Zonnepanneel en accu pakket

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 675
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door leomerymilles »

Beste forum, de vraag. Een accu verkoper zegt het volgende ik heb een accu105ah ik wil er één van 220ah hij zegt dat kan niet je moet dan de oplader aanpassen ook je zonnepaneel 165watt is niet genoeg . Regelaar votronic250 De accu zal binnen een jaar stuk zijn zegt hij .Het is een gerenommeerd bedrijf
Wat is jullie ervaring
Het gaat om een camper Elnach slim 3 2002
Vriendelijke groet Leo Brandsma
Marianjacques
Berichten: 668
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door Marianjacques »

Ligt er aan, of de accu wel of niet van hetzelfde type is...lood..gel..agm...lithium..
En/of de (mogelijk 2 stuks... EBL/lader , Solar) laadregelaars geschikt zijn, voor die andere gewenste accu.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door Kroppie »

het zonnepaneel is maar een laadhulpmiddel, kent zeer veel perioden met weinig zon meestal en de accu word ook dan met maar met weinig amperes geladen, een grotere accu heeft dan ook weinig last van het paneel en de laadregelaar, wel is het zo dat een laadstroom van minimaal 10% vd accucapaciteit aangeraden word om een accu optimaal te laden, maar dat slaat dan enkel op de lader op de walstroom , die heeft namelijk een zononafhankelijke laadstroom om het zo maar eens te noemen.
e.e.a. lijkt mij een verhaal om wat meer omzet te creeren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door Hymer-S555 »

Hallo Leo,

Volgens mij wil je je huidige 105 Ah vervangen door een nieuwe 220Ah, klopt dat? En waarom wil je die vervangen?

Ik zou hem vragen waarom die 220 ah accu kapot zou gaan. Is het onvoldoende laadcapaciteit of het soort lader?
Als de zorg van jouw leverancier is dat er onvoldoende laadcapaciteit is om je accu op spanning te houden. Zou je een rekensommetje moeten maken; hoeveel stroom verbruik je en hoeveel kan je ongeveer bijladen? Maar dan ligt het probleem meer bij je verbruik vs. laadcapaciteit en niet aan de grootte van je HH accu.

Als het gaat om het type lader, kan je twee dingen doen; accu bij je lader zoeken, of een nieuwe lader zoeken voor het accu type dat je graag wil hebben.

Succes!
Geert
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door appellover »

Je gaat van 105 amp naar 220 amp.Doe je omdat je meer gaat gebruiken bv. waterkoker, koffieapp,magnetron enz.
Als je 50% uit die 220 amp. trekt heeft dat bedrijf wel gelijk,met 165 watt op dak krijg je die accu nooit meer vol,ook niet zonnige zomerdag.Dan houdt de accu het niet lang vol.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door Kroppie »

165Wp op dak levert max +-8 ampere.(165watt gedeeld door 17 volt[werkspanning paneel], x 80% [plat op dak]
en of je accu vol komt hangt dan voor een groot deel af van je verbruik, maar in principe is een het vermogen van een zonnepaneel niet van invloed op de levensduur van een accu, wel de mate van ontlading van de accu die heeft een grote invloed op een levensduur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door kareltje cola »

heeft ook vooral met de kwaliteit van de zonnepaneel te maken,er zijn zonnepanelen van bv 200 watt die maar 1 of 2 amp opladen en er zijn er bv van 85 watt die 6 amp opladen.recent nog zelf een tiental verschillende zonnepanelen naast elkaar uitgetest.
ook wat er in het boekje staat of op de sticker van het zonnepaneel (zelfs bij nieuwe) komen ze nooit aan hun amp.
gr Glen
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door DJSmiley »

Kroppie schreef:
di 07 jul 2020, 12:36
165Wp op dak levert max +-8 ampere.(165watt gedeeld door 17 volt[werkspanning paneel], x 80% [plat op dak]
en of je accu vol komt hangt dan voor een groot deel af van je verbruik, maar in principe is een het vermogen van een zonnepaneel niet van invloed op de levensduur van een accu, wel de mate van ontlading van de accu die heeft een grote invloed op een levensduur.

jos
Die 8A is aan de PV zijde. Je accukant zal een hogere stroom hebben (lagere spanning). Met 165Wp heb je denk ik, max, ongeveer 9.5A.
Dat doet weinig af aan het probleem om het vol te krijgen, bij een volle dag zon is die 9.5A ook maar een klein deel van de dag. Ik denk dat je heel blij mag zijn met 70Ah wat je potentieel kan bijladen, onder de meest optimale omstandigheden.
30-40Ah op een dag lijkt mee eerder realistisch (gemiddeld).

220Ah krijg je ook met zo'n klein paneel wel vol, maar je energiebalans moet wel goed zijn. Als je dagelijks meer gebruikt dan er geladen wordt dan schiet je weinig op.
Als je echt die 220Ah nodig hebt dan zul je additionele laadmethodes nodig hebben om m vol te krijgen.
- Extra zonnepanelen
- DC/DC (of scheidingsrelais afhankelijk van de accusoort), dus laden via de dynamo als je rijd
- Lader aan de paal

Als je 1 van die 3 hebt en die passen in je gebruikerspatroon (Sta je bv enkele dagen vrij en daarna weer aan de paal, en/of rij je dagelijks) dan is het geen probleem.


Een nieuw paneel haalt echt wel zn rendement, alleen is dat bij een sterke zoninstraling (niet altijd), op de juiste hoogte / hoek van het paneel, bij temperatuur X. Da's in de praktijk een heel klein deel van de dag in bepaalde seizoenen. De 80% die Jos aanhaalt is al een heel prima uitgangspunt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door Kroppie »

DJSmiley schreef:
di 07 jul 2020, 13:03
Kroppie schreef:
di 07 jul 2020, 12:36
165Wp op dak levert max +-8 ampere.(165watt gedeeld door 17 volt[werkspanning paneel], x 80% [plat op dak]
en of je accu vol komt hangt dan voor een groot deel af van je verbruik, maar in principe is een het vermogen van een zonnepaneel niet van invloed op de levensduur van een accu, wel de mate van ontlading van de accu die heeft een grote invloed op een levensduur.

jos
Die 8A is aan de PV zijde. Je accukant zal een hogere stroom hebben (lagere spanning). Met 165Wp heb je denk ik, max, ongeveer 9.5A.
dat is dan enkel met een mppt regelaar, een pwm regelaar kapt de spanning boven de momentele accuspanning gewoon af, ben je dus kwijt, gelukkig is de votronic 250 een mppt dacht ik, en als je dan rekent op +-6 uur per dag volle zon dan gaat er dus +- 60Ah in je accu

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 675
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door leomerymilles »

Hoi dankjewel voor het meedenken de zwaardere accu wil ik omdat ik niet meer dan 50% eruit wil halen zonder paneel vorig jaar trok ik in twee avonden en nachten de accu leeg 105ah
Dus dacht ik paneel erop dan kan ik overdag weer bijladen en kan ik als het nodig is wat langer zonder stroompaal
Is dit een goede redenatie
Alles is hetzelfde als vorig jaar
Groetjes leo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door Atoz »

De TS wil vooral niet onder die 50% komen. Gelijk heeft hij, bepaald de levensduur
Met een 100Ah heeft hij dan maximaal 50Ah beschikbaar.

Met een 200Ah is die 50Ah 75%, beer voor de levensduur van die accu.

Laden met dat paneel 8A gedurende 8 a 10 uur per dag in de zomer. (Als de zon schijnt en als het Jun, juli, augustus is ;-) )


En dan kunnen we nu gerust nog wel wat bladzijden vullen, zelfs met zinvolle dingen, maar die verkoper heeft het verkeerd volgens me.
Doen! Die 200 Ah gaat langer mee dan die 100Ah.
Tenminste.... Als je verder niets veranderd aan je gebruik.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 675
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door leomerymilles »

Oké dan ga ik een 200 AMG kopen
Dankjewel voor het meedenken en de tip
Ga wellicht nog een paneel bij plaatsen van 100watt
Maar dat maakt verder niet uit denk ik is dan eerder vol
Groetjes leo
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door pwhooftman »

Wat je ook zou kunnen doen is een losse kofferzonnepaneel er bij die je neerzet voor die ene keer dat je langer vrij staat en de zonne-uren tegenvallen.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 675
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Zonnepanneel en accu pakket



Bericht door leomerymilles »

Kan ook maar liever op het dak de ruimte voor spullen is niet zo groot bij de Elnach
Dankjewel voor het meedenken groet Leo
Plaats reactie