Corsica: tax voor campers loopt op tot 350 euro [OPGELOST?]

Plaats reactie
Uitgeschreven

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Uitgeschreven »

LMC591A28JTD schreef:Dit topic ging toch over CORSICA, of heb ik het mis?

Wij zijn er nu drie keer drie weken geweest met de camper, altijd op (vaak dure, want er zijn daar geen goedkope) campings gestaan omdat Corsicanen van hun schiterrende eiland houden en campings hebben ingericht en geen camperplaatsen. Als je in Corsica niet op campings staat, maar gewoon ergens in de natuur, ben je bijna altijd fout bezig. Dat heb je met een eiland dat in de zomer overspoeld wordt met buitenlanders en de bevolking opeens verveelvoudigt. Heel erg vergelijkbaar met Texel.

Als geld de reden is om niet op de vele schitterende campings te gaan staan, die soms gewoon op eenvoudige camperplaatsen lijken, dan moet je niet naar Corsica gaan en al zeker niet illegaal je afval(water) storten. Er zijn daar namelijk ook geen loosmogelijkheden, voor zover wij hebben geconstateerd.

Overigens Corsica hoort bij Frankrijk, het is geen Frankrijk, het is vele malen mooier. En dat ze dan zo'n belasting bedenken, waardoor sommigen er niet meer heen willen, omdat ze kennelijk én een camper hebben én niet willen betalen, soit. Prima wat mij betreft, dan blijft de ongerepte natuur die je daar vindt, zo als hij is.

Ik heb de afvalzakken op Corsica gezien van camperaars die ze gewoon in de natuur dumpen en de spaghettigresten op de parkeerplaats omdat kennelijk de afvaltank leeg moest. Want riolering, die is daar heel vaak niet, er is alleen vrije natuur. Bij mij kun je op weinig sympathie rekenen als je wel de camper maar niet de camping wil betalen, als er geen camperplaatsen zijn.

Dus helemaal mee eens dat de Corsicanen zo hun eiland willen houden zoals het is, het mooiste eiland van de middellandze Zee.
Voila , volledig met je eens :clap:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door kampo »

Ik ben benieuwd hoe de andere Fransen gaan reageren op die nieuwe "ecotaxe"
De Fransen zijn veel meer de pineut want die gaan massaal naar Corsica op verlof.
De paar zuinige buitenlanders uit Nederland (en België :-B ) of Duitsland zullen hun worst zijn .
Bovendien is het niet eerlijk als het ene departement een ecotax gaat invoeren en het andere Franse departement dat niet doet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Bob Diesel »

Dus ecotax voor een camper word gemeengoed
Dus , :idea: je hebt geld genoeg ,je hebt een camper

Btw , op veel campings is naast de taxe sejours
De eco tax al lang een nieuwe prijsverhogende factor
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door pietb »

ik zie het zo , over 10 jaar is alles in banen geleid wat milieu en staan plekken staat ons nog wat te wachten . moet ook als je de camper groei ziet. en de een heeft er vrede mee en de ander niet. vooral diegene die al lang camperen hebben daar moeite mee {nostalgie}maar die nieuwkomer weet niet beter . groetjes lmc 638 a uit de lemmer
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door de Jonckheer »

Wat in mijn optiek een camper zo leuk maakt is dat het ding je vrijheid geeft. Als die vrijheid je wordt afgenomen door bv verplicht overnachten op een camping, is het bezit van een camper een dure en nutteloze hobby en ben je veel beter af met een caravan, veel goedkoper, vrijwel onderhoudsvrij en geen mrb.
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door pietb »

100% gelijk jonkheer . het hebben van een camper is een dure hobby ,maar ik zeg dan tegen de vrouw vrijheid is onbetaalbaar dus zoeken we plekkies die niet al te populair zijn op en daar kunnen we goed mee leven. groet lmc 638 a uit de lemmer
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door LMC591A28JTD »

Corsica voert inderdaad een ecotax in, dus een belasting op milieu en gaat alleen de toeristen belasten die niet via de campings die ecotax betalen.

Thuis betaal ik rioolrecht en reinigingsrecht en ben ik me er bewust van dat het geld kost om afvalwater en afval te lozen, dat moet namelijk gereinigd/verwerkt worden. Waarom zou ik dat als in ergens anders ben opeens gratis moeten kunnen? En de bewoners ervoor op laten draaien?

Hetzelfde geldt overigens voor toeristenbelasting. Hoe eerlijk is het om toeristen op een camping die wel te laten betalen en toeristen op een camperplaats niet? Zij maken toch ook gebruik van alle voorzieningen van de omgeving?

Dat je voor een camperplaats ook moet betalen, reinigingsrechten, rioolrechten en toeristenbelasting is in mijn optiek niet meer dan redelijk. En de manier die Corsica bedacht heeft, is super effectief. Je kunt het eiland immers alleen maar via de veerboten op en af. Een soort kassa bij de uitgang.

En die ecotax is imho dus gewoon gerechtvaardigd.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Mickel Moen »

de Jonckheer schreef:Wat in mijn optiek een camper zo leuk maakt is dat het ding je vrijheid geeft. Als die vrijheid je wordt afgenomen door bv verplicht overnachten op een camping, is het bezit van een camper een dure en nutteloze hobby en ben je veel beter af met een caravan, veel goedkoper, vrijwel onderhoudsvrij en geen mrb.
Rare redenering dit. Het gaat hier over regulering. Een normaal fenomeen in een samenleving. Ik denk dat mijn bus wel 180km/uur kan. Nooit geprobeerd overigens. Nu mag ik in Nederland nergens sneller rijden, dan 130 km/uur, maar om nu te stellen, dat mij mijn vrijheid wordt afgenomen, omdat ik een bus heb die sneller kan. ?????

Niemand verplicht je om op een camping te gaan staan. Dat je niet overal kan gaan staan waar jij wil, lijkt mij evident. Als de Corsicanen dit willen reguleren is hun goed recht. Als dit betekent, dat jij met jouw wensen dan niet meer naar Corsica gaat, is geheel jouw keus. Dat ze jou je vrijheid ontnemen is een redenering vanuit een slachtofferrol.

Dat steeds weer redeneren vanuit slachtofferschap in dit soort discussies vind ik uitermate irritant. Je hebt de luxe van een camper waarom dan dit gezeur?

Ik mag met mijn bus niet meer in het centrum van Antwerpen komen, maar mij hoor je niet klagen. Wil ik naar Antwerpen, zet ik hem wel buiten die zone en anders rijd ik Antwerpen wel voorbij. Je kunt overal wel een probleem van maken. Je kunt het ook gewoon accepteren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Kubo »

@ Mickel Moen :thumbup:
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Uitgeschreven

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Uitgeschreven »

In België hebben we het systeem van gescheiden riolering.Dit betekend ,dat het regenwater in de rioolputten gaat langs de straat;het afval water en de wc lozing vanuit het huis gaat NIET in de zelfde rioolpijp.Ieder huis is of zal moeten aangesloten zijn/worden met een dure zelf te betalen scheiding- systeem ,het huis verlatende .
We betalen ons gek aan waterzuivering station !
En gij gaat het riool deksel opheffen om er uwe stront in te gieten??
Je schrijft ,ik ben als de amerikanen ,heb een grote tank.
Ik heb nog nooit een Amerikaan zijn tanken zien lozen in een riool,daar dienen dumping stations voor.
Maar ja, we gaan naar Spanje ,Portugal en Griekenland, en daar vegen we ons voeten aan alles wat we thuis niet doen.
De Fransen gaan zelf ook niet al te graag naar Corsica.Corsica is een beetje als Catalunia .
Daar zien ze dan een Nederlandse heel grote camper die hun systemen komt bevuilen en ze zouden nog moeten content zijn ook? Waaruit vloeit het ontstaan van de ecotaks denk je ? Doe zo verder en er zal niemand nog ergens kunnen vrij staan zonder een boete.
Beetje verder denken dan je neus lang is.
Wij staan ook maar zelden op een camping, maar mijn casette (ben geen amerikaan) en vuil water draag ik naar een Camping, tankstation,,dumpstation, service station en betaal er dan max 5 euro voor.
Als dat er al niet meer afkan? Jij betaald dan 5 euro voor 200 liter afvalwater, Ik voor 15 l.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Kroppie »

naar een land gaan waar de voorschriften/regeltjes je niet aanstaan is tot nu toe nog niet verplicht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door KTManiac »

Kubo schreef:@ Mickel Moen :thumbup:
Idem hier, volledig me eens! :thumbup:
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Veebee »

@ Mickel Moen :thumbup: :thumbup:
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Corsica: ecotax voor campers loopt op tot 350 euro



Bericht door Premiumliner »

Wat mij opvalt en trouwens ook irriteert is dat sommigen hier zaken benaderen vanuit hun eigen egocentrische/egoïstische ik.
“ik vind” dat je helemaal niemand belast als je een putdeksel op straat opentrekt en daar je shit in gooit want op een camping gaat het ook het riool in. Over of dat wel of niet netjes is wordt niet gesproken, evenals de hierboven genoemde kosten van rioolreiniging. Of gooit men er soms een aantal muntstukken bij die na filtering kunnen worden gebruikt om de extra kosten te dekken.
In het verleden zijn hier ook al verhalen langsgekomen over het stoppen van plastic zakken in het cassettetoilet. De kunnen daarna gemakkelijk in een plaatselijke container worden gesodemieterd.
Ook de verhalen over de rotzooi die plaatselijke bewoners er zelf van maken vind ik wel erg gemakkelijk. Alsof dat een excuus is om hetzelfde dan ook maar te doen en je eigen troep ernaast gooien. Je wilt het aantal keren niet meemaken dat ik heb gezien hoe camperaars hun afvalzak naast de vuilcontainer deponeerden omdat ie vol was. Moeten ze potverdorie maar meer containers neerzetten of vaker laten legen! Je zou ook kunnen denken: helaas… ik kan mijn afval hier niet kwijt, weet je wat, ik neem het mee en probeer het elders.
Dan over het zogenaamde “vrij staan”: als in een Gemeente toeristenbelasting (bijv. kurtax in D.) heft dan betalen alle toeristen die in hotels, pensions, B&B, campings en camperplaatsen die toeristenbelasting. De Gemeente gebruikt die gelden o.a. voor promotiedoeleinden, voorzieningen, Toeristinfo etc. Vrijstaanders delen wel mee in de vreugde maar betalen hier helemaal niets voor! Logisch dat hier tegen geprotesteerd wordt lijkt mij.
De meeste wetten, regels en regelingen komen overigens tot stand doordat in de praktijk is gebleken dat zonder deze regels en regelingen zaken verkeerd lopen. Grappig voorbeeld is de regulering rondom drones!. Neem nou ook de camperplaatsen; er zijn ergens 6 beschikbaar gekomen voor campers. Jij komt aan als zevende, alles bezet dus. Nou….. geen probleem hoor, in de hoek verderop is nog wel ruimte en daar zet ik hem dan wel neer, moeten ze maar meer plaatsen maken voor campers! Vervolgens komt nr. 8 aanrijden en denkt: als hij daar kan staan, dan kan ik er ook nog wel bij enz. enz. Omwonenden of anderen klagen hierover bij de Gemeente die handhavend optreedt en boetes uitdeelt of de camperplaats opheft of er stageld voor vraagt om te kunnen reguleren. Vervolgens komen dan de klachten over veelstenteduur en er zijn geeneens voorzieningen etc. Of, nog eigenaardiger… er zijn veel te weinig plaatsen beschikbaar. Duh… omdat jij er niet meer bij kon?
Blijkbaar geldt voor een aantal hier dat, als de eigen mogelijkheden potentieel aanwezig zijn, zij deze dan ook moeten kunnen benutten.
Ik kan me best wat voorstellen bij de ecotax van Corsica.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Plaats reactie