D911 van Millau naar Cahors

Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

D911 van Millau naar Cahors



Bericht door Don Esteban »

Eind volgende week zullen we ergens in de buurt van Millau zitten. (bekend van de beroemde brug) Van daaruit willen we naar Cahors en de meest logische route lijkt me de D 911. Op de ANWB routekaart zie ik echter dat de weg bij Pont-de-Salars een stijgings- en dalingspercentage heeft van 9 en 13%. Ik ben daar niet zo happy mee want niet zelden dat dit lange tijd pompend remmen betekent. Uiteraard om de schijven niet te overhitten. Sowieso afremmen op de motor maar een volgeladen camper duwt bij 13% ook nog door de tweede versnelling heen. Dan nog een file ongeduldige medeweggebruikers achter je waar je ook niet vrolijker van wordt. Alternatief is de N88 nemen wat een omweg betekent.
Heeft iemand ervaring met de D 911 bij Pont-de-Salars en zo ja, hoe lang is die stijging en daling? Het gaat mij natuurlijk vooral om de daling. Ik heb ooit te hete schijfremmen veroorzaakt en dat wil ik *nooit* meer meemaken.
B.v.d. voor nuttige info. Don
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door Bob Diesel »

Deze weg al diverse malen gereden zowel van west naar oost als vv
Heb daar nog nooit iets van een probleem ondervonden
is een mooie weg door een zeer rustig stuk FR

In de buurt van Pont de salars zijn ook een paar leuke campings
e een kleine afsteker naar het Lac de Paraloup is ook mogelijk

Tussen Baraqueville en Villefrance ligt aan de zuid kant vd weg het dorp Castanet ,met hier een leuke CP
5 plaatsen met 16amp/waterkraan/picknictafel
kunnen nog 2 a 3 campers zonder dit alles parkeren
natuurlijk grijswater/wc dump
Vrijwillige bijdrage van (2009)€3,- in een bakje bij het toilet/wastafel

geen bakker/slager oid, slechts een kunstenaar(engels) maakt mooie naam platen voor de andere huisje,s en boerderijen

Afbeelding



Helaas maken sommigge camperbezitters daar dan weer misbruik van om er te gaan lang-staan
verder is er in het gehucht niets te doen/vinden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door Frank1954 »

Vanaf Millau D911 dan richting Segur en Arques via D29 is iets om maar dan mijd je Pont de Salars
Simulatie Google maps tolwegen vermijden en dan loopt ze via de D29 naar Cahors
Stel me de vraag wie allemaal met de camper langs Pont de Salars rijden en die komen er toch ook :wink:
Moest het zo gevaarlijk zijn zou het wel aangegeven zijn voor voertuigen vanaf 3,5t
Hebben vorig jaar de Pyreneeën gedaan met een 4,5t met flinke afdalingen....
Pompend remmen ok.....maar daalsnelheid niet laten oplopen is veiliger voor je remmen
Max. 40 of 50km/u daalsnelheid dan remmen en weer laten opkomen
Ieder zijn rijstijl natuurlijk.... :cheers:
Remblokken die echt "oververhit" zijn geweest best vervangen want zijn zo hard als beton geworden
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door 't Busje »

Don Esteban schreef:
zo 29 apr 2018, 13:27
... een volgeladen camper duwt bij 13% ook nog door de tweede versnelling heen. Dan nog een file ongeduldige medeweggebruikers achter je waar je ook niet vrolijker van wordt. ...
Gewoon terug naar de eerste versnelling dan en het volk achter je even geduld laten hebben. Als ze achter een Convoi Exceptionel zitten, moeten ze ook geduld hebben.
Ik ken die weg niet, maar als ik op de Michelin-kaart 1:200.000 kijk, zie ik geen enkele reden om die weg te vermijden. Op enkele plaatsen één pijltje omhoog of omlaag, dus heel steil kan het allemaal niet zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door hurktoilet »

Gezien je ervaring snap ik je angst wel een beetje, maar die lijkt me onnodig. Een nagenoeg rechte afdaling van 1.200 meter, volgens het bordje langs de kant van de weg zeven procent, dus geen 9-13.
Gewoon op de motor remmen als ie pak 'm beet boven de 80 komt (harder mag daar waarschijnlijk toch niet meer), dan rijd je gratis en fluitend naar beneden...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door Bob Diesel »

Sterker :roll:
het zijn alleen maar heuvels
met mooie vergezichten over kilometers ongerept landschap
en een ideale weg om rustig van oost naar west of vv te cruisen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door 't Busje »

hurktoilet schreef:
zo 29 apr 2018, 15:10
Gezien je ervaring ...
Oververhitte remmen lijkt mij eerder een gebrek aan ervaring.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door Don Esteban »

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik had een beetje gehoopt op dit soort reacties :-B :clap:
Evert schrijft:
>>Oververhitte remmen lijkt mij eerder een gebrek aan ervaring.<<
Ik heb nergens het tegendeel geschreven Evert. :wink: Het gebeurde me het eerste jaar met deze camper. Als je onder aan de berg moet remmen voor een stoplicht en je staat na zeer hard trappen pas stil op 1 meter van je voorganger, dan heb je hiermee zééér veel ervaring opgedaan en overkomt je dat geen tweede keer meer. Vandaar mijn voorzichtigheid nu. (ik herinner me de reuk van het rubber nog goed)

Ik had gewoon veel te weinig gepompt waardoor de remschijven te heet werden. Na afkoeling werkten de remmen weer prima. Ik heb voor alle zekerheid thuis toch de remmen direct laten controleren door mijn garage en ze hebben me bevestigd dat de schijven nog in goede conditie waren. Ze waren een half jaar geleden dan ook pas volledig vernieuwd.

Inderdaad, er staat op de kaart maar 1 v'tje wat de helling betreft dus die 9 tot 13% nemen we maar met een korreltje zout. Ik heb inmiddels de weg ter plaatse 'gereden' met Google streetview op de pc en het ziet er allemaal 'vredig' uit.
maar daalsnelheid niet laten oplopen is veiliger voor je remmen
Max. 40 of 50km/u daalsnelheid dan remmen en weer laten opkomen
Yep, zo doe ik het tegenwoordig ook. Kortom, nog meer op eigen veiligheid en minder op achterop komend verkeer letten. De boer met zijn tractor zal dat ook zeggen. :-B

Bob, bedankt voor de tips. Altijd welkom. O.a. de camping bij Pont-de-Salars krijgt goede recenties in Campercontact. Wie weet iets voor de volgende keer. Deze keer bezoeken we tussen Cahors en St. Cirque la Popie een gewezen camping van een schoonzus van me. Tot 5 jaar geleden runde ze 10tallen jaren een mooie natuurcamping. Het is inmiddels gesloten maar niet voor ons;-)

Zo te lezen gaan we dus maar gewoon via de D 911 en als er gepompt moet worden dan pompen we maar.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door 't Busje »

Don Esteban schreef:
zo 29 apr 2018, 17:22
Ik had gewoon veel te weinig gepompt waardoor de remschijven te heet werden.
Ik begrijp dat pompen niet. 90% van de remwerking moet van de motor komen door op tijd en ver genoeg terug te schakelen. Je remt alleen even licht af voor een (haarspeld)bocht.

Als je al bang bent voor die D911, hoe zit dat dan met de Alpen en Pyreneeën?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: D 911 van Millau naar Cahors



Bericht door Bob Diesel »

Al doende leert men :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: D911 van Millau naar Cahors



Bericht door Don Esteban »

Als je al bang bent voor die D911, hoe zit dat dan met de Alpen en Pyreneeën?
Het is niet zozeer de D 911 waar ik bang voor ben maar het stuk met hellingspercentage 9 tot 13% wat ik lees op de routekaart van de ANWB. Ik herinner me nog goed dat waar het fout ging het hellingspercentage 12% was. En dat 4 km lang. Ik meen me te herinneren ergens in de buurt van Gap op de Route Napoleon.
90% remwerking op de motor? Misschien met een Pössl busje maar niet met een volgeladen Hymer. Ik kan toch niet stapvoets in de eerste versnelling naar beneden kruipen?? Ik zie ook het vrachtverkeer regelmatig bijremmen. En dan op dalingen van 5 tot 7%. Nee, sinds ik meer pomp en minder op de file achter me let, gaat het eigenlijk best goed. Alleen, als ik 12% of meer hellingspercentage kan vermijden heb ik er wel een kleine omweg voor over. En daarom dat ik deze draad startte.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: D911 van Millau naar Cahors



Bericht door Marco Polo »

Mijn ervaring is dat dat “stapvoets” inderdaad de oplossing is.
En dat weggetjes met 12% vaak niet de meest bereden wegen zijn ;-)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: D911 van Millau naar Cahors



Bericht door Bob Diesel »

Vracht verkeer wat afremt met afdalen :!:
Doet dit meestall met een ,,hulprem,, zo als de zg motorrem
Welke de brandstoftoevoer afsluit en een smoor klep in de uitlaat
Of met de zg Thelma of retarder hulpremmen

Bij deze hulpremmen word geen aanspraak op de echte :?: :roll: remmen gedaan
Zo dat deze igv altijd vol op gebruikt kunnen worden

Ik mis deze hulpmiddelen op m,n aangepaste bestelbus,, meer is een camper niet, iedere rit

Zo als al gezegd ,een lagere versnelling,
Als je remt, kort maar krachtig,
En verkeer wat achter je zit,, heeft zich aan jou aan te passen
Komt er een P of uitwijk gelegen heid ,ga je ff aan de kant,
Maar dan niet je handrem aantrekken of voet op het pedaal ,
Dan kunnen de remmen niet afkoelen en bestaat de mogelijkheid op schade

Bergrijden , op of af is vooruit zien ,op tijd schakellenen kalm blijven

:wink: :wink: met passagiers kan je een liedje zingen :wink:
M,n rem is kapot en m,n stuur doet het niet meer,,,,,, holladieeee :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: D911 van Millau naar Cahors



Bericht door Frank1954 »

Onze Pilote met semi-automaat en Hill Descent Control is toch al een extra hulp as het even "steil" naar beneden gaat
Alleen..is de daalsnelheid max. 30km/u is een "slakkengang" maar onze 4,5t werd in de Pyreneeën op dalingen van 10% toch flink afgeremd
Zonder al die toeters en bellen daalsnelheid in 2é en max 40 of 50km/u....kort afremmen en snelheid weer ff laten opkomen
Met een camper afdalen is niet zoals met een auto en hij "duwt" je echt naar beneden
Hoe hoger de daalsnelheid des te meer belast je de remmen dus....neem je tijd en ben niet zeker wijk dan even naar een parking en wacht een 10-tal minuten
Niet te vergeten dat we vandaag de dag veelal geventileerde remschijven hebben en deze ook sneller koelen

Wie te kampen heeft gehad met oververhitting van de remmen....remblokken na de reis vervangen en eventueel ook de remolie
Laatste word vaak vergeten ook door de garages
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie