Vaste leiding op gastank

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Vaste leiding op gastank



Bericht door Jan van Gemert »

Hoi allen, ik moet van de verzekering een nieuwe gasslang monteren. Nou moet ik hier de halve camper slopen voor ik er bij kan. (gaskast op een lastige plaats) Nou wil ik die gasslang vervangen door een 8mm koperleiding, eventueel met een krul er in om spanningen op te vangen. De fles staat goed gefixeerd. Vraag1: is een starre aansluiting geoorloofd?
Op de reduceerventiel zit linkse draad 1/4. Ik kan er geen passende klemkoppeling voor vinden, buiten dat is het van aluminium, ik denk dat het door een knelkoppeling kapot gaat. Van de oude slang heb ik de nippel afgehaald (zie foto). als ik daar de ribbels afdraai blijft er een pilaar van 6 mm over die precies in 8mm koper leiding past. Vraag2: Met welke soldeer methode kan ik die aan elkaar solderen, de pilaar is van staal, de leiding koper. Ik heb wel zilvertinsoldeer voor waterleiding, als het anders moet besteed ik dat uit.
Bijlagen
gasnippel.JPG
gasnippel.JPG (146.74 KiB) 731 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door AadenAnke »

Misschien wordt die koppeling wel niet verkocht omdat het niet veilig/toegestaan is?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door de Jonckheer »

Maak er in ieder geval een krul in, dan kan er weinig gebeuren. Een van mijn LPG tanks is ook met een koperen leiding aangesloten, dat zit al 12 jaar probleem- en lek loos dus het kan wel. Ik weet na al die jaren niet meer zo goed welke materialen maar het zit in elkaar geschroeft dus dat kan wel.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door Janpinz »

Als de verzekering eist dat mijn slang vervangen wordt, ben ik in mijn ogen al te laat.
Dat doe je nl niet voor hun, dat doe je voor jezelf en je omgeving!

Maar als je zo slecht bij je slang kan, hoe verwissel je dan de fles?
Ook een lastig klusje dan?

Een slang mag in een camper tot de eerste schot-doorvoer, daarna alles in vaste leiding.
Kennelijk is dat bij jou dus niet zo?
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door AadenAnke »

Vaste tank met een vaste leiding dan waarschijnlijk gewoon opgetrompt Nico.

Gr. Aad
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door myway »

Het lijkt mij sterk dat je de leiding niet zou kunnen verlengen maar een plaats in de buurt van de fles zodat je met een slang van 50 cm van de regelaar naar die leiding kan.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door TestCase »

Na de reduceer heb ik vaste leiding, reduceer zit aan wand van gaskast. Slangpilaar van reduceer af en daar een (knel)koppeling op, of andere reduceer waar dat wel mee kan. Van fles naar reduceer is een slang, vangt de beweging op en is makkelijk te ontkoppelen. Ik heb nu slechts 1 (lpg)fles maar kan slang zo aan andere fles koppelen. Hogedrukslang elke 10 jaar vervangen!Afbeelding

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door ducati 900 »

Jan van Gemert schreef:
za 27 jun 2020, 20:20
Van de oude slang heb ik de nippel afgehaald (zie foto). als ik daar de ribbels afdraai blijft er een pilaar van 6 mm over die precies in 8mm koper leiding past
Dan kun je een knel 6 naar 8 mm nemen, hoef je niet te solderen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Vaste leiding op gastank



Bericht door myway »

TestCase schreef:Na de reduceer heb ik vaste leiding, reduceer zit aan wand van gaskast. Slangpilaar van reduceer af en daar een (knel)koppeling op, of andere reduceer waar dat wel mee kan. Van fles naar reduceer is een slang, vangt de beweging op en is makkelijk te ontkoppelen. Ik heb nu slechts 1 (lpg)fles maar kan slang zo aan andere fles koppelen. Hogedrukslang elke 10 jaar vervangen!Afbeelding

//Kees.
Alleen jammer dat de slang niet aflopend is gemonteerd richting de fles, zoals de bedoeling is.
Maar dit is ook een andere situatie als van TS die heeft een drukregelaar op de fles.
Laatst gewijzigd door myway op za 27 jun 2020, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door Houwe468 »

Kun je een foto maken hoe de gasfles is opgesteld en hoe de gasslang loopt?

groet Ton
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door Cee Pee »

Hier de verloop die je nodig hebt dan kom je op 1/4 rechts en kun je alle kanten op.
https://www.gasproducten.nl/verloop-kop ... googlebase
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door TestCase »

myway schreef:
TestCase schreef:Na de reduceer heb ik vaste leiding, reduceer zit aan wand van gaskast. Slangpilaar van reduceer af en daar een (knel)koppeling op, of andere reduceer waar dat wel mee kan. Van fles naar reduceer is een slang, vangt de beweging op en is makkelijk te ontkoppelen. Ik heb nu slechts 1 (lpg)fles maar kan slang zo aan andere fles koppelen. Hogedrukslang elke 10 jaar vervangen!Afbeelding

//Kees.
Alleen jammer dat de slang niet aflopend is gemonteerd richting de fles, zoals de bedoeling is.
Maar dit is ook een andere situatie als van TS die heeft een drukregelaar op de fles.
Ik dacht al daar krijg ik commentaar op, want de foto laat het niet goed zien. Is wel degelijk aflopend naar de fles, wel heel licht.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door myway »

Nou zijn mijn ogen niet zo heel erg best maar ik zie toch duidelijk dat een groot deel van de slang lager zit dan de aansluiting op de fles.
Hoe kan hij dan aflopen richting de fles.
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Vaste leiding op gastank



Bericht door Jan van Gemert »

Niet genoeg info gegeven, het is een LPG fles met buitenvuller. Ceepee gaf het goede antwoord, met die nippel moet het lukken.
Janpinz: Mijn camper moest na 5 jaar herkeurd worden, en de keurmeester gaf een remainder dat slangen na 5 jaar vervangen moeten worden, daarom wil ik er vanaf, dus het gevaar is nog niet zo groot geweest.
Plaats reactie