Hymer b745 douchekraan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
massai
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 13:31

Hymer b745 douchekraan



Bericht door massai »

Hoi, ik heb een probleem met de douchekraan in een Hymer B 574 2003. Na wat topics gelezen te hebben denk ik dat het aan de microschakelaar ligt. De pomp wordt iig niet geactiveerd als ik de kraan gebruikt. Ik wil het graag even doormeten voordat ik een schakelaar ga bestellen, maar hoe doe ik dat? Hoort hier 12v op te staan of is het een relais? (heb er echt geen verstand van verder) :-B

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

thanx!
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hymer b745 kraan douche



Bericht door isoplus »

Op een van de draden staat 12 volt dus even meten. Heb je geen meetapparaat dan hou je de beide draden tegen elkaar, gaat de pomp dan lopen dan heb je de storing gevonden(het kraan contact). Meestal, in geval van een dompelpomp, schakelt dit contact de pompspanning direct naar de pomp, er zit nog wel een zekering en meestal nog een schakelaar voor de pomp tussen(EBL en bedieningspaneel).
Als de andere kranen het nog wel doen is het wel zeker dat het kraancontact de boosdoener is.
massai
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 13:31

Re: Hymer b745 kraan douche



Bericht door massai »

Hoi,

ik meet bij de schakelaar geen 12v. De andere kranen doen het wel. Als ik water uit de douchekraan wil hebben dan moet ik eerst een andere kraan aanzetten. Kan het zijn dat het probleem dan 'verder weg' zit? Dus dan zou ik de kraan verder moeten demonteren door de grote zwarte ring te verwijderen? Ik lees namelijk ook topics waarbij er sprake is van een kabelbreuk?

:thumbup:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Hymer b745 kraan douche



Bericht door TestCase »

Contacten/draden al kortgesloten? Nog geen water dan heb je ergens onderweg kabelbreuk of los contact. Dat wordt zoeken helaas en proberen uit te vogelen hoe en waar die bedrading loopt.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
massai
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 13:31

Re: Hymer b745 kraan douche



Bericht door massai »

Hey guys,

tis gelukt. Viel gelukkig mee. Heb alles losgeschroefd en het waren inderdaad de contacten die het probleem veroorzaakten. Beetje wd40 erop en het werkt weer. Hier nog een paar foto's zodat iedereen kan zien hoe het er van binnen uitziet.

Thanx again!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Hymer b745 douchekraan



Bericht door Eura1 »

Ik zou eens met een nagelvijl door de contacten gaan , gewoon even opschuren .
Grtz
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hymer b745 douchekraan



Bericht door Arie55 »

En plaats een relais in de draad die naar de pomp gaat. Nu gaat die pakweg 5A door dat kleine schakelaartje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie