Plaatwerk alkoof sluit niet aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zit even na te denken over de opmerking van Jos (kroppie)

Hij heeft ook een formidabel inzicht in het probleem en misschien is de volgende oplossing ook mogelijk en zelfs wat sneller en makkelijker. Dat moet je zelf maar bekijken.

Hier gewoon aluminium hoek van wel 50 x 50 x 3 , die je eerst aan de beide plaatdelen kit en dan later met bouten en moeren naar elkaar toe gaat trekken. Dan behoef je misschien niet die zware bokken te maken maar slechts een steunbalkje die je schrap zet op de motorkap/paravent.

En wacht even af, want misschien komt Jos, of iemand anders nog met een veel betere oplossing. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht.

Afbeelding

Je zou dan eventueel ook kit en popnagels kunnen gebruiken. De afdekstrip is 4 cm breed (incl de rubbers) dus die dekken dan straks de popnagels weer af. Kon nog wel voordeliger zijn ook, want die PU-tix kost 16 euro en beukenhouten latten zijn ook niet goedkoop. MS-Polymeer is voordelig en moet je eigenlijk altijd in voorraad hebben als je een camper bezit, alustrip zal ongeveer 20 euro zijn (4 meter).
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Kijk, we gaan de goede kant op. Die oplossing met alu profiel spreekt me ook wel aan! Ik wacht Jos nog even af.

En nu we eruit zijn waar ik moet snijden en wat ik moet wegnemen, wil ik daar morgen maar mee beginnen.

hoe diep ik moet ik het schuim lossteken onder het plastic? Of moet ik ik gewoon al het schuim onder het plastic eruit halen? En dat later door pur vervangen?
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymerferry »

Als het houtwerk niet is aangetast zou ik verder niet gaan slopen. Laat bij een plaatwerk/metaalbedrijf even een strook aluminium in een verzet omzetten, in een z vorm. Die lijm je aan de tekort geworden plaat (binnenzijde) en het verzet stuk over de polyester kant. Dan kan er ook geen water meer tussen en ben je een stuk sneller klaar. Veel kracht op oud polyester zetten kan ook nog wel eens een barst in het polyester opleveren en dan heb je een groter probleem.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Hymer-S555 schreef:
do 02 jul 2020, 17:11
Kijk, we gaan de goede kant op. Die oplossing met alu profiel spreekt me ook wel aan! Ik wacht Jos nog even af.

En nu we eruit zijn waar ik moet snijden en wat ik moet wegnemen, wil ik daar morgen maar mee beginnen.

hoe diep ik moet ik het schuim lossteken onder het plastic? Of moet ik ik gewoon al het schuim onder het plastic eruit halen? En dat later door pur vervangen?
Zover dat je fijn en schoon kunt werken. Lijkt mij duidelijk. Als dat hout verrot is, zie je dat. Je kunt ook later blokken/stroken schuim terug plaatsen en deze verlijmen met PUR. Je ziet vanzelf wat de mogelijkheden zijn.
Maak het maar schoon en een paar mooie foto's. Ik was nog niet op dit forum toen ik die twee campers heb gedaan en heb daar dus niets van. Tevens is het duidelijker voor jou en anderen waar ik over praat.

@Hymerferry
Juist doordat de verbinding niet stevig genoeg was gemaakt bij fabricage, zorgt voor dit gebrek. Dat z-profiel is niet de oplossing. Je zult het met mij eens zijn als je de situatie met eigen ogen aanschouwd ter plekke. Een volwassen mens ligt precies met de heup op de naad in het midden van de alkoof, en geloof mij, hij buigt door.
Wat jouw opmerking over het polyester betreft geef ik jou volkomen gelijk. Ik durfde het ook niet en heb gekozen om bokken te maken die de boel eerst helemaal op de plaats drukten alvorens te lijmen en schroeven.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymerferry »

De camper van topic starter is 29 jaar oud en daar heeft het tot voor kort wel goed gezeten dus als er verder geen houtrot is dan lijkt het met de constructiezwakte toch wel mee te vallen. Alles is uiteraard te verbeteren, daar heb je zeker gelijk in. Ik zou een ander in de alkoof laten klimmen en liggen en een ander dan eens goed bekijken of er werkelijk zoveel beweging is te zien dat deze naad open gaat staan.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Zullen we even een dagje wachten?
Dan komen er vast wel foto's.
Mijn camper is van 1993 en de reparatie is 11 jaar geleden gedaan. Hij was toen dus 16 jaar oud en de boel was helemaal verrot daarbinnen. De tweede camper was van 1991 en leek prima. Man probeerde de lijst vast te zetten en de schroeven hadden geen grip meer. Hout verrot daar binnen in. Neen, die sliepen niet in de alkoof, ik ook niet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Hymerferry schreef:
do 02 jul 2020, 21:48
De camper van topic starter is 29 jaar oud en daar heeft het tot voor kort wel goed gezeten dus als er verder geen houtrot is dan lijkt het met de constructiezwakte toch wel mee te vallen. Alles is uiteraard te verbeteren, daar heb je zeker gelijk in. Ik zou een ander in de alkoof laten klimmen en liggen en een ander dan eens goed bekijken of er werkelijk zoveel beweging is te zien dat deze naad open gaat staan.
Ik heb de camper nog niet lang, en vermoed dat dit gebrek al enige tijd aanwezig is, maar hiervoor nog niet opgevallen is. Vanaf de buitenzijde heb il door de kier al het een en ander aan verrot hout kunnen verwijderen en helaas is dat polyester deel net een trechter dus vrees ik dat Rudy gelijk heeft. Maar ik hoop dat ik straks terug kom met de boodschap dat ik het voor niks heb losgehaald...
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Maak je geen zorgen.
Het lijkt meer en vervelender werk dan het is. Als alles straks schoon is, wordt het zelfs leuk. (behalve dan het steeds uit en in klimmen om gereedschap/materiaal te pakken :-B )
Als deze klus geklaard is, pak je eventueel ander werk makkelijker aan omdat de vuurdoop achter de rug is.

Ten tweede, als je zelf alles hebt klaargemaakt, geeft je dat een geruster gevoel bij het gebruik.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Oke, foto's!

Stap 1
20200703_103720.jpg
Plastic insnijden en verwijderen
20200703_103720.jpg (163.32 KiB) 352 keer bekeken
Stap 2
IMG-20200703-WA0014.jpg
1e inspectie vd schade
IMG-20200703-WA0014.jpg (102.5 KiB) 352 keer bekeken
IMG-20200703-WA0021.jpg
En nog één
IMG-20200703-WA0021.jpg (114.94 KiB) 352 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hymer-S555 op vr 03 jul 2020, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Stap 3 alles eruit
IMG-20200703-WA0020.jpg
Was weinig nodig om het hout eruit te krijgen..
IMG-20200703-WA0020.jpg (117.14 KiB) 352 keer bekeken
IMG-20200703-WA0018.jpg
IMG-20200703-WA0018.jpg (134.77 KiB) 352 keer bekeken
Conclusie:
Dit had niet anders gekund. Van tevoren nog ff check gedaan: leunen op voorste rand van de alkoof liet de spleet al groter worden. En wat een schrikbarend slappe constructie en een minimale overlap tussen alu en polyester, echt niet normaal!
En gelukkig is de schade beperkt tot dat ene balkje.

Hoe nu verder?
Oude kitrand tussen polyester en alu verwijderen.
En dan kijken of ik iets met alu profielen kan doen. Er is niet veel ruimte. Rudy had hetbover profielen van 50 x 50 mm, dat lijkt me misschien wat zwaar. 40 x 40 zou ook moeten volstaan, toch?
Bijlagen
IMG-20200703-WA0019.jpg
IMG-20200703-WA0019.jpg (136.77 KiB) 352 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6390
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door isoplus »

Als je hoekprofielen bedoelt is 40 ook goed en dan neem je het 1mm dikker, als je 50 neemt werkt dat makkelijker want je moet ook nog boren en boutjes vastzetten. Als je hout neemt werkt dat wat makkelijker denk ik.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Goed gedaan, man. En al prachtig schoon. :thumbup:

Het begint mij weer te dagen nu. Ja, natuurlijk 40 x 40 x 4 mag ook. Winkellengtes zijn echter 2 meter van de profielen. Je kunt ook een 6 meter kopen bij een metaalfabriek en deze op maat laten zagen. Had ik het goed met 2.06 meter of was het 2.08?
Ik heb dus een stevige samengestelde balk van beukenhout gemaakt. Was wel makkelijker om daar vanaf buitenzijde met een nietpistool de randen te nieten. Met popnagels betetent het elk gat voorboren.
Je moet zelf maar beslissen wat je het beste vindt. Ik zou niet zo lang op die moeilijke plaats buiten kunnen werken zonder mijn rug te belasten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

De boef, hij heeft vast een elektrisch broodmes gebruikt. Weet je vrouw er van? :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Misschien dit nog een optie?

Hier zou je 30 x 30 x 3 kunnen gebruiken. Makkelijk om kleine schroefjes later in het hout te draaien. Neem wel een goed stevige lat.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie