Waterpomp uitschakelen na gebruik?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door Zonneke »

Kwam deze vraag elders tegen en het juiste antwoord , als dat er is , is me niet bekend .
Laat je de waterpomp voortdurend onder spanning staan of schakel je deze enkel in bij gebruik ?
Blijft de pomp druk zetten op de leidingen wanneer deze niet meer draait ?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Waterpomp



Bericht door macfocus »

Uitgaande van een drukpomp?
Die laat je aanstaan (er zit tenslotte een drukschakelaar in), maar je kunt hem uiteraard uitzetten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Waterpomp



Bericht door appellover »

Drukpomp staat bij mij altijd aan,gaat uit als ik thuis voor de deur sta.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Waterpomp



Bericht door Charles Franconi »

Bij drukpomp altijd uit. 1 x keer gehad in onze Fiat bus dat er een slang lek raakte s‘nachts. Doorgegaan met pompen tot de tank leeg was. Gelukkig stond ie achterover zodat het grotendeels onder de achterdeuren weer wegliep, maar vrolijk word je er niet van.

En met de huidige camper met 500 liter tank geen risico lopen, dus uit.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door de Jonckheer »

Bij ons staat de hydrofoor altijd aan, behalve in de stalling maar ook dan vergeet ik hem wel eens. Omdat ik alle waterleidingen heb aangelegd met die welke ook gebruikt worden voor vloerverwarming en de aanwezige slangen naar de kranen dezelfde zijn als thuis en we thuis ook niet de druk van de leidingen afhalen ben ik er niet bang voor. Na inmiddels 13 jaar zonder 1 lekje heb ik daar ook reden voor dacht ik zo.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8673
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door seth_space »

Als we hem stallen voor een paar dagen of langer dan gaat hij uit. Let vooral op met lege watertank ( bij stallen niet ongewoon) als hij lucht pakt blijft hij draaien.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door Zwerfsteen »

Wij zetten de drukpomp tijdens het rijden en tijdens koude winternachten uit.
Ooit een keer in de winter al het water verloren doordat de vorstbeveiliging was aangesproken ondanks dat verwarming, ook in de dubbele bodem aan was en een keer tijdens een rit in Marokko waar de keukenkraan open was gegaan doordat we in een flink gat reden wat niet meer te ontwijken was.
Omdat het de keukenkraan was hoorden we het direct waneer het in de badkamer was gebeurd waarschijnlijk niet.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
elman
Berichten: 30
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 8:47

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door elman »

De drukpomp staat bij ons, bij gebruik van de camper, altijd aan.
Zet hem aan het begin van het seizoen, met water in de tank wel bewust uit als de boel op druk is, om een dag later weer in te schakelen.
Als de pomp niet aanslaat is er geen drukverlies en waarschijnlijk ook geen lekkage.
dromer
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 mar 2007, 20:48

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door dromer »

hey,
in ons geval: pomp aan behalve bij langere afwezigheid (wandeltocht of winkelen, iets bezoeken...)en s'nachts.
ik weet het, meer voor de gemoedsrust dan iets anders, maar het is een kleine moeite (gewoonte).
bij het terug opzetten ook altijd blij dat pomp niet aanslaat, dus watervoorziening ok!
Men zal maar terugkomen na een flinke tocht, moe en kapot, en uw kamper aantreffen onder water, vandaar...
vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door Cee Pee »

Als de camper in de schuur staat en de tank is leeg dan staat de pomp uit anders altijd aan.
Bij een goede installatie zie ik geen reden om het anders te doen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door TestCase »

Er is geen juist/goed antwoord.
Bij ons thuis, is ook stalling, altijd uit. Onderweg wanneer we de hele dag weg van de camper zijn ook uit voor gemoedsrust maar dat vergeet ik nog wel eens.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door Janpinz »

Kennelijk moet je eerst een rampje meemaken..ik denk er zelden aan, staat al 16 mnd aan. 😱
Toch maar eens in het lijstje opnemen: kk op gas, sleutel mee, open wat open kan, dicht wat dicht moet, pomp uit, deur op slot.. :cheers:
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door isoplus »

Wij hebben een dompelpomp en die werkt direct via de kraancontacten ( een naar en onderhoudsgevoelig systeem).
Het is echter wel "fail-safe", immers als de kranen dicht staan gaat de pomp niet lopen en als er ergens een draadje los raakt gaat de pomp ook niet lopen. Dat er een kraan open gaat terwijl er niemand in de camper is lijkt mij onwaarschijnlijk, de kranen open zetten vergt enige kracht.
Dus wij zetten de camper weg ( bijna dagelijks in gebruik, ook in de winter) met de watertank gevuld en de pomp aan.
In de vorstperiode blijft de verwarming aan op 6 graden +.

Als ik een membraampomp zou hebben schakelde ik die af tijdens niet aanwezig zijn in de camper, ik heb daar bij een USA-camper al eens 4oo liter onder de deur uit zien lopen, dat wil je niet!
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2427
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Waterpomp uitschakelen na gebruik?



Bericht door pepon »

Dompelpomp schakelaar staat eigenlijk altijd aan op het display.
Als we de camper niet gebruiken gaat de 12 volt schakelaar op uit, dus dan ook geen probleem met de pomp.
In de stalling (thuis) gaat alles op uit.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Plaats reactie