Noodreparatie koelslang

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Noodreparatie koelslang



Bericht door tobe1966 »

Wat zij je mogelijkheden om een nood reparatie onderweg uit te voeren als je een kapotte/ gescheurde koelslang hebt?
Bestaat er een soort ducktape die bestand is tegen de druk, vocht en temperatuur?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door dedruivenplukker »

Je hebt rescue-tape of vulkaniserende tape voor noodreparaties, die kan tijdelijk werken, maar ook niet.
https://www.amazon.com/Rescue-Tape/dp/B01IZVHZJY
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door Kroppie »

als je een slang al voor vertrek niet vertrouwd, dan kun je hem beter thuis nog vervangen, of op zijn minst een reserve slang daarvoor halen, alle plakmiddeltjes is mijl op zeven, met kans op meer schade.

een slang ploft niet zomaar dat zie je laaaang van te voren aankomen, en je laat je reis toch niet afhangen van een plakband met een zeer twijfelachtige werking.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door bupozaanstad »

Jos ik heb bij mijn oude LT28 ook een keer een "geplofte" koelwaterslang gehad en met zelfvulkaniserende tape de boel gedicht, met deze nood reparatie ben ik toen ruim 1800 kilometer naar huis gereden waar ik de slang heb vervangen. Het spul werkt voor nood zeer goed en zonder ga ik niet meer op reis ;-)
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door Janpinz »

En als je de dop in standje 1 zet, wordt er ook geen druk opgebouwd.
Kan nét t verschil maken...!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door Kroppie »

klopt, maar slang op tijd vervangen kan ook net het verschil maken......

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door Bas vd laar »

Zoals hierboven gezegd: Vulkaniserende tape, wonderlijk spul en erg sterk.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door de Jonckheer »

Slangen kunnen zomaar opeens ploffen. Als er plotseling binnenin een canvasbreuk optreed gaat ie kort daarna kapot. Natuurlijk bestaan er slangen die nooit stuk gaan maar die zijn óf niet verkrijgbaar voor jouw auto óf erg duur. Ik weet van stadsbussen waar Teflon slangen in werden gemonteerd om te voorkomen dat ze plotseling stil zouden vallen door een kapotte slang. Dat preventief vervangen is leuk maar wanneer? Op datum of kilometers of allebei? Ik zou het niet weten en om nou klakkeloos slangen te gaan vervangen waar niks aan te zien is . . wie doet dat? Ik niet in ieder geval . .
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door Hoofdnoorman »

Je haalt een binnenband voor bromfiets. Vaak gratis bij de fietsenmaker.
Slang er af, binnenband er in en omslaan aan de buitenkant, Slang monteren en alles is weer dicht. Eventuele scheur even extra tapen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nood reparatie koelslang



Bericht door Aloys »

Kroppie schreef:
do 06 aug 2020, 20:01
Als je een slang al voor vertrek niet vertrouwt, dan kun je hem beter thuis nog vervangen, of op zijn minst een reserve slang daarvoor halen, alle plakmiddeltjes is mijl op zeven, met kans op meer schade.
Ik moet dan wel bekennen dat ik de afgelopen 8 jaar nog nooit naar slangen heb gekeken. Zitten die onder de motorkap? :eh:
Dat doen ze toch wel bij een beurt?

Sinds mijn digitale dashboard aangeeft hoe de oliestand is kijk ik vrijwel nooit meer onder de motorkap... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Noodreparatie koelslang



Bericht door Bob Diesel »

volgens enkelen zie je dan dat je niet alleen daar
maar beter de camper preventief kan vernieuwen/vervangen

ik heb dan ook jaren lang overal splinternieuwe campers klaar staan onder weg
tot nu toe nog niet nodig gehad :mrgreen: :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Noodreparatie koelslang



Bericht door Aloys »

Zonder flauwekul, het enige wat ik de afgelopen jaren onder de motorkap heb gedaan is de lamp in de rechter koplamp vernieuwen.
Dat betekende dus: de hele zooi uitbouwen aan de hand van een YouTube-filmpje...
Mijn oliepeil is bijna altijd 80%, 4 van de 5 blokjes op het dashboard. Die zie ik elke keer wanneer ik de motor start.
Moet ik dan nog meer controleren?

Ik schrijf dit omdat ik vermoed dat meer dan de helft van de camperaars vrijwel niets doet onder de motorkap. Dat laat men dan wel aan de garage over.
Misschien eens een enquête over houden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Noodreparatie koelslang



Bericht door Kroppie »

ik doe al het onderhoud en reparaties aan mijn auto,s en aan die van veel andere mensen zelf, en kom dan wel eens dingen tegen waarvan ik denk, da,s precies op tijd geweest.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Noodreparatie koelslang



Bericht door de Jonckheer »

Aloys schreef:
vr 07 aug 2020, 7:00
Zonder flauwekul, het enige wat ik de afgelopen jaren onder de motorkap heb gedaan is de lamp in de rechter koplamp vernieuwen.
Dat betekende dus: de hele zooi uitbouwen aan de hand van een YouTube-filmpje...
Mijn oliepeil is bijna altijd 80%, 4 van de 5 blokjes op het dashboard. Die zie ik elke keer wanneer ik de motor start.
Moet ik dan nog meer controleren?

Ik schrijf dit omdat ik vermoed dat meer dan de helft van de camperaars vrijwel niets doet onder de motorkap. Dat laat men dan wel aan de garage over.
Misschien eens een enquête over houden.
Ik moet zeggen dat je wel overmatig veel vertrouwen hebt in sensortjes. Dat vertrouwen deel ik niet en daarom controleer ik zelf: oliepeil, koelvloeistof peil en eventueel rem- en ruitensproeier vloeistof peil. Je ziet, er is meer dan alleen oliepeil te controleren. De slangen die het meest te lijden hebben zitten ook in het zicht en dan met name de bovenste radiatorslang (die wordt veel heter dan de onderste en gaat daardoor minder lang mee) en de kachelslangen. Je mag hopen dat ze daarnaar kijken bij een beurt maar zeker is dat allerminst. Nu moet gezegd worden dat de moderne slangen veel beter zijn dan vroeger dus veel langer mee gaan.
Plaats reactie