Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Hoi,
ik ben op reis en heb weer een nieuw probleem...
Sinds gisteren merk ik dat het schakelen (R, 1, 2, 3, 4, 5) langzaam aan een stuk moeilijker gaat. Ik krijg hem lastig in zijn 2 maar vrijwel alle versnellingen gaan stroever. Voor het eerst gemerkt toen ik ergens na een stoplicht doorreed.
Het is vrij warm weer, lekt absoluut geen olie (helemaal droog van onder + op de grond) maar schakelen gaat stroef. Versnellingsbak verder doet alles wel normaal en maakt geen raar geluid ofzo. Koppeling lijkt gewoon goed te werken.
Paar dingen die me opvallen:
- als ik stationair draai en de koppeling niet heb ingedrukt hoor ik volgens mij een heel lichte ratel die weg gaat wanneer ik de koppeling in druk. Geen idee of dit normaal is of dat dit er al was vroeger
- als ik stil sta, motor uit lijkt het makkelijker om te schakelen dan met motor aan (stationair draaien)
Ik heb gekeken naar de schakellink en hier wat olie op gespoten (zag wat tips in enkele topics dat dit hielp voor sommige mensen).
Helaas voor mij hielp het niet.
Heb paar garages gebeld maar die lijken er geen zin in te hebben of spreken geen Engels.
Verder heb ik naar mijn weten nooit "verkeerd" geschakelt of wat dan ook dus het komt erg onverwacht.
Iemand idee?
ik ben op reis en heb weer een nieuw probleem...
Sinds gisteren merk ik dat het schakelen (R, 1, 2, 3, 4, 5) langzaam aan een stuk moeilijker gaat. Ik krijg hem lastig in zijn 2 maar vrijwel alle versnellingen gaan stroever. Voor het eerst gemerkt toen ik ergens na een stoplicht doorreed.
Het is vrij warm weer, lekt absoluut geen olie (helemaal droog van onder + op de grond) maar schakelen gaat stroef. Versnellingsbak verder doet alles wel normaal en maakt geen raar geluid ofzo. Koppeling lijkt gewoon goed te werken.
Paar dingen die me opvallen:
- als ik stationair draai en de koppeling niet heb ingedrukt hoor ik volgens mij een heel lichte ratel die weg gaat wanneer ik de koppeling in druk. Geen idee of dit normaal is of dat dit er al was vroeger
- als ik stil sta, motor uit lijkt het makkelijker om te schakelen dan met motor aan (stationair draaien)
Ik heb gekeken naar de schakellink en hier wat olie op gespoten (zag wat tips in enkele topics dat dit hielp voor sommige mensen).
Helaas voor mij hielp het niet.
Heb paar garages gebeld maar die lijken er geen zin in te hebben of spreken geen Engels.
Verder heb ik naar mijn weten nooit "verkeerd" geschakelt of wat dan ook dus het komt erg onverwacht.
Iemand idee?
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: 2.8 jtd, 2004, schakelen gaat stroef/moeilijk
misschien motorsteun defekt, waardoor de motor ahw iets aan de schakelstang hangt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: 2.8 jtd, 2004, schakelen gaat stroef/moeilijk
Laat toch maar even naar de koppeling kijken, ik weet niet in welk type je rijdt maar als de koppeling hydraulisch bediend wordt is het niet ongebruikelijk dat er intern olie lekt langs de zuiger.
Je kunt dit eenvoudig zelf uitvinden, in rust met draaiende motor de koppelingspedaal omhoog halen, gewoon met je voet eronder en de bak in neutraal.
Dat zo een minuut of 5 laten staan en daarna de koppeling in 1 zetten, als dat probleemloos gaat en daarna ook nog een poosje tijdens de rit dan is er interne lekkage of in de pomp cilinder of in de bedieningscilinder.
Je kunt dit eenvoudig zelf uitvinden, in rust met draaiende motor de koppelingspedaal omhoog halen, gewoon met je voet eronder en de bak in neutraal.
Dat zo een minuut of 5 laten staan en daarna de koppeling in 1 zetten, als dat probleemloos gaat en daarna ook nog een poosje tijdens de rit dan is er interne lekkage of in de pomp cilinder of in de bedieningscilinder.
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Zoek maar eens op youtube
Staat een engels filmpje hoe de stroeve schakeling
Op de bak gangbaar te maken
Niet gelijk het ergste denken
Staat een engels filmpje hoe de stroeve schakeling
Op de bak gangbaar te maken
Niet gelijk het ergste denken
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Onze bus had dit ook begin dit jaar.
Was me al opgevallen dat ik het nivo van remolie steeds bij moest vullen.
Koppeling en rem tappen uit hetzelfde vaatje.
Bleek ook de koppelingscylinder inwendig lek.
Na vervanging weer oke.
Vr gr van ex camperaar Sietze.
Was me al opgevallen dat ik het nivo van remolie steeds bij moest vullen.
Koppeling en rem tappen uit hetzelfde vaatje.
Bleek ook de koppelingscylinder inwendig lek.
Na vervanging weer oke.
Vr gr van ex camperaar Sietze.
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Even een status update voor vandaag:
Alles werkt weer normaal. Heb buiten het spuiten van wat olie onderaan de camper bij het schakel mechanisme niet echt iets gedaan. Wel merkte ik dat de koppeling niet helemaal omhoog was dus die heb ik met de hand even omhoog gebracht en nu gaat die iedere keer weer mooi 100% omhoog. (Die ene keer was misschien tot 80% ofzo).
Het zal ongetwijfelt wel terug komen dus zal sowieso garage proberen te vinden maar het lijkt mij te liggen aan:
- had wad wd40/vet nodig
- koppelingsprobleem (lekke cilinder ofzo)
Of een combinatie van beide.
Wel erg vreemd, kreeg hem echt bijna niet meer in een versnelling en nu is alles weer te doen met 1 vinger...
Alles werkt weer normaal. Heb buiten het spuiten van wat olie onderaan de camper bij het schakel mechanisme niet echt iets gedaan. Wel merkte ik dat de koppeling niet helemaal omhoog was dus die heb ik met de hand even omhoog gebracht en nu gaat die iedere keer weer mooi 100% omhoog. (Die ene keer was misschien tot 80% ofzo).
Het zal ongetwijfelt wel terug komen dus zal sowieso garage proberen te vinden maar het lijkt mij te liggen aan:
- had wad wd40/vet nodig
- koppelingsprobleem (lekke cilinder ofzo)
Of een combinatie van beide.
Wel erg vreemd, kreeg hem echt bijna niet meer in een versnelling en nu is alles weer te doen met 1 vinger...
Ik zal morgen eens controleren, remolie zelf check ik niet zo heel vaak
Gevonden en gedaan, geen idee of het daardoor komt maar het werkt nu allemaal weerBob Diesel schreef: ↑do 25 jun 2020, 15:15Zoek maar eens op youtube
Staat een engels filmpje hoe de stroeve schakeling
Op de bak gangbaar te maken
Niet gelijk het ergste denken
Heb dus niet de 5 minuten truc gedaan want alles werkt weer (op dit moment dan toch) maar het lijkt me zeker wel gerelateerd dus bedankt voor je reactie!isoplus schreef: ↑do 25 jun 2020, 14:56Laat toch maar even naar de koppeling kijken, ik weet niet in welk type je rijdt maar als de koppeling hydraulisch bediend wordt is het niet ongebruikelijk dat er intern olie lekt langs de zuiger.
Je kunt dit eenvoudig zelf uitvinden, in rust met draaiende motor de koppelingspedaal omhoog halen, gewoon met je voet eronder en de bak in neutraal.
Dat zo een minuut of 5 laten staan en daarna de koppeling in 1 zetten, als dat probleemloos gaat en daarna ook nog een poosje tijdens de rit dan is er interne lekkage of in de pomp cilinder of in de bedieningscilinder.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Nou ja, als je camper maandenlang niet gebruikt wordt of is kan het probleem nu ook wel weer even weg blijven. Kennelijk heeft stilstand ook een nadelige invloed op dit probleem.
De camper die ik nu heb gebruik ik elke dag om mee te rijden en daar heb ik geen last van dit probleem.
Dus wacht even af hoe dit zich verder ontwikkelt.
De camper die ik nu heb gebruik ik elke dag om mee te rijden en daar heb ik geen last van dit probleem.
Dus wacht even af hoe dit zich verder ontwikkelt.
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Mnja,
Ik heb de camper afgelopen november gekocht, hij heeft minder dan 50.000km gereden (is van 2004 en was van een 80 plusser, 1ste eigenaar).
Ben nu zelf 2 lange weekendjes weggeweest (april en mei) en nu weg iets langer en afgelopen week ongeveer 1000km gereden. En gisteren ineens dit schakel probleem gevoeld dus het kan nog van alles zijn lijkt me.
Maar bedankt voor het meedenken!
Ik heb de camper afgelopen november gekocht, hij heeft minder dan 50.000km gereden (is van 2004 en was van een 80 plusser, 1ste eigenaar).
Ben nu zelf 2 lange weekendjes weggeweest (april en mei) en nu weg iets langer en afgelopen week ongeveer 1000km gereden. En gisteren ineens dit schakel probleem gevoeld dus het kan nog van alles zijn lijkt me.
Maar bedankt voor het meedenken!
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
is de Burstner op een Renault Master?
Dan zou ik toch de koppeling cilinder na laten kijken.
Klaas
Dan zou ik toch de koppeling cilinder na laten kijken.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Nee, het is een Fiat. Remolie niveau staat nog steeds op max dus denk niet dat die lekt.
Ondertussen een 500km gereden zonder enige probleem (schakelt super vlot).
Vreemd....
Ondertussen een 500km gereden zonder enige probleem (schakelt super vlot).
Vreemd....
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: Fiat 2.8JTD (2004): schakelen gaat stroef/moeilijk
Is niet vreemd maar veel voorkomend bij campers die lang stil gestaan hebben.
Waarschijnlijk heb je mazzel en blijft die het wel doen als je regelmatig rijdt.
Na langere tijd stil gestaan te hebben even het pedaal omhoog trekken en het werkt(meestal)weer.
Waarschijnlijk heb je mazzel en blijft die het wel doen als je regelmatig rijdt.
Na langere tijd stil gestaan te hebben even het pedaal omhoog trekken en het werkt(meestal)weer.