Tol met camper

Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Tol met camper



Bericht door Grumble »

BKp schreef: In de vergelijking: Tolweg versus RN moeten er volgens mij meer factoren meegenomen worden !!

RN:
-verhoogd risico op ongelukken met plaatselijk verkeer (voetgangers/bromfietsen/motoren/auto's)
-frustratie op twee-baans wegen met een langzame trekker of vrachtauto voor je.
-verhoogde kans op snelheid boetes. (spreek uit ervaring)
-ontelbare rotondes en drempels (om gek van te worden)
-slijtage aan met name de voorbanden (rotondes) en een hoger brandstof gebruik door stop & go.
-goedkopere brandstof bij de grote supermarkt ketens, is een plus voor de RN.

Tol weg:
-is wel duur, maar heeft niet de alle boven beschreven nadelen van de RN.
-rijden op de CC, zéér rustgevend en m.i. veiliger.
-lager brandstof gebruik, maar inderdaad duurdere brandstof
-je bent sneller in de zon gebieden
(daar wil je toch naar toe om te overwinteren, niet op een CP met de kachel aan in de winter periode)

Dus is het niet alleen maar de keuze: "snel en duur" of "langzaam en goedkoop".
In een aantal vergelijkingen kan ik je gelijk geven, maar in een aantal ook niet.
Voor mij (ons) begint de vakantie als we de voordeur achter ons dichttrekken, nadat we uiteraard het gas hebben dichtgedraait :mrgreen:
Om te beginnen ligt de topsnelheid van onze camper rond de 95 kmh, 110 als hij érg veel zin heeft, dus over het algemeen rijden we zo'n 80 kmh, dus die boetes zullen meevallen, temeer daar ik vanuit de bijrijdersstoel regelmatig op mijn snelheid wordt aangesproken dat deze te hoog zou liggen in de bebouwde kom, terwijl ik dan nog geen 50 rijd...
Uiteindelijk is het jouw (of mijn) voet op het gaspedaal en dat heeft niets met RN of Peage te maken.
Verder is het uitzicht op de RN gewoon mooier als op de Peage.
En de mate van frustratie vanwege langzaam verkeer vóór me heb ik zelf in de hand, want ik weet dat dat alleen maar slecht voor mij en mijn omgeving is, plus dat er geen meter per uur sneller om wordt gereden als ik me zit op te winden dus dat heeft al helemaal geen zin.
Maar... we zijn allemaal mensen, dus niet zwart of wit en wij willen ook wel eens een stuk peage meepakken als we willen opschieten of gaan van de peage af om te overnachten...
Dus eigenlijk telt er maar één factor mee die bepaalt of we de RN of de Peage nemen: Waar hebben we zin in?
Vrijheid blijheid, nietwaar? :cheers:
Laatst gewijzigd door Grumble op za 11 apr 2015, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Tol met camper



Bericht door toine-s »

BKp schreef:
Frans-K schreef:zo lezende is iedereen er mee eens. Het is een kwestie van zoeken naar de beste oplossing. Wil je snel rijden, dan neem je de betaalde snelweg = tol betalen. Of je neemt de "N" wegen, kost wat meer tijd, maar dan zie je ook meer. Tevens is de brandstof goedkoper, dan bespaar je weer geld.
Dus is het "snel en duur" of "langzaam en goedkoop". En dat zal jet ook wel in Duitsland zo worden. Voor Zwitserland kan je de zelfde berekening maken. Betalen of langzaam.
:mrgreen:
In de vergelijking: Tolweg versus RN moeten er volgens mij meer factoren meegenomen worden !!

RN:
-verhoogd risico op ongelukken met plaatselijk verkeer (voetgangers/bromfietsen/motoren/auto's)
-frustratie op twee-baans wegen met een langzame trekker of vrachtauto voor je.
-verhoogde kans op snelheid boetes. (spreek uit ervaring) zie boven :-B
-ontelbare rotondes en drempels (om gek van te worden) inderdaad :crazy:
-slijtage aan met name de voorbanden (rotondes) en een hoger brandstof gebruik door stop & go. of niet, op tol rij ik 120, op rn 80km/u
-goedkopere brandstof bij de grote supermarkt ketens, is een plus voor de RN. en meteen verse vis, cote de boeuf, kaasjes en pate halen
- er valt veel meer te zien en beleven

Tol weg:
-is wel duur, maar heeft niet de alle boven beschreven nadelen van de RN.
-rijden op de CC, zéér rustgevend en m.i. veiliger.
-lager brandstof gebruik, maar inderdaad duurdere brandstof
-je bent sneller in de zon gebieden
(daar wil je toch naar toe om te overwinteren, niet op een CP met de kachel aan in de winter periode)

Dus is het niet alleen maar de keuze: "snel en duur" of "langzaam en goedkoop".
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Tol met camper



Bericht door Grumble »

Die "verhoogde kans op snelheid boetes" heb je toch zelf in de hand, dus dat kan ik nauwelijks een afweging noemen. :roll:
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente

Re: Tol met camper



Bericht door BKp »

@Grumble,
Je hebt helemaal gelijk, mijn "vakantie" begint ook op het moment van vertrekken.(in de zomer)
Maar als we aan het eind van het jaar (vaak onder slechte weersomstandigheden) vertrekken om te "overwinteren" beschouwen we de reis v/v niet als vakantie.
Dan willen we zó snel mogelijk in warmere oorden of weer thuis zijn.
Daarbij komt, (en dat krijg jij ook nog wel) als je al een jaar of 20 naar het zuiden trekt, de eerste jaren via RN, je het allemaal wel een keer gezien hebt, en ik echt niet kan genieten van alle drempels en rotondes.

En wat de bekeuringen betreft, daar heb je ook gelijk in, je geeft per slot van rekening zelf gas.
De laatste terug reis (februari 2015) van uit Zuid Spanje, tegen onze gewoonte in besloten de navigatie in te stellen op de kortste route naar huis,
we wilden zien waar de navigatie ons langs zou leiden.
Dat betekende dwars door de binnenlanden van Spanje en Frankrijk.
Ik durf te stellen dat ik in principe me aan de verkeersregels probeer te houden.
Toch kreeg ik na 14 dagen "twee" bekeuringen uit Frankrijk thuis gestuurd,
één van gecorrigeerd 59 km/h en één van gecorrigeerd 53 km/h. ( € 80 en € 30 )
Ik heb de flitspalen via Google Eart opgezocht, (kon het niet geloven), ze stonden er echt voor en na een klein gehucht met misschien 10 woningen links en rechts.
Ik heb dorpsnaam en/of de snelheid borden totaal gemist.
Dat risico loop je niet op de Tolweg !.
Rijpstra
Berichten: 9
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 10:59

Re: Tol met camper



Bericht door Rijpstra »

[quote=
Maar de laatste jaren gaan we tolvrij op de Tomtom, ipv in 14 uur pure reistijd kost het ons nu 17 uur,

Ben[/quote]
Hi..., maak dat de kat maar wijs, dan. :)
Als ik op de tomtom zie 4 uur reistijd dan komt er al minimaal 1.5 uur bij zónder tol! Vaak 2 uur.
Als ik de door mij gewenste onderwerp, niet vind, zal ik zelf even posten voor "wérkelijke tolkosten"!

Mvg.
Rijpstra
Berichten: 9
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 10:59

Re: Tol met camper



Bericht door Rijpstra »

Hi weer, ik zie dat ik op deze draad prima mijn globale berekening kan loslaten over de WERKELIJKE KOSTEN tussen 'Peage' en RN'.'

Wij zijn zelf nu ongeveer zo'n 6 jaar aan het camperen met een wit-met-blauwe-onderkant Fiat Ducato 2.5 ltr/turbo, vast bedje. Met beschilderde waterbubbles en een schildpad omdat onze hobby een zeewatervijver is, waarvoor wij, voor de pret en zon, 2x per jaar een maandje naar de Middellandse zee gaan. Eerder ook een 3 tal jaren naar Bretagne, maar daar moest je dan altijd rekening houden met eb en vloed, want ik verzamel visjes voor onze vijver.
Is genoeg info hier over tol en de tarieven, maar nergens vind ik een serieuze uitgewerkte VERGELIJKING in de brandstofkosten.

Wanneer ik op een bepaald traject tot de conclusie kom dat de TOL mij € 50,00 kost....., maar er tegenover staat dat ik 2 uren langer aan het rijden ben, dan betekent dan weer dat ik extra brandstofkosten verbruik!
En deze 2 uur is in de praktijk, merk ik, vaak nog langer omdat je gauwer de neiging hebt even te pauzeren of te winkelen tussendoor!
Maar ruim 2 uur de motor laten draaien, met steeds wisselende snelheden, kost mij ook mínimaal 16-20 liter brandstof! À € 1.30 is al minstens € 20,00...!
Dan kost tolrijden mij dus nog maar € 30,00 op dit traject! Ik schat dit in de praktijk zelfs op 50% van de werkelijke tolkosten.

Heeft iemand daar ook berekeningen over, dan horen wij ze graag!

Ook dit heeft geholpen:
RN:
-verhoogd risico op ongelukken met plaatselijk verkeer (voetgangers/bromfietsen/motoren/auto's)
-frustratie op twee-baans wegen met een langzame trekker of vrachtauto voor je.
-verhoogde kans op snelheid boetes. (spreek uit ervaring)
-ontelbare rotondes en drempels (om gek van te worden)
-slijtage aan met name de voorbanden (rotondes) en een hoger brandstof gebruik door stop & go.
-goedkopere brandstof bij de grote supermarkt ketens, is een plus voor de RN.

Tol weg:
-is wel duur, maar heeft niet de alle boven beschreven nadelen van de RN.
-rijden op de CC, zéér rustgevend en m.i. veiliger.
-lager brandstof gebruik, maar inderdaad duurdere brandstof
-je bent sneller in de zon gebieden
(daar wil je toch naar toe om te overwinteren, niet op een CP met de kachel aan in de winter periode)
Mvg, Jan en Lia uit Zoetermeer
Gebruikersavatar
wiwiwes
Berichten: 716
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:06
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tol met camper



Bericht door wiwiwes »

Je moet het beste van beide kiezen, ik ga deze zomer vanaf Arras de RN volgen tot aan Vierzon en dan de snelweg (gedeelte tolvrij en een gedeelte tol) naar de Vielhatunnel om zo via de Ebrodelta na Barcelona aan de kust te komen.
Kosten een kleine €50,- aan tol met mijn camper in klasse 3 met kleine aanhanger.
Als ik via de route over Lion zou gaan kost mijn dat tot aan de Spaanse grens een dikke €200 kosten in klasse 3.
Kijk dan vermijd je wel Parijs maar die pak ik in de avond, en dan is het wel te doen.
Zoveel mensen zoveel wensen, ik geef alleen aan dat je flink kan besparen door soms een stukje RN te pakken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p
Berg-Keuntje
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 19:14
Locatie: Oirsbeek

Re: Tol met camper



Bericht door Berg-Keuntje »

@Rijpstra,
Je hoeft niet te rekenen. Of je rijd de tolweg of je neemt de RN. Je kunt zelf bepalen wat je uit wilt geven.
Al die voorbeelden brengen eigenlijk niet veel. Tenminste niet voor mij . Men weet dat de RN langer duurt en meer brandstof verbruikt.
Binnenkort Mercedes Benz Viano 3.0 Marco Polo
Rijpstra
Berichten: 9
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 10:59

Re: Tol met camper



Bericht door Rijpstra »

[quote=" ik geef alleen aan dat je flink kan besparen door soms een stukje RN te pakken.[/quote]
dank.

@ Berg-Keuntje "Je hoeft niet te rekenen."
Hoeft niet. Maar ik wil wel! Als ik dubbel zo duur uit zou zijn door binnendoor te rijden, zou ik dat willen weten... en me misschien bedenken.
Nu wéét ik waar ik over oordeel! :mrgreen: ;)
Vaak het probleem in de wereld: Mensen oordelen vaak over zaken waar ze niks vanaf weten....

Mvg.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Tol met camper



Bericht door ducati 900 »

Rijpstra schreef:
Wanneer ik op een bepaald traject tot de conclusie kom dat de TOL mij € 50,00 kost....., maar er tegenover staat dat ik 2 uren langer aan het rijden ben, dan betekent dan weer dat ik extra brandstofkosten verbruik!
En deze 2 uur is in de praktijk, merk ik, vaak nog langer omdat je gauwer de neiging hebt even te pauzeren of te winkelen tussendoor!
Maar ruim 2 uur de motor laten draaien, met steeds wisselende snelheden, kost mij ook mínimaal 16-20 liter brandstof! À € 1.30 is al minstens € 20,00...!
Dan kost tolrijden mij dus nog maar € 30,00 op dit traject! Ik schat dit in de praktijk zelfs op 50% van de werkelijke tolkosten.
Mijn camper neemt 1 op 4,5 a 1 op 5 of ik nou 1 of 15 uur rij.
Daarbij komt het verschil in brandstofprijs, afgelopen jaar kostte een liter aan de Payage €0,97 terwijl dat bij de grote supermarkten rond de € 0,83 lag.
Dus als mijn camper dan in het ongunstigste geval 0,5 liter per kilometer meer neemt dan wordt dat meer dan gecompenseerd door de goedkopere brandstofprijs.
Overigens neemt mijn camper op de snelweg 1 op 4,5 omdat ik dan 120 rijd want als je wat doet dan moet je het ook goed doen, en op de RN kom ik altijd rond
de 1 op 5 uit, dus puur om het geld is de RN al gunstiger.
Daarbij komt dat wij de RN vele male relaxter vinden rijden dan de Payage, je zit niet met die vrachtwagens links en rechts, hooguit eens een boer op een trekker af en toe.
Door schoolvakanties zitten we vaak met het rijden op drukke dagen, tot zwarte zaterdagen aan toe.
Dan staat bijna heel Frankrijk stil (op de Payage) vooral voor de tolporten maar wij kunnen dan lekker doorrijden op de RN.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tol met camper



Bericht door hurktoilet »

Als wij door willen rijden om verder weg rond te trekken, pakken we dus wel de snelweg, maar voor pauzes gaan we dus wel even naar een leuker plekje van de snelweg af. Goedkoper tanken, vers stokbrood, meer pauzegevoel en dan alleen stoppen om te stoppen, en toch weer vlot door kunnen rijden, het beste van twee werelden :idea:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Berg-Keuntje
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 19:14
Locatie: Oirsbeek

Re: Tol met camper



Bericht door Berg-Keuntje »

@Rijpstra,
Ik weet wat duur en wat goedkoop rijden is – 15 jaar naar Zuid Frankrijk gereden naar ons 2e huis. Probeer het uit: heenreis tol – terug reis een alternatief en je weet wat je betaald hebt.
Binnenkort Mercedes Benz Viano 3.0 Marco Polo
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Tol met camper



Bericht door Hymer572 »

Ik heb een mooi kastje achter de voorruit hoef je niks te betalen bij de tol .
Het bedrag zie je pas als je waarschijnlijk een prima vakantie hebt gehad.

En zoals hurktoilet zegt af en toe er af voor een pauze o.i.d en dan er weer de tolweg op of toch maar tussendoor.

Ik ben zeker geen big spender en allergisch voor alles wat extra betalen betreft.
Maar naast tijdwinst rijdt je toch over mooie tolwegen die zat gekost hebben dat dan weer wel.
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Tol met camper



Bericht door chrisvanlaar »

Hymer572 schreef:Ik heb een mooi kastje achter de voorruit hoef je niks te betalen bij de tol .
Het bedrag zie je pas als je waarschijnlijk een prima vakantie hebt gehad.

En zoals hurktoilet zegt af en toe er af voor een pauze o.i.d en dan er weer de tolweg op of toch maar tussendoor.

Ik ben zeker geen big spender en allergisch voor alles wat extra betalen betreft.
Maar naast tijdwinst rijdt je toch over mooie tolwegen die zat gekost hebben dat dan weer wel.
Kastje heb ik ook, en pakken af en toe ook een stuk tolweg.
Mijn vakantie begint pas als ik de grens over ben. Dat komt omdat ik het hele jaar veel in NL rond rij voor mijn werk.

Als je al het moois wat je voorbij rijd moet bezoeken en bekijken, dan kom je niet verder dan 100km in een paar weken, dus je moet selectief zijn.

Chris
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
Plaats reactie