Accu elektrische fiets

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Accu elektrische fiets



Bericht door ton en evelien »

Kan ik een accu van elektrische fiets opladen met een gemodificeerde omvormer
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Kroppie »

is de omvormer gemodificeerd of levert de omvormer een gemodificeerde sinus, in beide gevallen zou ik een echte sinus omvormer gebruiken, daar de electronica van de laders die niet juiste sinus meestal niet leuk vinden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door ton en evelien »

Hij levert een gemodificeerde sinus golf
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Kroppie »

dan is het duidelijk, of bij de leverancier van de fiets, (beter importeur dan fietsenmaker) vanwege [hopelijk] beter geinformeerde td informeren of het geen probleem is, of voor de zekerheid een sinus omvormer gebruiken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Bob47 »

Bij de moderne laders (geschakelde voedingen) wordt de inkomende spanning meteen gelijk gericht en via elektronische manier op de juiste uitgangs-spannings gebracht. Dus het maakt in principe niet uit of dit een blokspanning is of een sinus.
Om een lang verhaal kort te houden en niet te technisch te worden, moderne voedingen (switched mode psu) hebben dus geen last van een " blokspanning sinus " of tewel een gemodificeerde sinus.

Ik gebruik zelf ook een omvormer met gemodificeerde sinus, en laad onder het rijden mijn fiets batterijen op.
Geen probleem.

Om niet onderweg voor verrassingen te komen, thuis even uitproberen.

.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door hathi »

Ik heb hier een 12 Volt Ebike lader gekocht,je hebt de keuze tussen 1 of 2 accu’s laden. ( https://powerbutler.de/ik heb er wel enorme moeite voor moeten doen,er zijn er maar weinig ,die deze leveren,zoals je kan zien,met diverse stekkers,navenant merk fiets
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door veetee »

Ik weet niet of het mag hier (hoort natuurlijk thuis bij de advertenties), maar ik heb hier nog een werkeloze Powerbutler liggen, die weg mag. Wel een eigen stekker aan de draad gefabriceerd, dus dat zal aangepast moeten worden afhankelijk van fietsmerk/accu systeem.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Bob47 »

Wat is een power butler ?

Heb even op internet opgezocht, speciaal een omvormer voor de e-bike.
Goede oplossing mits de correcte spanning !
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1087
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door ben19 »

Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Bob47 »

Goede oplossing mag wel wat kosten, maar € 289.= vind ik toch wel wat aan de prijs. Te meer dat icm met een omvormer de originele e-bike lader ook gewoon werkt !
Camper_01

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Camper_01 »

Een lader die werkt op 12 volt DC (de boordspanning) is altijd beter dan gebruik van een omvormer van 12 volt DC naar 230 volt AC en dan weer hierop aangesloten de originele bij de fiets geleverde 230 volt AC lader. De originele lader hoeft U dan ook niet mee te nemen. Er van uitgaande dat de laadstroom en het gehele laadproces in overeenstemming zijn met de vervaardiger van de batterij
Laatst gewijzigd door Camper_01 op wo 08 jul 2020, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Mickel Moen »

Daar heb ik dus mijn twijfels over.

In relatie met energie-efficiënte klopt dat. Bij gebruik van een omvormer is er altijd enig rendementsverlies.

Echter. Accu en lader zijn op elkaar afgestemd. De optimale combinatie.

Zeker, het gebruik van een andere lader kan net zo optimaal zijn, maar wie garandeert dat? Dat het werkt wil nog niet zeggen, dat het optimaal is. De kans op beschadiging of snellere veroudering van de accu is aanwezig.

Ik vind het altijd te simpel gesteld, dat een lader simpel een leverancier is van een stroom met een bepaalde spanning. Zeker er zijn genoeg apparaten die volstaan met een voeding met die gegevens. Laden is echter toch andere koek.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door Bob47 »

Zeer terechte opmerking, Mickel.
Je moet maar afwachten of de juiste laad procedure gebruikt wordt voor jouw lifepo4 E-bike batterij. Tenslotte is dit een universele lader. In dat licht geeft de bijbehorende lader e-bike lader zekerheid.
Tenslotte is een nieuwe E-bike batterij geen kattenpis.

Tenslotte rendements verlies.... de gehele camper energie opwekking (ook het rijden met) is een lachertje procent gewijs. Dus dat kun je gevoegelijk wegstrepen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accu elektrische fiets



Bericht door hathi »

Bop ....
een life po 4 in een E bike zijn er wel,maar tot nu toe zeer weinig, ....... ik heb de lader zojuist binnen gekregen,en kan er nu nog weinig over zeggen( mss weet VeeTee, uit de eerste generatie ?,,,,maar als ik de voorgeschiedenis lees,,heb ik goede hoop,ook omdat Bosch ze hier ook liet / en nu weer laat maken, de uitvinder is vorig jaar echter plotseling overleden( vandaar de stop),de huidige eigenaar ,heeft de gedocumenteerde know how,via de boedel verdeler (advocaat,en de weduwe opgekocht, om onder dezelfde naam verder te gaan,ik vind het al een goed teken,dat hij zoveel stekkers kan leveren,zelf bouwen duurt me te lang ,ik houd u op de hoogte
Hans
Plaats reactie