Ford Transit: 4e persoon op kenteken?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Mrs3386
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 8:29

Ford Transit: 4e persoon op kenteken?



Bericht door Mrs3386 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Mariëlle en sta op het punt mijn eerste buscamper aan te schaffen. Nu viel mijn oog op een Ford transit uit 2005. Een mooie bus maar met 3 personen op kenteken. Wij zijn echter met 4 personen (gezin) Ik ben gaan googlen hoe we misschien toch een 4de plek kunnen creëren maar ik kom er gewoon niet uit. Zoveel verschillende informatie. Deze bus had voorheen geen dubbele cabine. Ik hoop dat iemand op dit forum een duidelijk idee heeft of dit mogelijk is en hoe.

BVD
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door travelscout »

Niet te druk om maken. Wij hebben nog nooit enige controle hierop gehad.
Hooguit bij een aanrijding met letselschade m.b.t. die 4e zitplaats, een mogelijk probleem.
Anders inderdaad een hoop gedoe met keuringen etc.

Wel zou ik even onderzoeken of er bij de voertuig categorie op je kenteken de toevoeging "SA" staat vermeld.
https://ovi.rdw.nl/
Geen SA dan is het geen campert en geen kwart tarief mogelijk van de wegenbelasting....
Dan wel heel veeel gedoe ook met belastingen.
Paul.
Mrs3386
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 8:29

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door Mrs3386 »

En met reizen in het buitenland? Kijken ze daar niet strenger?
Mrs3386
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 8:29

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door Mrs3386 »

Er staat SA vermeld. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door rijschoollucassen »

Bus van 2005, heeft dus inderdaad het aantal zitplaatsen op kenteken staan. Is bij alle voertuigen vanaf ongeveer 2000. Daarvoor stond het er niet op en kon je wel wat doen. Ik heb het gevoel dat het hier niet om een fabrieks camper gaat, maar om een eigenbouw. Die drie zitplaatsen zullen wrs gebaseerd zijn op de bestuurdersstoel en een tweezitsbankje in de cabine. Omkeuren naar 4 zitplaatsen zal dan niet eenvoudig zijn, hooguit met een bankje in de lengterichting.

Wil je het risico nemen de kinderen ergens op een parkeerplaats achter te moeten laten.....

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Mrs3386
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 8:29

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door Mrs3386 »

Dit is inderdaad een omgebouwde bus. Ik wil niet graag dit risico lopen. Daarom probeerde ik het kijken wat de mogelijkheden zijn om toch die 4de plek geregistreerd te krijgen. Wij willen zorgeloos kunnen rijden.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door travelscout »

Bouwjaar 2005? Zou me drukker maken over de motor (2.2TDcI?).
Paul.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door AadenAnke »

Sorry hoor maar je kinderen zijn toch iets belangrijker dan een wel of niet in elkaar lopend blok. Ik zou mijn kinderen hoe oud dan ook niet op een dwarsbankje zonder gordel willen vervoeren! Ik weet heel vroeger naast pa op de voorbak en als hij remde ging de rechterarm naar rechts om je tegen te houden. Maar dat was vroeger. Schepen van hout en mannen van staal en de sex was nog vies. Ik zou verder zoeken naar een wagen waar je kinderen gewoon in een gordel op echte zitplaats mee kunnen. Gewoon doen van je wordt toch niet gecontroleerd vind ik niet kunnen. Hoe moet je jezelf ooit nog in de spiegel aan kijken als het fout gaat?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door mfellman »

Zoek gewoon verder inderdaad naar een bus die wel voldoet. Ze zijn er echt en bij een dwarsbank die geldige zitplaatsen opleveren voor jezelf de vraag stellen of je bij een eventueel ongeluk niet jezelf dat later gaat verwijten.

Verstuurd vanaf mijn CPH1941 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ford Transit: 4e persoon op kenteken?



Bericht door Bas vd laar »

Bouwjaar 2005? Zou me drukker maken over de motor (2.2TDcI?).
In 2005 was dit blok er nog niet :wink:
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door tonic »

travelscout schreef:
za 11 jul 2020, 12:08
Niet te druk om maken. Wij hebben nog nooit enige controle hierop gehad.
Hooguit bij een aanrijding met letselschade m.b.t. die 4e zitplaats, een mogelijk probleem.
Anders inderdaad een hoop gedoe met keuringen etc.
Wat een heerlijk antwoord! Die regels over zitplaatsen zijn niet voor niks in het leven geroepen. Maar je kunt er natuurlijk op wachten, decamperforumkansberekeningsindex wordt weer van stal gehaald! De oplossing voor alle regeltjes die ons niet welgevallen zijn of ons even niet uitkomen. :lol3:
Hier is er meer over te vinden:https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... delgebruik

Een camperbouwer bouwt een camper via een typegoedkeuring daarin geeft de fabrikant het aantal zitplaatsen op. Als u een fabriekscamper heeft met een europese typegoedkeuring en u wil het aantal zitplaatsen verhogen dan zult u via de fabrikant/importeur een andere typegoedkeuring moeten overleggen met het nieuwe aantal zitplaatsen. Meestal zal dit niet gaan. Het aantal zitplaatsen is vaak gelimiteerd om onder het gewicht van 3500kg te kunnen blijven.

Voor de TS uw camper is een zelfbouw tijdens de keuring waren er 3 zitplaatsen welke aan de geldende eisen voldeden. waren er meer zitplaatsen geweest die voldeden hadden die ook op het kenteken gestaan.
Waarschijnlijk komen die 3 plaatsen van de bestuurders stoel en het 2 persoonsbankje ernaast.
De rest van de aanwezige zitplaatsen voldeden waarschijnlijk niet aan de eisen ivm goedgekeurde gordelbevestigingspunten.
Zoek een andere camper met 4 zitplaatsen! Of rij met de camper even bij een RDW keuringsstation langs om te kijken of het mogelijk is. Ik geef u in ieder geval weinig hoop.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ford transit 4e persoon op kenteken



Bericht door Kroppie »

travelscout schreef:
za 11 jul 2020, 12:08
Niet te druk om maken. Wij hebben nog nooit enige controle hierop gehad.
Hooguit bij een aanrijding met letselschade m.b.t. die 4e zitplaats, een mogelijk probleem.
Anders inderdaad een hoop gedoe met keuringen etc.

Wel zou ik even onderzoeken of er bij de voertuig categorie op je kenteken de toevoeging "SA" staat vermeld.
https://ovi.rdw.nl/
Geen SA dan is het geen campert en geen kwart tarief mogelijk van de wegenbelasting....
Dan wel heel veeel gedoe ook met belastingen.
beetje erg weinig nagedacht over de kids met zo,n antwoord, wel over de belasting wat langer gedaan. :thumbdown:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ford Transit: 4e persoon op kenteken?



Bericht door annoh »

@Tonic,
In je verhaal zitten een paar onjuistheden. Daarmee is er een kans dat je TS op een verkeerd spoor brengt.

- de meeste campers worden door camperbouwers niet via type goedkeuring van fabrikant gebouwd. Het aantal zitplaatsen kan dus gewijzigd worden en dat hoeft niet via fabrikant/importeur te lopen.
- in veel gevallen wordt het aantal zitplaatsen niet gelimiteerd door maximaal gewicht van 3.500 kg. Dit geldt zowel bij compacte bestelwagens zoals VW T6 en Peugeot Expert als de grote bestelwagens als de Fiat Ducato.
- Indien je een constructie wijziging aan een voertuig aanbrengt, wijzigen aantal zitplaatsen is daar een voorbeeld van, dan mogen de RDW keuringsstations daar geen uitspraak over doen. Zo is de taakverdeling binnen de RDW. Het is dan ook een zinloze bezigheid om met vragen over verandering zitplaatsen naar een RDW keuringsstation te gaan.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit: 4e persoon op kenteken?



Bericht door tonic »

annoh schreef:
za 11 jul 2020, 21:15
@Tonic,
In je verhaal zitten een paar onjuistheden. Daarmee is er een kans dat je TS op een verkeerd spoor brengt.

- de meeste campers worden door camperbouwers niet via type goedkeuring van fabrikant gebouwd. Het aantal zitplaatsen kan dus gewijzigd worden en dat hoeft niet via fabrikant/importeur te lopen. klopt ik heb het in mijn verhaal over "normale" campers en niet over buscampers
- in veel gevallen wordt het aantal zitplaatsen niet gelimiteerd door maximaal gewicht van 3.500 kg. Dit geldt zowel bij compacte bestelwagens zoals VW T6 en Peugeot Expert als de grote bestelwagens als de Fiat Ducato. Dat is bij normale fabriekscampers wel vaak het geval
- Indien je een constructie wijziging aan een voertuig aanbrengt, wijzigen aantal zitplaatsen is daar een voorbeeld van, dan mogen de RDW keuringsstations daar geen uitspraak over doen. Zo is de taakverdeling binnen de RDW. Het is dan ook een zinloze bezigheid om met vragen over verandering zitplaatsen naar een RDW keuringsstation te gaan. Vanaf de bank is voor ons niet te bepalen wat de mogelijkheden in dit specifieke geval zijn. Door een blik in de camper te werpen is er door een kenner een uitspraak te doen. Mijn ervaring met de RDW is een hele andere. En geven ze de mogelijkheden of onmogelijkheden
Plaats reactie