's rond, in de zomer zijn dat er 26.

De auto's van de particuliere instanties zijn voorzien van hightech apparatuur die ook rijdend de snelheid van medeweggebruikers kan registreren, waarna automatisch een boete wordt uitgeschreven.

23 departementen
In 2020 zullen 383 van dit soort voertuigen landelijke verkeerscontroles uitvoeren in 23 departementen, aldus Emmanuel Barbe, verkeersveiligheidsfunctionaris van de regio Évreux. ,,We willen de snelheidscamera-capaciteit vergroten", legt Barbe uit. ,,En dat acht uur per dag, ook op zon- en feestdagen.'' Tot nu toe was de hightech apparatuur slechts anderhalf uur per dag in gebruik.

Dacia Sandero
De camera's zijn discreet verborgen in onopvallende auto's naast de kentekenplaten, het scherm op het dashboard lijkt op een groot navigatiesysteem en de achterste camera's zijn vergelijkbaar met luidsprekers van een stereosysteem. Het wagenpark van de privé-radarjagers zal bestaan uit kleine en middelgrote modellen, zoals de Dacia Sandero, Renault Clio of Citroën Berlingo.

Eén controleur
Waar bij onopvallende snelheidscontroles tot nu toe altijd twee agenten aanwezig waren, is nu slechts één persoon verantwoordelijk voor de werking van de meetinstrumenten. De nieuwe radarsystemen detecteren snelheidsovertredingen, waarna de GPS-gegevens, tijd en foto's rechtstreeks naar een centraal centrum voor verkeersovertredingen in Rennes worden gestuurd.

Protesten
Franse automobilistenclubs hebben de plannen zwaar veroordeeld en al 427.000 handtekeningen verzameld tegen deze 'Big Brother' methode. Ook werd bezwaar ingediend bij de Raad van State. Doel van de gunning van het contract is volgens de autoclubs vooral een betere benutting van mobiele radarcontroles en dus hogere inkomsten voor de staatskas. Momenteel bedragen de jaarlijkse inkomsten van automatische flitspalen in Frankrijk 920 miljoen euro.

Frankrijk staat niet alleen met zijn plannen. Ook in Oostenrijk en verschillende Duitse deelstaten wordt geëxperimenteerd met het uitbesteden van snelheidscontroles.

https://www.ad.nl/auto/frankrijk-zet-pa ... ~a7d3691c/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door nicolasfirst »

Als dit inderdaad de trend wordt, dan is het nog belangrijker om zelf apparatuur te hebben die je eigen snelheid op een specifiek moment kan vastleggen, zodat dit als tegenbewijs kan gelden.

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door hurktoilet »

Ook daar wordt in Frankrijk aan gedacht, al is het nog niet erg concreet. Maar het idee leeft om auto's net als vliegtuigen te voorzien van een black box, compleet met dashcam.
Maar heel principieel vind ik dat wetshandhaving niet aan premiejagers uitbesteed behoord te worden. Maar ja, dat gebeurt in Nederland bij bijvoorbeeld parkeercontroles ook al.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door Pilha »

De toleranties bij de radar mobile embarque liggen beduidend hoger dan bij vaste- en verplaatsbare radars.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door iSonic »

Nog ff en dan mag je niet meer zelf rijden en kun je ook niet te hard rijden.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door jielus »

nicolasfirst schreef:
di 15 mei 2018, 0:07
Als dit inderdaad de trend wordt, dan is het nog belangrijker om zelf apparatuur te hebben die je eigen snelheid op een specifiek moment kan vastleggen, zodat dit als tegenbewijs kan gelden.

Nico
Je eigen GPS bestanden zouden voldoende moeten zijn. Helaas denk ik niet dat justitie daar iets mee zal doen. De apparatuur zal zijn gecontroleerd en geijkt.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door hathi »

Als je niet te hard rijd,heb je ook nergens last van,ofschoon ik te langzaam,erger(lijker) vind
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door seth_space »

Dat is bij commerciele bedrijven die de controle uitvoeren natuurlijk nog maar de vraag.
Als die net als de politie voorheen, een bepaald quota aan boetes moeten halen kunnen ze als niet beedigde controleur zelfstandig de regels oprekken. Daarbij ligt het bewijs bij jou en dat kan zonder aanvullende apparatuur wel eens heel lastig worden. Mogelijk valt een dergelijk bedrijf ooit door de mand maar in de tussentijd zit je met de gebakken peren.
Al met al een bedenkelijke ontwikkeling die wederom puur uit kosten besparing is genomen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door hathi »

Opbrengsten boetes,minus onkosten particulier bedrijf= Kassa voor de Franse staat,dus het gaat om het doel!
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door Marco Polo »

Zijn ook allemaal dezelfde boefjes.
Overal willen ze linksom of rechtsom geld binnenharken om........
De staatskas in balans te houden. Raar he, economie noemen ze dat

Niet dat ik verstand van heb
Daarom maak ik me er ook niet druk over
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door Will »

Zijn ook allemaal dezelfde boefjes.
Overal willen ze linksom of rechtsom geld binnenharken om........
Van mij mogen ze meer en hogere boete's uitschrijven wat een eikels op de weg af en toe.

Gisteren nog bijna mijn camper kwijt aan zo'n aso (vrachtwagen chauffeur) weigerde mij er tussen te laten.
Hij zat bijna in de zijkant van mijn camper terwijl ik ruim op tijd knipperlicht aan deed om in te voegen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door Pilha »

Volgens de Franse overheid heeft de chauffeur geen invloed op de geinstalleerde apparatuur noch toegang tot de instelling en bediening daarvan (aan/uit?). Hij hoeft alleen maar rond te rijden.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door WimZ »

Hij zat bijna in de zijkant van mijn camper terwijl ik ruim op tijd knipperlicht aan deed om in te voegen.
Je hebt geen voorrang met invoegen dus jij zat bijna in zijn zijkant. Of gas minder en erachter of meer gas en ervoor.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Mobiele snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven



Bericht door KTManiac »

:thumbup: Je breekt me de bek open.
Ruimte maken is netjes, maar niet altijd mogelijk.
Ik doe het als het kan maar ga niet op de rem voor een invoeger die z'n gaspedaal niet weet te vinden.
Plaats reactie