Plaatwerk alkoof sluit niet aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door pwhooftman »

Ik lees geïnteresseerd mee, en heb een vraag/suggestie: is het wel zo belangrijk om de platen weer naar elkaar toe te trekken? De te behalen overlap zal toch minimaal zijn, nooit meer dan hoe het in de fabriek was. Waarom niet slechts een stevige balk overdwars van binnen op de naad, en van buiten de platen er tegenaan schroeven? Dan zit er misschien nog wel een paar milimeter spleet tussen de platen, maar de afwerkstrip met flink kit gaat er toch weer overheen?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Omdat de boel uitgezakt is, is het belangrijk dat de beide zijden weer op de plaats komen.

Er is dus, a.h.w. een kuil/doorzakking in het midden over de breedte. Dit zal echt recht moeten zijn als je alles weer op de plaats wilt hebben.
Ik deed dit dus met twee bokken. Maar kan mij voorstellen dat het ook op de laatste manier zou kunnen.

Zelf zou ik toch mijn manier toepassen, maar dat is persoonlijk en wellicht gaat het zelfs erg goed met twee aparte hoekprofielen. We mogen aannemen dat TS dit wel gaat melden.

Als deze klus klaar is met genoeg en duidelijke foto's, kunnen we er misschien een "How to do" van maken. Zullen ze op de Duitse fora ook wel blij mee zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door isoplus »

Een kuil uit een plaat trekken met een paar bouten in een hoekijzer zal nog niet meevallen, immers dat gaat slechts goed als de plaat goed aan het hoekijzer gehecht zit.
De methode van Rudy is dan toch wel aan te bevelen(je kunt dan evengoed het hoekijzer gebruiken), dus eerst de uitbouw met bokken weer in lijn brengen. Doe je dat niet dan wordt je daar binnen erg druk om de hoekijzers naar elkaar te krijgen, wat ondersteuning is niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Die mening was ik, 11 jaar geleden, ook toegedaan.

Ik geef toe dat het omslachtig is, maar het is wel doeltreffend.
Bij mijn camper kun je nog wat zien omdat ik wat slordig was, maar de andere is buitengewoon goed gelukt destijds.

Mijn (links) is hier reeds gedaan. De andere is nog doorgezakt.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Hoofdnoorman schreef:
vr 03 jul 2020, 23:14
Goed gedaan, man. En al prachtig schoon. :thumbup:

Het begint mij weer te dagen nu. Ja, natuurlijk 40 x 40 x 4 mag ook. Winkellengtes zijn echter 2 meter van de profielen. Je kunt ook een 6 meter kopen bij een metaalfabriek en deze op maat laten zagen. Had ik het goed met 2.06 meter of was het 2.08?
Ik heb dus een stevige samengestelde balk van beukenhout gemaakt. Was wel makkelijker om daar vanaf buitenzijde met een nietpistool de randen te nieten. Met popnagels betetent het elk gat voorboren.
Je moet zelf maar beslissen wat je het beste vindt. Ik zou niet zo lang op die moeilijke plaats buiten kunnen werken zonder mijn rug te belasten.
Dankje Rudy!

Het is 2.08m :D

Nu ben ik aan het meten en tekenen geweest en heb de knoop nog niet doorgehakt.

Mijn voorkeur gaat uit naar het werken met de alu profielen. Die kan ik voor het monteren prima voorboren.
Ik zou misschien makkelijker/liever met hout werken, maar dan blijft het op zn plek blijven houden van alu het zwakke punt. De enige mogelijkheid die ik dan zie is werken met nieten, maar om dat als constructieve bevestiging voor dit deel toe te passen...ook vanwege de marginal beschikbare ruimte hiervoor.

Met alu wordt het dan:
1. eerst bokken om het polyester terug op zijn plaats te krijgen,
2. dan profiel 1 (40 x 40 x 4) op polyester lijmen. Hierin plaats ik een op maat gemaakt balkje, zodat ik van buiten af de sierstrip er in kan verschroeven.
3. Profiel 2 voorbereiden. Wordt een profiel van (30 x 30 x3). Er is geen ruimte voor een groter profiel, omdat er aan de binnenzijde al een balkje tegen het alu aan zit, op slechts 3cm van de rand. Ik kan daar nog net ca 1,5 cm onder komen. Denk dat dit ook zwaar genoeg is, aangezien de grootste kracht op het polyester komt. Tegen profiel 2 monteer ik een balkje van ca 10 x 25 mm. Dit balkje zit na monteren tussen profiel 1 en profiel 2 zodat via dit balkje profiel 2 indirect verschroefd kan worden op het alu.

4. Plaatsen van profiel 2 op de alu plaat. Incl verschroeven door het alu heen.

Daarna twijfel ik.
5. Ik denk dat de kitlijm na 24u drogen voldoende op sterkte is om alle spanning op te kunnen nemen. Dan zou ik met een x aantal bouten de twee profielen voorzichtig naar elkaar toe trekken. Als ik kort daarna stap 5 uitvoer, moet dat wel houden. lukken, toch?
5. Monteren sierstrip. De schroeven gaan door profiel 1 heen in het ingelegde balkje. Dan vormt hoekprofiel 1, polyester en de sierstrip een geheel.
20200706_112618.jpg
20200706_112618.jpg (75.27 KiB) 496 keer bekeken
Wat denken jullie?
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door isoplus »

Dat gaat alleen lukken als je in het achterste hoeklijn sleufgaten maakt, doe je dat niet dan gaat het hele spul wringen en komt niet op zijn plaats.
Er is ook ongelijkzijdig hoeklijn te koop dus 40 x 30 geeft je al wat meer ruimte voor je aantrekbouten, dat latje mag je wel van een goed stukje hout maken opdat het niet splijt als je de schroeven erin draait.
Als laatste; de bouten waar je de plaatdelen mee naar elkaar toe trekt even invetten dat voorkomt dat de moeren op de draad gaan vreten en het maakt het werken lichter. Omdat de moeren op het achterste hoeklijn niet volledig dragen zal de aantrekbout steeds vlak op de hoeklijn willen gaan liggen en daar werkt het tegen je idee om de plaatdelen aan elkaar te krijgen. Er zijn in de handel onderlegplaten te krijgen die taps zijn, die worden ook wel gebruikt bij het stellen van keukens, leg zulke plaatjes onder een volgring op de hoeklijn en dan pas een moer op de bout dat zal het werkt aanzienlijk makkelijker maken.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb dus de constructie van hout gemaakt en geniet. Er moet sowieso eerst kit tussen. Met nieten kun je om de 2 cm een nietje schieten. Met schroeven wordt dit lastig. De aluplaat deukt iets in met nieten. Met schroeven gaat de aluplaat een beetje golven. Bij mij heb ik de nietjes niet dicht op elkaar gedaan, en dat zie je.

Je bent echter goed op weg. Na 24 uur drogen zit de strip wel vast.

Bij gebruik van de bokken kun je tussen het dak van de alkoof en het "profiel" de boel schrap zetten en aandrukken.

Ik denk echter dat je zelf goed in staat bent om dit verder te bekijken. Je werkt keurig en denkt! Dat is het belangrijkste. Gaat vast helemaal goed komen. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

:thumbup:
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

... zo het begin van het einde is in zicht.

na ca 8u kitresten verwijderen (wat een shit werk) vandaag de eerste nieuwe kit weer aangebracht: een dun randje opdebbare kit tussen alu en polyester en MS kit op het latje dat op het alu geplaatst is. ik voeg later wat foto's toe, incl een aangepaste dwarsoorsnede omdat ik het uiteindelijk toch anders moest doen; er is simpel weg te weinig alu overlap om te kunnen nieten of schroeven.

Dus de camper staat nu op bokken. Polyester en alu daarmee weer op hun plek. Morgen alu profiel inlijmen en dan overmorgen alu en polyester plaat aan elkaar bevesitigen en van buiten de sierstrip er weer erop. Daarna schuim weer aan elkaaar purren en we kunnen volgende week weg!

Zoals gezegd, foto's volgen later!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Waarschijnlijk de reden dat ik gewoon beukenlatjes heb gebruikt destijds, ik herinner mij alles echter niet meer. De bokken zijn echt wel belangrijk en het werkt prima.
Succes. :thumbup:

Ik ben benieuwd naar de foto's. Maak ze maar ook voor het "nageslacht". Vooral van de bokken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

De klus is afgerond! Ik ben tevreden met het resultaat, maar zou adviseren iets dergelijks buiten het seizoen te doen. Ik ben gestopt met uren tellen, maar het waren er veel en zonder de hulp van Rudy was het waarschijnlijk nog meer geweest met minder resultaat.

Ik kreeg een groot compliment van mijn vrouw toen ik haar het resultaat toonde: "wat heb je gedaan? ik zie niets!"

Zo ziet het er nu uit:
20200718_204027.jpg
20200718_204027.jpg (123.38 KiB) 277 keer bekeken
Ik heb het uiteindelijk zo uitgevoerd:
20200720_094125.jpg
20200720_094125.jpg (83.93 KiB) 277 keer bekeken
Dus een koker gemaakt van 2 alu hoekprofielen en daarin een balkje maranti. Dit op polyester gelijmd en geschroefd.
En een houten latje op het alu verlijmd, met daarin verzonken 10 stuks 5 x 50mm bouten.
Arbeids intensief, maar het werkt goed en ik zag geen alternatief.

Met aluminium profielen (40 x 40 x 4mm) werken beviel goed. Alles eerst voorgeboord.

Het schuim herstellen viel tegen, word nooit vrienden met PUR denk ik, maar ondanks de plak vingers is bed met gootjes weer redelijk strak geworden.

Ben blij dat ik het zo gedaan heb. Alu of bitumen strip aan de buitenzijde erop was kansloos geweest. Misschien voldoende om een jaar te overleven. Maar er komt zoveel kracht op dat punt en zowel het alu als polyester geeft heelveel mee.

Bij behoefte aan meer foto's of andere toelichting...laat me weten!

En Rudy, bedankt voor je begeleiding, zonder jou was ik er niet aan begonnen!

Fijne.avond,
Geert
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Fijn dat je niet boos bent dat ik jou heb gezegd dat het een fluitje van een cent was. :-B

Helaas wist ik echt niet meer precies hoe alles helemaal in elkaar zat, maar je hebt het mooi stevig gemaakt. Daar gaat zelfs geen jong echtpaar doorheen die aan het proberen is de jaarlijkse kinderbijslagtoelage te verhogen.

Maar het zou leuk zijn even een fotootje van de bokken te zien, dan kunnen ook anderen een indruk krijgen hoe het zou moeten. Jouw profieltekening ziet er goed uit.

En, wat heel erg belangrijk is, het ziet er weer keurig uit en zal de camper vast overleven. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door isoplus »

Mooi geworden daar mag je best trots op zijn :thumbup:
Plaats reactie