Starthulp: booster voor diesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Starthulp: booster voor diesel



Bericht door tobe1966 »

Wie heeft er ervaring met een jumpstarter, booster?
Ben op zoek om mee te nemen in de camper, moet er dus een Ducato diesel mee kunnen starten.
Wie heeft er een, Waar op letten ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Starthulp, booster voor diesel



Bericht door rijschoollucassen »

Waarom zou je? In geval van nood kun je altijd nog een kabel naar je huishoudaccu zetten. Zo'n ding moet je van tijd tot tijd opladen en als je hem nodig hebt zul je net zien dat ie leeg is....
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Starthulp, booster voor diesel



Bericht door EasyBee »

Als je problemen voorziet, wordt het tijd voor een nieuwe startaccu ipv een starthulp.
En in geval van nood : wat rijschoollucassen al schrijft.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door 309T16 »

Aansluitend op de reacties. I.p.v. een booster een goede set startkabels meenemen. Die je dan kan aansluiten op een ander voertuig of op de HH-accu.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door Janpinz »

+1
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door tobe1966 »

De vraag is wie er ervaring heeft met een jumpstarter of booster en welke ik nodig zou hebben voor een Ducato diesel.
Als ik een paar dagen in de bossen vrij heb gestaan en de hh accu ver leeg is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door Koerier »

Ik heb al jaren een booster omdat ik mij als koerier geen lege accu kon veroorloven.
Bij een automaterialen zaak kunnen ze je advies geven. Hun advies toen aan mij was een goede booster voor diesel en bestelauto's.
Zijn wel prijzig. Kostte in 1995 al bijna 500 gulden.
Nog nooit nodig gehad enkel hulp geboden bij anderen.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door kowa »

De vraag is wie er ervaring heeft met een jumpstarter of booster en welke ik nodig zou hebben voor een Ducato diesel.
Als ik een paar dagen in de bossen vrij heb gestaan en de hh accu ver leeg is.

Dan is er echt iets mis met je HH accu en start accu.
Heb je dan geen zonnepanelen.
Je kan dan beter je auto even starten en 5 minuten laten draaien (ohohohohohohoh milieu)
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door tobe1966 »

De vraag is wie er ervaring heeft met een jumpstarter of booster en welke ik nodig zou hebben voor een Ducato diesel, ik heb begrepen dan een zwaardere nodig te hebben.

Als ik een paar dagen in de bossen vrij heb gestaan en de hh accu ver leeg is, dan heb ik helaas niet veel aan startkabels.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door tobe1966 »

tobe1966 schreef:De vraag is wie er ervaring heeft met een jumpstarter of booster en welke ik nodig zou hebben voor een Ducato diesel, ik heb begrepen dan een zwaardere nodig te hebben.

Als ik een paar dagen in de bossen vrij heb gestaan en de hh accu ver leeg is, dan heb ik helaas niet veel aan startkabels.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sorry voor de dubbele post, ik weet ook niet hoe die er nou in komt, iets met concept of iets dergelijks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door isoplus »

Nou ja, hoe dan ook jij zoekt een jumpstarter dat is duidelijk.
Ik denk niet dat daar veel ervaring mee is wat betreft diesels opstarten maar ik begrijp je probleem.
Als ik wel eens een lege startaccu heb dan doe ik wat de meeste camperaars doen, de startkabels naar de huishoudaccu maar daar heb jij dus niets aan.
Je zult dus een zware jumpstarter moeten kopen en dat in overleg met de leverancier van het ding onder vermelding van het type diesel dat je wilt starten.
Bij mij in de garage staat zo'n ding voor ooit en dat werd nooit omdat als je er tijden niet naar om kijkt is ook dat ding geheel of gedeeltelijk ontladen :(
Dus je geld kan je beter uitgeven aan een zonnepaneel dat gaat prima, wij laten er zelfs de compressorkoelkast op lopen.
Wil je zo'n ding niet op het dak dan zijn er ook wel oplossingen met verplaatsbare panelen, succes verzekerd.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door Joske »

Als ik de avatar van Tobe1966 zie denk ik dat hij een Ducato model 230 heeft.
Hierbij is de startaccu dusdanig onhandig geplaats dat de + moeilijk te bereiken is.
Vaak is hier ook nog een adapter op geplaatst, met zekeringen. Ook bij het overeenkomstige model 244 is dit het geval.
Bekijk dat eens goed voordat je met een jumpstarter of startkabels aan de gang gaat.
Een kennis van mij heeft een hiervoor een "Fremdstartpunkt" onder de motorkap zitten.
Dus gewoon een goede + aansluiting met een isolatiekap afgedekt.
Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door henk en lila »

Ik heb wel ervaring. Twee keer een professionele hulpdienst (ANWB en nog één) bij mijn 3 liter Citroen diesel gehad. Die pakken ook liever eerst hun booster ipv meteen de kabels af te rollen. In beide gevallen kreeg de booster de motor amper rond gedraaid dus werden alsnog de kabels afgerold. Dat werkte de eerste keer meteen. De tweede keer niet omdat toen de massakabel al te ver heen was. Na provisorisch herstel daarvan, startte die meteen op de kabels die er nog aanhingen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Starthulp: booster voor diesel



Bericht door seth_space »

Kijk eens hier voor inspiratie.
https://www.youtube.com/watch?v=JN8A2nIMUWA

Ik heb zelf een goedkope chinese die me een keer op weg geholpen heeft maar inmiddels niet meer leverbaar is. Hij kan een diesel motor een keer of zes vlot rondgooien wat bij mijn motor ruim voldoende is. De staat van de motor kan dus ook een rol spelen.


Alternatieven zoals deze zijn wel beschikbaar.
https://nl.aliexpress.com/item/4000639657876.html

Als je boosters koopt op loodaccu basis heb je een hele uitdaging om het ding gezond te houden. De meeste boosters/jump starters leiden een leven in stilte totdat ze ineens nodig zijn.
Kies dus bij voorkeur voor de soorten met andere technologie erin.

Veel jump starters hebben daarnaast nog andere bruikbare functies. Zo kan mijn exemplaar diverse laptops voeden en zit er een noodlamp en alarm lamp in.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie