Brandstofpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Brandstofpomp



Bericht door hwendt »

hallo vrienden,

Zoals beschreven in Off-Topic is mijn camper in Frankrijk achtergebleven met een defecte brandstofpomp. Bij de garage vroegen ze even 2000 Euro en dan kon hij daar gerepareed worden. In overleg met ANWB ( perfect geholpen ) ben ik met een leenauto naar huis gegaan en mijn camper is inmiddels onderweg heb ik begrepen.

Ik zoek dan ook info over een brandstofpomp. Ik heb 2 rechter handen, is het zelf te doen wea kost een ruilpomp, of waar is een normaal redelijk dieselgarage welke de pomp kan vervangen Omgeving Heerhugowaard.

Heeft u info voor mij dan maakt u mij gelukkig, mag ook naar mijn PB box uiteraard

Het gaat om een 2,5 turbodiesel Peugot J5 van 1993.

Groetjes Hugo
Freebird
Berichten: 249
Lid geworden op: do 27 jan 2005, 2:39
Locatie: Zuidwolde (Dr.)



Bericht door Freebird »

Hugo, ik weet niet wat een ruilpomp kost, en ik weet ook niet wat er met de huidige aan de hand is.
Maar ik heb voor jaren terug last gehad dat in de brandstofpomp gasolie lekte naar de smeerolie, m'n motoroliepeil steeg langzaam en werd nogal dun.
Ik ben toen met de pomp naar een gespecialiseerd bedrijf gegaan, en heb hem laten repareren, plus het, noodgedwongen, opnieuw afstellen.
Ik ben er de hele tijd bijgebleven, uiteindelijk was ik kwa kosten ongeveer de helft kwijt ten opzichte van een ruilpomp, de pomp was namelijk prima, alleen de afdichtingen zijn vervangen.
Grootste deel van de kosten was het afstellen, ze willen de kosten van de dure apparatuur er weer uit hebben en dat kan je in de kosten wel zien.

Rudi
-- MECHANICALLY INCLINED --
---- i screw up everything ! ----

_____ Afbeelding _____
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Bedankt Freebird. Ik zal nog even beschrijven wat er gebeurde.

Ik stond stil en wilde een stukje achteruit rijden. Er ontstond een enorme rookwolk naast mijn camper. Bij het uitstappen rook ik pure diesel dus het was eigenlijk geen rook maar brandstof.
De volgende dag bij het starten blauwe rook van vermoedelijk onverbrande diesel uit de uitlaat en na 1 minuut een klein rookwolkje uit de uitlaat. Meer dan normaal, maar daarna nog wel 20 km naar een garage gereden zonder dat ik aan trekracht oid moest inleveren. Alle verstuivers zijn er uit geweest, compressie gemeten en dat was allemaal perfect. Conclusie van de Franse garage brandstofpomp en kosten incl onderzoek 2000 Eurotjes.

Misschien een kenner die deze klacht herkend

Hugo
Jan Vermaning
Berichten: 2634
Lid geworden op: zo 09 mei 2004, 21:38
Locatie: Apeldoorn



Bericht door Jan Vermaning »

Hallo Hugo, mischien kan je wat met onderstaande links.

http://www.spaarnestad.nl/
http://www.onderdelenzoeker.nl/

Groeten,
Jan
alex1275
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:20
Locatie: idaerd



Bericht door alex1275 »

stond de distributie nog welop tijd ,kan zijn dat toen je achteruit reed de riem een tand is versprongen
onderweg met een peugeot j9 met zonneschijn en regen
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

inderdaad alex, dit is een mogenlijkheid, en er zijne rnog wel meer.

Dus Hugo het is zeker een verstandige zet dat je hem terug naar nederland laat slepen, en er hier door een dealer of weet ik veel wie naar laat kijken.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

uiteraard allemaal bedankt voor jullie opmerkingen en mailtjes. Kom je nog wat te weten of hoor je wat dan graag nog een berichtje

Hugo
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

BVrijdag was einedelijk mijn camper weer klaar. Kon hem om 16.00 uur ophalen en ben gelijk even een rondje van 10km wezen rijden.
Gelukkig alles weer in orde. Geloof mij de spanning van de afgelopen weken kwam er even uit en ik moest een traantje wegpinken dat alles het weer deed. Ik heb een 1993 Peugot Pilot van 635 en is toch nog 17000 Euro waard dus voor mij heel veel geld, en voor wie is dat niet ?

Vrijdagavond 18.00 uur heel de camper ingeladen en we zouden ook een weekend weg gaan. Bij Almere even stoppen en tanken en toen...... einde reis... precies het zelfde als waarmee mij vakantie was geeindigd veel rook ,onverbrande diesel en stoom en de campers sloeg af en wilde niet meer starten.. Lang verhaal kort te maken om 3.30 waren we weer thuis met de camper en deze staat nu voor de deur met een vastzittende motor... uit kwaadheid zijn we wel zaterdag en zondag weggegaan met de personen auto o.a vissereijdagen in Den Oever maar mijn gedachten zijn konstant bij die klote camper..

Aan de andere kant weten we nu dus wat het is,,, een rotte koppakking daarom wil hij niet starten omdat de cilinders zijn volgelopen met koelvloeistof. Dat was het dus vermoedelijk al meteen maar die Franse ongeintresseerde garagehouder had mijn camper onderzocht en zei dat het de brandstofpomp was.. ja ja mooi niet dus.

Je begrijpt ik heb gewoon een klote weekend gehad en raak de gedachten aan die camper maar niet kwijt...

Dinsdag slepen ze hem weg en gaan de koppakking vernieuwen. Weer 600 euro.....

Ik ga al denken aan het huren van een carravan oid want ik ga naar het palingfeest..... grr grr grr komen zal ik...

Groetjes Hugo

( Wordt vervolgt )
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Hoi Hugo,

Dit is zwaar k.... Maar je, dat kan nu eenmaal gebeuren, ik heb in het verleden ook noal eens een kapotte koppakking gehad met mijn personenwagens (allemaal "oudjes" :roll: )
Deze FIAT dieselmotoren staan echter niet bekend om "kapotte koppakkingen", maar ja, zoiets kan nu eenmaal gebeuren.
Ik neem aan dat je hem bij een gerenormerd garagebedrijf laat repareren?
Wel belangrijk, de kop moet voor het plaatsen gevlakt worden en na een paar honderd kilometer even nagetrokken worden.
Ik ieder geval beter dan een kapotte brandstofpomp, moet je maar denken.
Als de kop er tochaf gaat zou je kunnen overwegen om gelijk de distributieriem (en spanrol) te laten vervangen, gaat in een moeite door en kost je dan beduidend minder omdat de boel toch open ligt. (wel even goed afspreken...! Niet accoord gaan met "vast tarief" hiervoor natuurlijk)
Misschien is je riem pas vervangen, dan moet je deze tip maar niet als ontvangen beschouwen natuurlijk.
Succes ermee en denk bedenk maar de afschrijving van een nieuwe camper vele malen hoger ligt dan die enkele reparatie en extra onderhoud die je nu zo nu en dan tegenkomt. Maar het blijft k..... :wink:

Groet, Willem
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Willem bedankt voor je intresse. Ja de camper was wel bij een goed bedrijf gerepareerd. Echter moest de brandstofpomp bij een speciaal bedrijf worden nagekenen en ook deze kwamen aan met de twijfel of het wel de brandstofpomp was....... Omdat hij er toch uit lag inderdaad de nodige zaken gereficeerd en nagekeken. Vervolgesn bij het 1e bedrijf de pomp er weer ingezet. Omdat ik eerst 70 km heb gereden voordat pas opnieuw de stoomwolken uit de camper vlogen was het helaas niet voorspelbaar.OOk niet vor de garage welke de pomp er uit en er weer ingezet heeft.
het is vermoedelijk de pakking welke tussen een cilinder en een waterkanaal inzit en deze zou mogelijk weggebrand zijn. Is vermoedelijk heeeeel klein begonnen en als zodainig niet herkenbaar geweest. Ik heb er zelf bijgestaan dat men de compressie heeft doorgemeten en geen bijzonderheden heeft aangetroffen.

Ok zaak wordt vervolgt en ik heb er hoofdpijn van....

:twisted: Hugo
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

hwendt schreef:..........Willem bedankt voor je intresse. Ja de camper was wel bij een goed bedrijf gerepareerd........
Ok zaak wordt vervolgt en ik heb er hoofdpijn van....

:twisted: Hugo
Ho Hugo,

Bedankt voor je heldere uitleg, maar ik bedoelde eigenljk de nieuwe reparatie (koppakking vervangen). Heb je overheen gelezen denk ik. Inderdaad had ik nog willen vragen of men e compressie wel had opgemeten, maar je was me daar al in voor :?
Ik heb net een nieuwe (gereviseerde) versnellingsbak moeten plaatsen, differentieel lagers waren eruit gelopen en pris-as lager bleek totaal versleten.... Ook de koppeling was naar zijn mallemoer. Kostte me ruim € 2100,-- Daaaaaaag vakantiegeld.....
Maar goed, nu is de Hymercamp weer 100%. Afschrijving op een nieuwe zou in een jaar meer geweest zijn dan deze eenmalige kosten denk ik dan maar weer. Maar het blijft altijd even slikken. :wink:
Succes ermee, Willem
peter sprinter
Berichten: 1673
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 12:38
Locatie: tilburg



Bericht door peter sprinter »

Hymercamp1 schreef:Hoi Hugo,

Dit is zwaar k.... Maar je, dat kan nu eenmaal gebeuren, ik heb in het verleden ook noal eens een kapotte koppakking gehad met mijn personenwagens (allemaal "oudjes" :roll: )
Deze FIAT dieselmotoren staan echter niet bekend om "kapotte koppakkingen", maar ja, zoiets kan nu eenmaal gebeuren.
Ik neem aan dat je hem bij een gerenormerd garagebedrijf laat repareren?
Wel belangrijk, de kop moet voor het plaatsen gevlakt worden en na een paar honderd kilometer even nagetrokken worden.
Ik ieder geval beter dan een kapotte brandstofpomp, moet je maar denken.
Als de kop er tochaf gaat zou je kunnen overwegen om gelijk de distributieriem (en spanrol) te laten vervangen, gaat in een moeite door en kost je dan beduidend minder omdat de boel toch open ligt. (wel even goed afspreken...! Niet accoord gaan met "vast tarief" hiervoor natuurlijk)
Misschien is je riem pas vervangen, dan moet je deze tip maar niet als ontvangen beschouwen natuurlijk.
Succes ermee en denk bedenk maar de afschrijving van een nieuwe camper vele malen hoger ligt dan die enkele reparatie en extra onderhoud die je nu zo nu en dan tegenkomt. Maar het blijft k..... :wink:

Groet, Willem
ik heb een tijdje geleden ook een kapote koppakking gehad, en
de kop hoefde toen niet gevlakt te worden omdat ze hem
koud gedemonteerd hadden.
Ik rij nu alweer ruim 3 maanden rond, en geen centje pijn,
dus de kop vlakken is niet altijd nodig.

Als mijn motor dusdanig kapot gaat dat er bv dik 2000 euro
werk aan komt, laat ik hem niet meer maken, maar koop een
motor uit een schade bus met weinig kilometers erop.
Zo'n blok kost dan +- 2500 euro, en dat is dan veel beter
want ook de brandstofpomp heeft dan niks geleden.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Ja dat dacht ik ook Peter. Ik ben al aan het rondvragen geweest en zal ook nog wel op internet gaan zoeken maar de laatste berichten waren: Let op...

gereviseerde motor 5000 Euri en en uitbouwen 1500 euro........6500 euro totaal. Is natuurl;ijk maar 1 bedrijf geweest en deze denken dat ik gestoord ben maar het is wel veel geld ...


Hou julie op de hoogte

Hugo
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Mee eens Peter wat de kosten betreft als het de motor beterft, echter een versnellingsbak is andere koek.
Een cylinderkop dient in principe ALTIJD gevlakt te worden bij het verwijderen en opnieuw monteren heb ik geleerd. Koud (=minstens 12 uur stilgestaan) of warm....
Het gaat inderdaad vaak goed zonder te vlakken, maar als het fout gaat ben je mooi in de aap gelogeerd. Vlakken kost maar een paar centen bij een revisiebedrijf. Gebeurt op de vlakbank.
Trouwens je hebt nog steeds niet geantwoord op mijn vraag waar je orgel gebleven is en waarom je zo veranderd bent qua uiterlijk 8)

Groet Willem :wink:
Plaats reactie