Corsica: tax voor campers loopt op tot 350 euro [OPGELOST?]

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door de Jonckheer »

Je kunt het ook omdraaien. Als er meer auto's op de weg komen komt er (weliswaar met veel vertraging, maar toch) meer asfalt bij door het aanleggen van nieuwe wegen, extra rijbanen, etc. Nu wil het geval dat er ook veel campers bijkomen dus je zou denken . . maar wie weet ook met veel vertraging?

En Nickel Moen, die mij een slachtoffer rol wil aanpraten; ik trek mijn eigen plan en ben daarbij allerminst een slachtoffer. Ik heb het over het geval dat de overheden campers gaan verplichten op campings te gaan staan / overnachten. Dat is nu niet het geval maar dat wil niet zeggen dat zoiets niet gaat komen, ik acht ze tot alles in staat. In dat geval is een camper niet meer leuk in mijn optiek. Tja, en lezen is niet makkelijk, dat klopt.

En ja, het is in Portugal meen ik een enkele keer gebeurt dat wij, net zoals alle anderen, in een riool hebben gestort. Maar ja, ook de uitwerpselen van ontelbare vogels, honden, enz. komt daar in terecht. Dus het zou wat. Ik beken, volgende zaak. :mrgreen:
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door mari-anne »

Gelukkig zijn er ook nog antwoorden die gaan over de mooie natuur in Corsica. En voor mij betekent vrijheid met de camper dan ik kan gaan waar ik wil en wanneer ik het wil. Niet over vrijstaan of over campings.
En ik vind alles leuk: vrijstaan daar waar ik geen overlast geef (niet langer dan een nacht), staan op een camperplaats mooi of niet mooi, en lekker lui zijn op een camping.
Corsica staat nog op het verlanglijstje.

groet, Mari-anne
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door LMC591A28JTD »

de Jonckheer schreef:..................
En ja, het is in Portugal meen ik een enkele keer gebeurt dat wij, net zoals alle anderen, in een riool hebben gestort. Maar ja, ook de uitwerpselen van ontelbare vogels, honden, enz. komt daar in terecht. Dus het zou wat. Ik beken, volgende zaak. :mrgreen:
En daar gaat het nu precies om: dat soort gedrag "net als alle anderen" bepaalt het imago van camperaars. Dat is de reden dat de Corsicanen het vrijstaan niet willen hebben. Het is sowieso een bijzonder volkje, die Corsicanen, campers werden er in het verleden soms met stenen bekogeld. Kennelijk omdat ze het daar helemaal zat zijn, hun land is een groot natuurpark zonder veel rioleringen en zonder vuilverbrandingsmogelijkheden.

En ik neem afstand van dat imago van camperaars, ik zou dat nooit in mijn hoofd halen om dat "net zoals alle anderen" te doen. En ik heb er wel last van dat Corsicanen zo tegen campers aankijken, want overal waar je komt, vind je hoogtebeperkingen.

Waarom? De verklaring staat hierboven "net zoals alle anderen".
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Uitgeschreven

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Uitgeschreven »

mari-anne schreef:Gelukkig zijn er ook nog antwoorden die gaan over de mooie natuur in Corsica. En voor mij betekent vrijheid met de camper dan ik kan gaan waar ik wil en wanneer ik het wil. Niet over vrijstaan of over campings.
En ik vind alles leuk: vrijstaan daar waar ik geen overlast geef (niet langer dan een nacht), staan op een camperplaats mooi of niet mooi, en lekker lui zijn op een camping.
Corsica staat nog op het verlanglijstje.

groet, Mari-anne
Dat is hoe wij het ook zien,gaan waar het ons aanstaat ,afhankelijk van het weer kunnen veranderen ,etc
Wij overnachten dan waar het past en niemand tot last;Vrijstaan is kamperen op een plaats waar het niks kost en geen voorzieningen zijn, met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Mickel Moen »

@ De Jonckheer.

:lol3: Ik hoef jou helemaal geen slachtofferrol aan te praten. Dat doe je toch echt zelf bij voortduring. Ik benoem het enkel.
Ik heb het over het geval dat de overheden campers gaan verplichten op campings te gaan staan / overnachten. Dat is nu niet het geval maar dat wil niet zeggen dat zoiets niet gaat komen, ik acht ze tot alles in staat.
De grote boze overheid die het op de arme zielige camperaar heeft voorzien.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door hurktoilet »

Dat is een karikatuur van de werkelijkheid (en zo bedoelde je het vermoedelijk ook). Meer een kwestie van een overheid die luistert naar degene die zich het beste weet te presenteren. En dan blijkt de Recron gewoon een stuk krachtiger dan de camper-organisaties.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Mickel Moen »

Recron?

We hadden het toch over Corsica?

Overigens maak ik geen karikatuur van de werkelijkheid, dat doet de Jonckheer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Marco Polo »

Same pot nat. Sterke lobby vanuit de recreatiesector ;-)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door de Jonckheer »

Mickel Moen schreef:De grote boze overheid die het op de arme zielige camperaar heeft voorzien.
O, jij bedoelt dan zeker die zeer betrouwbare en zorgzame overheid van ons die een paar kleine foutjes maakte die bijna niemand raakte, zoals het grijze kenteken en de oldtimers? En dan nu o.a. de aflosboete? Ik wilde even zeker weten dat we het over dezelfde overheid hebben. :lol:
Het is wel duidelijk dat jij en geen grijs kenteken bus hebt gehad die je met mega verlies moest verkopen en geen nog geen 40 jaar oude diesel auto die je aan de straatstenen niet meer kwijt kon omdat die fijne en betrouwbare overheid tijdens het spel de spelregels veranderde. Je zult dan ook geen afbetaald huis hebben of ben jij van het type die het fijn vind om die aflosboete te moeten betalen?

Juist omdat ze bovenstaande dingen hebben gedaan in het recente verleden acht ik ze tot alles in staat. Om te veronderstellen dat ik in een slachtofferrol zit in plaats te zien dat ik alleen maar realistisch ben is wel zeer naief.
Uitgeschreven

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Uitgeschreven »

jonkheer wat heeft dit te maken met ecotaks in Corsica.?
Het wordt weer een rondtje uitschelden.
je staat dus vrij en giet je stront en vuil water overal uit en je wil er niet voor betalen ,in Corsica dus. Of ben je daar nog niet geweest met je avatar ?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door de Jonckheer »

Jij maakt het wel erg grof met te veronderstellen dat ik overal maar loos waar dat verboden of ongewenst is. Als je goed gelezen had had je kunnen lezen dat we dat als het even kan bij een tankstation, busbedrijf of cp doen en slechts bij hoge uitzondering in een riool als we niet anders kunnen vinden. Je hoeft van mij niet de bad guy te maken hoor, ik heb geen cassette die ik om de dag MOET legen.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door LMC591A28JTD »

@De Jonkheer: Jammer dat je niet ingaat op mijn post: "net zoals alle anderen".

Alle camperaars deden dat blijkbaar met jou op die plek. En die doen dat heus niet alleen in Portugal.

En dat is dus de reden waarom er op Corsica zo vijandig naar campers wordt gekeken. Je schrijft het zelf.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door kampo »

Op de man spelen is niet nodig…
Als je een thread wilt openen over ledigen van toiletten doe ik graag mee, heb ook een grote tank ! :-B
Maar niet hier.

Het gaat over Corsica, toch even terug komen op de feiten.
De vertaling van “camping sauvage” is wildkamperen. Er zouden volgens de kranten gemiddeld 6000 kampeerders vrij in de natuur gaan staan. Dat is 30 à 40% van de totaliteit, daar waar gemiddeld in Frankrijk slechts 27% van de kampeerders vrij staan. In 2015 zouden er 28.000 campers naar Corsica zijn geweest, waarvan twee derde in de maanden juli/augustus. Gemiddeld zijn dat 2000 voertuigen per dag , de helft via de haven van Bastia, waarvoor er slechts 3 publieke kampeerplaatsen zijn op het eiland. Wel zijn er op het eiland 1000 plaatsen met faciliteiten op campings.

De Franse wet verbiedt wildkamperen in natuurgebieden, geklasseerde sites, wegen en snelwegen of aan zee. Desondanks zijn locale gemeentelijke verordeningen vaak illegaal door jurisprudentie van de Raad van State, vanwege onvoldoende motivatie .
Wild kamperen, weten we, hebben onvermijdelijk een negatieve impact op het milieu, maar niet alleen dat,
het levert ook economische schade op voor professionals uit de toeristische sector, maar ook voor lokale gemeenschappen die in dit geval de toeristenbelasting mislopen.

Sinds 2014 wordt erover gesproken en in juli 2017 werd er beslist van een ecotaxe in te voeren.
De uitvoering is me nog niet duidelijk en het voorgestelde staat vol met allerhande betwistbare zaken en is misschien ook moeilijk uit te voeren.
De bedoeling van de Corsicaans administratie is juridisch en logistiek ronde te zijn tegen seizoen 2018.
Het is niet zeker of men zo een datum haalt.

Maar het principe is het volgende... Men wil zoveel mogelijk vermijden dat mensen gaan wildkamperen.
Daarom moet je vooraf een terugbetaalbare ecotaxe betalen. Het betreft M1 kampeervoertuigen zowal van eigenaars of hun huurders.
Bij het oprijden van het eiland betaal je en brengt men een vignet op je voertuig aan.
De ecotaxe kan volgens de polutie graad van je voertuig en de lengte van het verblijf oplopen tot maximaal 350 €.
Je krijgt die ecotaxe volledig terug als je kan bewijzen dat je niet vrij maar wel op een betaalcamping bent gaan staan. Het bewijs van goed gedrag, dus kamperen op een officiële betaalcamping, kan je leveren door een afgestempeld boekje voor te leggen.
Het doel van de maatregel is om camper eigenaren hun gedrag te doen aanpassen en de “niet-deugdzame” kampeerders af te schrikken.
De opbrengst van de taks zal aangewend worden om bijkomende goed aangelegde camperplaatsen te creëren.

http://www.assemblee-nationale.fr/15/pd ... /CF451.pdf

http://www.corsenetinfos.corsica/Touris ... 30554.html
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Kroppie »

:thumbup: prima regeling, nu nog strikt handhaven , en zo,n regeling zou op meer plaatsen niet misstaan, wie niet horen wil moet voelen(in de portemonnee), zint het niet ?, gewoon wegblijven ,next.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie