Waar op te letten bij aankoop camper?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rdejong
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 11:03

Waar op te letten bij aankoop camper?



Bericht door rdejong »

Wij hebben als beginnend camperaars hebben een Ford Transit 2.5TDI Rimor Super Brig 628 dubbellucht uit 1999 op het oog. Er is het nodige onderhoud op gedaan en we hebben we een goed gevoel bij. Maar zijn er zwakke plekken van dit onderstel en deze opbouw bij jullie bekend? En waar moeten wij in algemene zin op letten?

Alvast hartelijk dank voor jullie tips!

Met vriendelijke groet,
Rob
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door campertje »

heel goed (laten) controleren op vocht.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door fred101060 »

Let op chassis roest
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
rdejong
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 11:03

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door rdejong »

campertje schreef:
wo 24 jun 2020, 15:43
heel goed (laten) controleren op vocht.
Ik zal een vochtmeter meenemen. Waar meet ik en welke percentages zijn nog acceptabel?
rdejong
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 11:03

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door rdejong »

fred101060 schreef:
wo 24 jun 2020, 15:51
Let op chassis roest
Klein beetje roest op rechter voorspatbord. Verder zou hij roestvrij zijn. Maar ik zal mijn ogen goed de kost geven. Vooral de bodem en chassis voor zover zichtbaar neem ik aan?
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door campertje »

rdejong schreef:
wo 24 jun 2020, 16:12
campertje schreef:
wo 24 jun 2020, 15:43
heel goed (laten) controleren op vocht.
Ik zal een vochtmeter meenemen. Waar meet ik en welke percentages zijn nog acceptabel?
Mijn vochtmeter geeft normaal een waarde aan van 2-3. (is ong 10%) Als hij boven de 10 komt (ong 30%) ga ik goed opletten.
De plekken die je goed moet meten zijn rondom alle ramen (inc dakluiken) en deuren en garageluiken.
Overgangen bij bv alkoof en woongedeelte. Overgangen dak - zijwand. Overgangen vloer - zijwand. Overgang vloer - achterkant.
En als er extra's opzitten zoals luifel schotel zonnepaneel goed meten daar waar gaten gemaakt zijn.

Uiteraard is het wel belangrijk dat de camper bv niet al een hele tijd binnen staat want dan zul je waarschijnlijk geen (of weinig) vocht meten.

Succes :thumbup:
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
rdejong
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 11:03

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door rdejong »

Fijn om zo snel allemaal enthousiaste reacties te krijgen :-B Bedankt allen :thumbup:

Iemand nog tips over het motor gedeelte? De Ford Transit 2.5TDI.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door fred101060 »

Welke brandstof pomp zit er in?
Weet niet zo snel meer welke er erg duur was om te vervangen
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door Bob47 »

Bekijk ook het kentekenbewijs. Wat is het max toelaatbaar gewicht. En hoeveel is het eigen gewicht.
Komt voor dat max gew. 3300kg en eigen gewicht al 2800kg.
Dat is vaak nog zonder luifel, gasflessen en leeg (geen personen en water etc.)
M.a.w gewogen is ie dan al 3100kg (en dan moet jij en moeders er nog bij)
Maw ga voor minimaal 3500 kg max gewicht.

Succes Bob.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door de Jonckheer »

Hij heeft dubbellucht dus dat zal vast niet onder de 3,5 ton zitten.

Koop hem alleen als er een Bosch pomp in zit, dat bespaart je veel ellende en kosten.
rdejong
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 11:03

Re: Waar op te letten bij aankoop camper



Bericht door rdejong »

Er zit een nieuwe Bosch pomp in dus daar mag ik mijzelf gelukkig mee prijzen begrijp ik :-B

Ledig gewicht 2780 en bruto 3500 idd. Dus daar kom ik wel mee weg.

Vochtmeter wordt morgen bezorgd dus dan kan ik op de aangegeven plekken gaan meten.

Allemaal bedankt voor de tips :thumbup: :thumbup:
isoplus
Berichten: 6392
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Waar op te letten bij aankoop camper?



Bericht door isoplus »

Vocht meten zonder de geschiedenis van vorige metingen zegt niet zo veel.
Er zijn diverse factoren die je meting beïnvloeden kunnen zoals; staal, elektriciteitsdraden, klinknagels, bouten, aluminiumdelen enzovoorts.
Het beste meet je nu bij droog weer, daarna ga je met de camper door de wasstraat of neemt de waterslang en spuit het ding van boven af kletsnat en na ongeveer een halfuur wachten nog een keer, vooral langs de raamsponnigen en kitranden.
Daarna meten op dezelfde plaatsen en de metingen vergelijken dan weet je in ieder geval iets meer.
Bij sommige campers o.a. Hymer met Pualsysteem merk je van i dringend water niet veel, het loopt eenvoudig naar het laagste punt en dat is vaak achter kastjes of bekleding.
Daar ontdek je lekkages pas omdat de bodem gaat rotten( na jaren) dus kastjes open en bij de bodemaansluiting meten, ook onder de camper!
Denk niet dat nieuwere campers zulke problemen niet hebben, laat je camper door een vakman keuren voor aankoop.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Waar op te letten bij aankoop camper?



Bericht door pwhooftman »

M.b.t. vochtmeting: inderdaad detecteer je niet altijd vocht met een meter, of je hebt juist valse uitslagen door bewapeningsgaas in de wanden waar de kastjes tegen de wand geschroefd zijn. Kijk daarom óók goed naar verkleuringen van wand- of plafondbekleding, vooral in de hoeken, langs de ramen en de overgang naar het dak. Meet je niks én zie je niks, dan is de kans groot dat ie waterdicht is :-) Zie je wel iets?, dan is het vaak al even aan de gang, óf het is een eerdere lekkage
rdejong
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 11:03

Re: Waar op te letten bij aankoop camper?



Bericht door rdejong »

isoplus schreef:
do 25 jun 2020, 9:34
Vocht meten zonder de geschiedenis van vorige metingen zegt niet zo veel.
Er zijn diverse factoren die je meting beïnvloeden kunnen zoals; staal, elektriciteitsdraden, klinknagels, bouten, aluminiumdelen enzovoorts.
Het beste meet je nu bij droog weer, daarna ga je met de camper door de wasstraat of neemt de waterslang en spuit het ding van boven af kletsnat en na ongeveer een halfuur wachten nog een keer, vooral langs de raamsponnigen en kitranden.
Daarna meten op dezelfde plaatsen en de metingen vergelijken dan weet je in ieder geval iets meer.
Bij sommige campers o.a. Hymer met Pualsysteem merk je van i dringend water niet veel, het loopt eenvoudig naar het laagste punt en dat is vaak achter kastjes of bekleding.
Daar ontdek je lekkages pas omdat de bodem gaat rotten( na jaren) dus kastjes open en bij de bodemaansluiting meten, ook onder de camper!
Denk niet dat nieuwere campers zulke problemen niet hebben, laat je camper door een vakman keuren voor aankoop.
Bedankt voor de tip! Vochtmeter heb ik net binnen, dus ik kan in ieder geval iets.
Plaats reactie