Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
We zijn met vrienden onderweg in zuid-Frankrijk en zij hebben een probleem: op het dashboard van de Renault
dCi 120 uit 2007 gaat het motormanagement waarschuwingslampje branden en vervolgens slaat de motor af.
Niet prettig, op een bergachtig traject met haarspeldbochten hier en daar.
Wanneer ze na een tijdje opnieuw starten lijkt alles normaal en rijden we verder.
Het gaat goed tot Castellane: dan gebeurt het nog tweemaal. Meteen starten en ze kunnen weer verder, in ieder
geval naar een camping op deze bloedhete zaterdagmiddag. Vandaag is het zondag, morgen naar een dealer...
Ze hebben zoiets anderhalf jaar geleden ook gehad, precies hetzelfde. Toen is een/de sensor vervangen (hielp
niet) en vervolgens het brandstoffilter. Daarmee was het probleem opgelost. Zou het dan nu opnieuw het
brandstoffilter zijn?
Is er nog iets wat we zelf kunnen doen?
(Met mijn OBD2-stekker en app hebben we de Renault uitgelezen. Er wordt geen enkele fout gemeld.)
dCi 120 uit 2007 gaat het motormanagement waarschuwingslampje branden en vervolgens slaat de motor af.
Niet prettig, op een bergachtig traject met haarspeldbochten hier en daar.
Wanneer ze na een tijdje opnieuw starten lijkt alles normaal en rijden we verder.
Het gaat goed tot Castellane: dan gebeurt het nog tweemaal. Meteen starten en ze kunnen weer verder, in ieder
geval naar een camping op deze bloedhete zaterdagmiddag. Vandaag is het zondag, morgen naar een dealer...
Ze hebben zoiets anderhalf jaar geleden ook gehad, precies hetzelfde. Toen is een/de sensor vervangen (hielp
niet) en vervolgens het brandstoffilter. Daarmee was het probleem opgelost. Zou het dan nu opnieuw het
brandstoffilter zijn?
Is er nog iets wat we zelf kunnen doen?
(Met mijn OBD2-stekker en app hebben we de Renault uitgelezen. Er wordt geen enkele fout gemeld.)
-
- Berichten: 2590
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Je zou het brandstof filter eens los kunnen halen, wie weet zie je wat, een afdichting die scheef zit?
Of het filter laat te weinig door?
Je zou zelf een nieuw filter kunnen kopen er plaatsen?
Of het filter laat te weinig door?
Je zou zelf een nieuw filter kunnen kopen er plaatsen?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Bij de huidige brandstof lees bio troep heb je kans op algvorming wat vervelend kan zijn voor de doorvoer.
Even offtopic bij veel diesels waar bij ons de filters worden vervangen lijken het tegenwoordig wel oliefilters zo smerig en zwart dat kwam voor de biotroep gewoon niet voor de filters zagen er vaak als nieuw uit dus vul zelf maar in een reden waarom ik nu premium diesel tank ik wil dat gezeur niet als techneut.(en uiteraard reserve vsnaar en brandstoffilter aan boord)
Even offtopic bij veel diesels waar bij ons de filters worden vervangen lijken het tegenwoordig wel oliefilters zo smerig en zwart dat kwam voor de biotroep gewoon niet voor de filters zagen er vaak als nieuw uit dus vul zelf maar in een reden waarom ik nu premium diesel tank ik wil dat gezeur niet als techneut.(en uiteraard reserve vsnaar en brandstoffilter aan boord)
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Als het brandstof filter de schuldige is kun je dat eerst proberen.
Zelf denk ik aan de rail druk sensor.
Dan moet je die testen onder het rijden en kijken wat hij aangeeft.
Als hij met de waardes in het regel gebied zit maar bv te laag is dan geen fout code.
Zelf denk ik aan de rail druk sensor.
Dan moet je die testen onder het rijden en kijken wat hij aangeeft.
Als hij met de waardes in het regel gebied zit maar bv te laag is dan geen fout code.
VRIJHEID
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Die laatste zin begrijp ik niet... Kun je dat nog eens uitleggen?
Tot zover hartelijk dank allemaal!
Tot zover hartelijk dank allemaal!
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Als de waarde bv tussen 1 en 10 moet liggen en hij geeft 2 aan wat te laag is dan loopt hij niet maar geen fout code te detecteren
VRIJHEID
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Raildruk sensor tijdens het rijden controleren is lastig.
Je kan misschien op jouw OBD wel de brandstofdruk aflezen tijdens het rijden.
Moderne diesels hebben zomaar min 180bar of hoger nodig om aan te slaan. Bij het rijden zomaar 800bar of hoger. Wordt vaak ik kpa aangegeven.
Toerental is ook belangrijk.
En nog veel meer natuurlijk. EGR bv. Geef er eens een tik op de EGR klep.
Succes.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Je kan misschien op jouw OBD wel de brandstofdruk aflezen tijdens het rijden.
Moderne diesels hebben zomaar min 180bar of hoger nodig om aan te slaan. Bij het rijden zomaar 800bar of hoger. Wordt vaak ik kpa aangegeven.
Toerental is ook belangrijk.
En nog veel meer natuurlijk. EGR bv. Geef er eens een tik op de EGR klep.
Succes.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Bij erg krijg je wel dat het mil lampje aangaat.
Raildruk is met eobd uit lezen .
De minimum druk ligt bij bv starten al op 270 bar haalt hij dat niet slaat hij ook niet aan.
Raildruk is met eobd uit lezen .
De minimum druk ligt bij bv starten al op 270 bar haalt hij dat niet slaat hij ook niet aan.
VRIJHEID
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Daar heb je wel een punt wat betreft de EGR. Al hoe wel ik niet zeker weet of deze wagen overmatige doorstroming al herkend. Tegenwoordig idd wel.
Marco.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Marco.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Die garage op maandag had geen tijd, doorgereden naar een tweede garage, 24km verder, deze wekte
weinig vertrouwen (ouwe zooi, eigenaar met slechts één tand in de mond ), dus nog een 30km verder
naar Digne-les-Bains.
De eigenaar heeft van de auto heeft inmiddels telefonisch nog wat tips gekregen van een familielid, tevens
ex automonteur, nadat we gisteren een rit van 68km probleemloos hebben afgelegd. Samengevat:
op een ASCI-camping verblijven.
Nog aanvullende tips?
weinig vertrouwen (ouwe zooi, eigenaar met slechts één tand in de mond ), dus nog een 30km verder
naar Digne-les-Bains.
De eigenaar heeft van de auto heeft inmiddels telefonisch nog wat tips gekregen van een familielid, tevens
ex automonteur, nadat we gisteren een rit van 68km probleemloos hebben afgelegd. Samengevat:
Vanmiddag om 14.00 uur hebben ze een afspraak bij een Renault-dealer in Digne-les-Bains waar we nu evenUitlezen:
- als de sensor van de krukas of de nokkenas een foutmelding heeft gegeven dan evt. die sensor vervangen
- indien geen foutmelding te vinden, dan de injectors testen op lekkage
En nieuwe injectors kosten in Nederland circa € 180 (refurbished) tot € 260 (nieuw). Indien ze hier veel
duurder zijn, dan evt. de komende dagen gewoon doorrijden richting huis en thuis laten vervangen.
Enig probleem is: de motor kan spontaan afslaan bij een foutmelding, dan koppeling in, snel opnieuw
starten en weer doorrijden...
op een ASCI-camping verblijven.
Nog aanvullende tips?
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
De storing kan heel veel kanten op gaan. Bv ook ergens een slecht massa aansluiting.
Kijk vooral uit dat je niet van alles zomaar gaat laten vervangen. Bv de verstuivers. Deze zorgen zelden voor een storing zoals nu omschreven. Hooguit een slechte/losse stekker aansluiting. Maar dan zal de motor eerder op 3 cilinders gaan lopen met een melding op het dashboard.
Succes. Lastig.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Kijk vooral uit dat je niet van alles zomaar gaat laten vervangen. Bv de verstuivers. Deze zorgen zelden voor een storing zoals nu omschreven. Hooguit een slechte/losse stekker aansluiting. Maar dan zal de motor eerder op 3 cilinders gaan lopen met een melding op het dashboard.
Succes. Lastig.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
Nee, die verstuivers gaan ze ook niet zomaar laten doen...
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
een verstuiver/injector die slecht werkt kun je ook horen, bij draaiende motor met b.v. een schroevendraaier een kant tegen de verstuiver/injector en andere kant tegen je oor, hoor je bij 3 cilinders +-hetzelfde en bij 1 wat anders dan heb je de slechte gevonden, en een slechte injector kan ook door teveel lek oorzaak zijn van een te lage raildruk, meten met een klein maatbekertje(b.v. oude weggooi injectie/doseerspuit, met verwijderd zuigertje, die even op de losgenomen retourleiding van de injector, motor even laten draaien, en meet je bij een injector veel meer lek/retour, bingo .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Probleem: sensor motormanagement Renault dCi 120 en motor slaat af
En al iets meer bekend?
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Sent from my SM-A530F using Tapatalk